Eliza Gniadek wpis utworzony wpis edytowany
Różnice w komunikacji kobiet i mężczyzn – czyli wnioski po wystąpieniu Pawła Tkaczyka na Mail My Day
Powrót do listy wpisówKonferencja Mail My Day obfitowała w wiele interesujących wystąpień. Od mocno treściwych, zawierających twarde dane, przez ciekawe case study, aż po wystąpienia bawiące do łez. Prelegenci stanęli na wysokości zadania, aby przekazać swoją wiedzę w sposób merytoryczny, a zarazem ciekawy dla odbiorców.
Zainspiruję Cię dziś tym, o czym mówił Paweł Tkaczyk w tajemniczo brzmiącej prelekcji “Za co odbiorca sprzedaje duszę? O walutach email marketingu”. Zwrócił on uwagę na wiele ważnych aspektów w komunikacji marka-klient, m.in.:
- Jak Twój newsletter może zdobyć super moc, czyli o nadawaniu nazw swoim newsletterom
- Co powiedzieliby odbiorcy, jakby Twój newsletter nagle zniknął - czyli napisz nekrolog swojego newslettera
- O powodach, dla których odbiorca sprzedaje swoją duszę (status, wpływ)
- O języku miłości, którym powinieneś komunikować się ze swoimi odbiorcami
- O różnicach w budowaniu relacji przez kobiety i mężczyzn
Różnice w komunikacji kobiet i mężczyzn
Skoncentruję się na ostatnim zagadnieniu, tzn. jak kierować komunikaty w sposób “kobiecy” oraz “męski”, aby zbudować trwałą relację z odbiorcą. Postaram się odnieść go do korzyści w email marketingu, przez co zrozumiesz, jak komunikować się z obiema płciami, aby osiągnąć lepsze efekty swoich wysyłek.
Istnieją różnice w komunikacji kobiet i mężczyzn, dodatkowo kobiety i mężczyźni budują swoje relacje w zupełnie inny sposób. Mężczyźni wolą robić coś razem i spędzać czas na działaniu. Kobiety z kolei cenią rozmowę, wymianę doświadczeń i emocje.
Mężczyźni budują relacje poprzez działanie, kobiety - poprzez rozmowę. @paweltkaczyk #MailMyDay
— Mail My Day (@MailMyDay) 22 marca 2017
Dlatego też, jeśli chcesz dotrzeć do każdego i każdej z nich w odpowiedni sposób, powinieneś mówić do nich innym językiem oraz przedstawiać inne wartości.
Zobacz też:
Kobieta i mężczyzna na zakupach w sieci - czyli o preferencjach zakupowych skorelowanych z płcią
Jaki to ma związek z Jednak zanim przejdziemy do samych sposobów komunikacji, warto pochylić się nad kanałami, jakie tę komunikację umożliwiają.
Dziś marketer ma wiele możliwości dotarcia do odbiorców. Z jednej strony wykorzystuje media jednokierunkowe i publiczne, czyli prasę, radio, czy telewizję. Pozwala to dotrzeć do naprawdę szerokiego grona osób, jednak bez możliwości budowania głębszej relacji oraz wybrania mocno skonkretyzowanej grupy docelowej. Jedynie przez profil stacji telewizyjnej lub gazety można przypuszczać, jaka jest grupa odbiorców. Pamiętaj jednak, że jest to komunikacja jednokierunkowa i nie zawsze Twoi odbiorcy mogą chcieć ją otrzymywać.
Opozycją do komunikacji jednokierunkowej jest rozmowa. I to na jej podstawie działają np. media społecznościowe - jako wielokierunkowe i publiczne. Jednak i tu marketer ma mniejsze pole do popisu jeśli chodzi o targetowanie swoich komunikatów - social media mają mniejszy wpływ na to, kto obserwuje daną markę. Rozwiązaniem w tym przypadku mogłaby być reklama, w której dokładnie określisz grupę docelową.
Najbardziej osobistym medium, które jest zarówno wielokierunkowe oraz prywatne i które opiera się na rozmowie, jest: email, telefon oraz SMS. Adres mailowy oraz numer telefonu są dziś bardzo cennymi danymi, którymi klienci niechętnie się dzielą. Nie zmarnuj tego potencjału i skorzystaj z ogromu możliwości personalizacji swoich komunikatów.
