Eliza Gniadek wpis utworzony wpis edytowany
Jak przygotować dobry webinar?
Powrót do listy wpisówChcesz zwiększyć rozpoznawalność swojej marki, zebrać kontakty lub pozyskać nowych klientów? Przeprowadź webinar! Z raportu przygotowanego przez Whitepress wynika, że 38% marketerów wykorzystuje tą formę content marketingu do budowania wizerunku eksperta i lidera w branży. Z kolei 18% wskazuje za cel webinarów pozyskiwanie leadów, nowych klientów oraz sprzedaż.
Dodatkowo, aż 61% marketerów, którzy tworzą webinaria jest zadowolonych z efektów swoich działań (Whitepress).
W zależności od obranego celu, możesz przeprowadzić webinar produktowy (wyjaśniający np. funkcje w najnowszej wersji Twojej aplikacji) lub szkoleniowy (np. webinarium, w którym wskażesz dobre praktyki i wskazówki do działania w danej dziedzinie. Przykładem takiego webinara jest Jak przygotować kampanię, żeby nie wylądować w folderze SPAM, przygotowanego przez zespół FreshMail).
Czy wiesz, że we FreshMailu możesz także przeprowadzić swój webinar? Odwiedź artykuł „Webinary – nie tylko szkolenia online" i dowiedz się:
- do czego możesz wykorzystać webinary (nie tylko szkolenia),
- jakie funkcje znajdziesz w webinarach od FreshMaila,
- jak zaplanować swój webinar w naszej aplikacji.
Możesz przeprowadzić webinarium darmowe (za cel obierając sobie np. zwiększenie zasięgu lub rozpoznawalności Twojej marki) lub płatne (w tym przypadku wyraźnym celem jest zarobek, ale też podwyższenie rangi Twojej marki oferującej wartości premium).
Co daje Ci webinar?
Leady
Przede wszystkim pozyskanie nowych kontaktów. Aby użytkownik mógł wziąć udział w szkoleniu, musi się zapisać, a co za tym idzie - zostawić swój adres mailowy. Webinarium jest więc doskonałym sposobem na pozyskanie leadów.
Nowych klientów
Przekaż swoim użytkownikom wiedzę na temat działania Twojego programu, aplikacji lub produktu. Organizując cykliczne szkolenia z Twojej oferty, nie tylko edukujesz swoich użytkowników, ale również pozyskujesz nowych klientów. Dużo łatwiej jest przekonać do zakupu osobę, która już poznała Twoją ofertę.
Zasięg
Prowadząc działania content marketingowe zależy Ci na pewno na zasięgu. Zwiększysz go przeprowadzając webinarium, na którym podzielisz się swoją ekspercką wiedzą z jakiejś dziedziny. Im ciekawszy i bardziej przydatny temat wybierzesz, tym większa szansa, że na szkolenie zapisze się więcej osób.
Opinię eksperta i lidera na rynku
Opinia eksperta spowoduje, że na Twoje webinarium będzie zapisywało się więcej osób. Stwórz wizerunek swojej firmy jako lidera na rynku poprzez wartościowy content, dzieląc się swoją specjalistyczną wiedzą z użytkownikami za pomocą webinarium.
Zarobki
Na webinarze możesz również zarobić. Jeśli wiedza, jaką chcesz przekazać jest unikatowa i trudno dostępna, a Ty jesteś specjalistą w tej dziedzinie, możesz udostępnić swoje szkolenie w zamian za opłatę.
Jak przygotować się do webinara?
Webinarium jest jednym z najtrudniejszych narzędzi content marketingowych. Wskazało na to aż 47% marketerów (Whitepress). Dlatego tak ważne jest, aby dobrze się do niego przygotować.
Źle przeprowadzone webinarium, które zawiera wiele błędów merytorycznych oraz technicznych, nie tylko zaszkodzi Twojej reputacji jako eksperta, ale również zniechęci użytkowników do uczestniczenia w kolejnych wydarzeniach tego typu.
Przed organizacją webinarium zastanów się najpierw nad jego tematem. Musi być on interesujący i przydatny dla odbiorców - nikt nie chce tracić godziny na słuchaniu o oczywistościach. Zapisujący się na webinarium oczekują praktycznej wiedzy przekazanej przez eksperta. Możesz przeprowadzić małą sondę wśród swoich fanów i klientów i zapytać ich, jakie tematy najbardziej by ich interesowały.
Kolejną kwestią jaką powinieneś poruszyć zanim podejmiesz się organizacji webinarium jest jego cel - może być nim np. zaznajomienie użytkowników z najnowszą wersją Twojego programu, edukacja odbiorców na temat związany z branżą, poznanie ich opinii (dołączenie do webinarium ankiety), sprzedaż produktu, zwiększenie bazy adresów mailowych czy zachęcenie odbiorców do kontaktu z przedstawicielem firmy. Dzięki określeniu celu, będziesz mógł tak przygotować scenariusz swojego szkolenia, aby znalazły się w nim wszystkie potrzebne elementy.
