Marcin Kociuba wpis utworzony wpis edytowany
Podstawowe elementy newslettera – jak je umiejętnie wykorzystać?
Powrót do listy wpisówW zależności od biznesu jaki prowadzisz, różnie możesz wykorzystać możliwości email marketingu. Dzięki newsletterom budujesz relację ze swoimi odbiorcami, maile transakcyjne pełnią funkcję typowo informacyjną, autorespondery można wykorzystać do przekazywania wiedzy, budowania świadomości marki czy też do automatycznego reagowania na działania odbiorców.
Każda wiadomość wysłana przez system do email marketingu ma jednak określoną, powtarzalną strukturę. Zwracając uwagę na jej podstawowe detale, zyskujesz pewność, że Twoja komunikacja będzie zrozumiała i czytelna. W tym artykule dowiesz się na co zwracać uwagę przy tworzeniu poszczególnych sekcji wiadomości.
Elementy widoczne przed otworzeniem wiadomości
Pole nadawcy i temat są ważne, bo to one decydują o tym czy odbiorca zdecyduje się zobaczyć wiadomość. Komunikat powinien być jasno sprecyzowany jeszcze przed otworzeniem maila. Odbiorca musi wiedzieć kto do niego pisze i czego może się spodziewać, gdy już otworzy wiadomość.
Projektując te elementy pamiętaj o:
- personalizacji pola nadawcy - użyta nazwa powinna być krótka (2-3 wyrazy), łatwo identyfikowalna (użyj imienia i nazwy firmy) i stała (ułatwiająca budowanie stałej relacji),
- właściwym tytule wiadomości - powinnien on zachęcać do otwarcia maila w kilku słowach, wskazując na korzyści odbiorcy z zapoznania się z wiadomością. Unikaj jednak sformułowań, które spowodują, że Twoja wiadomość zostanie zatrzymana przez filtry antyspamowe.
- umiejętnym wykorzystaniu preheadera czyli pierwszego zdania, wyświetlanego zaraz za tematem wiadomości. Umieszczenie call to action, rozbudowanie tytuł wiadomości kolejnym zdaniem, przekazanie dodatkowego benefitu, linki umożliwiające w łatwy sposób podzielenie się treścią wiadomości w mediach społecznościowych lub wersji mobilnej, możliwość wypisu z subskrypcji to tylko niektóre z kreatywnych możliwości jakie mają tutaj zastosowanie.
Header
Górna część maila jest pierwszym elementem widocznym dla odbiorcy tuż po jego otwarciu. Postaraj się wyeksponować w niej najważniejsze elementy komunikatu, z jakim chcesz dotrzeć. Często wykorzystuje się go jako zapowiedź przekazu, prezentowanego w dalszej części newslettera.
Użyj grafiki spójnej z identyfikacją wizualną Twojego serwisu, pamiętając by logotyp umieścić w lewym górnym rogu - to miejsce skupia największą uwagę odbiorców. Umieść jedno, najważniejsze call to action, aby nie rozpraszać uwagi odbiorców zbyt dużą ilością drobnych komunikatów. Masz kilka sekund by przekonać odbiorcę, że warto zapoznać się z dalszą częścią wiadomości.
Przy tworzeniu nagłówka pamiętaj o:
- budowaniu krótkiego i zwięzłego komunikatu - 2-3 wyrazowe call to action,
- umieszczeniu logotypu w lewym rogu i jego odpowiednim podlinkowaniu (strona główna Twojego serwisu, bądź dedykowany landing page), opisanego atrybutem ALT, czyli alternatywnym tekstem, wyświetlanym odbiorcom przed wyświetleniem grafiki.
- wykorzystaniu paska nawigacji jeśli Twój newsletter jest mocno rozbudowany. Pozwoli on łatwiej poruszać się użytkownikom po poszczególnych sekcjach Twojego serwisu.
Body
Twój komunikat, przekaz którym chcesz dzielić się ze swoimi odbiorcami. Jego forma będzie różnić się w zależności od celu jaki chcesz osiągnąć, jednak jedna zasada obowiązuje zawsze: prostota przekazu. Odbiorca musi od razu wiedzieć czego od niego oczekujesz. Jeden mail = jeden cel. Przeładowanie informacji przez umieszczenie kilku tematów w jednym miejscu sprawią, że Twój klient poczuje się zagubiony i odejdzie. Pamiętaj, że obecnie skanujemy tekst, niż wgryzamy się wnikliwie w jego treść.
Tworząc główną część newslettera, pamiętaj o:
- widocznym wezwaniu do działania w formie dużych, graficznych przycisków, korespondujących z pozostałymi elementami newslettera jak i strony, do której kierujesz odbiorcę,
- graficznym przedstawieniu treści, przez co komunikat staje się łatwiejszy w odbiorze,
- czytelnym układzie, nie umieszczaj więcej niż 3-5 wiadomości, oddzielonych widocznie od siebie. Większa liczba komunikatów sprawi, że odbiorca nie zapamięta żadnego, dodatkowo - nie wie na którym z nich powinien się skupić.
- wykorzystaniu niestandardowych form do podniesienia atrakcyjności Twojego przekazu (wideo, infografiki, case studies, white papers),
- zoptymalizowaniu mailingów pod urządzenia mobilne - już 53% mailingów marketingowych otwieranych jest na smartfonach, a liczba ta stale rośnie.
Footer
Czyli nic innego jak stopka. Element często pomijany przez marketingowców, zupełne niesłusznie. Oprócz elementów obowiązkowych (dane kontaktowe, adres mailowy, link rezygnacji z subskrypcji), możesz sprytnie wykorzystać ten obszar do umieszczenia elementów pogłębiających relacje z odbiorcą.
Nie przesadzaj z ilością elementów i pamiętaj, że korporacyjne disclaimery, używane w korespondencji biznesowej niekoniecznie muszą być użyte do stopki newslettera.
Elementy o jakich powinieneś pamiętać w stopce:
- dane kontaktowe - poza podpisem czy adresem firmy możesz umieścić namiary na swoje biuro obsługi klienta (często spotykane w obszarze e-commerce) czy linku do strony o firmie (dla komunikacji B2B),
- informacje o firmie dla spółek handlowych: nazwa firmy, adres, NIP, wpis do rejestru, wysokość kapitału zakładowego,
- polityka prywatności, regulamin sklepu, zasady konkursu - czyli wszystkie wymagane prawnie dokumenty. Nie chowaj ich za kolejną podstroną serwisu.
- link rezygnacji z subskrypcji - nie zawsze trafisz ze swoim komunikatem do wszystkich. Ułatw wypis za pomocą jednego linka tym, którzy nie chcą otrzymywać od Ciebie wiadomości. Nie jest to tylko dobra praktyka email marketingu, ale również budowanie zaufania pomiędzy Tobą a odbiorcą. Dodatkowo, pozwala na utrzymanie Twojej bazy subskrybentów w należytym porządku, nic bardziej nietrafionego z punktu widzenia marketera niż komunikat do źle zdefiniowanej grupy docelowej.
- ikony social media - newsletter może być początkiem relacji, którą możesz budować za pomocą własnych profili w social mediach.
- informacje o zdobytych nagrodach, wyróżnieniach, credentialach od innych klientów, które uwiarygodnią Twoją firmę jako partnera biznesowego.