Maria Wąchal wpis utworzony wpis edytowany
[#infografika] Czy wiesz jak Polacy kupują w sieci? Wiedza dla e-commerce
Powrót do listy wpisówPolskich ekomersów jest coraz więcej, a handel przez internet stał się ulubionym pomysłem na biznes. Aby skutecznie sprzedawać, nie tylko w e-commerce, powinieneś dobrze znać swojego konsumenta. Czy wiesz jak Polacy kupują w sieci?
Czytasz informacje z aktualnych raportów e-commerce, dotyczące trendów w zachowaniach zakupowych Polaków? Zachęcam do zajrzenia do źródeł:
- Euromonitor
- Barometr e-Commerce 2016
- Gemius Raport e-Commerce w Polsce 2016
- Kupuję Mobilnie 2.0
- TNS Global Raport e-Zakupy 2016
- PWC Polska Klient w świecie cyfrowym
- Raport Polskie startupy 2016
A w tym poście możesz przekrojowo spojrzeć na trendy e-commerce i zestawić tę wiedzę z danymi o własnej grupie docelowej. Aby sprzedawać skuteczniej.
Doczytaj do końca, znajdziesz tam infografikę :)
Jaki był Polski e-commerce w 2016?
Rok 2016 w polskim e-handlu pokazał, że Polacy kupują w sieci coraz chętniej. Euromonitor International potwierdza, że e-commerce jest najbardziej dynamiczną gałęzią polskiego handlu. Odnotował 22% stopę wzrostu, a na terenie Polski działało 23 tysiące sklepów online.
“Barometr e-commerce 2016” opracowany przez Sociomantic Labs prognozował, że Polacy zrobią zakupy w sieci na rekordowe 36 mld zł! Daje nam to statystycznie 2900 zł na osobę.
Start e-sklepów na 2017 zapowiedzieli m.in. tacy giganci jak IKEA czy Carrefour. A sklepy internetowe były drugim po branży mobile najpopularniejszym pomysłem na biznes: 13,8% nowych startupów w Polsce to ekomersy.
13,8% nowych #startup-ów w Polsce to ekomersy via Raport od @startuppoland #ecommerce Click to Tweet
Polacy kupują w sieci - statystyki
Kim jest polski e-kupujący?
W Polsce mamy 25,8 mln internautów. Prawie połowa z nich, bo 48% deklarowała, że kiedykolwiek zakupiła coś w sieci. Wiodącą grupą wiekową wśród e-kupujących są osoby do 34 lat, z wykształceniem średnim lub wyższym. 75% z nich mieszka w miastach. 46% deklaruje dobrą sytuację materialną.
Kiedy Polacy kupują w sieci?
Polacy coraz chętniej wybierają opcję zakupów przez Internet. Połowa e-konsumentów kupuje w sieci kilka razy w miesiącu, a przynajmniej raz w tygodniu na e-shopping wybiera się co dziesiąty Polak. To więcej niż w ubiegłych latach. Najwięcej internetowych transakcji zawieranych jest w poniedziałek, najmniej w piątek i sobotę.
Dlaczego Polacy kupują w sieci?
Na wzrost liczby zdeklarowanych e-konsumentów wpływa wzrost poczucie bezpieczeństwa i zaufanie do tej formy zakupów. 64% internetowych klientów uważa e-zakupy za tak samo bezpieczne lub bezpieczniejsze od tradycyjnych zakupów.
Co Polacy cenią w e-zakupach?
- Możliwość zakupu o dowolnej porze
- Wygodę
- Atrakcyjne ceny
Wskazują, że chętniej kupowaliby częściej, jeśli koszty dostawy byłyby niższe. A prawie połowa deklaruje, że zdecydowanie poczeka dłużej na dostawę, jeśli ta będzie darmowa.
Ja Polacy podejmują decyzje zakupowe?
Polacy podejmują decyzje zakupowe kierując się przede wszystkim kosztami, patrząc i kalkulując łącznie ceny produktów oraz ceny dostawy. Bardzo ważna jest też w oczach e-konsumentów wiarygodność sklepu internetowego.
Coraz więcej internautów kupuje świadomie. 81% szuka opinii, rekomendacji i referencji na temat produktów, które planują zakupić, a aż 35% robi to przed każdym zakupem.
Co Polacy kupują w sieci?
Polacy najczęściej kupują odzież/akcesoria dodatki oraz książki, płyty, filmy i urządzenia mobilne. Do najbardziej opłacalnych produktów, które warto kupić w sieci polscy internauci zaliczają sprzęt elektroniczny, książki, filmy, płyty i gry oraz sprzęt AGD.
Z jakich urządzeń Polacy robią e-zakupy?
3/4 Polaków, posiadających więcej niż jedno urządzenie z dostępem do sieci kupuje te same marki korzystając z wielu urządzeń końcowych. Polacy wykorzystują także dostępne kanały pozyskania informacji i zakupu komplementarnie. Wciąż 43% internautów deklaruje, że najpierw uprawia tzw. webrooming, czyli przegląda produkty w sieci, a kolejno dokonuje zakupu w tradycyjnym sklepie.
Pomimo że z roku na rok penetracja urządzeń mobilnych w Polsce wzrasta, to wciąż zdecydowana większość e-konsumentów - 94% - decyduje się na zakupy przez internet przebywając w domu. Nawet w momencie, gdy zakupu dokonuje z poziomu urządzenia mobilnego.
Popularność urządzeń mobilnych w kontekście zakupowym wzrosła w 2016 roku zarówno wśród kobiet, jak i mężczyzn. Obie płcie coraz częściej zaczynają i kończą zakup na urządzeniu mobilnym. Smartfon jest odrobinę bardziej popularny przy mobilnych zakupach niż tablet:
- 76% konsumentów używa smarftona,
- a 70% tabletu do finalizacji zakupu.
Regularne zakupy na urządzeniu mobilnym deklaruje 39% konsumentów mobilnych.
Co Polacy lubią w e-zakupach?
Pozytywne odczucia, jakie towarzyszą konsumentom przy e-zakupach to:
- Zadowolenie z szerokiego wyboru
- Pewność zakupu, dzięki zapoznaniu się z opiniami innych internautów
- Wzrasta instynkt łowcy wyjątkowych okazji
- Komfort i wygoda
Na co narzekają Polacy przy e-zakupach?
Kupując z poziomu laptopa lub PC:
- Na konieczność „przeklikiwania się” przez wiele stron
- Na zalew informacji i zagubienie w morzu danych
- Na trudności w znalezieniu najważniejszych informacji
Kupując z urządzeń mobilnych:
- Niewygodne formularze
- Brak responsywnej strony sklepu
- Problemy z dokonaniem płatności
Zobacz też: