Renata Gajoch-Bielecka wpis utworzony wpis edytowany
Czego świąteczne reklamy wideo mogą Cię nauczyć
Powrót do listy wpisówZbliżają się Święta Bożego Narodzenia. Nie możesz doczekać się ubierania choinki, spotkań z rodziną, podziwiasz pięknie przystrojone domy, ślinka Ci cieknie na myśl o suto zastawionym stole. A czy do kolejki skojarzeń świątecznych zaliczysz oglądanie nowej reklamy Coca Coli z nadjeżdżającą kolorową ciężarówką? Brzmi kontrowersyjnie?
Niekoniecznie. Reklamy świąteczne na trwałe wpisały się w zachodnioeuropejską kulturę, a spot Coca Coli to podstawa bloku reklamowego w grudniu.
A zatem nikogo już nie dziwi, że kolejną świecką tradycją stało się oglądanie reklam świątecznych. Te dobrze zrobione wywołują pozytywne emocje, radość a przy niejednej łezka w oku się kręci.
Przygotowaliśmy kilka przykładów reklam świątecznych, które mogą stać się dla Ciebie inspiracją, przy tworzeniu Twojej kampanii w email marketingu (i nie tylko) w tym wyjątkowym okresie w roku. Zobacz, czego świąteczne reklamy wideo mogą nauczyć email marketera.
Spot Allegro - Czego szukasz w Święta
Na pierwszy ogień chyba najbardziej popularna reklama świąteczna w Polsce w 2016 roku, czyli wyciskacz łez zrobiony przez Allegro.
Kilka zagranicznych tytułów, takich jak: Huffington Post , TIME, THE SUN, Buzfeed bardzo pozytywnie wypowiadają się na temat historii przedstawionej przez Allegro. Obecnie filmik ma prawie 8 milionów wyświetleń na YouTube. Przekaz jest prosty i piękny a komentarze internautów mówią same za siebie.
Co z tej kampanii wideo może wyciągnąć email marketer? Na przykład to, że w przypadku okresu świątecznego warto stawiać na emocje. Dobra reklama świąteczna nie ma na celu bezpośredniego wezwania do sprzedaży. Dlatego warto pomyśleć nad kampanią marketingową ocieplającą wizerunek - zamiast stosowania sztampowej reklamy z tubalnym głosem Mikołaja wołającego “Ho Ho Ho! Kup teraz!”
Przedświąteczna gorączka Coca Coli
Kolejnym przykładem jest reklama Coca Coli, która pokazuje, że podczas całego przedświątecznego zamieszania i zabiegania (które wcześniej czy później dopada każdego z nas), warto mieć chwilę dla siebie. Znana marka pokazuje to w iście mistrzowskim stylu.
Jak przełożyć to na Twoje kampanie email marketingowe? Pamiętaj o tym, że wielu potencjalnych klientów odkłada zakup prezentów na ostatnią chwilę. Dużym ułatwieniem jest wskazanie, do kiedy ostatecznie można zakupić produkt, by dotarł na czas. Wskaż jakie są obecne bestsellery, co na pewno ułatwi decyzje zakupowe. Poniżej przykłady jak robi to Empik lub Presto.
KISS a LOT
Jedną z ciekawszych promocji świątecznych ostatnich lat jest KISS a LOT, która wykorzystuje tradycję całowania się pod jemiołą. Mianowicie gałązki jemioły zawieszono w samolotach LOT-u i przygotowano specjalną aplikację umożliwiającą śledzenie ruchu samolotu w czasie rzeczywistym. Potwierdzeniem, że ta kampania była strzałem w 10-tkę jest nagroda Facebook Gold Award. Dodatkowo pomysł wygenerował 300 tys EUR w mediach a stronę LOT-u odwiedzili internauci 90 krajów.
W jaki sposób możesz to przełożyć na email marketing? Tak jak LOT wykorzystał śledzenie ruchu samolotu na żywo, tak i Ty możesz śledzić i reagować na zachowania internautów na Twojej stronie, by jeszcze lepiej dopasować treść do potrzeb klientów. Jak to zrobić? Całkiem prosto. Dzięki wykorzystaniu kodów trackingowych lub przy integracji z Google Analytics będziesz mógł jeszcze lepiej dopasować komunikat do klienta. Po ustaleniu, jakich zachowań na stronie oczekujesz od odbiorcy, system będzie śledził jego poczynania i zareaguje w momencie realizacji celów, które ustaliłeś wcześniej. Przykładowo taką reakcją będzie wysłanie mailingu ze specjalną zniżką po spędzeniu 2 minut na podstronie produktu.
Zobacz, dlaczego warto stosować
Email Marketing Automation już dziś:
West Jet Xmas Miracle
Tym razem również firma lotnicza, ale z nieco inną formą promocji i reklamy. Marka West Jet pod postacią fioletowego Mikołaja tuż przed odlotem zapytała swoich pasażerów m.in. o to, co chcieliby dostać na święta. Po długiej podróży na klientów linii czekała miła niespodzianka. Zamiast bagaży, na taśmę wypadły pięknie zapakowane prezenty.
Jak można sobie wyobrazić w pierwszej chwili nikt nie dowierzał w to, co się stało. Później nastąpiły wybuchy radości, polały się łzy wzruszenia. Wideo stało się wiralowe (45 mln wyświetleń na YT). Kanadyjska linia lotnicza zyskała grono wielu nowych fanów i mimo tego, że reklama powstała 2 lata temu, internauci nadal chętnie do niej wracają.
Jak widać, jedna dobrze zrobiona reklama może wielokrotnie zwiększyć rozpoznawalność marki. Aż 53% firm , które używało wideo w swoich kampaniach zauważyło pozytywny wpływ na odbiór marki przez swoich klientów.
Antyreklama Świąteczna
Na koniec crème de la crème jak NIE robić kampanii świątecznych. Pamiętacie reklamę z Media Expert i Eweliną Lisowską? Wielu klientów do szału doprowadzała rockowa muzyka w połączeniu z hasłem “włączamy niskie ceny”. Nawet Chuck Norris nie wytrzymał :)
Irytujący przekaz nie sprzyja budowaniu relacji z klientem. Pamiętaj o tym, gdy planujesz swoją kampanię mailingową. Zbyt częsta ilość nachalnych newsletterów, niedopasowane promocje zamiast pomóc, mogą Ci zaszkodzić. Zatem uważaj, by podczas wzmożonej działalności w okresie świątecznym, nie wpaść w skrzynkę spam na cały rok.
Podsumowanie
Dla wielu dużych marek specjalne wideo kampanie związane ze świętami są niezbędną formą komunikacji. Nawet jeśli nie należysz do grona największych, to grzechem byłoby nie skorzystać z tak gorącego okresu w roku i nie zainspirować się nimi.