Joanna Wójcik wpis utworzony wpis edytowany
Wypróbuj te sposoby, jeśli chcesz zwiększyć ruch na blogu
Powrót do listy wpisówRaport z badania polskiej blogosfery Blo(v)g Power pokazuje jak silny wpływ na zachowania konsumentów mają treści tworzone przez blogerów i vlogerów. 72% stałych odbiorców tych treści, w przypadku decyzji zakupowych ceni je nawet bardziej niż opinie rodziny i znajomych!
Zastanawiasz się co zrobić, żeby Twój blog był równie wpływowy i popularny wśród wielu internautów?
Zobacz narzędzia, które zebraliśmy w tym poście, aby pomóc Ci zwiększyć ruch na blogu i pozyskiwać nowych lojalnych czytelników.
Czytając ten post, poznasz:
- 9 sprawdzonych metod, które pomogą Ci zwiększyć ruch na blogu,
- 8 wtyczek do WordPressa, które ułatwią pozyskiwanie lojalnych czytelników i wejście z nimi w interakcję,
- 10 narzędzi online, dzięki którym m.in. wypozycjonujesz swojego bloga w sieci, zrozumiesz skąd przychodzi na niego największy ruch i stworzysz angażujące treści.
Prowadzenie bloga to nie tylko publikowanie angażujących i wartościowych treści. Te działania to oczywiście kluczowe aktywności każdego blogera i vlogera, jednak to zbyt mało, aby przebić się do odbiorcy w strumieniu wielu innych treści generowanych w internecie. To na czym powinieneś się skupić, chcąc zapewnić rozgłos swojej stronie to:
- widoczność w SERP-ie, czyli to jak wysoko w wynikach wyszukiwania pojawia się Twój blog po wpisaniu w wyszukiwarkę danego słowa kluczowego,
- zwiększanie ruchu na blogu, czyli skierowywanie na niego coraz większej ilości nowych czytelników,
- budowanie lojalności już pozyskanych czytelników, czyli skłonienie ich, aby regularnie odwiedzali Twojego bloga i chętnie rekomendowali go znajomym.
Poniżej znajdziesz listę skutecznych narzędzi, które pomogą Ci zbudować silną pozycję w sieci.
Widoczność w SERP-ie
Optymalizacja treści pod kątem SEO
Może Cię to zaskoczyć, ale ze względu na ogromną ilość treści publikowanych w sieci, coraz mniejsze znaczenie ma to o czym piszesz. Twój konkurent, który dobrze zna zasady SEO i pisana do sieci, może zgarniać dużo większy ruch niż Ty, nawet publikując gorszej jakości treści. Dlaczego? Bo dzięki optymalizacji pod SEO jego treści są bardziej widoczne, w związku z tym więcej osób na nie trafia.
Pro tip: Jak wykorzystywać SEO w promocji bloga?
Praktycznie każdy ze swoich postów możesz zoptymalizować pod kątem najczęściej wyszukiwanych w Google słów kluczowych. Wystarczy, że wiesz w jakich konfiguracjach są one wpisywane w wyszukiwarkę. Możesz to bardzo łatwo sprawdzić korzystając z Ubersuggest czy Planera Słów Kluczowych Google.
Wystarczy, że przeformułujesz odpowiednio tytuł posta i umieścisz w nim najczęściej wyszukiwane zwroty, aby stworzyć posty które są najczęściej wyszukiwane.
Zdobywanie linków na stronach o wysokim Page Rank i Domain Authority
Gdy dopiero rozkręcasz ruch na Twoim blogu i chciałbyś, żeby liczba nowych czytelników szybko rosła, skorzystaj z ruchu na innych bardziej popularnych stronach. Najczęściej służą do tego celu panele komentarzy, w których pod postem na wybrany temat zostawiasz swoją wypowiedź z zaproszeniem do odwiedzenia Twojego bloga.
W ten sam sposób wykorzystaj serwisy typu Pytanie i odpowiedź jak Quora, agregatory treści internetowych jak Reddit, czy polski Wykop, a także fora internetowe. Każdego dnia, wielu internautów poszukuje wiedzy i informacji, którymi Ty możesz się z nimi podzielić!
Pro tip: Jak wyszukiwać strony, na których warto promować bloga?
