FreshMail wpis utworzony wpis edytowany
Dotrzyj na czas w te święta [przykłady]
Powrót do listy wpisówZa nami Black Week i to wcale nie oznacza spokoju dla Waszego e-commercu. I dobrze, bowiem świąteczna gorączka dopiero się zaczyna. Końcówka roku wymaga od nas zdecydowanych, precyzyjnych a zarazem oryginalnych działań. Dziś o nich w ramach inspiracji, aby pomóc Waszemu przekazowi dotrzeć do klientów na czas w te święta.
Marek Jankowski w jednym z najnowszych odcinków swojego podcastu „Mała Wielka Firma” podsunął kilka użytecznych strategii, których znajomość może skutecznie podnieść efektywność działań prowadzonych w ramach Twojego e-commercu, tuż przed końcem roku. Bo kiedy większość życzy „Wesołych!”, oczy Waszego klienta szukają pewnego rodzaju dopowiedzenia – rozwinięcia tej, znanej od lat historii. Czegoś świeżego.
Głód wiedzy
Pierwszy, mikołajkowo-świąteczny worek nowych strategii dotyczy dobrze Wam już znanej potrzeby nieustannego rozwoju. Zarówno Wy, jak i klienci docenią z pewnością content, który oprócz informacji o promocyjnej cenie, niesie ze sobą także solidną dawkę eksperckiej wiedzy.
Jak wykorzystać sezon świąteczny w e-commerce? Możecie na przykład doradzić, jak wykorzystać ten okres w kalendarzu, serwując 9 sprawdzonych sposobów na skuteczne kampanie świąteczne. Być może w Waszym przypadku poradnik efektywnego zdobienia pierników? I to za pomocą artykułów, które sprzedajesz w swoim sklepie.
Bycie dobrym pomocnikiem Świętego Mikołaja w tym okresie zdecydowanie działa, bo kiedy wszystko wydaje się ważne i pilne, gotowe porady rozwiązujące problemy są na wagę złota.
Możemy mówić o tym, co warto robić z wykorzystaniem produktów lub narzędzi, które sprzedajemy, a możemy także zadziałać w drugą stronę. Tym samym przestrzec naszych klientów przed działaniami, których nie powstydziłby się antagonista Grinch.
Przykład? Kilka słów o tym, jak nie robić email marketingu – o czym pisaliśmy na blogu. Lub uświadomienie, że marketing, to nie tylko newsletter, a my wiemy z jakich powodów prawdopodobnie jeszcze nie zaczęliście jeszcze z nim przygody. Warto pamiętać chociażby o dosyłce SMS czy w ogóle o SMS-ach, jako formie kampanijnej komunikacji marketingowej.
Albo, trzymając się analogii przedświątecznych przygotowań – jakich ozdób nie warto kupować, by nie stracić czasu i pieniędzy? I dalej, co oczywiste, dlaczego te, które to Wy oferujecie klientom, takie nie są. Bo nie są, prawda?
Dlaczego Ty?
Druga skarpeta, którą powinniśmy widzieć nad swoim kominkiem (albo telewizorem z kominkiem w biurach), to ta z napisem „Ty kontra konkurencja”, czyli klasyczne – porównanie. Zestawiając ze sobą dwie usługi, ekspertów, persony, sposoby sprzedaży, itd., działamy najpierw na System 1 (serce) naszych klientów, który uruchamia ciekawość związaną z deklarowaną obietnica przewagi nad konkurencją, a potem System 2 (rozum), który zatrzymując uwagę potencjalnych klientów, zmieni ich w faktycznych sympatyków naszej marki.
Hit czy kit? Druga ze strategii znajdujących się w tej skarpecie. Jako marketerzy działający w e-commerce, możemy wziąć na tapet jeden temat, narzędzie, produkt (najlepiej nasz) i pokazać czy rzeczywiście spełnia pokładane w nim oczekiwania. To wszelkiego rodzaju współpracę z influencerami, recenzje, które skutecznie napędzają ruch w sklepie właśnie w okresie, w którym wszyscy szukamy odpowiednich prezentów dla bliskich.
To także wysyłki świąteczne do wybranych (np. najbardziej lojalnych) klientów i tworzenie wszelkiej maści społeczności (np. grup wsparcia poszukujących świątecznych upominków z naszej branży, na Facebooku).
Kojąca perspektywa
Tu stawiamy głównie na opinie. Sprzedajesz narzędzie? System w modelu SaaS? Produkt, który ciężko dostać, ale też nadal ciężko sprzedać na naszym rynku? To warta uwagi strategia w Waszym przypadku.
