Grzegorz Gajcy wpis utworzony wpis edytowany
33+ najlepsze narzędzia dla freelancerów
Powrót do listy wpisówJesteś freelancerem? Mam dla Ciebie narzędzia, które pozwolą Ci na automatyzację części zadań, prowadzenie skuteczniejszej komunikacji z klientami i współpracownikami, zarządzanie czasem i projektami oraz tworzenie treści online.
Wiele z nich jest za darmo, a część - w bardzo przystępnych cenach. Warto rozważyć i przetestować każde.
33+ najlepsze narzędzia dla freelancerów #freelance Click to Tweet
Własna firma
Szablony odpowiedzi Gmaila
Za pomocą Gmaila możesz tworzyć szablony odpowiedzi, które później tylko wybierasz i zatwierdzasz wysyłkę. Oszczędzisz czas, ponieważ nie musisz kilkakrotnie pisać tych samych maili.
Tutaj zobaczysz, jak to zrobić.
TextExpander (Mac)
W TextExpander stworzysz szablony tekstowe (emaili, fragmentów kodu i innych w dowolnych danych w postaci tekstowej), które kolejno wywołujesz skrótem klawiszowym.
To dobra alternatywa dla osób nieużywających wyżej opisanego narzędzia w Gmailu. Po zaprojektowaniu szablonów, możesz umieszczać je w mailach uzupełniając tylko treść, która się nie powtarza.
Cena: Od 4 do 8 dolarów miesięcznie.
Open Office, Libre Office
Te dwa programy to darmowe, świetne zamienniki drogiego pakietu MS Office, nadające się także do użytku komercyjnego.
Dają możliwość tworzenia, edycji i zapisywania dokumentów w najpopularniejszych formatach (.doc, .xls, .ppt).
Cena: Programy są darmowe.
Google Docs
W Google Docs możesz tworzyć, edytować i przechowywać wszystkie swoje dokumenty w chmurze. Zmiany zapisywane są automatycznie, więc będziesz miał do nich stały dostęp niezależnie od miejsca pobytu, czy używanego urządzenia.
Google Docs świetnie sprawdza się we współtworzeniu treści. Swoim dokumentem lub arkuszem kalkulacyjnym możesz podzielić się ze współpracownikiem i na bieżąco macie dostęp do wszystkich wprowadzanych zmian i komentarzy. Taka opcja zdecydowanie ułatwia współpracę, dodatkowo pozbywasz się bałaganu w załącznikach w mailach z wersjami dokumentów.
Pro tip: możesz tworzyć dokumenty głosowo za pomocą funkcji Voice type.
Aby jej użyć, kliknij Narzędzia na pasku opcji u góry i wybierz Voice Type tak jak na zrzucie ekranu:
Pojawi się okienko widoczne powyżej. Aby rozpocząć nagrywanie, kliknij mikrofon. Zmieni wtedy kolor na pomarańczowy i będzie rejestrował to, co mówisz.
Więcej na temat tego narzędzia dowiesz się tutaj.
Cena: Aplikacja jest darmowa po założeniu konta Google.
Google Drive, OneDrive lub Dropbox
Aplikacje te pozwolą Ci na przechowywanie plików w chmurze, dzięki czemu nie będziesz musiał nosić przy sobie pendrive’a, czy laptopa.
Interfejs jest bardzo prosty w obsłudze, przez co możesz kilkoma kliknięciami przenieść dowolne pliki z komputera na serwer i mieć do nich dostęp z dowolnego urządzenia, czy lokalizacji.
Darmowe miejsce udostępniane przez Google, Dropbox i OneDrive w zupełności wystarczy Ci do przechowywania biurowych dokumentów i niewielkich grafik.
Cena: Darmowe z możliwością wykupienia dodatkowego miejsca na pliki.
Mindmaster
Za pomocą MindMaster stworzysz mapy myśli, które są jednym z najlepszych sposobów notowania i zapamiętywania. Dużą jego zaletą jest prosty interfejs, który pozwoli Ci na tworzenie swoich map myśli bez konieczności czytania poradników, czy oglądania tutoriali.
Program przydaje się także do planowania i organizowania. Wizualne przedstawienie sytuacji, pomysłów czy zadań wspomoże Twoją kreatywność.
Cena: Darmowe
Clarify
Z Clarify stworzysz prezentacje na podstawie zrzutów ekranu.
Zdarza się, że klienci nie rozumieją sposobu działania jakiejś funkcji, strony internetowej, czy programu. Jeśli zajmujesz się czymś, co wymaga częstego tłumaczenia, warto skorzystać z tego narzędzia i na podstawie zrzutów ekranu wyjaśnić sposób działania aplikacji.
Może to być także Twoja historia, czy jakakolwiek inna rzecz, którą chciałbyś wizualnie przedstawić.
