FreshMail wpis utworzony wpis edytowany
Maile transakcyjne od podstaw – na co zwrócić uwagę, kiedy zaczynasz?
Powrót do listy wpisówMaile transakcyjne to te, na które Twoi odbiorcy czekają i które otwierają o wiele częściej niż standardowe e-maile sprzedażowe. Nie pozwól im się niecierpliwić. Zadbaj o te automatyczne wiadomości w każdym detalu i wykorzystaj wysoki Open Rate. Dziś powiemy Ci, jak to zrobić.
Kiedy wysyłać maile transakcyjne?
Maile transakcyjne to wszystkie wiadomości wysyłane automatycznie w odpowiedzi na działanie, jakie użytkownik podjął w obrębie strony internetowej czy aplikacji. Są to na przykład:
- e-mail powitalny po założeniu konta lub subskrypcji;
- wiadomość ze zmianą hasła;
- potwierdzenie transakcji;
- informacje o przesyłce;
- przypomnienie o zbliżającej się płatności;
- e-mail z fakturą;
- powiadomienie o nieudanej płatności;
- wiadomość weryfikująca tożsamość;
- przypomnienie o porzuconym koszyku;
- e-mail z ankietą po zakupach lub skorzystaniu z usługi.
Przykładów jest więcej:
Źródło: Chees.com
Maile transakcyjne możesz wysyłać we wszystkich e-commerce’ach, portalach i platformach, gdzie jest możliwość założenia konta czy chociaż pozostawienia adresu e-mail. Przykładowo ktoś może nie chcieć zakładać konta w sklepie internetowym, ale może zostawić adres w celu powiadomienia o dostępności towaru. Tak samo jak osoba, która bez założenia konta po prostu kupuje bilety do kina drogą elektroniczną i oczekuje przesłania ich na maila. Te powiadomienia to również maile transakcyjne.
Od czego zacząć?
W mailach transakcyjnych liczy się przede wszystkim to, by natychmiast trafiały do inboxa odbiorcy. Nie do SPAM-u, do inboxa! Niestety niektóre platformy e-commerce, systemy CMS oraz ERP odpowiedzialne za automatyczną wysyłkę powiadomień nie spełniają tej roli. Dlatego zacznij od dokładnego przetestowania swojej platformy pod tym kątem. Zwróć uwagę czy oferuje:
- Dedykowane adresy IP - dzięki nim maile wysyłane przez innych użytkowników tej platformy nie będą mieć wpływu na dostarczalność Twoich.
- Zabezpieczenia SPF, DKIM i DMARC - sprawiają, że serwery pocztowe, gdy wyślesz do nich wiadomość e-mail, otrzymują informację, że nikt się pod Ciebie nie podszywa. Posiadanie tych zabezpieczeń bardzo korzystnie wpływa na dostarczalność maili transakcyjnych.
- Brak dziennego limitu wysyłek - gdy wysyłasz wiadomości transakcyjne, taki limit może powodować, że część z nich nie dotrze do adresatów we właściwym momencie.
- Możliwości dowolnego edytowania szablonów wiadomości transakcyjnych. Wiele platform i systemów tego nie posiada. Z kolei dostępne szablony czasem nie są dostosowane do wyświetlania na urządzeniach mobilnych. Przetestuj to, bo źle wyglądające maile transakcyjne rzutują na Twoją markę.
Jeżeli sprawdzisz każdy punkt i okaże się, że nie wszystko działa tak, jak powinno, sprawdź dedykowany system do ekspresowej i skutecznej wysyłki maili transakcyjnych, czyli FreshMail. Posiada wszystkie wymienione powyżej punkty i oferuje o wiele więcej. Możesz też łatwo zintegrować go ze swoją obecną platformą.
Takie rozwiązanie przynosi wiele korzyści, z czego największymi są najwyższa dostarczalność, możliwość edycji wiadomości, większe zadowolenie klientów oraz bezpieczeństwo ich danych.
Jakie maile wysyłać?
Gdy już zapewnisz najwyższą dostarczalność maili transakcyjnych, pomyśl, jakie wiadomości powinni otrzymywać Twoi odbiorcy. Jest to zawsze sprawą indywidualną i zależną od rodzaju działalności. Podpowiadamy jednak, na jakich celach możesz się skupić:
Umożliwienie i ułatwienie korzystania ze strony lub aplikacji
Pomyśl o całej ścieżce użytkownika na Twojej stronie czy w aplikacji. Co musi się wydarzyć, aby pomyślnie założył konto? A co, by się zalogował? Co w przypadku, gdy zapomni hasła lub włączy weryfikację dwuetapową? Do tych wszystkich akcji potrzebne są maile transakcyjne.
