Paweł Sala wpis utworzony wpis edytowany
E-mail marketing w e-commerce
Powrót do listy wpisówDynamikę polskiego e-commerce (największą w Europie), oraz coraz większą liczbę e-klientów w naszym kraju, na własny sukces próbuje przekuć coraz większa ilość spółek e-commerce. Według prognoz, publikowanych przez magazyn eKomercyjnie, tylko w tym roku w polskiej sieci działalność rozpocznie łącznie 3 tysiące nowych sklepów internetowych. Wysyp internetowych przedsiębiorców nie może jednak dziwić, skoro już 70% internautów to aktywni klienci e-sklepów i dostawców cyfrowych usług. Konkurencja na rynku e-commerce rośnie, warto więc zadbać o swoich klientów i zatroszczyć się o jak najwyższą jakość ich obsługi. Taką możliwość daje właśnie e-mail marketing. No i przy okazji świetnie sprzedaje :)
Jak e-commerce może skorzystać z e-mail marketingu?
Największą siłą email marketingu jest to, że działa i łatwo można udowodnić jego skuteczność, dzięki możliwości dokładnego raportowania. Statystycznie każda zainwestowana złotówka w email marketing generuje 28 zł sprzedaży (za Digital Marketing Association 2013). Co więcej zgodnie z badaniem Econsultancy Email Marketing Industry Census tylko pozycjonowanie w wyszukiwarkach oferuje większą efektywność niż dobrze prowadzone kampanie email marketingowe.
Czytaj więcej o skuteczności email marketingu.
Newslettery czyli mailingi informacyjno – promocyjne, skierowane do subskrybentów naszego sklepu pomimo swojej powszechności, dają wiele możliwości niestandardowej promocji produktów, marek ale i naszego biznesu. Mailing zawierać może informacje o nowościach w sklepie, promocjach i ciekawostkach z życia branży.
Aby narzędzie to zyskało na atrakcyjności, warto dodać do niego kupon rabatowy - najlepiej do wykorzystania w krótkim czasie. Dzięki temu klient szybko podejmuje decyzje zakupowe, a nie pozostawia ich na wieczór, co często skutkuje zapomnieniem, a więc brakiem zakupu. Do newslettera dodać można również dodatkowy bonus, niedostępny w innym miejscu np. video-poradnik. Odbiorca poczuje się wyróżniony mogąc posiadać wiedzę dostępną tylko dla “wtajemniczonych”, a w tym przypadku, dla otrzymujących newsletter. Mailing wzbogacić można także konkursem czy loterią (choć tu obostrzenia prawne są znaczne stąd rekomendowane są konkursy). Należy pamiętać także o docenieniu stałych klientów. Propozycją dla nich może być stworzenie grupy użytkowników ekskluzywnych, którzy po przekroczeniu określonego progu sprzedażowego, będą otrzymywać lepsze oferty czy ciekawsze promocje. Co istotne, nie można zapomnieć o tym, aby informacje o członkostwie były klientom znane - ludzie lubią należeć do elitarnych grup.
Dobrym sposobem na skuteczny kontakt z klientem jest także spersonalizowany mailing z contentem dynamicznym. To nic innego jak mailing sprzedażowy z wykorzystaniem informacji, jakie ma o kliencie e-sklep. Dzięki użyciu specjalnych tagów (słowa kluczowe opisujące dany fragment tekstu lub informacji), możliwe jest stworzenie kampanii, która trafi dokładnie w potrzeby kupujących. W zależności od informacji o klientach jakie są przechowywane, można użyć tagów, które po wstawieniu do szablonu będą generować określone treści (tekstowe lub graficzne).
