Eliza Gniadek wpis utworzony wpis edytowany
Maile transakcyjne w e-commerce – sprzedawaj więcej!
Powrót do listy wpisówWłaśnie zrobiłeś zakupy w sklepie internetowym i wiesz, że za chwilę otrzymasz maila ze szczegółami Twojego zamówienia. Czy wyobrażasz sobie, że nie otwierasz tej wiadomości?
Maile transakcyjne są 8 razy chętniej otwierane i klikane niż innego typu maile. Dzieje się tak dlatego, że odbiorcy, nie dość, że spodziewają się otrzymania wiadomości transakcyjnych, to także ich z niecierpliwością oczekują.
Skoro więc odbiorcy chętnie otwierają maile transakcyjne, może warto wykorzystać je do zwiększenia zaangażowania e-klientów, a przy okazji do zwiększenia sprzedaży? Przez połączenie kilku technik, dodaniu kilku elementów oraz przez dostosowanie komunikacji do odbiorcy, możesz osiągnąć wymierne efekty, a raz zaimplementowane funkcje będą na Ciebie “pracować” przez długi czas.
Jeśli korzystasz z zewnętrznej platformy do wysyłki maili transakcyjnych lub kampanijnych, jakim jest np. FreshMail , musisz zintegrować swój e-sklep z aplikacją do email marketingu. W tym przypadku maile transakcyjne wysyłane są za pośrednictwem SMTP lub API.
Dla osiągnięcia lepszych efektów z wysyłki kampanii, polecamy również integrację z Google Analytics i dodanie celów w ścieżce zakupowej.
Zobacz, jak możesz wykorzystać proste wiadomości transakcyjne, które tak czy inaczej wysyłasz, do zwiększenia zaangażowania odbiorców i pomnożenia przychodów e-sklepu.
Jak wykorzystać maile transakcyjne w e-commerce
Wiele sklepów nie wykorzystuje możliwości, jakie daje email marketing. W wiadomościach transakcyjnych wysyłają suchy tekst z informacją o zamówieniu i nic ponad to. Oczywiście jest to jak najbardziej poprawne, jednak zamyka drzwi do wielu funkcji, które mogą zwiększyć Twoją przewagę rynkową.
Możliwości systemów do email marketingu pozwalają Ci na dodanie grafiki, przejrzystego układu treści, czy elementów dynamicznych. W mailach transakcyjnych, podobnie jak w każdej innej formie mailingu, możesz personalizować wiadomości, dostosowując je pod konkretnego odbiorcę.
Zapier to narzędzie, dzięki któremu połączysz ze sobą aplikacje i zautomatyzujesz przepływ danych między nimi.
Dlaczego warto?
- Nie musisz posiadać technologicznej wiedzy.
- Parując niezliczoną ilość aplikacji dostępnych w Zapierze z FreshMailem – zyskujesz czas.
- Automatyzując wymianę danych pomiędzy aplikacjami i narzędziami, m.in.: Gmailem, PayPalem, ZenDeskiem czy Unbounce – możesz skupić się na tym, co ważne.
Pełną listę dostępnych aplikacji znajdziesz na Zapier.com.
Zwiększenie zaangażowania
Twoim celem jest utrzymanie zaangażowania odbiorcy w najgorętszym dla tego momencie, czyli w czasie, kiedy jego uwaga jest maksymalnie skupiona na Twojej marce i produkcie, który oferujesz. A tak dzieje się w momencie dokonywania zakupów i zaraz po nich. Dlatego warto uwzględnić w wiadomości transakcyjnej kilka elementów, które skłonią odbiorców do wykonania jeszcze jednego, małego zadania.
Ikony Social Media
Social Media to dziś nieodłączny element działalności właściwie każdego e-sklepu. Zwiększają wiarygodność marki, dają możliwość bezpośredniego kontaktu z nią i zbudowania relacji. Dlatego w stopce Twojej wiadomości transakcyjnej warto dodać ikony Twoich profili w mediach społecznościowych oraz personalną zachętę do “pozostania w kontakcie”.
