Eliza Gniadek wpis utworzony wpis edytowany
Wyciągnij więcej z newslettera wykorzystując Facebook Ads
Powrót do listy wpisówProwadzisz szerokie działania e-marketingowe od wysyłki newsletterów po social media? Zależy Ci na szybkiej sprzedaży, wysokiej konwersji i zwiększeniu rozpoznawalności Twojej marki? Wykorzystaj potencjał Twojej bazy mailingowej i dotrzyj do swoich użytkowników za pomocą... Facebook Ads!
Wysyłasz kampanię mailingową i liczysz na to, że po jej dostarczeniu osiągniesz wyjątkowe przychody. Jednak pomimo usilnych starań, wspaniałej kreacji i dopracowanego tematu wiadomości, Twoja kampania spotyka się z małym zaangażowaniem?
Średni Open Rate newslettera wynosi około 19.43%. Z kolei średni CTR - 6.08%. Dlatego jeśli zależy Ci, aby dotrzeć do jak największej liczby osób w krótkim czasie oraz aby Twoją komunikację zobaczyło jak najwięcej Twoich klientów, skorzystaj z możliwości, jakie daje reklamowanie się na Facebooku. Dlaczego? Według analityków, użytkownik Facebooka spędza na stronie minimum 20 minut dziennie. To wystarczająco, aby zostać ponownie zauważonym!
Wykorzystując więc listę subskrybentów Twojego newslettera, dzieląc ją na grupy i kierując do nich spersonalizowany komunikat za pomocą reklam na Facebooku, osiągniesz jeszcze więcej, niż gdybyś poprzestał jedynie na wysyłce mailingu. Dodatkowo będziesz mieć pewność, że przekaz trafi do osób zainteresowanych ofertą.
W jaki sposób wykorzystać potencjał Facebooka w uzupełnianiu przekazu kampanii mailingowej, dowiesz się z naszego poradnika.
25 maja 2018 roku weszło w życie RODO. Klikając w poniższy link dowiedz się, czym jest RODO czy w jaki sposób przetwarzać dane osobowe, aby być zgodnym z nowym rozporządzeniem. Znajdziesz tam również linki do przydatnych artykułów o RODO oraz ciekawe materiały wideo.
Tworzenie grupy odbiorców za pomocą aplikacji FreshMail
Łącząc działania email marketingowe z Facebookiem, warto ustalić, do kogo skierujesz swoją reklamę. Na początku, bazując na danych z wysłanej kampanii, podziel swoją bazę mailingową na trzy główne grupy:
- tych, którzy w ogóle nie otworzyli maila
- tych, którzy otworzyli, ale nie kliknęli w żaden link
- tych, którzy otworzyli, kliknęli i zrealizowali wyznaczony przez Ciebie cel
Następnie dla każdej z tych grup przygotuj inny, spersonalizowany i dostosowany do ich potrzeb komunikat, który wyświetli im się podczas przeglądania Facebooka. Na tej podstawie stwórz kreacje reklamowe (teksty, obrazki).
Przykładowo:
- Dla tych, którzy nie otworzyli wiadomości przygotuj kampanię informującą raz jeszcze o akcji, pokaż korzyści jakie osiągną, jeśli z niej skorzystają
- Do osób, które jedynie otworzyły mailing, ale nie wykonały poza tym żadnego innego działania, skieruj reklamę przypominającą o akcji i zachęć ich do skorzystania z oferty. Np. zaoferuj im rabat w zamian za to, że w ciągu najbliższych 3 dni dokonają zakupu klikając na link w kampanii. Kod rabatowy zostanie im wysłany w kolejnym mailu.
- Do aktywnych użytkowników skieruj kampanię oferującą im uzupełnienie oferty. Np. jeśli w treści kampanii mailingowej oferowałeś zakup telewizorów, w reklamie Facebookowej zaoferuj im zestaw do kina domowego.
Pamiętaj aby zachować spójność przekazu reklam na Facebooku z kampanią newsletterową. Utrzyma to wiarygodność Twojej komunikacji, a dodatkowo ją wzmocni przez przypomnienie subskrybentom o Twoich działaniach.
Pamiętaj również, że aby móc określić, czy Twoi użytkownicy wykonali ustalony przez Ciebie cel, musisz mieć zintegrowane konto FreshMail z Google Analytics lub w Twojej kampanii użyłeś kodów trackingowych. Jak używać Email Marketing Automation dowiesz się z naszego poradnika.