Informowanie klientów
Jeżeli Twoi klienci rozliczają się z Tobą w systemie abonamentowym i płacą Ci w powtarzalnych odstępach czasu (miesiąc, kwartał, rok), przesyłaj im automatyczne faktury lub przypomnienia o płatności. Ustaw również mail, który poinformuje klienta, że opłata została pobrana lub że płatność się nie powiodła. Zmiany regulaminu, statusu zamówienia, środków na koncie? To wszystko są bardzo ważne informacje z punktu widzenia użytkownika. Dlatego najlepiej jest je przesyłać przy pomocy maili transakcyjnych.
Źródło: Ikea
Ikea nie tylko jasno informuje o statusie zamówienia, ale daje też przydatne dla odbiorcy linki do kontaktu czy pomocy.
Zwiększenie zadowolenia użytkowników
Ten cel poniekąd łączy się z poprzednim. Dobrze poinformowany klient, to klient zadowolony. Wyobraź sobie sytuację, w której zamawiasz jakiś towar w sklepie internetowym i nie dostajesz potwierdzenia zamówienia albo informacji o planowanym czasie doręczenia przesyłki. Wzbudziłoby to Twoją irytację, prawda? Dlatego tak ważne są maile transakcyjne i ich dostarczalność. Wykorzystaj również badania transakcyjne do sprawdzenia zadowolenia klientów oraz do poprawy ich w przyszłości.
Tytuł - liczy się zrozumiałość
W przeciwieństwie do kampanii e-mail marketingowych, które powinny się wyróżniać, temat i preheader maili transakcyjnych należy pisać zwięźle i klarownie. A zatem tak, by użytkownik wiedział, że to jest ta wiadomość, na którą czeka:
Zachowaj spójność marki
Maile transakcyjne powinny zawsze pasować do wyglądu, stylu i głosu Twojej marki i swoim wyglądem oraz treścią wskazywać, że pochodzą właśnie od Ciebie. Wiadomości, które wyglądają, jakby zostały zaprojektowane przez amatora, i które odstają od wizerunku firmy, mogą podważyć jej wiarygodność. To dlatego tak ważna jest możliwość edytowania szablonów.
Źródło: Bolt
Użyj czytelnego CTA
Jeżeli odbiorca Twojego maila transakcyjnego ma wykonać jakieś działanie, ułatw mu to. Umieść w wiadomości wyróżniający się przycisk, który wprost informuje, co się stanie po kliknięciu. Na przykład: Resetuj hasło. Jest to tym ważniejsze, że czasami użytkownik, który zapomniał danych logowania, znajduje się w stresie i potrzebuje szybkiego rozwiązania swojego problemu.
Źródło: Vivino
Wykorzystaj wysoki Open Rate do sprzedaży
Jak wspominaliśmy, maile transakcyjne cieszą się wysokim wskaźnikiem otwarć. Warto to wykorzystać na przykład do zwiększenia sprzedaży. W tym celu pod właściwą treścią wiadomości, umieść wyróżnione produkty lub informację o promocji. Jeżeli mail transakcyjny dotyczy zakupionego przedmiotu, wtedy najlepszym wyjściem jest pokazanie w nim produktów komplementarnych. Przykładowo: ktoś kupuje rower w sklepie online, otrzymuje e-mail z potwierdzeniem transakcji, otwiera i widzi, że inni klienci często do tego produktu dobierali też kask, pompkę czy bidon.
Poproś o opinię
Opinie klientów są dla każdej firmy wartościowe, bo dają szansę na poprawę jakości usług. Z kolei te pochwalne oraz wysokie oceny produktów są najlepszą reklamą. Dlatego zawsze warto prosić klientów o zdanie i zachęcać do podzielenia się informacją zwrotną:
Źródło: Media Expert
Testuj!
Gdy ustawisz maile transakcyjne w swoim systemie, musisz je dobrze przetestować. Sprawdź nie tylko, czy się właściwie wysyłają po wykonaniu określonej akcji. Równie ważne jest to, jak wyświetlają się na różnych skrzynkach oraz czy nie wpadają do folderu SPAM. A kiedy już je uruchomisz, to regularnie sprawdzaj raporty, testuj różne elementy (np. testy A/B tematu) i optymalizuj.
Podsumowanie
Maile transakcyjne to postawa w utrzymywaniu dobrych relacji z klientami i szansa na zwiększenie ich zadowolenia. Pozwalają nie tylko przekazywać najważniejsze informacje użytkownikom, ale też bezpośrednio zachęcają ich do kolejnych zakupów. Warunkiem jest jednak to, by Twoje maile transakcyjne zawsze docierały do skrzynki odbiorców i to w jak najszybszym czasie. Dlatego zanim je ustawisz, sprawdź, czy masz do tego właściwy system.