Eliza Gniadek wpis utworzony wpis edytowany
Kilka słów o trendach w marketingu, czyli #4 Aula Polska Kraków już za nami…
Powrót do listy wpisówTego dnia na zewnątrz było mniej więcej tak:
Ale na Wyższej Szkole Europejskiej przy Westerplatte 11 w Krakowie było tak:
Być może dlatego właśnie #4 Aula Polska Kraków zaskoczyła nas bardzo pozytywnie. Mimo siarczystych mrozów, uczestnicy, przyszli tłumnie - jak widać gorąco pragnęli poznać trendy marketingowe na 2018 rok. My, jako organizatorzy, odbieramy to jako potwierdzenie, że Aula Polska Kraków na dobre wpisała się w obraz krakowskich eventów marketingowych - i co ważniejsze - że trzyma wysoki poziom.
Dla tych, co nie wiedzą - Aula Polska to cykliczne spotkania dla entuzjastów nowych technologii i marketingu. Odbywają się w 13 miastach Polski oraz w 2 za granicą. Zapraszani prelegenci dzielą się swoją wiedzą i doświadczeniem z różnych dziedzin, a każda edycja Auli różni się od siebie tematycznie. W Krakowie pieczę nad organizacją Auli sprawuje FreshMail.
Czwarta odsłona spotkania traktowała o trendach i w takim kontekście prelegenci, a wśród nich: Justyna Bakalarska z Marketera+, Anna Żurek z Socjomanii, Karolina Twardosz z Semahead i Paweł Sala z FreshMaila, dzielili się swoimi spostrzeżeniami i przewidywaniami na ten rok.
Poruszyliśmy więc cztery najważniejsze dziedziny marketingu internetowego:
- Content marketing
- Social Media
- SEO
- Email marketing
Trzeba przyznać, że prelegenci stanęli na wysokości zadania i przedstawili merytoryczne, konkretne i ciekawe przykłady nadchodzących trendów.
Jakie będą trendy w content marketingu?
Wydarzenie otworzyło wystąpienie Justyny Bakalarskiej z Marketera+. Już na początku zwróciła uwagę na przesyt treści udostępnianych w sieci, w stosunku do tego, ile możemy ich skonsumować.
Z racji tego, że uwaga odbiorcy trwa obecnie 8 sekund (to mniej niż czas w jaki może skupić się złota rybka!), coraz większe znaczenie ma nie tylko wysokiej jakości content, co context marketing, czyli indywidualne podejście do komunikacji.
Kolejnym trendem jest coraz częstsze oglądanie treści wideo za pomocą smartfonów. Z drugiej strony coraz mniej czasu poświęcamy na zapoznawanie się z nimi - jest to średnio 25% długości filmu.
Czy sztuczna inteligencja wyprze copywriterów i content managerów z rynku? Tę zagwozdkę również poruszyła Justyna podczas swojego wystąpienia. Dlaczego? Ponieważ sztuczna inteligencja już teraz potrafi napisać bardzo poprawne teksty. Na szczęście (dla nas) brakuje jej jednej ważnej rzeczy - kreatywności. To ona sprawia, że treści contentowe są atrakcyjne i chętnie czytane.
Jako ostatni trend został wspomniany influencer marketing. To właśnie influencerzy mogą wpłynąć na wiele decyzji klientów, tylko trzeba ich dobrać odpowiednio do wizerunku swojej marki oraz zadbać, aby ich wizerunek był spójny z wizerunkiem Twojej firmy.
Prelekcję zakończył ciekawy film:
Co nowego w social mediach?
Anna Żurek z Socjomanii zwróciła uwagę na to, że trendy to nie moda i że tworzą się oraz dojrzewają przez wiele lat. Oraz, że to trendy w społeczeństwie wpływają na trendy w marketingu internetowym.
Podzieliła się też wskazówkami:
O co w tym chodzi?
Transparentność dotyczy pojawiających się od jakiegoś czasu fake newsami i postprawdą oraz tym, że coraz mniej wierzymy treściom, które są udostępniane w sieci. Dlatego tak ważne jest mówienie po prostu prawdy i pokazywanie siebie od tej “mniej marketingowej” strony. Posłużyła się przy tym ciekawymi przykładami.
Autentyczność łączy się niejako z poprzednim tematem. Anna zwróciła uwagę na niepokojący trend, że social media uzależniają bardziej niż alkohol czy papierosy.
Media społecznościowe i związana z nimi presja cyfrowa mają negatywny wpływ na postrzeganie siebie - przez co mogą prowadzić do depresji. Bycie autentycznym, czyli pokazywanie, że nie wszystko jest tak piękne jak na Instagramie, to trend, który pozwoli zwiększyć zaufanie do Twojej marki i utożsamić się z nią.
Budowanie społeczności to przede wszystkim działania na grupach na Facebooku, co po ostatnio wprowadzonych zmianach w algorytmach, jest rodzącym się trendem na tym portalu społecznościowym.
Społecznościowy charakter ma również content tworzony przez użytkowników, który możesz z powodzeniem wykorzystać do budowania zasięgu organicznego swoich działań - właściwie za darmo.
Ostatnio każdy rok nazywany jest rokiem mobile ;) Zatem i tego aspektu nie mogło tu zabraknąć. Duży nacisk Anna położyła na nagrania live szczególnie w social mediach. Posługując się danymi wskazała, że aż 80% marek otrzymuje wyższy zasięg organiczny dzięki wykorzystywaniu filmów live oraz 6x większe zaangażowanie odbiorców.
Ostatnim składnikiem bycia trendy w social media jest działanie CSRowe, co wzbudza rzecz jasna pozytywne skojarzenia z marką.
Wystąpienie zakończyła puentą:
Jak zmienia się SEO?
Po przerwie, podczas której można było uzupełnić płyny kawą, herbatą czy RedBullem, przyszedł czas na wystąpienie Karoliny Twardosz z Semahead. Opowiadała, co nowego czeka nas w świecie wyszukiwarki Google’a.
Na pierwszy rzut poszło narzędzie Google Search Console. GSC służy do analizy wyszukiwań, sprawdzaniu linków do Twojej witryny czy tego, czy Twoja strona dostosowana jest do urządzeń mobile.
Nowościami w Google Search Console jest rzucający się od razu w oczy nowy interfejs - na ten moment w wersji beta. Poza tym dane analizowane będą z ostatnich 16 miesięcy oraz znikną niektóre funkcje.
Drugą nowością jest wchodzące w maju tego roku RODO. Niestety nie wszyscy są jeszcze na to przygotowani. Co wprowadzi RODO w kontekście SEO? Głównie to, że danymi osobowymi są również ID, lokalizacja czy status majątkowy lub społeczny. A na zbieranie i przetwarzanie tego typu danych musisz mieć wyraźną zgodę użytkownika. Dlatego konieczne będzie wprowadzenie poprawek na stronie, jak również w szeregach firmy.
Mobile to trend, który niezaprzeczalnie pojawia się w każdej prezentacji. W kontekście SEO jest to Mobile First Indeks, wprowadzony przez Google’a. Do tej pory miejsce w rankingu opierało się o wersje desktopowe. Teraz będzie promować strony, które są dopasowane do wymagań urządzeń mobilnych.
W tym przypadku będziesz musiał zwrócić uwagę na to, czy Twoja strona nie tylko jest responsywna (Google udostępnia narzędzie, dzięki któremu sprawdzisz, czy Twoja witryna jest mobile friendly) ale też czy ładuje się szybko. Duże znaczenie ma też technologia AMP.
Kolejnym trendem jest wprowadzenie Search Experience Optimization, czyli optymalizacji doświadczeń użytkownika. Ponadto zauważalne zmiany są widoczne w SERPie, gdzie wyszukiwarkowy gigant stara się dostarczyć jak najwięcej informacji użytkownikowi w taki sposób, aby ten nie musiał wchodzić na strony internetowe.
Minusem tego trendu jest niestety to, że może pojawić się coraz mniej wyszukań organicznych. Co w związku z tym robić? Należy skupić się na dodawaniu danych strukturalnych, które pokażą w wyszukiwarce np. cenę produktu, średnią ocenę, datę publikacji czy miniaturę zdjęcia.
Co jeszcze stanie się trendem? Wyszukiwanie głosowe! Już teraz jest to bardzo popularne za Oceanem. Przygotowując się do jego nadejścia w nasze strony, warto skupić się na tworzeniu contentu opartego o tzw. długi ogon oraz starać się tworzyć treści w taki sposób, aby odpowiadały na pytania co to jest, jakie są rodzaje, do czego służy itp.
Jeśli zaciekawił Cię temat interfejsów głosowych - tu znajdziesz więcej informacji.
Co słychać w email marketingu?
Ostatnie wystąpienie wygłosił Paweł Sala z FreshMaila. Paweł wskazał na 4 główne trendy w email marketingu.
Pierwszym z nich jest dostarczalność. Dziś filtry antyspamowe działają coraz lepiej i analizują wiadomości nie tylko pod względem niebezpiecznych czy budzących wątpliwość zwrotów, ale też sprawdzają, jak odbiorca reaguje na wysyłane przez Ciebie wiadomości. Sposobem, aby docierać do skrzynek odbiorców będzie więc przestrzeganie najważniejszych dobrych praktyk w email marketingu.
A wśród nich:
- by odbiorca zapisał się na Twój newsletter dobrowolnie (najlepiej w metodzie double opt-in)
- oraz by mógł się z niego wypisać, a także Twoje działania muszą być zgodne z prawem.
Dobry wpływ na dostarczalność ma też zaangażowanie odbiorcy, czyli takie zachowania jak: otwarcie wiadomości, przeniesienie do innego folderu (oczywiście nie do spamu ;) ), odpisanie, czy oznaczenie wiadomości jako nie-spam.
Wpływ na dostarczalność ma też wskaźnik otwarć maili. W tym miejscu Paweł posłużył się dwoma ciekawymi przykładami kampanii aktywacyjnych do nieaktywnych odbiorców, wykorzystując segmentację po lojalności, i które przyniosły nie tylko zwiększenie Open Rate, ale nawet konwersję!
Drugim trendem, nadchodzącym już w maju, jest RODO. W kontekście email marketingu wymusza to wiele zmian, ale głównie trzeba będzie się skupić na pozyskiwaniu odpowiedni zgód, a także modelu double opt in podczas zapisu do newslettera.
Więcej o RODO przeczytasz tutaj:
Trzecim trendem jest tworzenie takich maili, żeby odbiorcy je pokochali. Co to oznacza? Żebyś podczas tworzenia kampanii stosował segmentację i personalizację, włączył automatykę tam, gdzie się da oraz wykorzystywał interaktywne formaty (w tym np. zapowiadana technologia AMP w oknie wiadomości na Gmailu, ale też np. gify czy wideo w newsletterze).
Jako czwarty trend Paweł wskazał Ekosystem danych oraz że przenikanie się różnych form i narzędzi do komunikacji, bazujących na adresie mailowym, może przynieść Ci wiele korzyści.
Był nawet konkurs :)
Nie mogłabym zapomnieć o Konkursie, który trwał podczas całej Auli. Wszyscy uczestnicy, którzy umieścili w social mediach zdjęcie z Auli opatrzone specjalnym hasztagiem mieli szansę wygrać wejściówkę na pierwszy dzień konferencji email marketingowej Mail My Day, która odbędzie się już 20-21 marca w Warszawie, a także najnowsze wydanie książki autorstwa Pawła Sali “Świeże podejście do email marketingu”.
Zobacz też nasze poprzednie relacje z Auli: