Renata Gajoch-Bielecka wpis utworzony wpis edytowany
7 rzeczy, które musisz przypilnować przed wysyłką newslettera na Black Friday
Powrót do listy wpisówDo Black Friday, a co za tym idzie, do najgorętszego okresu sprzedażowego w roku, zostały ostatnie dni. Nie jest to więc pora na rewolucję w strategii email marketingowej. Raczej czas, w którym warto dopilnować kilku ostatnich szczegółów, by Twoja wyjątkowa kampania nie okazała się fiaskiem roku.
Dlaczego warto przygotować się na Black Friday?
Czy wiesz, że prawie 20% wszystkich kampanii mailowych wysyłanych jest listopadzie i grudniu? Te dwa miesiące obfitują wieloma specjalnymi okazjami, pośród których króluje właśnie Czarny Piątek. Jak podaje Campaign Monitor, podczas Black Friday 2020 zostało wysłane 116,5 miliona wiadomości - to więcej niż w jakikolwiek inny dzień w roku. Nic więc dziwnego, że również w tym dniu odnotowano rekord sprzedaży. Według firmy Adobe konsumenci wydali łącznie około 9 miliardów dolarów w Black Friday w 2020 r. Warto więc samemu postarać się o kawałek tego tortu i zadbać o to, by w Twojej firmie podczas tegorocznego święta promocji wszystko zagrało na tip-top.
1. Przygotuj się na większy ruch niż zazwyczaj
Nie tylko firmy i sprzedawcy czekają na ten dzień. Jest to przede wszystkim okazja dla konsumentów. Ludzie wstrzymują się z zakupem wielu dóbr z nadzieją, że właśnie podczas Black Friday uda im się je zdobyć w wyjątkowej cenie. Z roku na rok liczba osób robiących zakupy online rośnie. Dlatego nie zdziw się, jeśli stronę Twojej firmy odwiedzi więcej osób niż na co dzień. To oczywiście bardzo dobra wiadomość. Gorsza jest taka, że zwiększony ruch może spowolnić Twoją stronę WWW. Jeśli masz taką możliwość, zwiększ swój pakiet u dostawcy serwerów. To niewiele większe koszty, a zabezpieczą Cię przed awarią czy spowolnieniem działania strony. Tym bardziej, że użytkownicy mają skłonność do opuszczania witryny, jeśli ta zbyt długo się wczytuje. By przetestować szybkość strony, skorzystaj z takich rozwiązań jak k6, Loader czy Gatling.
2. Nie zapomnij o testach
Masz już gotową kampanię email marketingową na Black Friday? Przed wysyłką zalecamy przeprowadzić testy. We FreshMailu możesz wykonać:
- testy antyspamowe, dzięki którym odkryjesz, czy newsletter nie zawiera elementów, które narażają wiadomość na to, że wpadną do niechcianego folderu;
- Inbox Test, za pomocą którego sprawdzisz, jak Twoja wiadomość wyświetla się w poszczególnych skrzynkach odbiorczych;
- testy A/B, by sprawdzić, który temat lub która nazwa nadawcy wiadomości lepiej performuje;
- optymalizację czasu wysyłki (o której godzinie najwięcej Twoich odbiorców sprawdza pocztę).
Co najlepsze, przeprowadzenie tych testów zajmie Ci zaledwie parę minut, a pozwoli zoptymalizować kampanię i zmaksymalizować szansę na jak najlepsze efekty sprzedażowe.
3. Sprawdź linki
Wydaje się to oczywiste, lecz wciąż zdarzają się kampanie email marketingowe, w których nadawcy zapominają o podlinkowaniu grafik czy buttonów. Innym często powtarzanym błędem jest umieszczanie niewłaściwych linków (np. takich, które nie naliczają rabatów), lub nie dodanie właściwych UTM-ów. Taka prosta pomyłka może być fatalna w skutkach. Jeżeli odbiorcy nie otrzymają linku do przedmiotu, który ich interesuje, stracisz szansę na zysk.
4. Nie rezygnuj z porzuconych koszyków
Podczas Black Friday może częściej zdarzać się taka sytuacja, że ktoś wejdzie na Twoją stronę, doda przedmioty do koszyka, lecz nie dokończy zakupów. Chyba nie chcesz tracić tak doskonałej okazji na sprzedaż? Ustaw więc automatyczną wiadomość, która zostanie wysłana do każdego Twojego klienta, który porzuci koszyk. Jak podaje serwis Sleeknote, email z porzuconym koszykiem ma wskaźnik Open Rate wynoszący średnio 34% i ponad 9% Click-Through Rate (ogromny w porównaniu do innych rodzajów wiadomości). Oznacza to, że średnio co trzeci użytkownik, który nie dokończył swoich zakupów, otworzy Twoją wiadomość z przypomnieniem. To duża szansa na zwiększenie zysków. We FreshMailu możesz wysłać porzucone koszyki dla sklepów założonych na platformie PrestaShop i WooCommerce.
Dowiedz się więcej, dlaczego warto skorzystać z modułu FreshMaila dla PrestaShop
- wyślesz informacje o porzuconym koszyku,
- zyskasz dostęp do szczegółowych raportów,
- zsynchronizujesz listy odbiorców,
- zyskasz dostęp do gotowych szablonów...
- ...i zamkniesz to wszystko w ramach jednego, intuicyjnego systemu.
5. Licznik czasu
Jeżeli Twoja promocja ograniczona jest w czasie, koniecznie umieść w kampanii licznik czasu, który zachęci odbiorców, by jak najszybciej podjęli decyzję i skorzystali z okazji. Wielokrotnie testowaliśmy to rozwiązanie dla naszych klientów i sami wiemy, że to po prostu działa, bo daje klientom dodatkowy bodziec do działania.
6. Wyróżniający się temat wiadomości
Jeżeli udało Ci się zadbać o wszystkie powyższe szczegóły, masz jeszcze chwilę, by zastanowić się nad chwytliwym tematem wiadomości. Miej na uwadze, że w najbliższych tygodniach internauci otrzymają znacznie więcej emaili na swoją skrzynkę niż zazwyczaj. To oznacza, że musisz jeszcze bardziej postarać się o ich uwagę.
Temat wiadomości (oraz nazwa nadawcy) ma olbrzymi wpływ na to, czy ktoś zdecyduje się otworzyć Twoją kampanię. Jeśli tego nie zrobi, stracisz szansę na konwersję. Zorganizuj w swoim zespole burzę mózgów lub przeprowadź testy korytarzowe z współpracownikami, pytając ich, który z wymyślonych przez Ciebie tematów wydaje im się najbardziej intrygujący. Następnie wykorzystaj wspomniane wcześniej testy A/B, które już na grupie prawdziwych użytkowników pozwolą Ci sprawdzić, który z dwóch pomysłów lepiej działa.
7. Skorzystaj z gotowych szablonów
Lepiej późno niż wcale! Jeżeli czytając ten artykuł łapiesz się za głowę, bo właśnie doszło do Ciebie, że nie masz zaplanowanej wysyłki na Black Friday, to jeszcze nic straconego! W bibliotece szablonów FreshMaila znajdziesz gotowe kreacje specjalnie na tę okazję.
Możesz dowolnie je wykorzystać i edytować we FreshMail Designerze. Co więcej, używając tych kreacji masz pewność, że będą się one prawidłowo wyświetlać zarówno na urządzeniach desktopowych, jak i na mobile. Wystarczy kilka lub kilkanaście minut, w zależności od znajomości systemu, i Twoja kampania na Black Friday będzie gotowa. Nie rezygnuj z najlepszej okazji w roku!