Scenariusz. Pamiętaj, aby go dobrze przygotować i nie zdawać się na przypływ weny w czasie trwania szkolenia, ponieważ możesz przypadkowo zejść z głównego tematu, skupić się na mniej ważnych kwestiach, a webinarium się przez to niepotrzebnie przedłuży. Zaplanuj więc szczegółowo, co chcesz przekazać i trzymaj się tego, a nie będzie w nim miejsca na niepotrzebne dygresje.
Przygotuj prezentację. To ważny element, który podnosi wartość merytoryczną szkolenia. Pamiętaj, aby nie traktować jej jak skryptu swojego wystąpienia i nie zamieszczać w niej dużej ilości tekstu. Niech pojawią się w niej przykłady, screeny, grafiki i uzupełnienia treści, o których mówisz. Jeśli chcesz pokazać na żywo działanie np. aplikacji, zamiast prezentacji użyj funkcji dzielenia ekranu. Oprócz prezentacji możesz zaoferować użytkownikom Video, dostęp do plików czy tzw. białą tablicę, po której można rysować.
Przygotuj listę pytań, które mogą pojawić się podczas nagrania. Dzięki temu sprawnie na nie odpowiesz, gdy ktoś je zada.
Przygotuj się dobrze do webinarium. Poznaj dokładnie temat, o którym będziesz mówić. Przećwicz kilka razy swoje wystąpienie, aby poczuć się pewnie i swobodnie oraz aby ograniczyć stres. Warto również przeprowadzić próbne nagranie, aby poznać program czy przyzwyczaić się do takiej formy prezentacji.
Platformy do prowadzenia webinarium
Dobre webinarium to nie tylko ładnie przygotowana prezentacja i przećwiczony temat, ale również brak zakłóceń podczas transmisji. A to zapewni Ci odpowiedni program. Poniżej znajdziesz krótkie opisy najpopularniejszych programów do webinarium.
GoToWebinar - jest to jeden z najbardziej znanych programów do webinariów. Aby używać programu, musisz go zainstalować na swoim komputerze. Posiada wiele przydatnych funkcji, np. możliwość pisania po prezentacji, współorganizowanie webinarium przez wielu prelegentów czy dołączanie do webinarium ankiety. Program nie jest niestety dostępny w języku polskim.
Cena (za miesiąc):
- do 100 uczestników webinarium - $89
- do 500 uczestników webinarium - $199
- do 1000 uczestników webinarium - $299
- do 5000 uczestników webinarium - cena do negocjacji
Funkcje:
- Audio i Wideo
- Czat
- Udostępnianie ekranu
- Możliwość pisania po prezentacji
- Możliwość nagrania webinarium
- Brak możliwości załadowania prezentacji
- Wielu prelegentów
- Ankiety
Język polski: Nie
Darmowy trial: Tak, do 30 dni
Aplikacja: desktopowa
AnyMeeting - to kolejny program do przeprowadzania webinarium. Charakterystyczną cechą AnyMeeting jest to, że udostępnia opcję darmową, jednak w zamian za pokazywanie reklam. Posiada ciekawe funkcje, m.in. możliwość łączenia się użytkowników za pomocą VoIP. Program dostępny jest tylko w języku angielskim.
Cena (za miesiąc):
- do 4 uczestników webinarium - za darmo w zamian za oglądanie reklam
- do 30 uczestników webinarium - $18
- do 100 uczestników webinarium - $78
- do 200 uczestników webinarium - $128
- do 500 uczestników webinarium - $198
- do 1000 uczestników webinarium - $298
Funkcje:
- Audio i Wideo
- Czat
- Udostępnianie ekranu
- Udostępnianie filmów z YouTube
- Możliwość sporządzania notatek
- Możliwość dzielenia się plikami
- Możliwość załadowania prezentacji (w formacie PDF lub w PowerPoint)
- Możliwość łączenia się za pomocą VoIP
- Integracja z wieloma aplikacjami
Język polski: Nie
Darmowy trial: Tak, do 4 osób w zamian za oglądanie reklam
Aplikacja: webowa
Join.me - to aplikacja, z której możesz korzystać zarówno przez przeglądarkę, jak i instalując program na komputerze. Dostępna jest również aplikacja mobilna. Join.me pozwala m.in. na dzielenie ekranu, udostępnianie plików czy możliwość sporządzania notatek i pisania po prezentacji. Do 10 uczestników webinarium jest darmowe. Program nie jest dostępny w języku polskim.