W praktyce, doskonałym rozwiązaniem będzie integracja posiadanego system do e-commerce z systemem do e-mail marketingu, co pozwala na bieżąco analizować informacje o klientach. Przykład? System generuje wiadomość o tym, że dany klient w ostatnim czasie często przeglądał ofertę telewizorów, można więc przesłać do niego spersonalizowany mailing, zawierający rabat na wybrany telewizor. Inny przykład - gdy wiesz, że klient kupił właśnie laptopa, może warto zaproponować mu w przesłanym mailingu rzutnik i pokazać możliwości płynące z połączenia tych dwóch zakupów?
Komunikacja transakcyjna
Kolejne rozwiązanie to SMSy transakcyjne, które najczęściej wykorzystywane są przez banki przysyłające kody przelewowe. Warto pamiętać, że narzędzie to można wykorzystać do wysyłki stricte marketingowej, np. przypominając klientom, że to właśnie dziś jest dzień Mamy/Kobiet/Dziadka i z tej okazji warto kupić prezent lub też przypomnieć o kończącej się umowie, którą należało by przedłużyć. Taka krótka, aczkolwiek treściwa, wiadomość przypominająca z pewnością zadziała na naszą korzyść.
Inne rozwiązanie to maile transakcyjne czyli informacje wysyłane do klienta po dokonaniu przez niego określonej czynności. Przykładem jest sytuacja, gdy zakupiliśmy produkt i otrzymujemy maila zwrotnego, zawierającego fakturę lub informację, kiedy możemy spodziewać się przesyłki. W przypadku wspomnianych banków, otrzymywać możemy kod weryfikacyjny potrzebny do zrobienia przelewu. Idąc dalej tym tropem dochodzimy do sytuacji, kiedy klient wręcz czeka na maila od nas. Warto więc odpowiednio przygotować wysyłaną wiadomość, aby zachęciła ona do kolejnego zakupu. Jeszcze do niedawna mail transakcyjny był suchym tekstem, zawierającym tylko niezbędne informacje. Teraz jednak maila transakcyjnego można wzbogacić przede wszystkim o grafikę, ale także o odnośnik do social media czy rabat na kolejne zakupy oraz zaproponować inne produkty, związane z właśnie zakupionym towarem (np. drugi tom encyklopedii jeśli klient kupił pierwszy).
Warto jednak zachować zdrowy rozsądek przy tego typu mailach. Najważniejsza bowiem jest informacja sprzedażowa - czyli co i za ile zostało zakupione oraz kiedy odbiorca może spodziewać może się przesyłki. Dodatkowe marketingowe informacje warto stosować z umiarem.
Dobre rady
Niezależnie od rodzaju mailingu, ważnym elementem jest odpowiedni tytuł i nadawca – dotyczy to zarówno maila transakcyjnego jak i kampanii reklamowej, którą mamy zamiar wysłać. Należy tak wymyślić tytuł jak i nadawcę, aby klient zainteresował się informacją i chciał sprawdzić, co jest w mailu. Oczywiście, żadna skrajność nie jest wskazana, poleca się zatem drobną dawkę humoru połączoną z kreatywnością.
Uzupełnieniem treści mailingu może być “interaktywny poradnik” polegający na przygotowaniu wskazówek zakupowych. Jeśli klient właśnie kupił puszkę farby, warto podpowiedzieć mu, aby pamiętał o folii malarskiej, pędzlach czy taśmie. Zyskać możemy miano specjalisty oraz sympatię kupującego, który wróci ponownie do naszego sklepu, gdy będzie planował kolejne zakupy.
Bez względu na to, którą formę promocji wybierzesz dla swojego e-sklepu, warto pamiętać o tym, że skrzynka email jest osobistą przestrzenią i należy szanować to, że klient postanowił udostępnić swój adres mailowy. Warto więc nie nadużywać jego cierpliwości i wysyłać mu tylko wartościową treść.
Więcej na ten temat
- Skuteczna reklama w internecie – o pozycjonowaniu, płatnych linkach, mailingu i social mediach.
- Mailing reklamowy – mocne i słabe strony mailingu.
- Jak planowac kampanię email marketingową – poradnik dla początkujących.