FreshMail wpis utworzony wpis edytowany
20 błędów w email marketingu, których nie musisz popełniać
Powrót do listy wpisówCzęsto zamiast zastanawiać się nad tym, jak magicznie odmienić swój email marketing, warto przyjrzeć się błędom, które odruchowo popełniamy, a których łatwo można uniknąć.
Przed Tobą 20 błędów w email marketingu, których nie musisz popełniać.
#1 Spamowanie zniżkami
Nic tak nie denerwuje, jak cztery wiadomości wysłane w ciągu tygodnia, w których czeka na nas dokładnie ta sama oferta. Możesz używać email marketingu na wiele sposobów, jednak nie traktuj go tylko jako tubę promocyjną. Zatem co możesz wysyłać?
- Pakiety produktów
- Informacje o nowościach
- Kursy online
- Kody do sklepu internetowego
- Programy partnerskie
- Kluby dla wybranych Twojej naszej bazy (VIP, patroni, itd.) – czyli segmentacja, o której będzie jeszcze później
- Wspólne promocje z innymi twórcami i markami
- Konkursy – które wspomagają przy okazji budowanie bazy i społeczności
- Prowizje za polecenie (afiliacja)
- Inspiracje, artykuły blogowe i materiały edukacyjne
#2 Pisanie dla samego pisania – czyli brak celu
Wiele tłumaczyć tutaj nie trzeba. Na blogu odpowiadamy na pytanie, co warto wysyłać w newsletterze i jak takie cele znaleźć. Jedna z pułapek myślenia, które czyhają na nas brzmi: „Każdy ma, to też muszę coś wysyłać” – bez żadnej strategii czy pomysłu na to, co wysyłać.
[TIP] Czy strategia w email marketingu jest potrzebna? [/TIP]
Może po prostu przemyślmy co, do kogo i dlaczego chcemy wysyłać? Co nasza wiadomość może komuś ułatwić? Jak mu pomóc?
#3 Temat nic nie mówiący
Konkret w temacie wiadomości jest jednym z najważniejszych elementów zachęcających ludzi do otwierania wiadomości e-mail. Dlatego zadbaj o to, by już na etapie jej otrzymania, odbiorca widział korzyść w jej otwarciu. Pamiętaj, że masz ledwie 8 sekund, aby zainteresować odbiorcę swoim komunikatem.
Szukasz recepty na dobry temat maila? Zajrzyj tutaj.
#4 Wprowadzający w błąd temat
Niestety taka sytuacja lubi się przydarzyć. Dlaczego celowe wprowadzanie w błąd prowadzi donikąd? M.in. dlatetgo, żę zmniejsza reputację naszych wysyłek, bo ktoś oznaczając je jako spam, sprawia, że zostaniemy potraktowani jako jego siewcy. Ba, nawet można nas wówczas posądzić o phishing, czyli najprościej rzecz ujmując – podszywanie się pod kogoś.
- W tematach nadużywane są zwroty per Ty: „Cześć” lub „Witaj”, „Siema”, a widywałem nawet odważniejsze, które owszem – czasami i w przypadku niektórych grup odbiorców mogą być dobrym wyborem – ale zdecydowanie częściej są nadużywanym błędem.
- Nie pisz samymi wielkimi literami – to nadal w internecie oznacza krzyk i aż prosisz się o umieszczenie w folderze spam.
- Próbowanie złapania uwagi na tzw. „Udawne RE:”, czyli odpowiedź do wiadomości, której nigdy wcześniej nie była wysyłana – to murowany „sukces” w katalogu spam.
- Podobnie z emoji – jedna-dwa to absolutny max.
W email marketingu równowaga między ozdobnikami jest konieczna.
#5 Wysyłanie do wszystkich z listy – czyli brak segmentacji
Spora część wiadomości, które traktujemy jako SPAM, to tak naprawdę nietrafione wiadomości. W dużej części winny jest temu brak jakiejkolwiek segmentacji bazy.
Nie ma sensu wysyłać im wszystkim tych samych treści i ofert.
[TIP] Dowiedz się jak dobrze segmentować bazę odbiorców. [/TIP]
#6 Szybkie zbudowanie jak największej bazy odbiorców
Baza z 10 000 bardzo zaangażowanych subskrybentów może zarobić więcej pieniędzy niż lista ze 100 000 adresatami, z których mało kto kojarzy Twoje maile.