Zapis do Newslettera
Nie każdy klient Twojego e-sklepu jest jednocześnie subskrybentem newslettera. Ale może nim być i Twoim zadaniem jest pokazanie mu, że warto. Zaproponuj rabat na kolejne zakupy, upominek, poradnik - wszystko to, co klient chciałby otrzymać w zamian za pozostawienie swojego adresu. Komunikat ubierz w atrakcyjny blok, dodaj grafikę i wyraźne CTA, aby od razu rzucał się w oczy w całej kreacji wiadomości.
Dołączenie do Klubu lojalnościowego
Oprócz zapisu do newslettera, warto w tym miejscu promować również program lojalnościowy. Program lojalnościowy buduje relację z klientem, który zbierając punkty w sklepie i mając z tego korzyści, chętniej kupi u Ciebie niż u konkurencji. Dlatego wskazuj, jakie benefity Twój klient będzie miał z dołączenia do klubu - zarówno w perspektywie krótkoterminowej jak i długofalowej. Zaproponuj np. pulę punktów na start albo specjalny rabat tylko dla nowych klubowiczów.
Content marketing
A gdyby tak dać odbiorcy coś więcej niż tylko suche informacje o statusie zamówienia? Tu do gry wkracza content marketing. Możesz np. przygotować krótkie wpisy, które będą pasowały contentowo do różnych kategorii i - w zależności od rodzaju zamówionego produktu - dodawać je w wiadomości transakcyjnej.
Posługując się przykładem: załóżmy, że prowadzisz e-commerce modowy z eleganckimi ubraniami, obuwiem i dodatkami. Twój klient kupił klasyczne buty skórzane. W tym momencie pod informacjami o zamówieniu możesz zamieścić dwa linki do artykułów o tym, jak najlepiej pielęgnować skórzane buty oraz przykłady stylizacji pasujących do danej kategorii butów.
Najczęściej zadawane pytania
Dokonywanie zakupów online może wiązać się z wieloma pytaniami po stronie klienta. Chce on wiedzieć, czy jego zakupy są bezpieczne, jakie są procedury zwrotu lub reklamacji itp. Dlatego w wiadomości transakcyjnej warto wyprzedzić wątpliwości odbiorców i dodać blok z najczęściej zadawanymi pytaniami. Dzięki temu klient poczuje się pewniej, co wpłynie na jego dalsze relacje ze sklepem.
Śledzenie przesyłki
Na poczucie bezpieczeństwa wpływ ma również możliwość nadzorowania, na jakim etapie realizacji jest przesyłka. Warto więc dodać link do śledzenia przesyłki. Dodatkowo pozwoli to odbiorcy przewidzieć, kiedy paczka do niego dotrze.
Personalizacja wysyłek
Co jeszcze wpływa na zaangażowanie klienta? Osobiste podejście i zauważenie jego potrzeb. Dlatego tak ważne jest, żebyś na wstępie zwracał się do odbiorcy osobowo - np. po imieniu, ale z należytym szacunkiem.
Przy wpisywaniu danych do formularza zamówienia, możesz poprosić o oznaczenie, czy odbiorca jest kobietą i mężczyzną i na tej podstawie wysłać każdej z tych grup wiadomość transakcyjną o nieco innym układzie czy wyglądzie, np. ze spersonalizowanym CTA, albo z dodatkową ofertą tylko dla pań lub dla panów. Wykorzystaj tak wiele informacji o kliencie i jego zamówieniu, jak to tylko możliwe.
Zapisz się do newslettera i pobierz darmowy e-book
Pobierz e-book i dowiedz się, jak wykorzystać wiedzę na temat zachowań odbiorców w e-commerce, aby sprzedawać skuteczniej.
Zwiększenie sprzedaży
Oprócz działań wizerunkowych, naturalnym jest, że Twoim celem jest sprzedaż. Wykorzystaj to, że po udanych zakupach, Twój klient jest w świetnym nastroju i zaproponuj mu, żeby kupił coś więcej. Tym bardziej, że szansa, iż klient kupi u Ciebie ponownie jest dużo większa, niż że zrobi to ktoś zupełnie nowy. Dlatego kuj żelazo póki gorące. W jaki sposób?