Następnie wyeksportuj adresy email z aplikacji FreshMail według poniższych kroków:
Wybierz grupę odbiorców, do której wysyłałeś kampanię mailingową. Użyj segmentacji behawioralnej, czyli segmentacji według zachowań odbiorców newslettera.
Wybierz osoby, które nie otworzyły Twojej kampanii i utwórz z nich segment. Następnie te, które otworzyły, ale nie kliknęły w żaden link oraz osoby, które kliknęły w link i wykonały wyznaczony przez Ciebie cel. Do każdej z tych grup stwórz osobny segment.
Tak przygotowane bazy adresów mailowych będziesz musiał wyeksportować do plików CSV w taki sposób, żeby pliki posiadały jedną kolumnę danych z samymi adresami, bez nagłówka. Jest to wymóg Facebooka, aby baza wczytała się prawidłowo.
Zacznij od wyeksportowania segmentu: wejdź na zakładkę Odbiorcy, następnie Eksport listy. Zaznacz listę, którą chcesz pobrać i wybierz typ pliku CSV. Następnie kliknij Eksportuj. W kolejnym kroku otwórz zapisany plik, usuń z niego niepotrzebne kolumny i nagłówki (zostaw jedynie adresy mailowe).
Po wyeksportowaniu będziesz mógł pobrać listę na swój komputer klikając w przycisk Pobierz widoczny na poniższym screenie lub w guzik Pobierz, który pojawi się w powiadomieniach.
Facebook Ads - tworzenie Custom Audience z wykorzystaniem Power Editora
Masz już gotowe kreacje reklamowe, które pokażesz swoim wyselekcjonowanym klientom oraz wyodrębnione grupy docelowe, utworzone na podstawie segmentacji bazy mailingowej. Teraz czas na stworzenie odpowiedniej grupy niestandardowych odbiorców - bezpośrednio na Facebooku. Poniżej zobaczysz krok po kroku jak to zrobić.
Na początku wejdź na swoje konto reklamowe na Facebooku. Następnie kliknij Power Editor (aby móc poprawnie używać Power Editor, musisz korzystać z przeglądarki Google Chrome).
Jak już przejdziesz do aplikacji Power Editor, wybierz zakładkę Odbiorcy w lewym górnym rogu.
W nowym widoku, w prawym górnym rogu kliknij Utwórz grupę odbiorców, następnie z rozwijanego menu wybierz pierwszą opcję Grupy niestandardowych odbiorców.
Wyświetli Ci się okno tworzenia niestandardowej grupy odbiorców. Wybierz opcję pierwszą: Lista klientów.
Następnie Facebook zapyta Cię o sposób dostarczenia klientów do grupy odbiorców. Wybierz opcję Prześlij plik. Następnie, określając typ danych, wybierz Adresy e-mail. Wybierz plik - ważne, żeby był zapisany w formacie CSV.
Kliknij Utwórz grupę odbiorców, a następnie nazwij swoją grupę według segmentu, który utworzyłeś w aplikacji FreshMail. Następnie kliknij Dalej.
Utworzenie niestandardowej grupy odbiorców może zająć Facebookowi do pół godziny. Jak grupa zostanie utworzona, otrzymasz o tym powiadomienie.
W kolejnym kroku pojawi Ci się nowe okno, w którym możesz wybrać, czy chcesz od razu utworzyć reklamę czy rozszerzyć grupę odbiorców. Aby utworzyć reklamę kliknij pierwszą opcję: Utwórz reklamę przy użyciu grupy odbiorców, następnie kliknij Gotowe.
Teraz możesz utworzyć reklamę na Facebooku.
Gdy dotrzesz do miejsca określania grupy odbiorców reklamy, w oknie Grupy niestandardowych odbiorców kliknij Przeglądaj. W rozwijanym menu powinna pojawić Ci się niestandardowa grupa, którą właśnie utworzyłeś.
Dodatkowo, możesz jeszcze bardziej zawęzić grupę odbiorców Twojej reklamy wybierając wiek, płeć, miejsce zamieszkania czy zachowania użytkowników. Pamiętaj jednak o wielkości Twojej bazy - dodatkowe targetowanie dobrze sprawdzi się na dużej grupie odbiorców, jednak mając bazę wielkości kilkuset osób, zawężanie targetu może się po prostu nie opłacać.