Istnieje kilka narzędzi, dzięki którym łatwo zlokalizujesz miejsca, w których warto wspomnieć o swoim blogu. Najbardziej zaawansowanym z nich jest Majestic SEO. Za jego pomocą sprawdzisz np. w jakich miejscach można znaleźć linki do Twojej konkurencji lub gdzie internauci poruszają tematy związane z Twoim blogiem.
Narzędzia do monitoringu internetu takie jak Brand24, nie tylko pomogą Ci znaleźć miejsca, w których internauci wypowiadają się na temat Twojego bloga, ale także wyszukiwać strony, na których poruszane są tematy, w których również mógłbyś zabrać głos.
Dzięki Buzzsumo, wpisując w wyszukiwarkę konkretną frazę znajdziesz miejsca, w których ktoś się wypowiadał na ich temat i jaki zasięg w social media uzyskał konkretny post.
Przemyśl też czy nie dodać linka do swojej strony do internetowych agregatorów blogów, są to miejsca w których reklamodawcy najczęściej poszukują partnerów do współpracy.
Zwiększanie ruchu na blogu
Analiza ruchu na Twojej stronie
Jeśli doszedłeś już do momentu, w którym chcesz zająć się blogowaniem profesjonalnie, musisz wiedzieć, które działania promocyjne są w Twoim przypadku najskuteczniejsze. Darmowa platforma analityczna Google Analytics pozwoli Ci, na dobry początek, zweryfikować skąd w dużej mierze pochodzi ruch na Twojego bloga, które treści są najbardziej poczytne oraz jak dużą ilością czytelników dziennie/tygodniowo/miesięcznie/rocznie możesz się pochwalić. Ta ostatnia, to kluczowa informacja, gdy będziesz chciał nawiązywać współpracę z innymi blogerami czy reklamodawcami, świadczy o tym, jak skutecznie publikowane przez Ciebie treści przykuwają uwagę odbiorców.
Pro tip: Jak wykorzystać funkcjonalności Google Analytics na blogu?
Wyszukaj najpopularniejsze treści na swoim blogu:
- Wybierz wśród profili Google Analytics, ten który jest podpięty do Twojego bloga.
- Z menu po lewej stronie wybierz zakładkę Zachowanie.
- Z tego submenu wybierz Zawartość witryny a następnie Wszystkie strony.
Zobaczysz wtedy zestawienie najczęściej czytanych postów na Twoim blogu, które możesz analizować w różnych zakresach czasu. To treści, które generują największy ruch na Twojej stronie i są najczęściej poszukiwane. Wykorzystaj je by zwiększać ruch, poprzez promocję nowych treści za ich pośrednictwem lub ich ciągłe rozwijanie, tak aby nie traciły na aktualności.
Sprawdź skąd pochodzi ruch na Twojego bloga:
- Z menu po lewej stronie wybierz zakładkę Pozyskiwanie.
- Wybierz opcję Cały ruch i Źródło/medium.
Generując taki raport upewnisz się, czy ruch na Twoim blogu jest organiczny, czyli ktoś pamięta jego adres i w ten sposób odnajduje go w sieci, czy może został na niego przekierowany z innej strony czy np. kanału w mediach społecznościowych. Zobaczysz, które obszary promocji są w Twoim przypadku najskuteczniejsze i powinieneś się na nich skupiać w przyszłości.
Tworzenie dodatkowych treści
Twój blog to nie tylko regularnie dodawane posty. Możesz za jego pośrednictwem tworzyć też tzw. bonusowy czy extra content, czyli dodatkowe treści, które udostępnisz tylko czytelnikom, którzy zostawią Ci swój adres email. Zazwyczaj są to branżowe raporty, zestawienia, poradniki zakupowe, ebooki czy infografiki. Takie wartościowe i przydatne treści przyciągają też uwagę osób, które normalnie nie weszłyby na Twojego bloga, zwiększą więc na nim ruch.
Pro tip: Jak tworzyć extra content na Twoim blogu?
