Paweł Sala wpis utworzony wpis edytowany
Case study kampanii email marketingowej dla studia fotograficznego
Powrót do listy wpisówW tegorocznej edycji konkursu Golden Arrow FreshMail otrzymał, aż 2 wyróżnienia w kategorii e-mail marketing.
Oto case study kampanii realizowanej dla studia fotograficznego Diamonds Factory.
Założenia kampanii
Nowe studio fotograficzno - filmowe do wynajęcia w Krakowie.
Niszowy produkt, którego promocja ze względu na mały budżet musi być skierowana do dokładnie dobranej grupy odbiorców.
Potencjalni klienci studia to fotografowie z Krakowa i okolic (województwo Małopolskie i województwa sąsiadujące).
Kampanię tą charakteryzuje lokalny, sprecyzowany zasięg, mała baza oraz niewielki budżet.
Baza
Baza odbiorców kampanii została dostarczona przez firmę Diamonds Factory, zawierała wyłącznie adresy e-mail, zebrane wcześniej w akcji teaserowej.
Potrzebujemy więcej informacji
Chcąc oprzeć kampanię na wysoce spersonalizowanych wiadomościach, musieliśmy zdobyć więcej danych o odbiorcach.
Wykorzystując adres e-mail pozyskaliśmy z social mediów ogólnodostępne informacje jak imię i nazwisko. Posłużyły one zarówno do personalizacji wiadomości jak i do zebrania przykładowych zdjęć autorstwa naszych odbiorców.
Kluczowymi źródłami informacji okazały się autorskie strony fotografów oraz Facebook.
Pierwszy mail
Wiadomość miała zaintrygować odbiorcę, ponieważ po otwarciu wiadomości fotograf miał przed oczami zdjęcie swojego autorstwa. Każdy fotograf oglądał tylko swoje zdjęcie, podpisane danymi autora, aby uniknąć oskarżeń o naruszenie praw autorskich czy publiczne odtwarzanie dzieła.
Treść wiadomośći była wysoce spersonalizowana, nawiązywała do poprzednich prac odbiorcy oraz informowała go o możlwości wypróbowania nowego studia fotograficznego w promocyjnej cenie. Promocja polegała na wysłaniu każdemu odbiorcy indywidualnego, krótkoterminowego kuponu rabatowego. Przy tego typu promocjach ważne jest, aby ustalić niezbyt odległy termin ważności kuponu.
Drugi mail
Po 14 dniach odbiorcy otrzymali kolejną wiadomość, przypominającą o kończącym się okresie ważności kuponu promocyjnego.
A gdzie testy?
Zwykle przy tworzeniu strategii e-mail marketingowej przeprowadza się liczne testy, które pozwalają określić najbardziej optymalny dzień/godzinę wysyłki (raporty dzienne/godzinowe) lub temat i nadawcę wiadomości (testy A/B). Testy jednak opierają się na wysłaniu wiadomości do części odbiorców i analizy ich reakcji, dlatego w tym przypadku ze względu na małą liczbę odbiorców nie mogliśmy sobie na to pozwolić. Wszystkie decyzje musiały zostać podjęte w oparciu o naszą wiedzę i doświadczenie.
Na porę wysyłki wybraliśmy sobotę wieczorem, zdając sobie sprawę, że niewielu marketerów wtedy wysyła, co miało stanowić nasz atut. Nie chcieliśmy, aby nasze starannie spersonalizowane wiadomości znikneły w tłumie innych e-maili. Drugim powodem była znajomość zachowań odbiorców, w tracie zbierania danych na ich temat w social mediach zauważylilśmy bowiem, że konta większości z nich są aktywne właśnie w tym czasie.
I jak nam wyszło?
Jak się domyślacie bardzo dobrze, skoro jury konkursu Golden Arrow postanowiło wyróżnić tą kampanię.
- Średni Open Rate z wysyłek wyniósł 41,27%.
- Średni CTR z wysyłek wyniósł 28,4%.
- Każda zainwestowana złótówka przyniosła 53zł sprzedaży i przełożyła się na obłożenie studia na poziomie 91% czasu.
Wyniki kampanii dowodzą, że nawet przy skromnym budżecie i niewielkiej bazie można wykorzystać e-mail marketing, aby osiągnąć sukces.