Renata Gajoch-Bielecka wpis utworzony wpis edytowany
Marketing SMS – jak zacząć i co wysyłać? Przykłady i inspiracje
Powrót do listy wpisówMarketing SMS jest niczym autostrada wśród dostępnych dróg marketingowych. Jest szybki, łatwo dzięki niemu dotrzeć do klienta, a jego koszty są stosunkowo niskie. Z tekstu dowiesz się:
- dlaczego warto postawić na ten kanał komunikacji,
- dlaczego świetnie sprawdza się on w generowaniu sprzedaży przy różnych okazjach i świętach,
- oraz jakie są mniej znane sposoby wykorzystania SMSów.
Dlaczego marketing SMS?
Jeżeli prowadzisz średniej wielkości biznes, mnogość kanałów marketingowych może być dla Ciebie przytłaczająca. A ja chcę Cię namówić do wykorzystania jeszcze jednego. Zastanawiasz się pewnie, czy gra na pewno jest warta świeczki? Przekonajmy się i sprawdźmy argumenty za.
Po pierwsze marketing SMS dobrze wpisuje się w standard, jakim jest bezpośrednia forma komunikacji na linii marka-klient.
Nikogo już nie dziwi, że prowadzimy rozmowy z firmami w naszych osobistych kanałach, takich jak np. Messenger. Chatboty rozwiązują problemy naszych reklamacji i nie przeszkadza nam brak kontaktu z człowiekiem. Zależy nam na szybkim załatwieniu sprawy i uniknięcia czekania jako ósma osoba w kolejce na infolinii.
Tym sposobem SMSy odpowiadają na potrzeby odbiorców, którzy w relacji z marką stawiają na szybki i konkretny przekaz. Dodatkowo jeśli swój produkt kierujesz do generacji Z, ta natychmiastowość zyska na znaczeniu. 64% konsumentów uważa, że firmy, które piszą do nich krótkie komunikaty w postaci SMSów, cenią ich czas, dlatego pozytywnie ocenia takie działanie.
Po drugie jest on bardzo dobrym uzupełnieniem dla innych narzędzi marketingowych. Podczas gdy pozostałe takie jak email, social media, content marketing mogą służyć do budowania długotrwałych relacji, zwiększania świadomości marki czy zaangażowania, to kampania SMS potrafi świetnie postawić kropkę nad i, czyli domknąć sprzedaż.
Po trzecie kampania SMS jest niskokosztowa, a zbiera wspaniałe wyniki, jeśli chodzi o otwieralność wiadomości (średnio na poziomie 95%). Dla małego biznesu jest to bardzo dobry sposób na szybką akcję marketingową, ponieważ nie wymaga zaawansowanych umiejętności, ani rozpisywania szczegółowej strategii. Taką kampanię wyślesz dosłownie w kilka minut.
Załóż konto we FreshMailu i wyślij kampanię SMS
Jak zbierać bazę odbiorców w przypadku marketingu SMS?
O ile temat zbierania bazy email jest dobrze znany i opisany na dziesiątki różnych sposobów, o tyle kwestia gromadzenia numerów telefonów klientów, już taka oczywista nie jest.
Według raportu SMSAPI aż 94% firm zdobywa numery telefonów przez własny system on-line, podczas rejestracji, zapisu do newslettera, klubu lojalnościowego czy wreszcie przy zakupach stacjonarnych.
We FreshMailu możesz skorzystać z kreatora formularzy, w którym umieścisz pole z opcją wpisania numeru telefonu
Pamiętaj o przedstawieniu korzyści w zamian za zapis, gdyż dzielenie się własnym numerem telefonu wymaga większego zaufania do firmy, aniżeli dzieje się to w przypadku adresu email.
- Jakie korzyści warto przedstawić?
- Określ częstotliwość otrzymywania wiadomości. Przykładowo wyjaśnij, iż SMS-y są wysyłane tylko na specjalne okazje, nie częściej niż raz w miesiącu.
- Podkreśl, że tylko subskrybenci newslettera SMS jako pierwsi dostają informacje o nowościach w sklepie, mają dostęp do specjalnych promocji.
- Zaoferuj coś wyjątkowego. Zaproponuj możliwość darmowej dostawy bez dolnego limitu kwoty, w zamian za podzielenie się numerem telefonu.
Połącz siłę email marketingu i SMS. Za pomocą kampanii email wyślij zachętę do zapisu na newsletter SMS lub do dołączenia do klubu lojalnościowego.