Skupmy się na emailu. Posiadając takie dane jak imię i adres mailowy, masz już możliwość podstawowej segmentacji swojej bazy - co pozwoli Ci targetować kampanie osobno do kobiet i do mężczyzn. A pamiętając, że każda płeć w inny sposób buduje relacje - Twoja komunikacja powinna się różnić.
“Męska” strategia komunikacji
Jak wspominał Paweł, mężczyźni wolą działać. Dlatego w swoich newsletterach kierowanych do nich skupiaj się szczególnie na zadaniach i nagradzaj za ich wykonanie.
.@paweltkaczyk: Męska #strategia marketingowa: działanie, rywalizacja, zadanie do wykonania. Kobieca: rozmowa, emocje. #MailMyDay — Mail My Day (@MailMyDay) 22 marca 2017
Pozwól poczuć adrenalinę jeszcze przed podjęciem wyzwania, stosuj mocne słowa, zdania nacechowane czasownikami. Skup się na rywalizacji - namawiaj, aby odbiorca zareagował szybciej niż inni, by zdobył Twój produkt po atrakcyjniejszej cenie, dopóki nie skończy się czas promocji. Wskazuj na kroki, jakie ma podjąć, aby móc zrealizować cel.
Prezentując produkt, skoncentruj się na dostarczeniu wszelkich niezbędnych informacji. Postaraj się tak dopasować treść do odbiorcy, aby szybko odnalazł to, czego szuka. Mocno akcentuj jakość oferty i wiarygodność swojej marki.
Przykład w email marketingu
Zobacz na przykład mocno męskiej komunikacji sklepu Militaria.pl. W wiadomości, już od pierwszej chwili, rzuca się w oczy banner z wielkim napisem “podejmij wyzwanie”, w tle widać biegnących między przeszkodami mężczyzn. Przekaz już na pierwszy rzut oka jest jasny - weź udział w biegu, dołącz do drużyny, wypełnij zadanie (wypunktowane niżej), aby skorzystać ze zniżki.
“Kobieca” strategia komunikacji
Kobiety z kolei cenią emocje, jakie im towarzyszą przy kontakcie z marką. Dodatkowo możliwość podzielenia się czymś z koleżanką, porozmawiania, co daje dodatkową wartość. Dobrze w komunikacji sprawdzają się również małe upominki i prezenty, a także różnego rodzaju docenienie lojalności wobec marki.
W swojej komunikacji skup się na korzyściach, jakie klientka uzyska dzięki skorzystaniu z oferty oraz na zarażaniu emocjami.
Kobiety nie rywalizują między sobą, ale wspierają się wzajemnie, dlatego stawiaj na ambasadorki marki, które zainspirują Twoich odbiorców. Pamiętaj - nie zawsze skupiaj się na sprzedaży, ale na budowie relacji, przywiązania i identyfikacji z marką.
Zachęcaj klientki do dzielenia się opiniami. Kobiety bardziej niż mężczyźni bazują na doświadczeniach i emocjach związanych z danym produktem. Wskazuj, że razem można osiągnąć lepsze korzyści (np. nic nie stoi na przeszkodzie, żeby razem z koleżanką zamówić produkty za minimalną kwotę, dzięki czemu dostawa będzie za darmo).
Przykład w email marketingu
Zwróć uwagę, w jaki sposób marka Douglas kieruje maile do swoich klientek. Na pierwszy plan - prezent, który można uzyskać za dokonanie zakupów za minimalną kwotę. W dalszym kroku przedstawia problem, a następnie jego proste rozwiązanie dzięki swojej ofercie. Zachęca również do zapoznania się z opiniami i ocenami produktów, co zwiększa wiarygodność i szanse, że klientka dokona zakupu.
Podsumowując...
Tak już jest. My się po prostu różnimy, dlatego w swojej komunikacji marketingowej zwracaj na to szczególną uwagę. Dobór odpowiednich odniesień, emocji, czy porównań pomoże Ci osiągnąć lepsze efekty, niż jakbyś kierował jednakowy, ogólny przekaz do wszystkich. Pamiętaj, że oprócz dopasowania komunikacji do płci, ważne jest również śledzenie zachowań subskrybentów i reagowanie na nie - wtedy Twoje wysyłki będą jeszcze lepiej dopasowane, co naturalnie przekłada się na konwersję.