Natalia Lasek wpis utworzony wpis edytowany
Strategiczne podejście w email marketingu (+ konkretny opis przykładu)
Powrót do listy wpisówZastanawiasz się jak możesz ulepszyć swój newsletter? Co zrobić, aby bardziej zaangażować swoich odbiorców? Sprawić, że będą oczekiwać przygotowywanych przez Ciebie treści? Zapoznaj się ze strategią.
Najczęściej zadawanym przez klientów pytaniem jest: „Jak przygotować atrakcyjny dla odbiorców newsletter?”. Podobno nie powinno się odpowiadać pytaniem na pytanie, moja odpowiedź jednak zawsze jest taka sama: „Do kogo i w jakim celu kierujesz swoje wiadomości?”.
Rozpocznij przygotowanie mailingu od tego pytania i określenia konkretnego celu. Niektóre z nich dobrze ze sobą współgrają, jak przykładowo: poprawienie rozpoznawalności naszej marki, wygenerowanie sprzedaży na konkretnym poziomie, zwiększenie ruchu na naszej stronie internetowej, pozyskiwanie nowych klientów czy zwiększanie lojalności dotychczasowych. Innych celów za to nigdy nie powinniśmy łączyć. Dlaczego? Ponieważ im więcej wiadomości chcemy przekazać w mailingu, tym bardziej odbiorca będzie przytłoczony ilością informacji, odniesień, linków. Doprowadzi to do tego, że w rezultacie nie kliknie w żaden przycisk, a Twoja praca włożona w wysyłkę pójdzie niestety na marne.
Nie przeciążaj czytelnika
Czego więc nie powinniśmy ze sobą zestawiać? Wystrzegajmy się szumu informacyjnego. Chcesz sprzedać konkretny produkt, zaprosić odbiorców do pobrania najnowszego ebooka z Twojej strony internetowej, na webinar i do tego jeszcze do zapoznania się z nowymi treściami, które właśnie zamieściłeś na swojej stronie internetowej? I to wszystko w jednej kampanii?
Oszczędzaj uwagę swoich odbiorców. Przeciążenie informacyjne to nie żarty, obniża energię Twoich adresatów, a poza tym, kto odnajdzie się w takim chaosie informacyjnym? Stosuj więc jasne i rzeczowe komunikaty.
Okej, więc od czego zacząć? Powiedzmy, że masz już sprecyzowany cel, co dalej?
Targetowanie kampanii
Drugim krokiem powinno być określenie naszej grupy docelowej. Musimy zastanowić się nad tym do kogo najbardziej trafią przekazywane przez nas treści. Jeśli natomiast wiemy, do kogo konkretnie chcemy skierować naszą ofertę, należy dopasować całą wiadomość pod tego właśnie konkretnego odbiorcę. Kto jest naszym adresatem? O tym, jak różnią się decyzje zakupowe dwóch płci możesz przeczytać w artykule „Kobieta i mężczyzna na zakupach w sieci”.
Ale tak właściwie, skąd mamy wiedzieć: jakich mamy odbiorców, co lubią, czego potrzebują i co ich interesuje? I w jaki sposób dopasowywać do nich nasze komunikaty? Tutaj z pomocą przychodzą nam gotowe już rozwiązania.
Tagowanie i personalizacja
Zapewne znasz już te dwie funkcje, które nierzadko odbierane są jako coś na wzór czarnej magii, natomiast w rzeczywistości cały proces jest bardzo prosty i intuicyjny.
Przykład
Dzięki tagowaniu kampanii czy linków, będziesz wiedzieć, które z Twoich ofert wydały się odbiorcom najbardziej atrakcyjne. Wyobraźmy sobie sklep meblowy, oferujący cały przekrój różnych rodzajów mebli, do różnego rodzaju pomieszczeń. Ich marketer może wysłać i otagować dwie kampanie (i zawarte w niej linki). Przykładowo jedna z nich dedykowana będzie meblom kuchennym, a druga łazienkowym. W ten sposób można dowiedzieć się:
- jaką dokładnie ofertą odbiorca jest zainteresowany,
- jakie pomieszczenie remontuje,
- jaka kolorystyka mebli go interesuje.
Dzięki temu kolejna wysłana kampania może być już spersonalizowana, a co za tym, będzie bardziej efektywna i w rezultacie wygeneruje większe zyski.
Zebrane o użytkownikach informacje można teraz zawrzeć na liście subskrybentów, którą importuje się do systemu. W polach dodatkowych nasz marketer umieści konkretne informacje. Na ich podstawie - posegmentuje swoją listę. Podzieli adresy mailowe na klientów zainteresowanych tematyką kuchenną, łazienkową bądź sypialnianą i bezpośrednio do tych segmentów skieruje już swoje wysyłki. Na tym etapie marketer może użyć już informacji, które pozyskał do spersonalizowania kreacji newslettera. Dzięki temu odbiorca poczuje się wyjątkowo i odbierze wiadomość nie jako wysyłkę masową, a specjalnie przygotowaną ofertę.
Pod nasz hipotetyczny sklep meblowy podstaw swoją firmę, rozdziel usługi bądź produkty i poznaj lepiej swoich odbiorców.
Optymalizacja wysyłek
Zarówno podczas pierwszych wysyłek jak i na późniejszych etapach zbierania bazy, warto skorzystać z dostępnych w naszym systemie narzędzi do optymalizacji mailingów. Mowa tutaj o testach A/B lub optymalizatorze czasu wysyłki. Możemy zaproponować dwa warianty.
