Maria Czekańska wpis utworzony wpis edytowany
Zobacz najciekawsze kampanie świąteczne 2021
Powrót do listy wpisówKampanie świąteczne co roku śmieszą, zaskakują, inspirują czy wzruszają. Marki dbają nie tylko o ciekawe spoty wideo. Skupiają się na tym, jak efektywnie komunikować się w mediach społecznościowych. Dlatego ciekawe kreacje możemy podziwiać zarówno w telewizji, jak i scrollując naszą tablicę na Facebooku.
Jakie są kampanie świąteczne w 2021 roku? Wciąż możemy zaobserwować trwałe trendy, takie jak dbanie o społeczną odpowiedzialność biznesu, troska o naszą planetę czy sięganie po influencer marketing. Co dokładnie przygotowały dla Ciebie marki w Polsce na święta, zobaczysz choć przekrojowo z tego subiektywnego zestawienia. Dodatkowo możesz zerknąć na kilka zagranicznych przykładów.
Kampanie świąteczne w Polsce - 2021 r.
Allegro
Nikogo pewnie nie dziwi, że w zestawieniu znajduje się Allegro. Marka co roku przygotowuje dla nas coś świeżego, nowego i mocno oddziałującego na emocje. Nie inaczej jest i tym razem. W spocie oglądamy historię starą jak świat - o ocenie, podziałach, relacji rodzic - dziecko, a w tle leci nam cudowny cover „The Never Ending Story”. Czy pod koniec spełni się hasło spotu „Zobaczmy w sobie to, co najważniejsze”?
Przy Allegro warto również wspomnieć, że marka przygotowała dla nas serię porad w postaci krótkich filmików oraz promocji produktów świątecznych na Instagramie.
Tyskie
W zeszłym roku ludzi zachwyciła świąteczna kampania marki. W tym roku Tyskie postanowiło urzeczywistnić reklamę i dodać swój pociąg na trasy kolei. Co więcej, główną ideą jest bycie ponad podziałami, dlatego środek lokomocji wjechał na teren…miasta Żywiec. Hasło „przejdźmy na TY” zarówno inspirowało mieszkańców, jak i zostało docenione pod względem spójności i świątecznych wartości.
Coca-Cola
Chcąc lub nie, każdy z nas wcześniej bądź później zaczął kojarzyć Coca-Colę ze świątecznych kampanii. W końcu podświetlone ciężarówki marki stały się poniekąd symbolem bożonarodzeniowego okresu. W tym roku we współpracy z polskimi gwiazdami, takimi jak Cezary Pazura bądź Marta Żmuda Trzebiatowska, Coca-Cola stworzyła czteroodcinkowy podcast z opowieścią świąteczną. „Cofnąć czas, czyli świąteczne spotkania” wyznacza na pewno nowy kierunek w komunikacji z odbiorcami.
ING Bank Śląski
Marka ING postanowiła ugryźć temat kampanii świątecznej z nieco innej strony. Zamiast tworzyć chwytliwe historie, postawiła na edukację swoich odbiorców. Po pierwsze, marka zaprosiła do współpracy polskich influencerów, a w tym Red Lipstick Monster i Piotr 'izak' Skowyrski. Wraz z nimi edukuje, jak sobie radzić z prezentami i na co uważać w trakcie przedświątecznych oraz świątecznych wyprzedaży. Po drugie, ING zaprosił Piotra Koniecznego z Niebezpiecznik, aby ten opowiedział o oszustwach bankowych, które wzmagają się w okresie świąt. Marka zasługuje na uznanie za zrozumienie swojej grupy docelowej i zapewnienie im jak najlepszych, edukacyjnych treści.
IKEA
W te święta marka wzięła pod lupę takie tematy jak ekologia czy filozofia zero waste. Stworzyła nieco horrorystyczne spoty pod hasłem „Wystarczy niewiele, żeby zmienić wiele”. Mowa tu o niemarnowaniu żywności i zmniejszaniu ilości odpadów w trakcie świąt. Warto wspomnieć, że to nie pierwszy raz, kiedy marka dba o bycie bardziej zielonym. Już od dłuższego czasu możemy obserwować zaangażowanie społeczne i edukowanie na tematy ekologiczne. Przykładem może być tu kampania #ODDAJiZYSKAJ z okazji Black Friday, która zachęca do oddawania używanych mebli Ikea, aby ktoś inny mógł im nadać drugie życie.
Cukier Królewski
Jak można połączyć dobrą kampanię digitalową z altruizmem, który tak bardzo lubimy okazywać w czasie świąt? Wystarczy spojrzeć na kampanię świąteczną Cukru Królewskiego, czyli #NajlepszeJestBlisko. Marka już drugi rok z rzędu włącza się we współpracę ze Stowarzyszeniem mali bracia Ubogich, aby wspomóc seniorów, dotkniętych wykluczeniem społecznym. A żeby samemu przyłączyć się do akcji, nie potrzeba wiele. Wystarczy zrobić zdjęcie swoich wypieków, które przecież każdy z nas przygotowuje w grudniu, a następnie zamieścić na dedykowanej stronie internetowej bądź Instagramie z #NajlepszeJestBlisko. Za każdy tysiąc fotografii marka przekazuje 10 tys. zł na pomoc podopiecznym.
AliExpress
Pozostając w temacie pomocy innym, na uwagę zasługuje kampania świąteczna AliExpress #RazemRobimyCuda. Marka przeprowadza konkurs w mediach społecznościowych, a konkretniej na Twitterze oraz TikToku. Zwycięzcy dostaną kupon zakupowy w wysokości 100 USD oraz voucher o wartości 500 USD na wsparcie jednej z wytypowanych organizacji pozarządowych. Na zainteresowanie na pewno zasługuje dobór mediów społecznościowych - na pewno w Polsce o wiele popularniejszym miejscem do przeprowadzania konkursów jest chociażby Instagram.
TK Maxx
Jakie byłyby święta bez krzty humoru? Jak pisałam na początku, kampanie świąteczne dostarczają nam całego wachlarza emocji. Poprzez „Święta na Maxxa” marka przypomina nam, jak wiele może zdziałać dobrze dobrany prezent. Ukazywana nam kreacja w postaci filmiku oraz komunikacja w mediach społecznościowych jest barwna, pełna pozytywnej energii i radości. Jest to na pewno jedna z najbardziej inspirujących i wciągających nas kampanii świątecznych w tym roku.
Meta
Meta i metaversum to jeden z najgłośniejszych tematów mijającego roku. Marka Zuckerberga w te święta postanowiła wesprzeć małe i średnie, lokalne, polskie biznesy, dzieląc się ich inspirującymi historiami. Dodatkowo, do współpracy zostali zaproszeni Influencerzy, którzy poprzez media społecznościowe będą dzielić się inspiracjami i pomysłami na prezenty od lokalnych firm. Meta skorzystało więc z trendu, który narósł w okresie pandemii - na pewno będzie to przydatne marce, która w tym roku doświadczyła krytyki, a nawet… parodii.
Apart
Kampania świąteczna marki jest ciekawa przede wszystkim pod względem tego, że firma, a przynajmniej dział marketingu, uczy się na błędach. W jaki sposób? Zeszłoroczna kampania świąteczna Apartu miała co prawdę sławę, ale bynajmniej pozytywną. Jednym z aspektów krytyki była długość spotu. Dlatego tym razem marka mocno skróciła swój przekaz, a to zaprocentowało lepszym odbiorem. Co więcej, na szczególną uwagę zasługuje ogólna, świąteczna komunikacja w mediach społecznościowych. Marka postawiła na sprawdzone produkty oraz całą rzeszę inspiracji na prezent.
YES
YES w okresie świątecznym postawił na feministyczny akcent w kampanii „Jestem kobietą”. Marka pokazała różne odcienie kobiecości, pozwalając nam na lepsze zempatyzowanie się z bohaterkami. Do współpracy zaprosiła znane osobistości, Aleksandrę Żebrowską, Katarzynę Zillman, Bognę Golec, Christinę Flagmaier i Aleksandrę Wiederek-Barańską. Każda z nich jest inna, każda z nich w tak różnorodny sposób krzyczy hasło kampanii. Nie chodzi w końcu o to, aby stworzyć jedną definicję kobiecości, ale by każda mogła odkryć swoją własną. YES wykorzystuje tę kampanię konsekwentnie w mediach społecznościowych, tworząc chociażby konkurs świąteczny „Jestem niespodzianką”. Warto również dodać, że marka pierwszy raz stworzyła swój kalendarz adwentowy, na który zdecydowała się choćby Maffashion. Muszę przyznać, że ta marka jak mało kto wie, jak dobrze wykorzystać influencer marketing.
