Renata Gajoch-Bielecka wpis utworzony wpis edytowany
Czym są maile transakcyjne? Poznaj 5 przykładów wykorzystania ich w praktyce
Powrót do listy wpisówWidok słońca po zimnym i deszczowym tygodniu...
Powrót do domu po długim dniu w pracy i orzeźwiający prysznic...
Rozwiązanie intrygi, która plotła się przez 587 stron książki...
Wszystkie te rzeczy łączy niecierpliwe, rozedrgane oczekiwanie na TEN moment. Po nim następuje radość, gdy on w końcu nastąpi.
Podobnie jest z mailami transakcyjnymi.
Pomyślisz: chyba dziewczyno oszalałaś, co za porównanie...
Zanim jednak mnie ocenisz, weź oddech i wyobraź sobie, jak zareagujesz na takie wiadomości:
- Sprawdź, ktoś przelał pieniądze na Twoje konto
- Kurier dostarczy dzisiaj do Ciebie paczkę
- Twój obiad jest już w biurze
Czy nie kojarzą Ci się z oczekiwaniem i uśmiechem na twarzy na ich widok? Mnie tak :)
Ale to nie tylko moje odczucie, bo tę tezę potwierdzają także statystyki.
Maile transakcyjne - najczęściej otwierane wiadomości
Maile transakcyjne są 8 razy chętniej otwierane i klikane niż innego typu maile Click to Tweet Odbiorcy, nie dość, że spodziewają się otrzymania wiadomości transakcyjnych, to także ich z niecierpliwością oczekują.
Czym dokładnie są maile transakcyjne?
Maile transakcyjne są to automatyczne komunikaty wysyłane po wykonaniu określonej akcji na stronie czy w aplikacji. Popularnym przykładem maila transakcyjnego jest wiadomość wysyłana na skrzynkę pocztową po dokonaniu zakupu. Znajdują się w niej informacje o transakcji, produkcie, jego cenie, statusie wysyłki itp.
Najważniejszą cechą wiadomości transakcyjnych jest to, że są wysyłane natychmiast. Jak wcześniej wspomniałam, są to komunikaty wyczekiwane przez odbiorców, a ich dostarczenie nie powinno zająć więcej niż kilka sekund.
Czym maile transakcyjne różnią się od mailingów i newsletterów?
Wiadomości marketingowe, takie jak mailing, zawierają treść sprzedażową, której celem jest po prostu sprzedaż produktu czy promocja firmy. Jeśli chodzi o newsletter sprawa nie jest tak oczywista.
W newsletterach często znajdziemy treści edukacyjne, poradnikowe, inspirujące. Jednak w większości przypadków i tak są one związane z działaniami prowadzącymi do lepszego poznania produktu, a następnie dokonania zakupu.
Newsletter także ma na celu informowanie odbiorców o nowościach, zmianach, ofertach, aktualizacjach w obrębie danej firmy czy tematu.
Newsletter i mailing w przeciwieństwie do maili transakcyjnych łączy masowa wysyłka, kierowana do wielu odbiorców naraz.
Zapier to narzędzie, dzięki któremu połączysz ze sobą aplikacje i zautomatyzujesz przepływ danych między nimi.
Dlaczego warto?
- Nie musisz posiadać technologicznej wiedzy.
- Parując niezliczoną ilość aplikacji dostępnych w Zapierze z FreshMailem – zyskujesz czas.
- Automatyzując wymianę danych pomiędzy aplikacjami i narzędziami, m.in.: Gmailem, PayPalem, ZenDeskiem czy Unbounce – możesz skupić się na tym, co ważne.
Pełną listę dostępnych aplikacji znajdziesz na Zapier.com.
Przykłady maili transakcyjnych
Słysząc maile transakcyjne pierwsze co może przychodzić Ci do głowy, to wiadomość po zakupie z potwierdzeniem dokonania transakcji. Jest to skojarzenie jak najbardziej właściwe. Jest to częste zastosowanie maili transakcyjnych, choć nie jedyne, ponieważ maile transakcyjne nie są zarezerwowane jedynie dla branży e-commerce.
Wiadomości transakcyjne przydadzą się praktycznie każdemu, kto prowadzi działalność w Internecie.
Jak już wcześniej wspomniałam, maile transakcyjne polegają na wysyłce automatycznej wiadomości do pojedynczego odbiorcy. Dlatego też istnieje wiele zastosowań w codziennej komunikacji na linii marka-klient. Tak naprawdę są one z odbiorcą na każdym etapie użytkowania produktu czy dokonywania zakupu.
Tworzenie konta w systemie
Jednym z pierwszych maili transakcyjnych, jakie odbiorca od Ciebie otrzyma, będzie wiadomość z potwierdzeniem założenia konta. Jest to niezwykle ważny moment, gdyż tworzysz wrażenie o swojej marce w głowie odbiorcy. Użyj go jako okazję do zbudowania wiarygodnej relacji z klientem.