Liczy się jakość, a nie zasobność bazy. Dlatego już na etapie jej budowania, warto zadbać o to, aby przyciągnąć do naszych treści odpowiednie osoby. Najlepiej zrobić to mając świadomość tego, do kogo mówimy we wszystkich naszych kanałach komunikacji. Na stronie, w sklepie, na profilach społecznościowych czy trakcie wystąpień na żywo.
[TIP] Własna baza mailingowa? Zbuduj ją na 5 sposobów [/TIP]
#7 Koncentrowanie się na zbyt wielu rzeczach
Odbiorcy oczekują konkretów, a ich uwaga jest już rozpraszana przez wystarczającą liczbę bodźców. Nie dokładaj im kolejnych:
- próbując sprzedać więcej niż jedną rzecz,
- skupiając się na więcej niż jednym pomyśle,
- dotykając więcej niż jednego tematu,
- wprowadzając więcej niż jeden problem.
Mówi się, że każda dodatkowa dygresja, która wybija czytelnika z głównego nurtu wiadomości, może zmniejszyć jej skuteczność.
#8 Szukanie idealnego wzorca
Każdy z Twoich problemów z email marketingiem można rozwiązać, ale nikt nie da Ci gotowego wzorca, który sprawdzi się zawsze.
Rozpocznij testowanie nowego podejścia do email marketingu i badaj na bieżąco reakcje bazy – zapytaj też swoich odbiorców o feedback (tak, wprost, np prosząc aby odpisali lub wystawiając im do tego np. Formularz Google). Pamiętaj, email marketing to nie operacja na otwartym sercu, a kontrolowane eksperymenty są tu mile widziane. Czemu kontrolowane? Bo każdą nową rzecz warto przeanalizować, a każdą zmianę w komunikacji - skonfrontować z opiniami Twoich odbiorców. Nie ma nic cenniejszego od ich zdania, a jeśli nie chcesz od razu wprowadzać zmian globalnie - wybierz do wysyłki nowego szablonu tylko część subskrybentów.
Możesz zacząć od tego wideo, w którym CEO FreshMaila, Paweł Sala, mówi o tym, jak odświeżyć swój email marketing.
#9 Skupienie tylko na sprzedaży produktów
Email nie tylko sprzedaje produkty. Sprzedaje również wartości. A te widoczne są w wielu miejscach, w których działamy.
Zadaniem emaili jest też skierowanie zainteresowanych konkretną ofertą klientów na zewnątrz – tam, gdzie mogą Cię lepiej poznać. Gdzie mogą to zrobić? Na Twoim blogu, kanale społecznościowym czy w końcu przeglądając ofertę sklepu. Sprzedaż może (i w wielu przypadkach powinna) być dopiero kolejnym krokiem.
#10 Martwienie się o rezygnujących z subskrypcji
Niektórzy ludzie zrezygnują z subskrypcji. Tak po prostu to działa i do tego mają prawo. Ty też nie chcesz czytać wszystkich wiadomości, prawda?
Jeśli nie otrzymujemy żadnych wypisów z bazy, to być może nie działamy wystarczająco dużo i skutecznie. Wszystkich po prostu zadowolić się nie da.
#11 Pisanie jak robot i brak spójnego tone of voice
Tak, wiem – AI i uczenie maszynowe są ponoć wszędzie. I to „ponoć” ma tutaj kluczowe znaczenie. Jeśli jednak czytasz danego maila na głos i nie brzmi on, jakby czytał go człowiek – jest to zły mail.
Przepisz go.
Zadbaj również o tzw. „tone of voice”, czyli o to, aby sposób komunikacji w każdym z Twoich kanałów kontaktu z odbiorcami był spójny. I to na każdej z płaszczyzn. Pisanej, głosowej, czy graficznej. Przede wszystkim jednak – merytorycznej.
#12 Brak flow, czyli konsekwencji
Twoja komunikacja email marketingowa powinna być spójna. Inaczej rzecz ujmując – odbiorca wiadomości nie powinien być zaskoczony tym, co właśnie od Ciebie otrzymał.
- Ktoś właśnie dołączył do bazy? Co się teraz powinno stać? Jakaś wiadomość powitalna?
- Właśnie coś kupił? Czy masz dobrze skonfigurowane maile transakcyjne? Po API lub SMTP?
- Nie otworzył e-maila od 30 dni? Zapytasz dlaczego? A może przypomnisz dosyłając SMS?
