FreshMail wpis utworzony wpis edytowany
Email marketing vs. social media
Powrót do listy wpisówMedia społecznościowe znacząco wpłynęły na działania marketingowe marek. Zobacz, czym różnią się popularne platformy społecznościowe (jak Facebook i jego Facebook Ads) od email marketingu z punktu widzenia marketingowca lub właściciela firmy. Dowiedz się, jak połączyć oba te kanały w spójną komunikację omnichannel. Dziś zestawiamy email marketing vs. social media.
Media społecznościowe w Polsce
Media społecznościowe to olbrzymia widownia, której skala daje szeroki wachlarz możliwości marketingowcom i właścicielom firm. W Polsce króluje YouTube (25.9 mln użytkowników), drugie miejsce przypada zaś Facebookowi (18 mln). Dalej znajdziemy Instagrama (9.2 mln), LinkedIn (9.2 mln) oraz Twittera (1.35 mln). Dane te pochodzą z raportu empemedia.
Co istotne: zastosowanie mediów społecznościowych różni się w zależności od platformy. Ze specyfiki danej platformy powinno bezpośrednio wynikać, w których mediach społecznościowych i w jakim tonie Twoja marka powinna prowadzić komunikację.
Media społecznościowe od tradycyjnych stron www odróżnia głównie zaangażowanie. Dlatego też warto tworzyć ankiety, zadawać pytania i robić proste konkursy. Zwiększenie zaangażowania użytkowników daje znakomite rezultaty i pokazuje, że zdajesz sobie sprawę z obustronności komunikacji i bierzesz ją pod uwagę przy tworzeniu nowych treści.
Wady i zalety mediów społecznościowych
Niewątpliwie olbrzymią zaletą prowadzenia komunikacji w social mediach jest tzw. zasięg: możliwość dotarcia do szerokiego grona odbiorców. Platformy udostępniają narzędzia, które umożliwiają dotarcie do odpowiednich ludzi dzięki hashtagom, oznaczeniom innych profili, postom sponsorowanym itd.
Darmowa ekspozycja marki dla szerszego grona zaangażowanych odbiorców to z pewnością potężne narzędzie. Pamiętaj jednak, że platformy społecznościowe zmagają się z natłokiem brandów oraz informacji – treści już teraz jest więcej niż użytkownicy mogą skonsumować. Algorytmy filtrują je mocno dla każdego odbiorcy. Z tego powodu z biegiem lat coraz bardziej zmniejsza się tzw. zasięg organiczny. Obecnie Twoje posty bez budżetu (płatnego promowania) dotrą tylko do części Twoich fanów lub osób śledzących dany tag.
RODO a media społecznościowe
Jedną z zalet korzystania z sieci społecznościowych jest niewątpliwie kwestia RODO. Platformy zajmują się przygotowaniem regulaminu oraz przestrzeganiem prawa. Masz 100% pewności, że dane zostały pozyskane legalnie i nie musisz przejmować się ich zarządzaniem.
Pamiętaj jedynie, że nie masz pełnej kontroli nad danymi. Możesz stracić dostęp do nim po czasie lub nie mieć opcji eksportu i wglądu do części z nich. Na przykład dla reklam typu Lead Ads, Facebook automatycznie usuwa dane potencjalnych klientów po 90 dniach. Na szczęście możesz je eksportować i zapisywać na Twoim komputerze zanim znikną.
W przypadku maili to Ty musisz mieć na uwadze aspekty prawne i zadbać o odpowiednią politykę prywatności. Czasem odbiorcy mogą chcieć wglądu, edycji lub usunięcia danych i wtedy to Ty musisz przeprowadzić taką operację. Zazwyczaj nie przekłada się to na dużą ilość pracy.
Email marketing vs. social media
Jak media społecznościowe mają się do email marketingu z punktu widzenia osoby zarządzającej wizerunkiem marki? Email jest przede wszystkim bardziej personalny. Kiedy piszesz maila ręcznie lub wysyłasz masowo spersonalizowane wiadomości, możesz np. zwrócić się do odbiorcy po imieniu. Media społecznościowe nie dają Ci opcji tworzenia tak dynamicznych treści.
Newsletter jest też przez użytkowników nieco inaczej traktowany. Większość ostrożniej dobiera, komu udostępni ten kanał i traktuje go jako istotny. To na maila przychodzą powiadomienia o resecie hasła czy zmianie rat kredytu. Jeśli użytkownik powierzył Ci swój adres to znaczy, że darzy Twoją firmę pewną dozą zaufania.
