FreshMail wpis utworzony wpis edytowany
Pozycjonowanie lokalne, czyli jak zdobywać widoczność w wynikach wyszukiwania
Powrót do listy wpisówCzy wiesz, że aż 86% internautów korzysta z map Google, by wyszukać lokalizację interesującej ich firmy lub usługi? Dane portalu business2community.com jasno wskazują, że wraz z rozwojem technologii tradycyjne mapy zostały wyparte przez te elektroniczne. Odkąd zlokalizowanie naszego urządzenia nie stanowi już problemu dla wyszukiwarek, Google zaczęło wykorzystywać ten mechanizm w swoich algorytmach. Pozycjonowanie lokalne to sposób na promocję własnego biznesu właśnie z wykorzystaniem geolokalizacji. Dzięki niemu trafisz z ofertą nie tylko do klientów z konkretnego miasta, ale też dzielnicy czy nawet ulicy, na której właśnie się znajdują.
Jak wyglądają lokalne wyniki wyszukiwania?
Wpisując w Google frazę kluczową „restauracja”, otrzymujesz różne wyniki w zależności od miasta, w którym się znajdujesz. Dla Poznania wyglądają one tak:
Jeśli jednak aktualnie znajdujesz się w Bydgoszczy, wyszukiwarka zaprezentuje Ci zupełnie inne wyniki:
Ponadto, wyniki wyszukiwania różnią się w zależności od tego, w której części miasta przebywasz. Mechanizm lokalizacji jest niezwykle skuteczny i zawsze stara się dobrać strony do preferencji użytkownika, prezentując nie tylko firmy z najlepszymi opiniami w wizytówce Google, ale też takie, do których zwyczajnie będziesz miał najbliżej.
Pozycjonowanie lokalne – jak dostać się na szczyt wyników Google?
Pozycjonowanie firmy na lokalnym rynku polega na podjęciu precyzyjnych działań, dzięki którym algorytmy Google skojarzą biznes z daną lokalizacją, a do tego zaufają mu na tyle, by zaprezentować go wśród najlepszych wyników na pierwszej stronie.
Zacznij od strony internetowej
Aby zawalczyć o klientów w Google, powinieneś posiadać poprawnie zoptymalizowaną stronę internetową, na której zaprezentujesz nie tylko swoją ofertę, ale też dane kontaktowe, czyli fizyczny adres, numer telefonu i adres email. Im więcej informacji udzielisz, tym lepiej. Warto, by Twoja strona www była na tyle rozbudowana, by zachęcała potencjalnych klientów do kontaktu.
Część użytkowników woli przeanalizować ofertę przed wizytą w sklepie lub zakładzie, więc jeśli nie udzielisz rzetelnych informacji na stronie, bardzo prawdopodobne, że przejdą oni do konkurencji. Zadbaj, by dane teleadresowe były łatwo dostępne z każdej podstrony – nie tylko z zakładki „Kontakt”. Adres firmy, telefon i email, a także odnośniki do profilów społecznościowych powinny znaleźć się w stopce strony oraz w jej nagłówku.
Dobór fraz geolokalizowanych i odpowiednie nasycenie treści na stronie
Oprócz ogólnych (tzw. generycznych) słów kluczowych, w pozycjonowaniu lokalnym dużą rolę odgrywają frazy geolokalizowane, czyli takie, które zawierają nazwę danej miejscowości. Szukając najlepszych pączków w Poznaniu, użytkownik może wpisać w Google „pączki Poznań” lub bezpośrednio „najlepsze pączki w Poznaniu”. Inne często spotykane określenia to „tani” oraz „dobry”. Zdarza się też, że użytkownicy chcą uzyskać od razu konkretne informacje, dlatego do frazy geolokalizowanej dodają słowa „opinie” lub „cennik”. Nowa witryna dla Twojego biznesu powinna zawierać treści odpowiednio nasycone wszystkimi popularnymi wariantami fraz związanych z Twoją działalnością.
Wybrane frazy kluczowe umieść w takich elementach jak:
- title oraz meta description, które wyświetlą się jako tytuł oraz krótki opis w wynikach wyszukiwania Google,
- nagłówki H1-H2, które odpowiadają za właściwą strukturę tekstu na stronie,
- atrybuty ALT dla obrazków oraz nazwy plików,
- teksty zakotwiczenia (tzw. anchory) w linkowaniu wewnętrznym, zwłaszcza w przypadku cennika czy podstrony z opiniami.
Wizytówka w Google Moja Firma
Jak widzieliśmy na przykładach zaprezentowanych wcześniej, lokalne wyniki wyszukiwania zawierają nie tylko odnośniki do stron www. Ponad naturalnymi wynikami, prezentowany jest często tzw. „trójpak”, czyli zestawienie trzech wizytówek Google wraz z mapą. Aby zająć miejsce wśród nich, powinieneś posiadać odpowiednio skonfigurowaną wizytówkę w Google Moja Firma.
Wizytówka w Google Moja Firma to często pierwsze miejsce, w którym użytkownicy szukają informacji o danej firmie. Opinie, zdjęcia oraz inne informacje udostępnione w wizytówce GMF decydują o tym, czy użytkownik zdecyduje się na kontakt właśnie z Tobą.
W optymalizacji Wizytówki Google i skutecznym pozycjonowaniu mogą Ci pomóc proste aplikacje takie jak Localo, które analizują wizytówki Twojej lokalnej konkurencji i sugerują działania, które pomogą Ci znaleźć się wyżej w wynikach wyszukiwania.
Tworząc wizytówkę, pamiętaj o uzupełnieniu najważniejszych danych:
- adresu fizycznego i numeru telefonu,
- adresu strony internetowej,
- godzin otwarcia, podczas których świadczysz usługi,
- kategorii ściśle odpowiadającej rodzajowi działalności, którą prowadzisz,
- atrybutów związanych z działalnością, np. „Płatność tylko gotówką”, czy „Jedzenie na wynos”,
- zdjęć z wnętrza lokalu, dań z menu, czy przykładów realizacji innych usług.
Kiedy uzupełnisz powyższe informacje, a także poprawnie zweryfikujesz lokalizację (Google prześle specjalny kod na adres firmy, który podasz w trakcie tworzenia wizytówki), Twoja firma będzie widoczna w Google Maps.
Warto następnie zdobyć pierwsze pozytywne opinie – możesz zachęcić stałych klientów do wystawienia oceny lub też opublikować informację o wizytówce na swoich profilach w mediach społecznościowych. Opinie to jeden z najważniejszych czynników decydujących o pozycji we wspomnianym „trójpaku”, dlatego warto zdobyć ich jak najwięcej.
Zadbaj o właściwe linkowanie
Odpowiedni profil linkowy nadal ma duże znaczenie w SEO, dlatego nie możesz zapomnieć o nim w swojej strategii pozycjonowania. Jeśli budujesz widoczność na rynku lokalnym, zadbaj o linki ze stron i portali powiązanych z miejscowością, w której świadczysz usługi. Mogą to być lokalne portale informacyjne, blogi mieszkańców czy bazy firmy w danym regonie. Dla odpowiedniego zróżnicowania profilu linkowego, postaraj się także o linki ze stron powiązanych tematycznie – nie tylko na rynku lokalnym.
Metod na pozyskanie wysokiej jakości linków jest wiele. Oto najpopularniejsze z nich:
- artykuły sponsorowane na portalach lokalnych i serwisach tematycznych,
- wpisy gościnne na blogach oraz komentarze pod artykułami,
- publikowanie wpisów w katalogach stron i lokalnych firm.
Profil linkowy powinien zawierać wiele rodzajów linków z różnych domen. Nie zapominaj także o ich jakości. Odnośniki z niskiej jakości witryn lub publikowanie spamu nie przynosi już korzyści w SEO. Wręcz przeciwnie – taka praktyka może zaszkodzić pozycjonowaniu, także lokalnemu. Jakość góruje tutaj nad ilością, dlatego lepiej zdobyć jeden dobry link niż kilkanaście słabych.
Zadbaj o pozycjonowanie lokalne
Jeśli świadczysz usługi na rynku lokalnym, działania związane z pozycjonowaniem powinieneś skupić przede wszystkim wokół tej miejscowości. Posiadając biuro w Poznaniu, wykorzystaj jego adres na swojej stronie internetowej oraz w wizytówce Google Moja Firma. Nie zapomnij też o promocji w lokalnych mediach oraz katalogach firm. Sukcesywnie budując widoczność w lokalnych wynikach wyszukiwania, masz szansę pozyskać dużą liczbę nowych klientów z niezwykle popularnego medium. Pamiętaj jednak, że pozycjonowanie, także lokalne, wymaga często czasu i dużej ilości pracy, dlatego w przypadku branż o wysokiej konkurencyjności, warto skorzystać z pomocy specjalistów.