Do podtrzymania pożądanego flow pomocne są autorespondery, które mogą kontynuować komunikację, np. po zapisie, wysyłając wiadomość powitalną. Może to być też cała ścieżka powitalna. Fakt, na początku trzeba temu po poświęcić nieco uwagi, ale później, kiedy Ty możesz spać, Twoje systemy mogą pracować.
#13 Zasypywanie odbiorcy tuzinem wiadomości
Nie możesz cały czas krzyczeć. Jeśli zbliżają się wielkie okazje sprzedażowe, jak wakacje, Black Week, Boże Narodzenie czy Nowy Rok – możesz zacząć komunikować wcześniej!
Inaczej będziesz jedną z tych wiadomości, których wszyscy mają już dość w takich okresach.
#14 Bycie przewidywalnym
Raz na jakiś czas wyślij swoim subskrybentom wywiad lub darmowy prezent. Po prostu – zaskocz ich. To taka miła niespodzianka, która sprawia, że czują się dobrze.
To nie musi od razu być wielki e-book. Równie dobrze możesz podzielić się czymś wartościowym, co ostatnio przeczytałaś, usłyszałeś lub zobaczyłaś.
#15 Wysyłanie do tych, którzy i tak nie czytają
Przestań wysyłać maile do osób, które od jakiegoś czasu ich nie otwierały. Jeśli chcesz podjąć próbę aktywizacji takich osób – zajrzyj na nasz blog.
Znowu, nie segmentując wystarczająco skutecznie bazy, po prostu prosisz o umieszczenie w folderze ze spamem.
[TIP]
Skuteczny newsletter to różnorodny newsletter. Rzecz jasna wszystko zależy od branży, w której działasz, ale możesz przyjąć, że są cztery główne cele email marketingu:
- sprzedażowy,
- edukacyjny,
- informacyjny,
- budowania relacji.
I każdy ten cel możesz realizować poprzez różne treści.
[/TIP]
#16 Brak redakcji, korekty i testów
Czy kiedykolwiek wysłałeś email bez korekty i w końcu powiedziałeś sobie, że to był kompletny nonsens? A co dopiero musiał pomyśleć jego odbiorca… Warto robić testy wewnętrzne przed właściwą wysyłką, która trafi do bazy odbiorców. Jak? Np. wysyłając kampanię testową do kilku osób z firmy, by ewentualne błędy mogły zostać wyłapane jak najwcześniej.
#17 Brak regularności
Nawet jeśli twoje maile nie są tak dobre, że mógłbyś je uznać za idealne, to lepiej relację jest podtrzymać, niż wysyłać epopeję raz na rok.
Regularne wysyłki dobrych maili znaczą i dają więcej niż nieregularne wysyłki newsletterowych dzieł sztuki.
#18 Brak empatii
Nikt nie lubi być ignorowany.
- Kiedy ktoś dołącza, chce wiedzieć, kim jesteś.
- Gdy ktoś kupuje, chce wiedzieć, kiedy dotrze jego paczka.
Zastanów się, co ma sens w cyklu życia klienta i daj mu to. W razie wątpliwości potraktuj odbiorcę jak swojego dobrego znajomego.
#19 Brak personalizacji
Mail zaczynający się od przywitania zawierającego Twoje imię? To zawsze cieszy, a większość systemów do wysyłki maili marketingowych i transakcyjnych pozwala łatwo takie powitanie skonfigurować.
We FreshMailu personalizację skonfigurujesz w zaledwie kilka minut.
[TIP] Czym jest personalizacja i treści dynamiczne? [/TIP]
#20 Tylko wygląd ma znaczenie
Oczywiście, jak to mawiają – jak Cię widzą, tak Cię piszą. W email marketingu możesz korzystać z pięknych szablonów, np w naszym Desingerze, a możesz też skutecznie pisać i wysyłać zwykły tekst. Jeśli Twoi odbiorcy właśnie na niego będą czekać, to takie wysyłki również przyniosą pożądany skutek. Najlepszym przykładem pisania minimalistycznych wizualnie, ale bogatych treściowo maili jest Michał Szafrański.
Po tym jak zaprojektować skuteczny mailing pisaliśmy tutaj już wiele razy.
W email marketingu ważne jest, aby komunikacja była spójna z tym, co robisz poza nim. A przede wszystkim, by na Twoje wiadomości ktoś rzeczywiście – czekał.