Dobry mail transakcyjny po założeniu konta pomaga Ci w:
- potwierdzeniu odbiorcy, że jego konto zostało utworzone,
- stworzeniu relacji z klientem,
- podkreśleniu, jakie są kolejne kroki oraz przekazaniu odpowiednich instrukcji.
Przypomnienie hasła
Komu się nie zdarzyło, że po założeniu konta i kolejnej próbie logowania, hasło ulotniło się z naszej głowy niczym kamfora? :)
Reset hasła pozwala użytkownikom odzyskać obecne lub ustawić nowe, by móc na nowo korzystać z Twojego sklepu czy systemu. Tego typu mail transakcyjny jest niezbędny dla niemal każdego biznesu, który wymaga rejestracji.
Tworząc mail transakcyjny z przypomnieniem hasła zastanów się nad:
- sprawdzonym systemem do wysyłki maili transakcyjnych (np. czy takie maile docierają do skrzynek odbiorców),
- czy jesteś pewien, że wysyłane maile z przypomnieniem hasła chronią Twoich odbiorców przed oszustami, którzy chcieliby wymusić dane do systemu,
- jak Ty możesz zapewnić właściwą dostarczalność swoich maili transakcyjnych (liczy się m.in.: temat wiadomości, szablon maila i grafika, adres IP czy domena).
Wiadomość z potwierdzeniem transakcji
Po dokonaniu zakupu, klient chce jak najszybciej otrzymać potwierdzenie transakcji. Dzięki temu będzie mieć pewność, że jego pieniądze trafiły tam, gdzie trzeba, a to uspokoi go w tak ważnym momencie. Jakiekolwiek opóźnienia w dostarczeniu tak kluczowego maila, a co gorsze odnalezienie go przez odbiorcę w folderze spam, spowoduje obniżenie zaufania. Takie złe doświadczenie użytkownika jest bardzo trudne do naprawienia i odbudowania.
Zastanów się, czy Twoje potwierdzenie transakcji zawiera:
- odpowiednie obrandowanie, użytkownik powinien łatwo “wyłapać”, że wiadomość, którą odbiera, jest właśnie od Ciebie,
- dodaj szczegóły zawierające informacje interesujące odbiorcę, jak np. planowane godziny dostarczenia paczki, link do śledzenia przesyłki itp.
- upewnij się, że Twoja wiadomość jest responsywna i będzie się dobrze wyświetlać na różnych ekranach.
Aktualizacje i powiadomienia
Twój system może podlegać różnorodnym zmianom, o czym odbiorcy powinni być poinformowani. Zastanów się, jakie aktualizacje i powiadomienia powinni otrzymać klienci. Mogą one mieć szerokie zastosowanie w zależności od produktu, który oferujesz. Pamiętaj także, że możesz je stosować do budowania relacji z odbiorcą i stopniowego wprowadzania go do lepszego zrozumienia systemu.
Zastanów się, czy możesz zastosować:
- alerty oparte na akcjach, które podejmuje użytkownik w aplikacji,
- aktualizacje odpowiednich treści, które pomogą mu w lepszym wykorzystaniu z systemu.
Maile reaktywacyjne
Sprawdzasz, czy Twoi użytkownicy faktycznie korzystają z systemu i czy robią to regularnie? Jeśli tak, pewnie nieraz zauważyłeś, że ktoś od pewnego czasu nie loguje się lub nie używa aplikacji. Dzięki mailom transakcyjnym możesz przypomnieć im o ich koncie i zachęcić do powrotu.
Dzięki takim powiadomieniom możesz również ostrzegać o planowanym usunięciu konta. Jeśli subskrybent od dłuższego czasu nie korzysta z Twojego systemu, warto regularnie kasować nieużywane konta i zwolnić miejsce na serwerach dla nowych. Oczywiście należy to wcześniej uwzględnić w regulaminie.
Od początku do końca
Jak widać maile transakcyjne towarzyszą nam od samego początku przygody klienta z firmą, aż do jej zakończenia (jeśli ma to miejsce, oczywiście :) ).
Ogromny wpływ na jakość Twojej komunikacji ma system, z którego korzystasz, by wysyłać maile transakcyjne. Jeśli Twoje maile docierają do odbiorców z opóźnieniem lub wpadają do spamu, jest to dla Ciebie pierwszy znak i ostrzeżenie zarazem, że coś nie funkcjonuje tak jak powinno.
Łatwa i elastyczna integracja
Skorzystaj z wysyłki maili transakcyjnych przez FreshMaila, dzięki prostej integracji. W zależności od potrzeb połącz się używając API lub łatwego w użyciu protokołu SMTP.
Użyj gotowej biblioteki, aby zintegrować maile transakcyjne z używanymi przez Ciebie językami programowania lub połącz się za pomocą prostych danych dostępowych.