Cena (za miesiąc):
- do 10 uczestników webinarium - za darmo
- do 50 uczestników webinarium - $20
- do 250 uczestników webinarium - $25
Funkcje:
- Audio i Wideo
- Czat
- Dzielenie ekranu
- Możliwość dzielenia się plikami
- Możliwość sporządzania notatek i pisania po prezentacji
- Możliwość przekazania użytkownikowi roli prezentera
- Możliwość personalizacji
- Aplikacja dostępna w wersji mobile
Język polski: Nie
Darmowy trial: Tak, wersja PRO na 14 dni
Aplikacja: webowa i desktopowa
Google Hangouts - jest częścią usługi Google Apps for Work. Aplikacja co prawda bardziej nakierowana jest na spotkania niż profesjonalne szkolenia, ale mimo wszystko warto zwrócić na nią uwagę. Aby móc z niej korzystać, trzeba mieć konto na Google+. Spotkanie odbywa się na tym portalu i mogą w nim czynnie uczestniczyć tylko osoby, które mają konto na G+. Ciekawą opcją jest możliwość udostępniania na żywo streamingu z webinarium na YouTube. Do 10 osób aplikacja jest bezpłatna.
Cena (za miesiąc):
- do 10 uczestników webinarium - za darmo
- €4 na użytkownika w usłudze Google Aps
- €8 na użytkownika w usłudze Google Aps bez limitu miejsca i z usługą Vault
Funkcje:
- Audio i Wideo
- Czat
- Możliwość jednoczesnej pracy w Google Docs
- Możliwość dzielenia ekranu
- Możliwość doinstalowania wtyczek, które rozszerzają funkcje Hangouts
Język polski: Tak
Aplikacja: webowa
Skype For Business - jest to profesjonalny program do spotkań online, bardziej nakierowany na biznes. Możesz zorganizować spotkanie do 250 osób jednocześnie, przy czym uczestnicy nie muszą mieć zainstalowanego programu Skype for Business - do połączenia się wystarczy telefon i Internet. Chcąc organizować spotkanie, trzeba wykupić pakiet Office 365 na rok.
Cena (za miesiąc):
- okrojona wersja €1,70 za użytkownika przy rocznym zobowiązaniu (+VAT)
- pełna wersja €4,60 za użytkownika przy rocznym zobowiązaniu (+VAT)
Funkcje:
- Audio i Wideo
- Czat
- Udostępnianie ekranu
- Możliwość dzielenia się plikami
- Możliwość przekazania lub odebrania użytkownikowi roli prezentera
- Możliwość nagrania webinarium i zapisania go na dysku
- Możliwość udostępnienia tzw. białej tablicy, po której prelegenci i użytkownicy mogą pisać, rysować i dodawać grafiki
- Ankieta
- Aplikacja współpracuje z pakietem Office
Język polski: Tak
Darmowy trial: Darmowe spotkania Skype możliwe są na dwa sposoby:
- do 25 osób przy spotkaniach audio
- do 10 osób przy spotkaniach video
Facebook Live - najnowsza opcja do przeprowadzania streamingów na żywo, dostępna za pośrednictwem Facebooka. Aby móc z niej korzystać, należy kliknąć w pole oznaczania statusu i wybrać opcję transmisji na żywo. Odbiorcy mogą komentować video, z kolei nadawca ma wgląd w to, ile osób ogląda jego nagranie. Aby korzystać z Facebook Live na komputerze, musisz pobrać aplikację Livestream on Facebook.
Cena (za miesiąc):
- za darmo
Funkcje:
- Streaming na żywo bez ograniczeń czasowych
- Możliwość komentowania przez odbiorców
- Informacje na temat ilości oglądających
- Możliwość zapisania nagrania na pamięć urządzenia
Aplikacja: mobilna i webowa
Promocja webinara
Bez uczestników, organizacja webinara mija się z celem. A tych trzeba w jakiś sposób pozyskać. Dlatego promuj swoje szkolenie wszelkimi dostępnymi metodami i kanałami.
Za pomocą email marketingu
Jest to jedna z najlepszych metod zachęcenia odbiorców do uczestniczenia w webinarze. Swoje treści content marketingowe promuje za pomocą email marketingu 47% marketerów (Whitepress). Jeśli posiadasz swoją bazę mailingową, dotarcie do potencjalnie zainteresowanych uczestników będzie dużo łatwiejsze niż pozyskanie nowych. Pamiętaj, że konwersja z email marketingu wynosi średnio 3 800% - to powinno już wystarczyć, aby zachęcić Cię do tej formy promocji.
Wyślij do swojej bazy mailing, w którym zaprosisz do uczestnictwa w webinarium, wskaż temat, plan i korzyści. Zaangażuj odbiorców pytaniem, co chcieliby usłyszeć i czego się na szkoleniu dowiedzieć. Pokaż, że wiedza, jaką chcesz im przekazać, jest wartościowa.