Przekłada się to na konkretne wyniki: typowy post organiczny na Facebooku dociera do nieco ponad 5% Twoich fanów. Reklamy na tej platformie zazwyczaj mają CTR (Click–Through Rate – odsetek kliknięć do wyświetleń) w okolicach 0.9%. Dla kontrastu, typowa kampania email marketingowa ma dostarczalność około 80% i Open Rate (współczynnik otwarć do wysyłek) na poziomie aż 21.33%! Z kolei typowe CTR w kampaniach mailowych to ok. 3%.
Email marketing vs. social media - Facebook Ads
Załóżmy, że posiadasz 1000 fanów na Facebooku oraz bazę 1000 maili w newsletterze. Facebook oferuje dotarcie organiczne: Twój nowy post zobaczy bezpłatnie ok. 50 fanów i nie potrzebujesz do tego opłacać żadnych narzędzi.
Problem w tym, że dotarcie na poziomie 5% nie jest specjalnie dobrym wynikiem kampanii. Jeśli potrzebujesz lepszych rezultatów i szerszego dotarcia, w ekosystemie Facebooka musisz zainwestować już trochę budżetu marketingowego.
W przeciwieństwie do postów organicznych, reklamy na Facebooku kosztują. Typowy koszt kliknięcia w ramach Facebook Ads różni się w zależności od branży i oferty, zazwyczaj oscyluje w granicach 1 dolara (4.4 zł).
Wysyłając mailing do 1000 osób dotrzesz średnio do 800 z nich i uzyskasz ok. 170 otwarć. Jeśli dobrze budujesz bazę i dbasz o aktualność danych, ten wynik można znacząco zwiększyć.
Oczywiście, do przeprowadzenia wysyłki potrzebujesz gotowej bazy adresowej. Jeśli nią nie dysponujesz lub jest bardzo mała, musisz najpierw zbudować listę odbiorców. Kilka porad na temat tego jak to zrobić, zebraliśmy w jednym z poprzednich artykułów.
Postaw na marketing omnichannel
W efekcie najlepiej jest prowadzić kampanie w mediach społecznościowych na początkowych etapach lejka marketingowego – zapoznać odbiorców z marką i zachęcać do śledzenia jej Fanpage’a. Facebook Ads dobrze jest traktować jako płatne źródło relatywnie taniego nowego ruchu (kliknięć), które przekieruje odbiorcę np. na stronę, gdzie może podać maila, aby pobrać e-booka lub dostać kod zniżkowy. Celem jest wtedy pozyskanie danych, aby potem móc taniej i skuteczniej docierać mailowo z kolejnymi ofertami.
Odzew na takie komunikaty jest wyższy, a dodatkowo odpada koszt reklamy. W większości przypadków koszt narzędzi do email marketingu jest znacząco niższy niż kampanii w ramach Facebook Ads. Miesięczny plan Growth we FreshMailu to 399 zł. W tej cenie otrzymujesz kreator landing page oraz narzędzie do webinarów i nielimitowaną ilość maili. Na Facebooku 399 zł pozwoli na emisję jakiejkolwiek kampanii przez maksymalnie 10 dni (dzienny budżet minimalny to 20 zł) i w żadnym przypadku nie pozwoli na dotarcie do bazy odbiorców o wielkości 25000 ludzi.
Media społecznościowe w połączeniu z kampaniami email marketingowymi znakomicie budują wizerunek marki. Dlatego też przygotowując osobne komunikaty dla nowych (publiczne kanały społecznościowe) oraz obecnych (emaile) klientów możesz uzyskać lepsze zaangażowanie dzięki personalizacji wiadomości. Możesz na przykład ogłosić na Facebooku konkurs na kod zniżkowy 20%, a osobom które podały swoje dane celem wygrania kodu i nie zostały finalistami wyślij mailem kupon pocieszenia na 5%.
Więcej informacji na temat omnichannel marketingu oraz przykłady jego zastosowania znajdziesz na naszym blogu.
Podsumowanie - email marketing vs. social media
- Zarówno media społecznościowe, jak i email marketing są znakomitymi narzędziami promocji marki.
- Social media zapewniają Ci ekspozycję marki wśród potencjalnych odbiorców i kwestie prawne.
- Tracisz jednak kontrolę nad danymi i z czasem coraz bardziej musisz angażować budżet.
- Najlepiej jest łączyć różne kanały komunikacji w tzw. omnichannel, czyli marketing wielokanałowy.
- Media społecznościowe dobrze sprawdzą się na etapie pozyskania danych klienta.
- Po otrzymaniu adresu email, warto przejść na tańszy i często skuteczniejszy kanał jakim są kampanie emailowe.