Oprócz chwytliwego pomysłu na użyteczny content będziesz potrzebował narzędzi, które pomogą Ci stworzyć np. ebook czy infografikę. Masz do dyspozycji takie narzędzia jak Easy Digital Downloads, które pozwoli Ci łatwo sprzedawać publikacje i zautomatyzować proces ich pobierania. Jeśli chodzi o stworzenie własnych, bardziej obszernych treści wypróbuj Ridero, za którego pośrednictwem opublikujesz ebook i książkę w formie drukowanej. Do tworzenia infografik wypróbuj Piktochart lub Visualy.
Pisanie postów gościnnych i współpraca z innymi blogerami
Pisanie postów gościnnych może dotyczyć zarówno Twojego bloga jak i stron innych autorów. Ich celem jest urozmaicenie treści danej witryny oraz promocja wśród zupełnie nowej publiczności.
Jeśli rozważasz zaproszenie innych autorów do publikowania na Twojej stronie przydatna będzie tzw. strona write for us, na której dokładnie opiszesz jakie wymagania musi spełniać dany post, ile linków do danej witryny może zawierać, jakiej liczby znaków w publikacji oczekujesz etc. Wielu blogerów, którzy poszukują takiej formy współpracy będą wyszukiwać miejsc do publikacji właśnie po hasłach write for us, guest posts lub pisz dla nas, publikacje gościnne itd. Możesz też samodzielnie zachęcać innych blogerów, do stworzenia wspólnego postu czy wydarzenia, które będzie urozmaiceniem komunikacji dla Waszych publiczności.
Pro tip: Jak wybierać strony do pisania postów gościnnych?
W przypadku, gdy ktoś oferuje Ci napisanie postu na Twój blog zawsze sprawdzaj statystyki strony, do której link podasz na swojej stronie. Wtyczka MOZ, dostępna na przeglądarki Mozilla Firefox i Google Chrome pozwoli Ci sprawdzić, takie parametry jak Page Authority czy Domain Authority. Publikowanie linków, do stron których wskaźniki są o kilka punktów niższe niż Twoje lub znacząco wyższe niż Twoje, pozytywnie wpływa na widoczność Twojej strony w Google.
Sugerowane treści
Gdy nowy czytelnik pojawi się na Twojej stronie masz niewiele czasu, żeby zainteresować go swoimi treściami. Dobrze, więc oprócz postu, na który trafił podsunąć mu również powiązane treści, które sprawią, że spędzi więcej czasu na stronie i z większym prawdopodobieństwem znajdzie coś interesującego dla siebie.
Pro tip: Jak zwiększyć zaangażowanie odbiorców dzięki treściom na Twoim blogu?
Z wtyczki WordPress Popular Posts korzysta już ponad 200 000 użytkowników, co powinno Cię przekonać chociaż do jej przetestowania. Dzięki niej, podobnie jak dzięki wtyczce WordPress Related Posts zaimplementujesz na swojej stronie podpowiedzi dla czytelników, z najbardziej popularnymi lub podobnymi treściami zaraz pod swoim postem.
Budowanie lojalności czytelników
Newsletter na Twoim blogu
Email marketing, czyli newsletter jest nadal najchętniej wybieranym kanałem do kontaktu z markami. Inbox Twojego czytelnika to miejsce, w którym ciężko będzie mu przeoczyć informację o nowym poście w przeciwieństwie do newsfeedu, w którym utonie on w strumieniu innych informacji. Będzie też skutecznym narzędziem, dzięki któremu pozyskasz nowych odbiorców i poznasz zainteresowania obecnych.
Pro tip: Jak wykorzystywać newsletter na swoim blogu?
Żeby w łatwy sposób zbierać adresy mailowe swoich czytelników na blogu skorzystaj z dedykowanej wtyczki FreshMaila do WordPress. Dzięki niej łatwo dodasz czytelników do wybranej listy mailingowej, stworzysz pop-up z formularzem zapisu czy sprawdzisz, który z Twoich formularzy zapisu okazał się najskuteczniejszy. Jeśli chcesz przyspieszyć proces budowania własnej listy odbiorców, których później skłonisz za pomocą maila do powrotu na Twoją stronę, skorzystaj też z wtyczki Opt-in Panda. Za jej pomocą ukryjesz część treści, żeby czytelnik w zamian za możliwość jej przeczytania zostawił Ci adres email.