Empik
Kampania „Wesołych przedŚwiąt” przekonuje nas, że nie warto zostawiać kupno prezentów na ostatnią chwilę. W końcu jest to okres, kiedy każdy z nas ma do załatwienia milion spraw, więc po co dokładać sobie kolejnych? Marka nie tylko przypomina nam o świątecznej gorączce, ale i doradza. Na stronie możemy doszukać się różnych inspiracji na prezent. Co więcej, Empik nawiązał również współpracę z influencerami - @Edzio i @baoliin - czego efekty można zobaczyć poprzez platformę Instagram.
Nutella
W tym roku Nutella zaprezentowała drugą odsłonę swojego kalendarza adwentowego. Nie mowa tu jednak o czekoladkach, ale o 24 świątecznych poradach wideo. W filmikach biorą udział między innymi Darek Stolarz, Agnieszka Winnicka, Ewa Wachowicz czy Blowek. Znajdziemy tu zarówno przepisy, jak i DYI, czyli porady typu „jak zrobić to samemu”. Co więcej, kampania świąteczna marki, „Dziel się miłością na święta”, pozwala nam podzielić się z innymi cudownymi, rodzinnymi chwilami, dodając zdjęcie z #nutellawithlove.
Zagraniczne kampanie świąteczne - 2021 rok
John Lewis & Partners
Wyobraź sobie, że poznajesz święta od nowa. Uczysz się tradycji i widzisz wszystko to, co okala Boże Narodzenie, po raz pierwszy. Rzucanie śnieżkami, ubieranie choinki, próbowanie domowych przysmaków… Kampania „Unexpected quest” od John Lewis & Partners przedstawia właśnie historię tego rodzaju. Cały spot wieńczy hasło „Świąt tak magicznych, jak twoje pierwsze”. Bo właśnie o to w grudniu chodzi, o czerpanie radości z tych małych rzeczy i ekscytację taką, jaką odczuwamy, gdy poznajemy coś pierwszy raz.
Apple
Kiedy zobaczyłam, że spot trwa trzy minuty, pomyślałam sobie, że może być zbyt długi. W końcu każdy z nas kojarzy jakąś reklamę z przerostem formy nad treścią. Jednakże zamiast minut, odczuwałam jedynie burzę emocji. Pełna nostalgii, wartości i wzruszeń kampania świąteczna Apple została wyreżyserowana przez dwóch twórców, którzy byli nominowani do Oscara. Co więcej, subtelność w tej reklamie jest naprawdę szczytem dobrego smaku. Nie mamy tu nachalnej prezencji produktu, z nakłanianiem do kupienia prezentu. Jedynie na początku pojawia się informacja, że cały film został nagrany… Iphonem. Kampanie świąteczne tej marki z reguły zasługują na poświęcenie im więcej czasu - warto przypomnieć sobie inne, choćby tą z 2018 roku.
Argos
Z kinowym rozmachem - dosłownie, bo film zaczyna się inspiracją blockbustera - celebrujemy więcej i lepiej. Marka postawiła na hasło „Baubles to last year", które jest nawiązaniem do zeszłorocznych, skromniejszych i mniejszych świąt. W tym roku jednak zapominamy o zeszłorocznych rozczarowaniach, i świętujemy z rozmachem. Argos sprytnie wykorzystał obecne wydarzenia. Dlaczego sprytnie? Bo kiedy wiele marek stawia na wzruszający i pełen nostalgii spot, nawiązujący do pandemii, Argos postanowił wykorzystać ten motyw, aby i nas rozbawić, i zapewnić nam rozrywkę. I za to należą mu się brawa.
Z każdym rokiem upewniam się, że nie ma takiego tematu, którego nie dałoby się ugryźć wiele razy z różnych stron. Okres świąteczny i podejmowane kampanie są tego najlepszym przykładem.
Podobało Ci się zestawienie? Podziel się nim z innymi!