Renata Gajoch-Bielecka wpis utworzony wpis edytowany
SMS i email marketing – 4 konkretne sposoby na wykorzystanie ich potencjału
Powrót do listy wpisówEmail i SMS marketing to weterani wśród dostępnych kanałów marketingu. Email ma ponad 40 lat, a młodszy brat SMS 27. Choć w międzyczasie powstało dziesiątki różnych sposobów dotarcia do klienta online i offline, to email i SMS wciąż są jednymi z najbardziej skutecznych form sprzedaży i budowania relacji z odbiorcą.
Dowiedz się dlaczego warto te dwa kanały dodać do jednego zaprzęgu i jak wykorzystać ich potencjał.
Email marketing i SMS - podobieństwa, różnice
Zarówno email marketing, jak i SMS łączy natychmiastowość i bezpośredniość. Dzięki personalizacji i segmentacji można stworzyć wrażenie komunikacji jeden do jednego.
Budowanie relacji, sprzedaży i informowanie o statusie (np. przesyłki), to rzeczy, które na stałe weszły w repertuar obu kanałów.
Jednak oprócz podobieństw zwróć uwagę na kilka istotnych różnic.
Częstotliwość
Newslettery i mailingi dostajemy od konkretnej marki nawet do 3 razy w tygodniu. Tak częsta wysyłka kampanii SMS - szczególnie sprzedażowych - mogłaby jedynie zirytować odbiorcę.
Open Rate
Według IAB średni Open Rate kampanii email wynosi 16,57%. Za to wskaźnik otwarć wiadomości SMS sięga powyżej 90%.
Długość przekazu
Wysyłając newsletter lub mailing przekazujesz znacznie więcej treści niż w SMSach. Dzięki temu jesteś w stanie zbudować bliższą relację z odbiorcą i przekazać mu więcej informacji.
Okej, ale przecież nie chodzi o wskazanie różnic i podobieństw tak dla picu ;) Ważniejsze jest, jak te różnice wykorzystać...
Wykorzystaj ludzką ciekawość w komunikacji SMS
W newsletterze możesz przekazać więcej informacji i skusić niezdecydowanych do kupna. Za to SMSy mają większą otwieralność i masz niemal pewność, że gro osób, do których wyślesz wiadomość ją zobaczy.
Zatem, jak połączyć zalety obu kanałów komunikacji włączając do tego ludzką ciekawość?
Po wysyłce kampanii mailowej sprawdź w raporcie, kto jej nie otworzył. Eksportuj tę bazę, a następnie wyślij kampanię SMS z intrygującym copy np. “Zajrzyj na swoją skrzynkę pocztową, mamy dla Ciebie coś specjalnego”.
Pozostawiając niedopowiedzenie budujesz brak pewności, który odbiorca pragnie zniwelować. To tak jakby powiedzieć: “wiesz co miałem Ci coś powiedzieć, ale… no nic, nieważne”. Ooh! Teraz musisz się dowiedzieć, o co chodzi, prawda?
Tego rodzaju łączenie komunikacji w różnych kanałach potrafi przynieść nawet o 50% wyższy Open Rate kampanii mailowej. Możesz też zastosować specjalny short link kierujący na landing page, dzięki któremu zmierzysz ile osób faktycznie w niego kliknęło.
Krótko i konkretnie
Email to kanał, gdzie budujesz relacje z odbiorcą, dostarczasz mu wiedzy i inspiracji. SMS to ograniczone treściowo, ale za to bardzo konkretne miejsce styku z odbiorcą. Według raportu niemal 60% komunikacji związanej z odbieraniem ofert i promocji, robimy na smartfonie.
Dodatkowo jak wskazują badania Nielsen Polska, aż 93 na 100 osób odczytuje każdą wiadomość SMS. Jesteśmy przyzwyczajeni do wymieniania się ze znajomymi wiadomościami, przez co odczytanie SMSa jest dla nas czynnością odruchową.
Aż 27,6% odbiorców odczytuje otrzymanego SMSa w ciągu minuty od jego otrzymania. Do 5 minut robi to już 41,5% respondentów. Inaczej jest z komunikacją mailową. W napływie wiadomości od różnych marek Twój przekaz może się zgubić i odbiorca może go pominąć lub przeczytać znacznie później.
Jak to wykorzystać?
Kampania SMS świetnie zadziała, jako wsparcie na końcu lejka sprzedaży. Przykładowo, wysyłając mailing z informacją o promocji, możesz pod koniec jej trwania wysłać SMSa do osób, które jeszcze z niej nie skorzystały. Dodaj ograniczenie czasowe, dzięki któremu skłonisz niezdecydowanych do podjęcia akcji.
Szybkość wysyłki
Jako FreshMail często podkreślamy, jak szybko można wysłać kampanię mailową z naszego systemu. Jednak palmę pierwszeństwa w tej kwestii należy oddać kampaniom SMS. Przygotowanie treści, dobór odpowiedniego segmentu i wysyłka zajmie Ci dosłownie kilka minut.
Tak szybka forma komunikacji sprawdza się w wielu branżach. Odbiorcy chcą być na bieżąco informowani o statusie ich przesyłki, a zabiegani konsumenci będą wdzięczni za przypomnienie ważnej kwestii przez SMS.
Jak to wykorzystać?
Postaraj się wczuć w swojego odbiorcę. Zastanów się, jakie informacje mogą go szczególnie interesować i gdzie możesz zadbać o komfort klienta.
Personalizuj swoje wysyłki
We FreshMailu, oprócz adresu email czy numeru telefonu, często operujesz na dodatkowych polach, takich jak np. imię odbiorcy. To daje Ci już możliwość podstawowej segmentacji bazy na kobiety i mężczyzn i wysłanie im dedykowanych, spersonalizowanych wiadomości.
Oprócz tego w kampaniach SMSowych możesz użyć imienia odbiorcy - tak jak robisz to w wysyłkach mailowych. Dodaj pole dodatkowe $$imie_w$$. Dzięki temu zabiegowi stworzysz wrażenie komunikacji jeden do jednego.
Jak to wykorzystać?
W systemie do email marketingu lub CRM możesz sprawdzić zachowania konsumentów. Podziel bazę według zainteresowań i podkreśl, że oferta została specjalnie przygotowana dla odbiorcy. Dzięki temu wzbudzisz ciekawość i zwiększysz szansę na sprzedaż.
Podsumowując...
Stosowanie SMS-ów w strategii komunikacji niesie za sobą szereg zalet i możliwości. Jak widać na powyższych przykładach wiadomości tekstowe są ciekawym uzupełnieniem email marketingu. Wykorzystaj zebrane dane w systemie FreshMail i dostosuj komunikat SMS do odbiorców.
A czy wspominałam już, że teraz wysyłkę kampanii SMS i email zrobisz w jednym miejscu z panelu aplikacji FreshMaila?
Nie ma co się zastanawiać - wykorzystaj potencjał obu kanałów!