Renata Gajoch-Bielecka wpis utworzony wpis edytowany
Zapis na newsletter przez popup – czy warto go stosować?
Powrót do listy wpisówWyobraź sobie, że prowadzisz biznes online. Robisz co możesz, by ściągnąć ruch na Twoją witrynę i co miesiąc odwiedza ją ok. 30 tysięcy Internautów. Jednak zakupy robi tylko niewielki procent z nich. Można to przyrównać do sytuacji, gdy próbujesz zapełnić wiadro z wodą, ale jest nieszczelne i duża część Twojej pracy idzie w na marne.
Jak to zmienić? Jak zachęcić odbiorców do tego, by z Tobą pozostali i po pewnym czasie skonwertowali? Jednym z rozwiązań jest zastosowanie popupów.
Co to jest popup?
Jest to funkcja strony www, która polega na automatycznym uruchomieniu okna lub baneru. Innymi słowy, dla użytkowników są to często irytujące, wyskakujące okienka podczas przeglądania strony internetowej. Jak każde nieco kontrowersyjne rozwiązanie mają one swoich przeciwników i zwolenników. Abstrahując od przekonań i poglądów internautów, jedno jest pewne. Popupy to świetny sposób na generowanie leadów.
Oferując wartościowy content, zniżkę, bon na zakupy i wiele innych możesz skutecznie przekonać odwiedzających stronę www, by pozostali z Tobą w kontakcie.
Na co uważać przy stosowaniu popupów?
Zanim zaczniesz stosować tę metodę generowania leadów, zwróć uwagę na kilka kwestii:
1. Niektóre wtyczki do popupów nieco spowalniają ładowanie się strony, a szybkość wczytywania się ma wpływ na jej pozycję w wyszukiwarce np. Google. Zatem jeśli wiesz, że Twoja witryna wymaga usprawnienia, pamiętaj by brać to pod uwagę przy wyborze wtyczki do popupów.
2. Popup zastosowany w złym miejscu i o złym czasie może zepsuć dobre doświadczenie użytkownika z Twoją stroną. Aby lepiej zrozumieć, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję z Twoją stroną. warto spojrzeć na dane w Google Analytics, takie jak odbicia czy średni czas spędzony na stronie.
3. Część użytkowników nie polubi tego rodzaju “przeszkadzaczy”. Uważaj by nie atakować ich zbyt często, co spowoduje rozdrażenienie odbiorców. Możesz za to regulować wyświetlenia przez np. ustawianie odpowiednich ciasteczek. Wówczas dla osób, które kliknęły w krzyżyk i zamknęły okno możesz ustawić popup, który wyświetli się dopiero za tydzień. Z kolei dla subskrybentów Twojego newslettera możesz wyłączyć jego wyświetlanie.
4. Uważaj na stosowanie popupów, które wyświetlają się na urządzeniach mobilnych.
Google ma zamiar karać strony, które używają za dużo wyskakujących okienek na małym ekranie smartfona, gdzie ich zamknięcie staje się jeszcze bardziej uciążliwe i irytujące. Tak naprawdę jeśli masz wybór stosować popupy na mobile i tego nie robić, radzę wybrać drugie rozwiązanie.
Czy popupy działają?
O skuteczności popupu przekonał się m.in. bloger Artur Jabłoński. Oto wypowiedź z jego bloga:
Jest to wzrost aż o 1000%.
Więcej informacji o tym, jakie narzędzia stosował i jak osiągnął taki wynik, znajdziesz w artykule na jego blogu: Jak zbierać adresy email.
Jak widać, istnieje spora ilość odbiorców, którzy zapiszą się do Twojej bazy. Twoja szansa na sukces wzrośnie, jeśli zachęcisz ich np. dodatkową promocją, rabatem, wartościowym raportem, ciekawym zestawieniem itd.
Zobacz jak robi to firma Answear, która przy zapisie do newslettera oferuje -50 złotych na pierwsze zakupy. Jest to jeden ze sposobów, jak stosować popup.
Porady, jak stosować popupy
Uważaj z ilością
Nie stosuj popupów w zbyt wielu miejscach. Jeden z ostatnich przykładów, jaki spotkałam, to popup na landing page’u, gdzie chciałam zrezygnować z subskrypcji newslettera. Takie działania mogą tylko i wyłącznie zdenerwować odbiorcę. Dobrą praktyką jest stosowanie wyskakujących okienek, tylko na niektórych podstronach. Warto zastosować capping 1, czyli wyświetlanie popupu tylko raz, podczas przeglądania witryny. Jeśli na każdej stronie użytkownik będzie musiał za każdym razem nacisnąć krzyżyk - prędzej czy później - przejdzie na witrynę konkurencji.
Dostosuj czas
Czy zdarzyła Ci się sytuacja, że wchodząc na stronę danej firmy, nawet nie zdążysz przejrzeć jej zawartości, a popup od razu Cię “atakuje”? Niestety jest to dość częstą praktykę, która nie służy ani użytkownikowi, ani właścicielowi strony. Pozwól zapoznać się odbiorcy z zawartością Twojej witryny, a dopiero później zaangażuj go w dalsze kroki.
Pamiętaj, że każda witryna rządzi się swoimi prawami i u jednych wyświetlenie się popupu będzie w porządku nawet po 10 sekundach, a na innych nie wcześniej niż po minucie. Również dobrym rozwiązaniem jest ustawienie tzw. exit intent popup. Oznacza on wyświetlenie popupu dopiero w momencie, gdy użytkownik chce opuścić stronę.
Dodaj zachętę
Powiedzmy sobie szczerze: jaką wartość z samego zapisania się do Twojego newslettera ma użytkownik? Żadną! Przynajmniej jeszcze o tym nie wie. Dlatego tak ważnym czynnikiem jest dodanie wyraźnego nagłówka i krótkiego copy, które zachęci odwiedzających do pozostawienia swojego adresu. Pamiętaj, że w przypadku popupów nie należy zbierać zbyt dużej ilości danych. Adres email powinien w zupełności wystarczyć.
Jak stworzyć popup?
Jeśli posiadasz w firmie odpowiednie osoby lub sam masz takie umiejętności, wystarczy napisać kod. Możesz też skorzystać z dostępnych na rynku wtyczek. Jeżeli jednak nie chcesz tworzyć kodu, możesz z łatwością stworzyć popup za pomocą Kreatora Formularzy we FreshMailu. Jest to niezwykle proste i zajmuje dosłownie chwilę. W dodatku osoby, które podadzą swoje dane w formularzu na popupie, automatycznie trafią do Twojej bazy odbiorców.