Wariant nr 1
Dzięki pierwszemu rozwiązaniu jesteśmy w stanie przetestować temat bądź nadawcę wiadomości. System wówczas dzieli naszą wysyłkę na 3 grupy odbiorców.
- W zależności od wielkości próby, jaką sami określamy, system wysyła do dwóch równych grup po jednej propozycji tematu bądź nazwy nadawcy.
- Po określonym przez nas czasie, zwycięską wersję, czyli wiadomość z tematem bądź nazwą, która zarejestrowała więcej kliknięć bądź otwarć, wysyła do pozostałej części odbiorców.
Dzięki temu wiemy jak konstruować te treści tak, by wiadomość zainteresowała większą liczbą użytkowników.
Zadbaj również o swoje logo oraz stopkę, w której zawrzesz najbardziej podstawowe informacje o sobie lub swojej firmie. Pamiętaj również o odnośnikach do swoich mediów społecznościowych, daj się poznać.
Wariant nr 2
Drugie zaś rozwiązanie pozwala nam dostosować czas naszych wysyłek do pory największego zaangażowania naszych klientów. Możemy wybrać godzinę poranną, popołudniową lub wieczorną, a system podzieli użytkowników na 3 równe grupy. Po wysłaniu newsletterów i przeanalizowaniu wysyłek, dostarczy nam szczegółowy raport, na podstawie którego będziemy mogli wybrać najbardziej optymalną porę wysyłek.
Higiena bazy
Tak naprawdę na skuteczny mailing składa się wiele czynników. Od obrania celu przez ogólny, spójny zamysł aż po dosłownie każdy element kreacji naszego newslettera. Tu liczy się nawet najmniejszy szczegół. Więcej na temat przygotowywania samych treści i grafik możesz znaleźć w artykule „Jak zaprojektować mailing – zasady tworzenia treści i grafiki”
Ja natomiast dzisiaj skupię się na elemencie, bez którego wszystkie Twoje starania pójdą na marne. Możesz włożyć masę pracy w szablony czy zbudowanie strategii, dzięki której wydawać by się mogło, że osiągniesz sukces. Jednak bez jakościowej bazy odbiorców nie będzie to miało znaczenia.
Po części wiesz już w jaki sposób podnieść zaangażowanie. Jak natomiast sprawić, aby zbierana baza już od startu gromadziła jedynie osoby zainteresowane przekazywanymi przez Ciebie informacjami?
Jak tworzyć listy odbiorców?
Przede wszystkim możemy mieć to gwarantowane już na etapie tworzenia listy. Podczas ustalania jej parametrów wybieramy typ double opt-in. Dzięki niemu mamy pewność, że na naszą listę nie trafią żadne boty, użytkownicy nie zapiszą się tam przez przypadek lub nie zostaną zniechęceni przez konieczność potwierdzenia chęci zapisu. Mamy wtedy gwarancję, że odbiorca, który się zapisał, naprawdę chce poznać nasze treści.
Regularnie również oczyszczaj swoją bazę z adresów, które nie odczytują Twoich wiadomości. Zmieniaj statusy i porządkuj odbiorców na listach. W ten sposób będziesz mieć pewność, że w bazie nie znajdują się adresy, które dawno już straciły zainteresowanie. W ten sposób nie będziesz marnować na nich swoich środków oraz czasu. Ponadto regularna aktualizacja list bez wątpienia przyczyni się do podniesienia dostarczalności Twoich newsletterów. Dodatkowo zmniejszysz ryzyko nałożenia blokady za wysyłki na potencjalne spamtrapy. Zajrzyj do artykułu „Jak zoptymalizować listę odbiorców”, aby zgłębić temat.
Nowych członków naszej społeczności należy w niej powitać. Aby to zrobić możemy przygotować autoresponder „zapis na listę”, dzięki któremu odbiorca trafiając do bazy od razu otrzymuje automatyczną wiadomość z podziękowaniem za zapis.
Taką wiadomość dobrze byłoby również spersonalizować, w formularzu zapisu na swojej stronie lub Landing Page’u umieść więc checkboxa z imieniem jako wymaganą informacją. Dzięki temu będzie można, za pomocą odpowiednich tagów, wprowadzić imię w treść newslettera, a dzięki temu na pewno zaplusujesz już na samym początku.
Podsumowanie
- Obierz jasny cel. Dlaczego wysyłasz newslettery, co chcesz osiągnąć dzięki swoim wysyłkom?
- Kto jest Twoją grupą docelową? I dlaczego właśnie na tych odbiorcach najbardziej Ci zależy?
- Tagowanie kampanii i zawartych w niej linków pozwoli Ci monitorować wybory Twoich odbiorców, dzięki czemu będzie można wysyłać im jedynie dedykowane dla nich treści.
- Na podstawie zebranych o swoich odbiorcach informacji, użyj personalizacji w treści kampanii, dzięki temu skrócisz dystans.
- Skorzystaj z gotowych już rozwiązań optymalizacyjnych, przetestuj porę wysyłek oraz różne warianty tematu lub nazwy nadawcy, dzięki czemu będziesz w stanie dopasować swój mailing pod preferencje większości swoich czytelników.
- Pamiętaj, im więcej informacji o sobie udzielasz, tym większe budzisz zaufanie.
- Dbaj o jakość swojej bazy, im mniej użytkowników trafi na twoje listy z przypadku, tym bardziej efektywne okażą się Twoje wysyłki.
- Powitaj swoich odbiorców i daj się zapamiętać, w końcu pierwsze wrażenie jest najważniejsze.