FreshMail wpis utworzony wpis edytowany
Krok ku przyszłości – czyli #9 Aula Polska Kraków
Powrót do listy wpisówKolejna edycja Auli Polskiej Kraków, która miała miejsce 22 stycznia, przeniosła nas w czasie, a dokładnie w przyszłość, gdyż przyświecały nam tematy związane z trendami oraz wyzwaniami w digital marketingu w 2020 roku.
Na pierwsze w tym roku wydarzenie, które odbyło się w Centrum Dydaktyki AGH przy ulicy Reymonta 7, zaprosiliśmy Monikę Kasperczyk (FreshMail), Krzysztofa Marca (DevaGroup) oraz Jacka Szlaka (Marketing przy Kawie).
Jakie nowości szykuje dla nas ten rok? Na co każdy marketer będzie musiał zwrócić szczególną uwagę? Dowiecie się już za chwilę!
A więc 3,2,1 i……. START!
Liczby czy relacje?
Na pierwszy ogień poszła Monika Kasperczyk ze swoją prezentacją pt. ,,Marketing 2020. Wygrają liczby czy relacje?”. Rozpoczęła z przytupem przedstawiając owoc współpracy FreshMaila z najlepszymi specjalistami z branży marketingowej i e-commerce - poradnik Trendy 2020!
Najważniejsze trendy, które według specjalistów będą królować w 2020 roku, to:
- ekologia
- sztuczna inteligencja
- VR i AR
- wybieranie głosowe
- chatboty
- zero waste
- klientocentryczność
- marketing automation
- analityka
- rozwój martech
- personalizacja
- medializacja
- brand purpose
Następnie Monika postanowiła zamieniać się w czarodziejkę i wyczarowała ,,kociołek”, do którego dodawała kolejne składniki ,,marketingu 2020 roku”.
Jednym z elementów udanego przepisu jest podejście data-driven, czyli marketing oparty na danych. Wyzwaniem dla marketerów będzie z pewnością odpowiednie wyselekcjonowanie i wykorzystanie ogromnych ilości danych. Ilości większej niż kiedykolwiek dotychczas.Najważniejszymi danymi,na których powinni skupić się marketerzy w tym roku, są First Party Data, czyli wszystkie informacje, które uzyskuje firma o swoich klientach (potrzebach, zachowaniach konsumpcyjnych). Monika Kasperczyk ostrzegała również przed nowymi regulacjami prawnymi, które mogą namieszać w branży marketingowej, czyli GDPR oraz Eprivacy Regulation.
Drugim składnikiem ,,kociołka” są narzędzia, dzięki którym marketerzy mogą pomagać sobie w codziennej pracy oraz mierzyć ich efektywność.
Słowo klucz w 2020 to #Martech czyli technologia dla marketera. Click to Tweet
Według chiefmartech.com istnieje ponad 7 tysięcy narzędzi i aplikacji, które mogą wpłynąć na jakość pracy w branży marketingowej. Monika Kasperczyk wspominała jednak, że pomimo tak dużej liczby możliwości, które w wielu przypadkach opierają się na sztucznej inteligencji, nie da się zastąpić umiejętności i pracy człowieka, który przeciwieństwie do AI potrafi odczytywać emocje.
Trzecim składnikiem kociołka są kompetencje - czyli, w przeciwieństwie do poprzednich elementów, mamy do czynienia z czynnikiem ludzkim. Według badań Forrestera najbardziej pożądanymi pracownikami będą osoby o wąskiej specjalizacji i o wysoko rozwiniętych kompetencjach komunikacyjnych i empatycznych.
Ostatnim składnikiem magicznej mikstury jest plan. Jak mówiła nasza prelegentka: bez strategii ani rusz!
Na koniec swojej prezentacji Monika Kasperczyk przedstawiła przykłady, jak skutecznie nawiązywać relacje ze swoimi odbiorcami.
Mały krok dla marketera, ale wielki dla efektywności!