Profil w mediach społecznościowych
Social media pomogą Ci zostać w kontakcie z tymi czytelnikami, którzy nie zdecydowali się na zapis na newsletter. Możesz też wykorzystać synergię obu kanałów i całkowicie za darmo umieścić na swoim fanpage na Facebooku zapis na newsletter. Obecnie z samego Facebooka aktywnie korzysta 80% polskich internautów, to 20 milionów osób, do których możesz dotrzeć z atrakcyjnym contentem na swoim blogu.
Oprócz postów, które będziesz za darmo publikować na swoim fanpage, możesz też zawsze skorzystać z płatnych form reklamowych na Facebooku czy Twitterze. W obu przypadkach samodzielnie stargetujesz i stworzysz post reklamowy, w którym wypromujesz szczególnie interesujące posty ze swojego bloga.
Pamiętaj też, że po ostatnich zmianach w działaniu algorytmu Edge Rank Facebooka, bardzo dużą widoczność w newsfeedzie mają naturalne aktywności użytkowników. Oznacza to, że informacja o polubieniu Twojego fanpageu przez jednego czytelnika, z dużym prawdopodobieństwem dotrze też do jego znajomych. Nie powinieneś marnować potencjału takiej darmowej promocji :)
Nowe możliwości dotarcia w czasie rzeczywistym do odbiorców Twojego bloga, zwłaszcza, gdy są to tzw. millenialsi, daje Snapchat. Ilość filmów wideo, które są dziennie wyświetlane za jego pośrednictwem jest już praktycznie tak duża, jak w przypadku Facebooka, a forma komunikacji bardziej bezpośrednia. Twoi obserwujący mogą tylko ograniczoną ilość razy zobaczyć Twój przekaz, co jest dużo bliższe sposobom komunikacji w realu i pozwala zachować większą prywatność w sieci. Wielu polskich blogerów z powodzeniem wykorzystuje Snapchata, aby przekazywać swoim odbiorcom jeszcze bardziej angażujące treści. Najlepszym przykładem jest tutaj np. kampania Adidas Tubular, w której wystąpiła gościnnie znana blogerka Maffashion, prowadząc komunikację z odbiorcami na 3 platformach social media jednocześnie.
Pro tip: Jak wykorzystywać social media do promocji bloga?
Wtyczki do social media na Twoim blogu, które wskażą jak wieloma share’ami może się pochwalić dany wpis zadziałają jak społeczny dowód słuszności. To automatyczna reakcja ze strony odbiorców - jeśli wiele osób pozytywnie oceniło ten sam post, czytelnik raczej uwierzy, że jest on rzeczywiście wartościowy i również poświęci czas, żeby go przeczytać. Dzięki wtyczce Simple Share Buttons Adder, w kilka chwil stworzysz dedykowane przyciski social media na swoim blogu. Dzięki nim czytelnik łatwo udostępni informację o Twoim poście znajomym, zapewniając Ci dodatkowy rozgłos.
Chcąc, żeby czytelnicy intensywniej promowali Twoje treści, możesz też skorzystać z funkcjonalności Pay with a Like lub Pay with a Tweet. Korzystając z wtyczki One Press Social Locker, ukryjesz część treści, które będą widoczne dla czytelnika dopiero po jej publikacji w social media.
System do zarządzania komentarzami
Panel z komentarzami na Twoim blogu to miejsce naturalnej aktywności czytelników, z którego zaczerpniesz wiele informacji nt. publikowanych przez Ciebie treści. Feedback odbiorców może Ci pomóc w dobieraniu treści pod kątem ich preferencji, a także uchroni Cię, np. przed błędami, których nie udało Ci się wyłapać w danym poście.
Pro tip: Jak wykorzystywać komentarze w promocji bloga?
Korzystając, np. z wtyczki Disqus zyskasz pełną kontrolę nad komentarzami, które ukażą się na Twojej stronie i tymi, które będą usunięte jako spam. Dajesz sobie tym samym szansę na interakcję z Twoimi czytelnikami, którzy będą chcieć dopytać o bardziej szczegółowe kwestie. Ożywione dyskusje na Twoim blogu to jeszcze jeden dowód na to, że tworzysz angażujące treści i warto je śledzić.
Przychodzą Ci do głowy inne narzędzia i strategie, które przyniosły sukces Twojemu blogowi? Podziel się nimi z naszą społecznością w komentarzach.