Up-Selling
Podstawowym zadaniem up-sellingu jest zwiększenie wartości zamówienia. Dlatego w wiadomości transakcyjnej wskazuj, ile brakuje do osiągnięcia jakiejś korzyści. Jeśli np. Twój klient dokonał zakupów za 130 zł, ale od kwoty 150 zł oferujesz darmową dostawę, w mailu transakcyjnym poinformuj o tym i zachęć klienta do zwiększenia wartości koszyka. Możesz też dodać numer telefonu do BOKu lub adres kontaktowy, gdzie klient będzie mógł zmienić wartość zamówienia.
Podobne działanie ma wskazywanie, ile punktów w programie lojalnościowym klient zdobędzie za dane zamówienie i ile jeszcze potrzebuje, aby otrzymać jakąś wartość, np. kod rabatowy lub specjalny upominek.
Cross-selling
Zadaniem cross-sellingu jest zachęcenie klienta, aby do realizowanego zamówienia dokupił produkty uzupełniające. Jeśli więc np. oferujesz w swoim sklepie skórzane buty, zaproponuj klientowi dokupienie środka do pielęgnacji obuwia skórzanego. Albo gdy klient kupił sportową bluzę do biegania, zaproponuj buty i dodatki odpowiadające tej konkretnej kategorii.
Świetnie sprawdzi się w tym przypadku pokazanie proponowanych, wybranych specjalnie dla klienta produktów.
Kod rabatowy z krótkim “terminem ważności”
Klienci kochają rabaty. A jeśli po dokonanym zakupie zaproponujesz jeszcze jeden rabat na kolejne zakupy - pokochają i Ciebie. :) W wiadomości transakcyjnej dodaj np. kod upoważniający do zniżki 25% na produkty uzupełniające, ale z krótkim “terminem ważności”, np 3-5 dni. Dzięki temu wykorzystasz moment, w którym klient jest najbardziej zaangażowany w relację z Twoim sklepem.
Dobry przykład wiadomości transakcyjnej
Zobacz, w jaki sposób skonstruowaliśmy wiadomość transakcyjną dla bdsklep, zawierającą większość z przedstawionych tu pomysłów na zwiększenie zaangażowania i sprzedaży.
W jasno i przejrzyście skonstruowanym mailu znajduje się informacja o programie lojalnościowym, pokazująca ile punktów klient otrzyma przez realizację tego zamówienia (1). W mailu znajdują się aż dwie wzmianki o zapisie do newslettera, jedna sugerująca otrzymanie bonu (2), druga, graficzna w stopce, która wskazuje na inne korzyści z dołączenia do bazy (3). Również w stopce możesz znaleźć ikony social media (4). Dodatkowym atutem jest to, że treść jest personalizowana.
Dowiedz się więcej, jak zwiększyliśmy sprzedaż w e-commerce na podstawie case study.
Kolejny, dobry przykład prezentuje mail transakcyjny od adidas.
Wiadomość jest mocno personalizowana (1), a treść sformułowana bezpośrednio. W mailu znajdziesz link do śledzenia przesyłki (2) oraz najczęściej zadawane pytania (3), które już od pierwszych chwil rozwiewają wątpliwości klienta. Zwróć uwagę na bardzo fajnie przygotowaną propozycję produktów uzupełniających w sekcji “polecane dla Ciebie” (4). W stopce znajdują się wszystkie potrzebne informacje oraz ikony mediów społecznościowych (5).
Zakończenie
Email marketing daje mnóstwo możliwości zwiększania sprzedaży, trzeba go tylko odpowiednio wykorzystywać. Oczywiście, każda zmiana i dodanie nowych funkcji wymaga wysiłku i poświęcenia. Ale zainwestowany czas zwróci się z nawiązką. Dobrze przygotowany email marketing potrafi przynieść zwrot z inwestycji na poziomie nawet 3800%. Raz przygotowany szablon może “pracować” na Twój sukces przez długi czas. Wystarczy tylko, że zastosujesz się do tych wskazówek. :)
Zobacz też: