Szymon Dyrlaga wpis utworzony wpis edytowany
Maile transakcyjne a RODO – co musisz wiedzieć?
Powrót do listy wpisówO przepisach Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych, które obowiązują od 25 maja 2018 r, pisaliśmy bardzo dużo na naszej stronie oraz w mediach. Prawo unijne w dużym stopniu wpłynęło na email marketing, zwłaszcza jeśli chodzi o zbieranie bazy mailowej, informowanie subskrybentów o ich prawach, a także samo przetwarzanie danych. Czy przepisy te również odnoszą się do maili transakcyjnych? Sprawdź, co musisz wiedzieć.
Czy wysyłając email transakcyjny, przetwarzam dane osobowe?
Zazwyczaj tak. Wiadomości tego typu zwykle wiążą się z transakcją, jaką odbiorca dokonał w Twoim sklepie czy serwisie. Przy składaniu zamówienia zwykle podaje się dokładne dane osobowe, które później zawarte są w treści maila lub na fakturze w załączniku. Istnieją jednak wyjątki od reguły, ponieważ może zdarzyć się tak, że ktoś na Twojej stronie poprosi o przypomnienie hasła do jego konta, do którego założenia potrzebny jest tylko adres email i hasło. Jak być może wiesz, adres mailowy nie zawsze jest daną osobową.
Dane osobowe to takie informacje, które pozwalają na zidentyfikowanie konkretnej osoby fizycznej (Art. 6). Jeżeli więc w Twoim serwisie założy konto właściciel adresu przystojnyblondyn@domena.pl, to sam ten adres nie może być uznany za dane osobowe (co innego, gdy przy rejestracji wymagane jest też podanie innych informacji). Jeżeli jednak w adresie występuje imię i nazwisko, a w dodatku jest on założony w domenie firmowej, np. jan.cytryna@freshmail.pl, to identyfikacja jego właściciela nie jest trudna - w tej sytuacji adres email jest daną osobową. Ciekawostka
Czy potrzebuję specjalnej zgody na wysyłanie maili transakcyjnych?
Na szczęście RODO nie wymaga zgody odbiorcy na wysyłanie każdego rodzaju wiadomości, gdyż byłoby to uciążliwe zarówno dla przedsiębiorców, jak i zwykłych użytkowników internetu. Mimo to wiele firm umieszcza zgodę np. na “przetwarzanie danych osobowych w celu realizacji zamówienia”, co jest niepotrzebne.
Kiedy nie muszę posiadać zgody na wysłanie wiadomości email?
Zgody wymagane są głównie do działań marketingowych, jak wysyłka newslettera, czy składania ofert handlowych. Natomiast nie musisz ich posiadać, gdy wysyłasz:
- informacje dla klientów w celu realizacji zamówienia, czyli właśnie wszelkiego rodzaju maile transakcyjne, jak np. potwierdzenie przyjęcia zamówienia do realizacji, informacje o jego stanie czy planowanej godzinie dostarczenia przesyłki;
- ofertę handlową w odpowiedzi na bezpośrednie pytanie użytkownika - jeżeli więc ktoś zapyta Cię o wycenę danej usługi, możesz mu spokojnie odpowiedzieć, pod warunkiem, że nie będziesz przesyłać później dodatkowych informacji i ofert;
- wiadomość na adres dostępny publicznie (np. na stronie internetowej firmy) w celu, dla którego został podany - jeżeli w danej witrynie znajdziesz informację, że w sprawach współpracy możesz pisać na adres xyz@firma.pl, to nie masz powodów do obaw, gdy wyślesz na niego propozycję współpracy;
- wiadomości w prawnie uzasadnionym interesie, jak np. dochodzenie roszczeń od klientów.
Warto zwrócić uwagę na ostatni punkt. RODO zezwala na wysyłkę wiadomości ważnych z punktu widzenia administratora danych osobowych, bez konieczności posiadania zgody. Jeżeli więc użytkownicy zakładają w Twoim serwisie konta, podając do nich adres email, możesz na nie wysłać nie tylko potwierdzenie założenie konta, ale też np. informacje o zmianie regulaminu, zmianach w serwisie lub usłudze, przypomnienia o terminach płatności itp.
Zapier to narzędzie, dzięki któremu połączysz ze sobą aplikacje i zautomatyzujesz przepływ danych między nimi.
Dlaczego warto?
- Nie musisz posiadać technologicznej wiedzy.
- Parując niezliczoną ilość aplikacji dostępnych w Zapierze z FreshMailem – zyskujesz czas.
- Automatyzując wymianę danych pomiędzy aplikacjami i narzędziami, m.in.: Gmailem, PayPalem, ZenDeskiem czy Unbounce – możesz skupić się na tym, co ważne.
Pełną listę dostępnych aplikacji znajdziesz na Zapier.com.
Czy mogę wysyłać mailingi i newslettery do swoich klientów?
Jak zapewne już się domyślasz, dokonanie transakcji lub założenie konta w Twoim sklepie internetowym czy serwisie nie jest podstawą do tego, by wysyłać wiadomości marketingowe. Twoi klienci powinni mieć możliwość wyrażenia (lub też niewyrażenia) zgody na otrzymywanie newslettera. Dlatego jeśli chcesz budować bazę odbiorców, na stronie transakcji umieść check-box do zaznaczenia z odpowiednią formułą.
Po wejściu w życie RODO jeden z pierwszych pozwów, związanych z otrzymywaniem nie zamówionej oferty handlowej, dotyczył wiadomości potwierdzającej zapis do newslettera. Obywatel Niemiec chciał odszkodowania, argumentując, że email tego typu to również SPAM. Ostatecznie sąd rozpatrzył sprawę na jego niekorzyść. Mimo wszystko warto być przezornym. Podobne skargi mogą wpływać, gdy dojdzie do ataku cyberprzestępców zwanego email bombingiem. Z tego powodu zawsze doradzamy, by wszystkie formularze, jakie posiadasz na swojej stronie internetowej, zabezpieczyć za pomocą reCAPTCHA. Ciekawostka