FreshMail wpis utworzony wpis edytowany
Jak stosować marketing w restauracji, by pozyskać klientów [Case Study]
Powrót do listy wpisówMarketing w gastronomii zaczyna wchodzić na poziom cyfrowy gigantycznymi krokami. Menedżerowie coraz rzadziej dziwią się na dźwięk słów takich jak „lead” lub „konwersja”. Zajmujemy się marketingiem od kilku lat, a dwa lata na rynku HoReCa i widzimy mocną tendencję do cyfryzacji tego obszaru. Tak jak kiedyś rozdawano ulotki, tak teraz wysyła się SMS-y z zaproszeniami na urodziny lokalu lub na rocznicę powstania ulubionego drinka Bonda.
Generowanie leadów w gastronomii
W większości przypadków restauratorzy generują swoją bazę kontaktów przez rezerwacje. To idealny sposób na sprawny proces sprzedażowy w restauracji. Gdy zbierane są dane, które pozwalają budować relację z gośćmi, a następnie są one wykorzystywane do zaproszenia do ponownej wizyty, wówczas można się spodziewać naprawdę wysokiej konwersji. Z reguły biznesy SaaS oferują e-booki, webinary lub podcasty. W tym przypadku wartość już jest wykreowana i nie ma potrzeby utrzymywać dużego zespołu content makerów.
Instagram źródłem 38% rezerwacji
Nasze badanie rynku wykazało, że Instagram jest pierwszym miejscem, gdzie potencjalny gość odnajduje ulubioną knajpę. Napisaliśmy nawet e-book dla każdego menedżera oraz restauratora na temat Instagrama. Z tego medium restauratorzy odnotowują aż 38% wszystkich rezerwacji online. Na drugim miejscu jest wtyczka na stronie internetowej, a następnie Facebook.
Właśnie dlatego w myREST stworzyliśmy narzędzie dla specyficznej branży. Specyficznej ponieważ wszystko tu buduje się na personalnym zaufaniu klienta do produktu. Stabilny i stały rozwój produktu bez opóźnień - tego właśnie potrzebuje gastronomia w 2019 roku.
Lead nurturing w HoReCa
Wygenerowana przez restaurację baza leadów jest dosłownie kopalnią złota. Każdy lead zna restaurację i tylko czeka na kolejne zaproszenie. Jeśli jednak menedżer będzie dzwonił do każdego z osobna, to po prostu nie wystarczy mu czasu. System myREST rozwiązuje ten problem poprzez swoją wtyczkę do rezerwacji. Pozwala ona w zautomatyzowany sposób wysyłać SMS z potwierdzeniem do gości i notyfikację do menedżera. A do każdej rezerwacji w myREST menedżer dopisuje notatki.
Jak te dane wykorzystać?
Tu w grę wchodzi wysyłka SMS-ów, którą można zrobić przez FreshMaila. Dzięki wysyłce przez dedykowany system ma się podgląd do statystyk ile osób otworzyło wiadomość, czy ile osób kliknęło w link. Przyszłość cyfrowa marketingu w restauracjach wiążę się z różnego rodzaju zaproszeniami na np. urodziny lokalu, spersonalizowane zniżki, czy zaproszenia gości z okazji ich urodzin. Gość czuje się wyjątkowo, kiedy restauracja skupia na nim swoją uwagę a kampanie SMS sprawdzą się tu doskonale, ponieważ średni Open Rate wynosi 95%. Można śmiało stwierdzić, że przepyszne jedzenie i gwiazdka poradnika Michelin, to nie jedyne sposoby na długie kolejki gości. Doświadczenie z wizyty jest głównym motywatorem do spędzania kolejnej godziny przy kolacji w restauracji.
Case study marketingu restauracji Awiw
Restauracja Awiw, to klasyczna rodzinna restauracja w centrum starego Kazimierza. Klasyczna jest jednak tylko na pierwszy rzut oka. Za pomocą rezerwacji zbiera leady z facebookowej strony restauracji, a potem firmy marketingowe zarządzają zdobytą wiedzą. To pozwala zbudować prostą komunikację z turystami oraz gośćmi z obcych krajów przy każdym stoliku. W taki sposób restauracja Awiw znalazła się na pierwszych miejscach w TripAdvisorze w tej lokalizacji.
Jak wykorzystać kampanie SMS do zdobywania opinii
Każdy gość, który robił u nich rezerwację przez myREST, dostawał SMS-em prośbę o pozostawienie oceny. W turystycznych miastach każda pojedyncza ocena jest niezwykle ważna, a dzięki systemowi można paroma kliknięciami poprosić setki gości o ocenę ich wizyty. To nie jest pojedynczy przypadek. Widzę tę tendencję wśród naszych klientów w ciągu ostatnich paru lat. Najczęściej w turystycznych miejscach dużych miast, takich jak Kraków czy Warszawa.
Mimo wszystko oczekuje się od tej branży dużego skoku w kierunku marketingu online. Wielokrotnie wspominałem, że w ostatniej dekadzie rynek HoReCa omijał cyfryzację. Przyczyna kryje się w tym, że 60% restauracji zamyka się w ciągu pierwszych dwóch lat od ich otwarcia. Restauratorzy skłonni są do omijania ryzyka, dlatego rzadko inwestują w takie narzędzia. Tymczasem klient się zmienił i wymaga obecności restauracji online.
Wnioski - marketing w restauracjach
Opieranie marketingu w restauracji wyłącznie na jedzeniu i ulotkach, to najprostsza droga do upadłości firmy. W odróżnieniu od typowego klienta sprzed 40 lat dzisiejszy gość spotyka się z restauracją daleko poza jej lokalem. Im wcześniej restauratorzy zdecydują się wykorzystywać FreshMail, myREST oraz każde inne sprawdzone narzędzie do skutecznego marketingu, tym większe prawdopodobieństwo, że branża zrobi milowy skok, a kolejki do stolików nigdy się nie skończą.
Moim zdaniem w ciągu następnych 5–10 lat rynek całkowicie się przekształci. Ulotki będą kojarzone z zamierzchłą przeszłością, ponieważ gości coraz częściej można spotkać w Internecie, a nie na ulicy.