Cena: 123zł
Google Analytics
GA daje Ci dostęp do danych na temat Twojej strony. Możesz przeglądać statystyki i źródła ruchu, analizować jej skuteczność, zrealizowane cele i wiele innych. Żadna strona www nie powinna istnieć bez narzędzia tego typu.
Podstawowe dane, jakie uzyskujesz w Google Analytics to oczywiście liczba odsłon witryny w panelu, który pojawia się po zalogowaniu:
Istotny jest też panel pokazujący źródła ruchu na stronie:
Dużej ilości informacji dostarczy Ci też panel z danymi na temat popularności poszczególnych podstron Twojej witryny. Możesz do niego przejść klikając po lewej stronie ekranu Zachowanie > Zawartość witryny > Wszystkie strony.
Jako freelancer, nie będziesz najpewniej wykorzystywał wszystkich funkcji Google Analytics, ale te podstawowe są konieczne, by optymalizować swoją stronę i analizować ruch na niej. Poradnik wykorzystywania tego potężnego narzędzia znajdziesz tutaj.
Cena: Darmowa aplikacja dostępna po rejestracji konta Google
Mint lub MS Money
Używając tych programów za darmo stworzysz budżet osobisty, który z łatwością utrzymasz pod kontrolą.
Są one przeznaczone głównie do budżetów osobistych, ale jeśli prowadzisz tylko jednoosobową działalność, możesz w nich umieścić także niektóre wydatki firmowe.
Nie jest to oczywiście oprogramowanie do księgowania, służy jedynie do zarządzania budżetem we własnym zakresie.
Poradnik korzystania z MS Money znajdziesz tutaj:
Cena: Obie aplikacje są darmowe.
Brand24, Mention
Monitoruj Internet i dowiedz się, co o Tobie lub Twojej marce mówi się w sieci. Po wprowadzeniu słów kluczowych, system będzie zbierał informacje na ich temat i prezentował Ci je w formie przejrzystych statystyk.
Masz przez to możliwość budowania i monitorowania własnej marki, a także reagowania na wszelkie wzmianki, jakie pojawiają się na Twój temat.
Cena: Brand24 jest płatny od 89zł miesięcznie, Mention - $25 miesięcznie po zakończeniu darmowego okresu próbnego
Google Alerts
Chcesz otrzymywać powiadomienia o nowych treściach dotyczących jakiejś tematyki? Google Alerts może to dla Ciebie robić za darmo.
Wystarczy wybrać frazy, które Cię interesują (jak na ilustracji powyżej) i stworzyć alert. Będziesz otrzymywał maile z linkami do nowych publikacji poruszających wybraną tematykę. Dzięki temu nie ominą Cię nowe artykuły tematyczne, co przyda się zarówno do nauki jak i monitorowania opinii blogerów na swój temat, jeśli takowe się pojawiają.
Cena: Darmowa usługa Google.
Google Forms
Formularze Google to bardzo uniwersalne narzędzie, w którym możesz tworzyć ankiety i przeprowadzać z ich pomocą badania opinii w kilka minut.
Zebrane dane przedstawiane są w formie przejrzystych wykresów i zestawień, przez co ich odczytywanie staje się łatwe i szybkie.
Formularzy Google możesz też użyć jako wstępnej ankiety dotyczącej potrzeb klienta, badać dzięki nim swoją grupę docelową i zbierać dowolne inne informacje nie płacąc za to ani grosza.
Cena: Darmowa aplikacja dostępna po rejestracji konta Google
GoAnimate i PowToon
Za pomocą tych aplikacji w łatwy sposób stworzysz proste animacje, które możesz wykorzystać w promocji własnego produktu, lub do opowiedzenia dowolnej historii.
Po rejestracji masz do dyspozycji kilka darmowych szablonów. Możesz przejść przez krótki tutorial, dzięki któremu opanujesz wszystkie funkcje w krótkim czasie i od razu będziesz mógł zacząć działać.
Cena: GoAnimate możesz testować przez 14 dni, później trzeba będzie zapłcić minimum $39 miesięcznie. PowToon możesz używać za darmo do produkcji 5 minutowych filmów.
WordPress Popup
Podobno nikt nie lubi popupów, ale one po prostu działają. Jeśli zbierasz adresy email, chcesz zwiększyć ilość polubień na fanpage, czy zachęcić do kontaktu, ta darmowa wtyczka WordPressa załatwi sprawę za Ciebie i nie będzie wymagała znajomości kodu.
Cena: Darmowa wtyczka WordPressa
Zarządzanie czasem i produktywność
ToDoist
W Todoist stworzysz listy zadań w prosty i szybki sposób. Nie posiada zbędnych udziwnień, jest prosta w użyciu i nie wymaga żadnych poradników.