Klasyczna recenzja, o której mowa była wcześniej, ale w którą angażujemy tym razem tych, którzy już nam zaufali – działa prawie zawsze. Prośba o nową opinię naszej firmy w Google czy ocenę produktu, który widzimy, że dobrze się sprzedaje w Ceneo.pl – potrafi jeszcze bardziej wzmocnić ten ruch.
Możemy też skorzystać z nostalgii, która towarzyszy końcowi roku. Podsumowania w stylu: „Czego nauczyliśmy się po roku pracy zdalnej? Wywiad z [...]” łączą się z kolejną skarpetą, w której stawiamy na nasze doświadczenia.
Sprawdziliśmy, abyś miał więcej czasu
Czego świąteczne reklamy wideo mogą Cię nauczyć? Albo wprost: Czego o email marketingu nauczy Cię Święty Mikołaj? To wszelkiego rodzaju case study, które choć „wymagające, są niezwykle skutecznym rodzajem contentu”, ponieważ pokazują nie tylko Waszą ekspercką wiedzę, ale przede wszystkim zbudowaną z konkretnym klientem relację. A to właśnie – relacji – szukamy w grudniu najbardziej.
To także przykłady naszych pomysłów na rozwiązania konkretnych problemów, co wykorzystał w 2021 roku Zenbox w swoim newsletterze.
Marka z jednej strony pochwaliła się w nim swoimi osiągnięciami (i to na dużo wcześniej niż zrobią to pozostali, bo już w listopadzie!), a jednocześnie przedstawiła pomysł na rozwiązanie problemu schronisk dla zwierząt z niemal całej polski.
To perfekcyjny wręcz przykład łączenia wielu strategii, który Zenbox wypuścił w idealnym sprzedażowo, ale nieoczywistym dla takiego komunikatu, czasie – Black Week. Efekt uboczny? Zaspokojenie potrzeby samorealizacji i bezpieczeństwa, która spośród wszystkich potrzeb z piramidy Maslowa, w grudniu wysuwają się mocno na przód.
Można też wyciągnąć pomocną dłoń do tych, którzy zupełnie zapomnieli o podarunkach, jak zrobiła to w tym roku marka Mejuri. Prosty przekaz, który kryje w środku konkretne rozwiązanie częstego problemu i ogrywa konkurencję.
Marka wybrała newsletter, jako formę komunikacji z klientami. Na korzyść, kolejny raz, podziałał czas tej wysyłki, który podbija fakt, że nie jest to kolejna świąteczna wyprzedaż, ale sprytne rozwiązanie, aby „ocalić” kupujących w ostatniej chwili w Boże Narodzenie dzięki cyfrowym kartom podarunkowym.
Przewaga? Karta nie ma terminu ważności, który ma większość tego typu voucherów.
Kto nie chciałby otrzymać takiego prezentu?
Niektórzy szukają też usług, które upaszczają największa bolączkę działom księgowym – rozliczenia i finansowe domykanie roku. Wiemy o tym, dlatego we FreshMailu od lat dostaniesz jedną fakturę za system do e-mail marketingu, wysyłki po API/SMTP, kampanijnej wysyłki SMS-ów oraz webinarów. Po prostu.
Czas, który dajemy Ci w prezencie
Z pozoru to samo, co poprzednio, a jednak tym razem chodzi – dosłownie – o nasz czas. Czas naszych ekspertów, którzy chętnie porozmawiają z klientami podczas webinaru czy sesji AMA – Ask Me Anything.
To także przestrzeń na zaangażowanie społeczności klientów, aby wspólnie ofiarować komuś w okresie świąt dobro, np. poprzez różnego rodzaju zbiórki czy przekazywanie określonej części dochodów, na konkretny cel.
Tutaj przydadzą się także dedykowane landing page na okres końca listopada i cały grudzień. Pomogą one szybciej trafić klientom na te produkty, których szukają.
Bardzo dobrym zabiegiem będzie też klarowne zaprezentowanie progów cenowych, tak aby klient mógł znaleźć prezent na każdą kieszeń.
Albo postawić na zaangażowanie konkretnych grup wiekowych.
Do tych, którzy na nas czekają i tych, którzy zupełnie się nas nie spodziewali
Udana sprzedaż i relacje w okresie świątecznym? Przede wszystkim postawmy na mądre zaskakiwanie naszych odbiorców. Mądre, a więc nie takie, jak zawsze. A być może – właśnie takie?
Wszystko to zależy od tego, kim są Wasi klienci. Najlepszy prezent, jaki możesz ofiarować sobie i swoim klientom to ten, który rozwiązuje nasz największy problem w tym czasie. Nas wszystkich – czas. Uciekający i ten, który chcemy za wszelką cenę zatrzymać i właśnie jego, podarować bliskim.