FreshMail wpis utworzony wpis edytowany
Wiadomość w SPAM-ie? Sprawdź domenę nadawcy i odbiorcy!
Powrót do listy wpisówJeśli wysłane przez Ciebie wiadomości (zwłaszcza testowe) lądują w SPAMie, a przeprowadzone testy nie wykazują żadnego problemu, prawdopodobnie przyczyna tkwi w użyciu tej samej domeny/tego samego adresu w polu nadawcy i odbiorcy. Dlaczego tak się dzieje i jak temu zaradzić?
Przyczyny wpadania wiadomości do SPAMu
Filtry antyspamowe działają na serwerach odbierających wiadomości pocztowe i skanują je w poszukiwaniu podejrzanych zachowań. Analizują adresy oraz treść wiadomości, a ich najważniejszym zadaniem jest ochrona naszych skrzynek przed napływem niepożądanej poczty, zwanej SPAMem. Wiadomość może zostać zaklasyfikowana jako SPAM, gdy:
- adres lub domena nadawcy znajduje się na jednej z aktualizowanych codziennie list adresów wysyłających SPAM, tzw. RBL (Realtime blacklist);
- adres, email, IP lub domena została dodana przez użytkownika do swojej osobistej “czarnej listy nadawców”;
- treść wiadomości zawiera słowa sklasyfikowane jako SPAM lub ma mały współczynnik tekstu do grafiki - w tym przypadku wszystko zależy, jak potraktują nas filtry; wysłana przez nas wiadomość może trafić do SPAMu lub nie;
- jeżeli załącznik jest zbyt duży (ciężki) to będzie on negatywnie wpływał na klasyfikację inbox-spam. Zalecamy umieszczenie plików na serwerze i dodanie linkowania do szablonu maila.
Pozostają jeszcze sytuacje wyjątkowe, jak np. ta gdy adres nadawcy i odbiorcy są identyczne lub gdy taka sama jest domena.
Czujny filtr antyspamowy może sklasyfikować za podejrzaną sytuację, gdy wysyłasz mail do samego siebie. Bo właściwie po co miałbyś to zrobić? Filtr podejrzewa, że Twój adres email został przechwycony przez niepożądane osoby i jest wykorzystywany wbrew Twojej woli. To dlatego czasem może zdarzyć się, że maile testowe, które wysyłasz przez FreshMail wpadają do SPAMu.
Na poniższym obrazku widać krok 1. tworzenia kampanii, gdzie wypełniasz adres nadawcy oraz krok 4., gdzie wysyłasz testowego maila na podany adres.
Najczęściej zdarza się, że chcesz testować na swojej skrzynce, więc adresy w kroku 1. i 4. są takie same.
- co wpływa na dostarczalność,
- co Ty jako nadawca możesz zrobić, by poprawić reputację jako nadawcy,
- jak FreshMail dba o wysoką jakość Twoich wysyłek.
Jak temu zaradzić? Najprostsze sposoby
Na potrzeby testu możesz zmienić adres nadawcy, a ten właściwy wpisać dopiero na etapie wysyłki finalnej. W ten sposób będziesz mógł/mogła testować kampanię na swojej skrzynce pocztowej.
Na potrzeby testu możesz założyć sobie dodatkowe darmowe konto pocztowe lub wysłać mail na skrzynkę prywatną zamiast służbowej, ewentualnie wysłać maila do osoby, która siedzi obok, a nie do siebie. Ważne, aby mail odbiorcy różnił się od podanego maila nadawcy i aby różniły się domeny.
Odpowiednie ustawienia możesz również poczynić na swojej skrzynce pocztowej. Poniższy przykład pokazuje konfigurację skrzynki na home.pl (inni dostawcy pocztowi również udostępniają takie możliwości w ramach świadczonych usług). Wystarczy wejść w zakładkę “Zabezpieczenia antyspamowe” i uzupełnić białą listę nadawców. Nie ma 100% pewności, że wiadomość od oznaczonego nadawcy do SPAMu nie wpadnie, ale na pewno warto spróbować.
Bardzo ważne również, aby zaznaczona była opcja “Akceptuj pocztę z zewnętrznego przekierowania”. Dlaczego? Jesteś właścicielem domeny i w jej ustawieniach są zapisane pewne adresy IP, które w imieniu tej domeny mogą wysyłać dane. Jeśli adres IP, z którego maile wysyła FreshMail, nie jest upoważniony do tej wysyłki, może pojawić się problem z dostarczeniem maila - dlatego w domenie z home.pl zaznacz opcję “Akceptuj pocztę z zewnętrznego przekierowania”. U każdego dostawcy pocztowego procedura jest inna, ale większość z nich dostarcza jasne instrukcje.
Serwer sprawdza, czy wysyłana do niego poczta pochodzi z serwera posiadającego „uprawnienia” do wysyłania poczty z danej domeny. Tylko pod takim warunkiem poczta zostanie przyjęta. Jeśli adres IP nie pasuje do danej domeny – połączenie jest odrzucane. W ten sposób odrzucone zostaną wiadomości od spamerów, którzy podszywają się pod cudze adresy mailowe.
Nasze bieżące adresy IP możesz sprawdzić, korzystając z aplikacji takich jak np. http://www.kitterman.com/spf/validate.html (wpisując w formularzu _spf.freshmail.pl)
lub poprostu klikając w poniższy link:
http://mxtoolbox.com/SuperTool.aspx?action=spf%3a_spf.freshmail.pl&run=toolpage "
Oczywiście możesz również spytać bezpośrednio FreshMailowe Biuro Obsługi Klienta, pisząc na adres pomoc@freshmail.pl
Polecamy również przeczytać artykuł: Zabezpieczenia: SPF, DKIM, DMARC - co to jest i dlaczego warto je mieć
Jeśli do spamu wpadają Twoje maile transakcyjne warto skorzystać ze sprawdzonego dostawcy i połączyć się przez API lub SMTP z FreshMailem. Wysyłając przez nowoczesną infrastrukturę unikniesz problemów