Po bardzo obszernej i ciekawej prezentacji Moniki Kasperczyk z FreshMaila przyszła pora na Krzysztofa Marca z DevaGroup. Podczas swojego pełnego humoru i zabawnych GIFów wystąpienia nasz ekspert w obszarze Google Ads, Google Analytics oraz SEO zwrócił uwagę na małe i proste rozwiązania dotyczące automatyzacji, które mogą ułatwić codzienną pracę marketerów.
Jego prezentacja pt. ,,Automatyzacja - zacznij od podstaw!” była pełna przykładów wykorzystania bardzo często darmowych i prostych narzędzi w taki sposób, aby zaoszczędzały czas i były pomocne.
Między innymi przedstawił ścieżki, dzięki którym odbiorca/klient odbywa dużo krótszą drogę, aby skontaktować się z nami, np. formularz kontaktowy na stronie internetowej.
W kontekście Google Analytics i SEO przedstawił wskazówki, jak np. włączanie alertów, które od razu informują nas, jeśli nasze wyniki w Google spadają.
Krzysztof Marzec przestrzegał również, aby monitorować nie tylko swoje działania, ale również konkurencji.
Brand purpose - robić czy nie robić? Oto jest pytanie!
Jak to mówią: last but not least! Ostatnim prelegentem Auli Polskiej Kraków był redaktor naczelny portalu Marketing przy Kawie - Jacek Szlak. Jego prezentacja była jak płynąca opowieść na temat coraz głośniejszego zjawiska w branży PRowej i marketingowej, jakim jest brand purpose!
Swoją prezentację Jacek Szlak rozpoczął od danych. Według Edelman Trust Barometr 2020 konsumenci oczekują od marek działań i odniesień w sprawach społecznych. Dodatkowo klienci uważają, że przedstawiciele firm (przede wszystkim CEO) powinni wypowiadawać się na te tematy oraz zajmować w imieniu firmy odpowiednie stanowiska.
Jacek Szlak podczas swojego występu podkreślał, że marki będą musiały brać odpowiedzialność za swoje produkty oraz że ich działania w szczególności marketingowe i PR-owe powinny być przygotowywane zgodnie z prawdą. Podkreślił, że w obecnych czasach ,,kłamstwo ma krótkie nogi” i wyjdzie na jaw. Do przykładów złych nawyków podał np. informowanie konsumentów, że dany produkt został wykonany w 100% składników pochodzenia naturalnego, gdzie rzeczywistość mija się z prawdą.
Wydawać by się mogło, że wszystkie działania związane z charytatywnością, CSR (Corporate Social Responsibility), walką o prawa mniejszości oraz angażowanie się we wszystkie ważne społecznie i politycznie wydarzenia są tym, co daje marce podwójną wartość oraz zwiększa zaufanie wśród jej odbiorców. Jacek Szlak podczas swojej prezentacji pokazał jednak, jak znane na całym świecie firmy nieadekwatnie oraz szkodliwie dla swojego wizerunku zrozumiały pojęcie ,,brand purpose”, między innymi: Gilette ze swoją kampanią ,,We Belive The Best Men Can Be” czy reklama Pepsi z Kylie Jenner w roli głównej. Obie te reklamy spotkały się z szeroką krytyką i nie zostały dobrze przyjęte wśród konsumentów ze względu na źle dobraną treść i przekaz do kontekstu zdarzeń.
9 edycja Auli Polskiej Kraków z naszej perspektywy odbyła się bardzo sprawnie i obfitowała w wiele cennych wskazówek, które na pewno wskazały drogę niejednemu marketerowi na sali. Należy jednak pamiętać, że nie liczba narzędzi, danych czy pomysłów daje upragnione rezultaty, a jakość i dobrze przygotowana strategia.
Na koniec chcemy podziękować tym, bez których wydarzenie nie odbyłoby się, a są nimi nasi partnerzy - Koło Naukowe Studentów Socjologii AGH, Marketer+, iab Polska, Dimaq, Socialpress, Marketing przy Kawie, Biznes musi sprzedawać, E-commerce w praktyce, Content House oraz Deva Group.
Do zobaczenia na kolejnych edycjach wydarzenia, o których informować będziemy na naszym fanpage’u!