Aplikacja wyśle Ci powiadomienia mailowe i poinformuje na pulpicie telefonu/tabletu o oczekujących zadaniach. Możesz ją pobrać zarówno na system Windows, jak i Android, Mac oraz iOS.
Cena: Aplikacja jest darmowa.
Toggl
Masz czasem poczucie, że czas przepływa Ci przez palce? Toggl pokaże Ci jak zarządzasz swoim czasem pracy przy komputerze. Zbiera dane o tym, co robiłeś i zaprezentuje Ci je, przez co będziesz mógł poprawić swoją produktywność.
Statystyki prezentuje w formie wykresów i zestawień, przez co możesz optymalizować swoją produktywność w ciągu dnia.
Cena: Toggl jest darmowy w zespołach do 5 osób.
RescueTime
Alternatywa dla Toggl, w której również możesz zmierzyć czas przeznaczony na aktywności przy komputerze i w efekcie lepiej zarządzać swoim czasem.
Cena: darmowy z możliwością wykupienia dodatkowych opcji w cenie $9 miesięcznie.
Evernote
Nie musisz już nosić ze sobą notatnika, czy kalendarza. W Evernote stworzysz notatki tekstowe, głosowe, w formie zdjęć, dodasz załączniki, będziesz mógł odręczne pisać, tworzyć przypomnienia.
Możesz tu także zorganizować czat ze współpracownikami, by podzielić się z nimi wynikami pracy.
Cena: Aplikacja jest darmowa.
q10 Writer
Dzięki temu edytorowi tekstu możesz za darmo pisać nie będąc rozpraszanym przez dodatkowe opcje. Jego zaletą jest to, że... nie posiada żadnych opcji poza pisaniem.
Tekst zapisywany jest w formacie .txt, tło jest domyślnie czarne. Pozwoli Ci to uniknąć zmęczenia oczu spowodowanego intensywnym, białym światłem.
Cena: Program jest darmowy
Focus Booster
Z pomocą Focus Booster zwiększysz skupienie na pracy i zmotywujesz się skuteczniej poprzez wykorzystanie techniki Pomodoro.
Technika opiera się o 25 minutowe odcinki czasu przeznaczone wyłącznie na określoną czynność. Może Ci to bardzo pomóc w obowiązkach, których nie lubisz, ponieważ świadomość, że “ból” będzie trwał tylko niecałe pół godziny ułatwi wzięcie się za realizację zadania.
Cena: Darmowy do 20 sesji pomodoro na miesiąc. Powyżej tego limitu będziesz musiał zapłacić $3 dolary miesięcznie.
1password
Masz zbyt wiele haseł, by je zapamiętać? Z pomocą tej aplikacji możesz bezpiecznie przechowywać je w jednym miejscu. Będą one chronione jednym, głównym hasłem zwalniając Cię z obowiązku uczenia się wszystkich na pamięć.
Cena: $5 miesięcznie lub jednorazowo $65
IFTT - If This Then That
Z tą aplikacją stworzysz sekwencje działań realizowanych później automatycznie. Możesz łączyć swoje kanały społecznościowe, skrzynkę mailową, swój kalendarz w kolejne kroki sekwencji, a nawet wspomagać trening, zdrowe odżywianie i czynności domowe, by kilkoma kliknięciami automatycznie uzyskać o wiele większy i szybszy efekt.
Najbardziej podstawowe możliwości IFTT to automatyczna publikacja Twojego statusu z Facebooka w innych mediach społecznościowych. System może też pobierać na Dysk Google wszystkie zdjęcia z Instagrama, czy Facebooka, powiadamiać Cię o prognozach pogody, automatycznie wyłączać Wi-Fi gdy wychodzisz z domu, wyciszać telefon po wejściu do pracy… Możliwości są po prostu ogromne.
Na oficjalnej stronie IFTT znajdziesz wiele gotowych kombinacji działań, wobec czego nie musisz ustawiać wszystkiego samemu:
Gotowe schematy IFTT do zastosowania od zaraz
Aplikacje automatyzujące stanowią przyszłość zarządzania czasem, firmą i właściwie wszystkim innym, dlatego warto, abyś zapoznał się z dokładnym opisem działania IFTT klikając w poniższy link:
Jak działa IFTT?
Cena: Aplikacja jest darmowa.
Wtyczka StayFocused (Chrome)
Często się rozpraszasz? Używając StayFocused zwiększysz swoją koncentrację na istotnych zadaniach. Aplikacja limituje czas przeznaczany na strony internetowe marnujące czas, takie jak Facebook.
W ustawieniach możesz wybrać, które strony chcesz objąć takim limitem, np. jeśli Facebook to miejsce Twojej pracy i nie możesz usunąć go z listy zadań.
Cena: Jest to darmowe rozszerzenie do Google Chrome.
Używając Pocketa będziesz mógł zapisać na swoim koncie dowolny artykuł i dzięki synchronizacji z innymi urządzeniami, przeczytać go w dowolnym momencie.
