Szymon Dyrlaga wpis utworzony wpis edytowany
Re:Fresh – czyli co robi dział IT, gdy ich nie ma w biurze…
Powrót do listy wpisówNasze firmowe wartości nie tylko wiszą na ścianie!
Przestrzegamy ich na co dzień, dbając o to, by fajnie nam się pracowało, żebyśmy mogli się swobodnie rozwijać i otwierać na nowe technologie. Świetnym tego przykładem są nasze cykliczne wydarzenia (a raczej wspólne wypady) zwane Re:Fresh. Przeczytaj, jak otwieramy się na nowe technologie i daj się zainspirować!
Czym jest Re:Fresh?
Jeżeli któregoś ranka w Krakowie wejdziesz na pokład przycumowanej do brzegu Wisły Barki lub do innej urokliwej knajpki i jeśli zastaniesz tam stół zastawiony samymi pysznymi przekąskami oraz napojami, a na dodatek przy stole tym zobaczysz roześmiany zespół ludzi, wśród których goszczą najlepsi specjaliści z branży IT, to możesz być pewny, że właśnie rozpoczęły się kolejne warsztaty z cyklu Re:Fresh.
Dlaczego? Ponieważ jesteśmy zespołem, który chce łączyć przyjemne z pożytecznym. Co jakiś czas spędzamy dzień poza biurem w doskonałych humorach i doskonalimy swoje umiejętności.
W trakcie warsztatów poruszane są zarówno tematy dotyczące twardych umiejętności technicznych, jak i miękkich obszarów naszej pracy, wspomagających rozwój i komunikację w obrębie zespołów.
Do prowadzenia szkoleń zapraszamy najlepszych specjalistów z branży IT, obok których występują osoby z naszej firmy, chcące przekazać kolegom i koleżankom coś od siebie. Oprócz prelekcji jest też dużo pracy w grupach oraz czas na rozmowę przy kawie lub piwie.
Zburzyć mur
Warto wspomnieć, jaka jest geneza Re:Fresha. Pomysł na niego powstał w odpowiedzi na wyzwanie, przed jakim stanął dział IT - musiał przejść gruntowną zmianę.
Jeszcze niecałe dwa lata temu był on podzielony na dwa niezależne od siebie zespoły, w których każdy pracownik miał sztywno wyznaczone specjalizacje i twardo się ich trzymał. Momentami komunikacja między teamami była niewystarczająca lub jej po prostu brakowało.
Pierwszym powiewem zapowiadającym wiatr zmian było zburzenie ściany pomiędzy pokojami, w których siedziały oba zespoły. Miało to charakter zarówno symboliczny, jak i pragmatyczny.
Kolejnym pomysłem na zintegrowanie zespołu był właśnie Re:Fresh. Jego ideą od początku było stworzenie na mapie FreshMaila nowego miejsca do rozmów, otwarcie się na nowe pomysły i nabywanie umiejętności pozwalających wyjść poza ciasną specjalizację - zwłaszcza tak, by każdy myślał o produkcie i jego rozwoju w przyszłości.
Re:Fresh okazał się strzałem w dziesiątkę i teraz wzorem IT organizują go również inne działy firmy, dostosowując go do swoich potrzeb. Ostatnio na każdym wydarzeniu są też osoby z innych zespołów, by rozwijać i usprawniać współpracę między działami.
Re:Fresh IT po raz piąty
Wcześniej odbyły się cztery edycje Re:Fresha dla działu IT, na których poza wewnętrznymi prezentacjami naszych kolegów z zespołu gościliśmy wyjątkowe postaci z branży. Dotychczas swoje warsztaty prowadzili już:
- Jarek Pałka z Allegro - opowiadał o pracy z legacy code, a następnie poprowadził Architecture Kata
- Mateusz Olejarka z Securinga, członek OWASP Poland, który opowiadał o zabezpieczaniu aplikacji przed atakami z zewnątrz
- Mateusz Gil z Source Ministry z prezentacją "Modern approach to develop complex PHP applications” opowiadającą o Domain-Driven Development oraz Event-Driven Development
- Piotr Nabielec z Produktywni.pl, który poprowadził warsztat z zarządzania czasem i priorytetami
- Łukasz Ciesielski (były Managing Director Making Waves Polska) - o tym, jak prowadzić skuteczne burze mózgów.
Zobacz nagranie z piątej edycji Re:Fresha.
Podczas piątej edycji mocnym akcentem był Spotify - firma, która może służyć jako wzór do naśladowania, jeśli chodzi o wypracowane rozwiązania w zakresie stworzonej tam kultury pracy i sposobów podejścia do problemów. Stamtąd bowiem wywodzą się dwaj panowie, których poprosiliśmy o przeprowadzenie warsztatów.