Starbucks w swoich lokalach przeprowadził akcję, gdzie dzięki wysyłce krótkiego SMSa, można było zapisać się na newsletter i dołączyć do klubu lojalnościowego. Warto zwrócić uwagę, jak ciekawie są przedstawione korzyści.
Skoro wiesz już, jakie są korzyści z komunikacji SMS oraz jak zbierać bazę subskrybentów, przejdźmy teraz do konkretnych przykładów, gdzie możesz wykorzystać marketing SMS
Nie za często, nie za rzadko, lecz w sam raz
Subskrybent zapisując się na newsletter danej marki może spodziewać się, że regularnie będzie otrzymywać kampanie mailowe. Może to być nawet dwa, trzy razy w tygodniu.
Wyobraźmy sobie taką sytuację w przypadku kampanii SMS. Tak częsty komunikat narusza cienką granicę dobrego smaku między marką a osobą która powierzyła swój numer telefonu do celów marketingowych.
SMSy odczytujemy niemal natychmiast - do 5 minut od otrzymania wiadomości. Na dźwięk wibracji wytrącamy się z czynności, którą właśnie się zajmowaliśmy. Jako marketer powinieneś pilnować, by taki SMS był traktowany jako coś wyjątkowego, jako naprawdę specjalna okazja, której lepiej nie przegapić. Dlatego...
Wykorzystaj święta i okazje w komunikacji SMS
Biorąc pod uwagę powyższe argumenty śmiało można uznać, iż marketing SMS doskonale sprawdzi się podczas wyjątkowych świąt i okazji, których w kalendarzu też możesz znaleźć bez liku. Na przykład w naszym Kalendarzu Marketera na 2021 rok.
Odbierz Kalendarz Marketera na 2021 rok
i wykorzystaj nasze wskazówki do ulepszenia działań marketingowych!
Uzyskując dostęp do Kalendarza Marketera zapisujesz się do naszego newslettera.
Podczas świąt takich jak Walentynki, Dzień Kobiet, Dzień Mężczyzny, Dzień Dziecka - obdarowujemy siebie nawzajem. Szukamy inspiracji i ciekawego prezentu. Jeśli marka podeśle nam gotowe rozwiązanie i ułatwi kupno wymarzonego prezentu, taka komunikacja pozwala być lepiej zapamiętanym, budować relację i lojalność, a w efekcie końcowym zwiększyć sprzedaż.
Ciekawą akcję przeprowadził Empik FOTO, który na Tłusty Czwartek wysłał SMS-a o specjalnym rabacie 14% w dniach 11-14.02, a na koniec akcji promocyjnej został wysłany newsletter z informacją o kończącej się ofercie.
Dowiedz się więcej, jak łączyć kampanię SMS i email
Po wysyłce kampanii mailowej możesz dosłać kampanię SMS do osób, które nie otworzyły Twojej wiadomości. Zrobisz to teraz w systemie FreshMaila w przedostatnim kroku kampanii.
We FreshMailu również wykorzystaliśmy synergię kanału email i SMS. Najpierw wysłaliśmy kampanię zachęcającą do skorzystania ze zniżki na pakiety FreshMaila, a następnie pod koniec trwania kampanii wysłaliśmy SMS z przypomnieniem, że to już ostatni dzień promocji.
Ułatwiaj sprawy swoim klientom
Pandemiczna rzeczywistość mocno wpłynęła na dostępność galerii handlowych. Raz po raz zamykane i otwierane, traciły swych klientów. Dlatego CCC postanowiło przypominać, że ich sklepy są już otwarte, a wyprzedaż trwa.
Portal moment.pl przygotował specjalną kartę podarunkową do salonów urody. SMS został wysłany 22 grudnia, zatem jest to idealnie dobrana komunikacja dla osób, które miały problem ze znalezieniem prezentu dla bliskich.
SMS-y możesz łączyć także z innymi działaniami, na przykład w social mediach. Salon urody w ten sposób zachęca do wzięcia udziału w konkursie na Instagramie.
Jednak nie tylko sprzedażą biznes żyje. Dobrze jest od czasu do czasu zapytać swoich klientów o ich opinię. Tak właśnie postąpiła IKEA, niedługo po dokonanych zakupach wysłała SMS-a z prośbą o wypełnienie ankiety.
Jak widać kampanie SMS nie wymagają zaawansowanej wiedzy i skomplikowanej strategii marketingowej. Możesz zacząć z nią działać w zasadzie od razu, do czego Cię serdecznie zachęcam.
Załóż konto we FreshMailu i wyślij kampanię SMS