Każdy link jest zapisywany w czystej formie tekstowej i znajduje się na pamięci urządzenia, dlatego nie potrzebujesz połączenia z Internetem, aby czytać.
Cena: Aplikacja jest darmowa.
Mailstrom - szybkie czyszczenie skrzynki
Pozwoli Ci błyskawicznie uporządkować skrzynkę mailową. Bardzo przydatny, jeśli otrzymujesz sporo maili.
Możesz skorzystać z darmowego triala i samemu sprawdzić, czy potrzebujesz wszystkich opcji, jakie daje płatna wersja.
Cena: Możesz za darmo usunąć do 5000 maili. Powyżej tego limitu kosztuje od 5 do 30 dolarów miesięcznie.
Współpraca
Freedcamp
Jeśli potrzebujesz aplikacji do zarządzania projektami i chcesz ułatwić sobie współpracę z innymi, Freedcamp jest dla Ciebie.
Posiada wiele opcji wspomagających organizację, wystawianie rachunków, proste i złożone metody planowania zadań i procesów, a nawet tworzenie swojej wiki. Możesz rozpocząć korzystanie już od kilku dolarów miesięcznie.
Cena: Darmowy z możliwością wykupienia dodatkowych opcji, takich jak backup danych, dodatkowe miejsce dyskowe, czy możliwość tworzenia własnej wiki.
MiniCRM
Jeśli masz wielu klientów, z którymi chcesz budować relację, narzędzie CRM bardzo Ci się przyda. W MiniCRM możesz w jednym panelu przeglądać dane klientów i dbać o kontakt z nimi, przez co nie jest konieczne pamiętanie wszystkich tych danych lub zapisywanie ich w różnych miejscach.
Możesz dzięki niemu pielęgnować relację ze swoimi leadami i zarządzać nimi za niewielkie pieniądze.
Cena: po darmowym okresie próbnym od 39zł miesięcznie.
Slack
Slack to darmowy “korpo-czat” z możliwością rozszerzenia pakietu o płatne dodatki, w którym stworzysz kanały tematyczne w konwersacjach, będziesz mógł przesyłać pliki i połączyć konta z systemów do przechowywania plików w chmurze.
Slack posiada bardzo precyzyjną wyszukiwarkę w archiwum wiadomości, co daje mu ogromną przewagę nad czatem Facebooka, czy Gmaila.
Cena: Darmowy dla małych zespołów z 5GB przestrzeni dyskowej i archiwum 10 tys wiadomości. Powyżej tych limitów od 7 do 13 dolarów miesięcznie.
Zarządzanie treścią
Narzędzie, które daje Ci możliwość projektowania własnych stron internetowych bez znajomości kodu. Możesz je mieć już za 97 dolarów.
Możesz też skorzystać z ponad 30 gotowych, skutecznych szablonów, jeśli nie masz ochoty na projektowanie samemu.
Cena: Od 97 dolarów.
Audacity
Audacity pozwoli Ci za darmo nagrywać i obrabiać dźwięk. Ma bardzo małe wymagania sprzętowe i prosty interface. Jeśli nagrywasz jakiekolwiek podcasty, czy głos do filmików, korzystaj z Audacity.
Cena: Program jest darmowy.
Pixlr
Z pomocą tej aplikacji stworzysz i wyedytujesz grafikę. Jej zaletą jest prosty interfejs i duża ilość gotowych filtrów i narzędzi.
Dzięki nim do stworzenia satysfakcjonujących Cię materiałów nie potrzebujesz specjalistycznej wiedzy graficznej.
Cena: Aplikacja jest darmowa.
Prezi
Z Prezi stworzysz interesujące, interaktywne prezentacje. Jeśli nie chcesz kupować drogich pakietów biurowych, możesz skorzystać z tego prostego i efektywnego narzędzia online.
Dostaniesz tu możliwość korzystania z wielu gotowych elementów, przez co łatwiej będzie Ci tworzyć dokładnie takie slajdy, jakich potrzebujesz.
Cena: Z aplikacji możesz korzystać online za mniej niż 10 dolarów miesięcznie.
Bidsketch
W Bidsketch możesz stworzyć wstępne szkice projektu dla klienta. Posiada on gotowe szablony, które możesz wykorzystać do stworzenia szybkiej propozycji projektowej.
Jeśli jesteś grafikiem lub webdesignerem, narzędzie to znacznie zmniejszy ilość czasu przeznaczanego na projekty wstępne, które często spotykają się z krytyką i wymagają poważnych zmian.
Cena: Po 14 dniowym trialu od 23 dolarów miesięcznie.
Mam nadzieję, że te narzędzia dla freelancerów Ci pomogą. Napisz w komentarzu, jeśli znasz jeszcze inne, które warto byłoby wykorzystać w pracy freelancera.