Przykładowo: prowadzisz ekskluzywny sklep z butami i chcesz, aby reklamę widziały osoby, które nie otworzyły Twojej kampanii mailingowej, a przy okazji są kobietami w wieku od 18 do 25 lat, mieszkającymi w Warszawie lub w najbliższej okolicy.
Im bardziej zawęzisz swoją grupę odbiorców i skierujesz do nich konkretną komunikację, tym lepiej będzie do nich dopasowana. Pamiętaj jednak, że w tym przypadku będziesz musiał utworzyć więcej spersonalizowanych reklam.
Gdy już przygotujesz swoją kampanię reklamową, kliknij Prześlij zmiany, aby ją uruchomić. Teraz już tylko wystarczy optymalizacja i liczenie konwersji. :) Powodzenia!
BONUS!
Wykorzystując bazę mailingową, możesz stworzyć jeszcze jedną grupę niestandardowych odbiorców Podobni do - będzie to grupa utworzona przez Facebooka na podstawie zachowań profilów Twoich klientów.
Musisz pamiętać, że nie każdy adres mailowy, który widnieje na liście subskrybentów Twojego newslettera, jest powiązany z kontem na Facebooku. Dlatego realna liczba odbiorców Twojej reklamy może być mniejsza niż ta część bazy, którą wygrywasz do Facebooka. Niestandardowa grupa Podobni do pozwoli Ci na zwiększenie wielkości audytorium reklamy o nowe, potencjalnie zainteresowane ofertą osoby.
Aby utworzyć nowe custom audience, w ostatnim kroku przed tworzeniem reklamy wybierzesz drugą z proponowanych opcji: Rozszerz grupę odbiorców.
Pojawi Ci się nowe okno. W tym miejscu określ, do którego segmentu chcesz utworzyć grupę podobnych odbiorców. Przykładowo będą to osoby, które nie otworzyły Twojej kampanii. Wybierz kraj i rozmiar grupy odbiorców, a następnie kliknij Potwierdź.
W zależności od wielkości wgranej bazy, możesz wybrać rozmiar tworzonego audytorium, który zawiera się w wielkościach od 1% do 10% populacji kraju. Im mniejszą wartość wybierzesz, tym grupa będzie lepiej dopasowana do Twoich subskrybentów.
Tworząc Custom Audience musisz pamiętać o kilku rzeczach:
- UWAGA - z powodu niejasnej sytuacji prawnej związanej z zawieszeniem porozumienia Safe Harbour, aby uniknąć zastrzeżeń GIODO, używaj narzędzi do zabezpieczenia danych osobowych. Takim narzędziem jest np. FastTony.
- Nie każdy adres mailowy, który widnieje na liście subskrybentów Twojego newslettera jest powiązany z kontem na Facebooku. Dlatego realna liczba odbiorców Twojej reklamy może być mniejsza niż ta część bazy, którą wygrywasz do Facebooka.
- Będziesz musiał aktualizować swoją grupę niestandardowych odbiorców przy każdej zmianie w bazie mailingowej newslettera aby mieć pewność, że Twoja reklama trafi do odpowiednich osób. Pamiętaj też, że Facebook często potrzebuje czasu aby zbudować custom audience.
- Facebook nie wyświetla reklam do grupy odbiorców mniej niż 20 osób, więc musisz mieć wystarczająco dużą bazę, aby móc uruchomić kampanię.
- Tworząc kreację reklamową zwróć uwagę na to, jakiej konwersji będziesz oczekiwał. Jeśli chcesz skierować ruch do swojego sklepu internetowego, lepiej będzie wyłączyć kierowanie reklam na urządzenia mobilne. Dlaczego? Około 24% osób przeglądających Facebooka robi to za pomocą urządzenia mobilnego. Te osoby, mimo że zobaczą reklamę, nie dokonają zakupu przez smartfona. Dlatego, aby nie tracić niepotrzebnie budżetu, wybierz Aktualności na komputerach, aby zanotować większą konwersję.
Reklama na Facebooku to świetne uzupełnienie komunikacji newsletterowej. Odpowiednio przygotowana może przynieść zaskakujące rezultaty! Jesteś na to gotowy? To do dzieła! :)