John Cieślik-Bridgen - VP of Culture w firmie Estimote, w której stara się wprowadzać kulturę pracy opartą o naukę i ciągły rozwój. Na Re:Freshu wystąpił z prezentacją pt. “Agile hard way”, w której pokazał na licznych przykładach, jak wyglądało podejście do programowania w latach 90-tych dwudziestego wieku, trudnościach, z jakimi mierzyły się nawet największe firmy.
Omówił też zmiany, jakie wprowadził manifest Agile oraz pokazał najczęstsze błędy popełniane w różnych przedsiębiorstwach - np. jakie problemy wynikały, gdy część postulatów manifestu nie była przestrzegana.
Na szczęście na błędach można się uczyć, dlatego w prezentacji John skupił się w dużej mierze na wnioskach, które z nich wypłynęły, dzięki czemu możemy wprowadzić je w życie w swojej firmie. John opowiedział nam też o błędach oraz rozwiązaniach, jakie wprowadzał w Spotify.
Adam Kawa - CEO and Co-founder w GetInData, wybitny specjalista od Big Data. Pracował w wielu firmach m.in. w Spotify w Szwecji, gdzie jego głównym zadaniem było utrzymanie i ulepszanie największego klastra Hadoop w Europie. Na Re:Freshu mieliśmy przyjemność wysłuchać jego prezentacji pt. “Big Data - praktyczne doświadczenia z jej użycia na przykładzie rzeczywistych zastosowań”.
Adam opowiedział o kilku najpopularniejszych technologiach klasy Big Data, skupiając się nie tylko na ich technicznych właściwościach, ale także na nieocenionych korzyściach i nieuniknionych problemach, które one stwarzają. Prezentacja zawierała mnóstwo przykładów oraz oparta była o doświadczenia i obserwacje z pracy z Big Data w Spotify, Allegro, a także w wielu innych dużych korporacjach.
Kolejne wystąpienie należało do Karoliny Gnat, HR Managera z FreshMaila. W prezentacji “Zwinny - Winny czy Niewinny? Ludzie i komunikacja ponad procesy i narzędzia” przedstawiła zmiany, jakie zaszły w obrębie FreshMaila, który w ciągu ostatnich trzech lat rozrósł się ponad dwukrotnie.
Karolina zwróciła uwagę na komunikację między pracownikami i przedstawiła przykłady sytuacji z życia wziętych, z których warto wyciągnąć wnioski.
A jeśli o wnioskach mowa, to na pewno są one takie, że zadawanie właściwych pytań (nawet w dużych ilościach) to klucz do sukcesu.
Należy upewniać się, że ludzie z którymi rozmawiamy na dany temat, mają ten sam poziom wiedzy i rozumieją go w ten sam sposób co my. Nie zakładajmy też, że nasza wiedza jest za każdym razem kompletna, starajmy się zmniejszyć ryzyko szumu informacyjnego. Bądźmy również wyrozumiali dla zadających pytania i starajmy się możliwie wyczerpująco na nie odpowiedzieć.
Bez tego - bez dobrej komunikacji - żadna zmiana, a z pewnością transformacja agile'owa nie ma prawa zaistnieć.
Kolejną osobą, która wystąpiła na piątym Re:Freshu był Jacek Malaca, Big Data Specialist z FreshMaila. Jacek opowiedział nam, jakie możliwości stwarza Elasticsearch (wbrew pozorom nie służy wyłącznie do przeszukiwania i analizy logów) oraz o sposobach wykorzystania go w aplikacjach webowych i nie tylko.
Stałym punktem programu na zakończenie każdego Re:Fresha są wspólne rozmowy przy herbacie czy piwie.
Jest to czas na integrację zespołu, ale też możliwość porozmawiania z najlepszymi specjalistami z branży, którzy mają w portfolio projekty na światową skalę, a zarazem są niezwykle otwartymi osobami, potrafiącymi zarazić swoim sposobem myślenia o produkcie czy pozytywnym podejściem do pracy i do życia. Jest to niezwykle inspirujące i daje nam motywację do jeszcze większych starań.
Dział IT dziś
Obecnie skład IT FreshMaila zasila ponad 30 osób. Stworzyliśmy 6 zespołów projektowych. Każdy z nich jest interdyscyplinarny mając komplet kompetencji, by sukcesem zakończyć powierzone mu zadanie.
Członkowie zespołu to specjaliści w wielu dziedzinach - mamy szerokie kompetencje w budowie i utrzymaniu systemów informatycznych, architektury oprogramowania, zagadnień Big Data, budowy nowoczesnych systemów IT, projektowania i tworzenia wygodnych dla użytkownika interfejsów. I ciągle się rozwijamy!
Jeżeli jesteś zainteresowany pracą z fajnymi osobami w firmie, która wciąż się rozwija, a zarazem pozwala na rozwój, nie wahaj się wysłać swojego CV. Cały czas rekrutujemy.