Przez social media
Aż 84% marketerów promuje swoje treści na portalach społecznościowych (Whitepress). Promuj się nie tylko na Facebooku czy Twitterze, ale również (szczególnie w B2B) na LinkedIn czy GoldenLine - wyślij do swoich kontaktów wiadomość o szkoleniu i opublikuj status na swoim profilu.
Wykorzystaj potencjał YouTube - w krótkim i intrygującym filmiku zaproś użytkowników na swoje webinarium. Zrób infografikę, która będzie zajawką do Twojego webinaru i opublikuj ją na portalu Pinterest.
Social media to też świetne miejsce, aby wybadać, jakie tematy najbardziej interesują Twoich odbiorców, przez co Twoje szkolenie może mieć dla nich dodatkową wartość.
Reklamuj się
Aby zwiększyć swój zasięg, wykorzystaj płatne narzędzia marketingowe. Reklama w wyszukiwarce pozwoli pozyskać nowych klientów, którzy szukają interesującego webinarium, dodatkowo zwiększy ruch na Twojej stronie. Taką formę promocji deklaruje 31% marketerów (Whitepress). Użyj remarketingu, aby przypominać zainteresowanym o swoim szkoleniu.
Z kolei 53% marketerów wykorzystuje do promocji swoich treści contentowych reklamę w mediach społecznościowych (Whitepress). Gdzie najlepiej reklamować się w social mediach?
Według raportu Gemius, w Polsce z Facebooka korzysta ponad 20 mln osób.
Dodatkowo, spędzają na nim około 20 min dziennie. Jest to więc dobre podłoże do promowania swojego webinarum. Reklama na Facebooku jest wciąż stosunkowo tania, a efekty bardzo zadowalające. Dzięki odpowiednio dobranemu targetowi dotrzesz z przekazem do osób zainteresowanych tematem Twojego wystąpienia.
Twitter w Polsce nie jest tak popularny jak Facebook - konto ma tam o 3,3 mln Polaków (Gemius), jednak za jego pomocą również warto promować swoje webinarium. Twitter da Ci możliwości ustawienia reklamy przekierowującej na stronę z zapisem na webinarium, a także reklamy promującej Twój post o szkoleniu.
Jeśli Twoje webinarium jest ściśle związane z biznesem, możesz reklamować się np. na LinkedIn. Dotrzesz do bardzo konkretnej grupy odbiorców, obracającej się w określonej przez Ciebie branży, a nawet pracujących na konkretnym stanowisku. Minusem reklamy na LinkedIn jest to, że jest stosunkowo droga - minimalna stawka CPC wynosi $2.
Współpracuj z partnerami
Zorganizuj webinarium razem ze swoim partnerem merytorycznym, wydawnictwem czy ekspertem - dzięki temu zasięg informacji o Twoim webinarium się powiększy, ponieważ Twojemu wspólnikowi również będzie zależało na promocji szkolenia.
Dobre praktyki prowadzenia webinarium
Bardzo trudno jest przeprowadzić webinar idealne. Większe lub mniejsze problemy mogą pojawić się każdemu i to bez względu na poziom jego doświadczenia. Dlatego warto zwrócić uwagę na kilka dobrych praktyk, które pozwolą Ci zminimalizować nieporozumienia lub problemy techniczne:
- Dla pewności, przypomnij swoim uczestnikom o szkoleniu na kilka dni przed planowaną prezentacją oraz w dniu webinarium.
- Przed startem zaloguj się wcześniej na platformę do webinarium i sprawdź, czy wszystko dobrze słychać i widać. Jeśli w pokoju znajdują się już uczestnicy, możesz zapytać się ich bezpośrednio, czy z nagraniem jest wszystko w porządku.
- Dla zachowania porządku, odpowiedzi na pytania uczestników udziel po prezentacji, a nie w jej trakcie. Unikniesz wtedy niepotrzebnych dygresji, przedłużania trwania webinarium i zaplątania się w treści.
- Postaraj się, aby spotkanie nie było zbyt długie. Najczęściej trwają one do godziny. Podziel ten czas na część główną (czyli prezentację) i czas na pytania i odpowiedzi. Dobrze jest też zawczasu uprzedzić uczestników o tym, ile szacunkowo będzie trwało szkolenie.
- Jeśli celem Twojego webinarium jest sprzedaż produktu lub usługi, przeznacz na to ostatnie minuty trwania prezentacji, aby nie zniechęcić do siebie odbiorców nachalną reklamą.
- Wydrukuj skrypt i prezentację, abyś mógł się nimi posiłkować.
- Podczas prowadzenia webinarium miej zawsze przy sobie szklankę wody.
- Po skończeniu webinarium udostępnij uczestnikom nagranie ze szkolenia oraz prezentację.