FreshMail wpis utworzony wpis edytowany
Lead magnet, który przyciąga? Poznaj te 5 sposobów!
Powrót do listy wpisówProces generowania leadów to twardy orzech do zgryzienia. Jak bowiem nakłonić użytkowników do pozostawienia swoich prywatnych danych w celach marketingowych i sprzedażowych? Z jednej strony są one uważane za jedne z bardziej wartościowych informacji jakie firma może pozyskiwać o kliencie na początku jego ścieżki zakupowej. Z drugiej natomiast, użytkownicy zdążyli przyzwyczaić się do lead magnetów i często dość rozrzutnie dzielą się swoimi adresami e-mail, przez co firmom może być trudno zweryfikować ich jakość.
W sieci aż roi się od darmowych materiałów, które można ściągnąć podając kilka swoich danych. Okazuje się więc, że ciekawy materiał może nie przynosić oczekiwanej liczby leadów lub uzyskane nowe kontakty nie będą spełniały określonej jakości. Jak zawsze, “diabeł tkwi w szczegółach”, w tym przypadku w samym sposobie generowania leadów.
W tym wpisie dowiesz się dlaczego Twoje lead magnety mogą nie konwertować oraz poznasz sposoby, by poprawić ich skuteczność.
Co to jest lead magnet?
Magnesy na leady - czyli wszelkie darmowe materiały, które użytkownicy mogą pobrać lub z których mogą skorzystać, w zamian za podanie kilku informacji kontaktowych. Większość użytkowników internetu dobrze wie, że dane takie jak adres e-mail, imię, nazwisko, zajmowane stanowisko czy numer telefonu są dla firm na wagę złota. To dzięki nim firmy mogą profilować odbiorców swoich treści i budować relacje z zainteresowanymi, by w końcu zachęcić ich do skorzystania z konkretnych usług czy do zakupienia oferowanych produktów.
Celem lead magnetu jest więc wzbudzenie zainteresowania użytkownika (w tym (potencjalnych klientów, partnerów czy usługobiorców) i przekonanie go, że dany materiał jest wart pozostawienia swoich danych. W jaki sposób to zrobić? O tym poniżej!
Przykłady i rodzaje lead magnetów
Magnesy na leady mogą przyjmować bardzo różną formę. Warto dopasować ją do swojej branży (choć czasami można postawić na mniej wykorzystywana formę, by wyróżnić się spośród konkurencji). Przede wszystkim forma lead magnetu powinna być jak najbardziej przystępna i łatwa w zrozumieniu dla Twojego potencjalnego klienta. A oto kilka propozycji:
- poradnik, przewodnik czy też inaczej, ebook,
- raport,
- kurs e-mailowy,
- wideo, np. demo,
- bezpłatna konsultacja,
- rabat lub specjalna okazja,
- wydarzenie online, np. webinary czy konferencja,
- free samples - czyli bezpłatna próbka,
- case study,
- quizy, testy,
- kalkulatory online,
- prezentacje,
- pakiety narzędzi (w różnych formatach),
- checklisty, kalendarze lub zestawy inspiracji.
Jak przekonać użytkowników, że warto pobrać lead magnet?
Jak sama nazwa wskazuje, magnesy na leady mają - przyciągać. A więc wzbudzać zainteresowanie, powodować, że użytkownicy nie mogą przejść obok nich obojętnie i zatrzymują swój wzrok podczas scrollowania. Muszą więc wpisywać się w ich potrzeby czy zainteresowania. Muszą nieść wartość. Tworząc lead magnety warto więc nie mysleć o nich jak o darmowych materiałach - ich rola bowiem wykracza dużo poza rozdawane za darmo długopisy czy kolorowe karteczki z logiem firmy.
Rolą lead magnetów jest m.in:
- budowanie pozycji eksperta poprzez dzielenie się pewną częścią swojego firmowego know-how,
- zapoznawanie potencjalnych klientów z Twoją firmą, w tym oferowanymi przez nią usługami czy produktami w mniej nachalny sposób,
- przekonywanie subskrybentów do jakości pełnionych usług czy oferowanych produktów,
- edukowanie potencjalnych klientów i pomoc w zrozumieniu jak działa Twoja firma.
- nieść wartość dla potencjalnego klienta - mają pomagać rozwiązać obecny problem, podsyłać wskazówki, inspirować, wyjaśniać skomplikowane procesy czy pojęcia,
- być w łatwo przystępnej i zrozumiałej formie - tak aby użytkownik nie potrzebował instrukcji by tego materiału skorzystać,
- odpowiadać na aktualne potrzeby potencjalnego klienta,
- zawierać najświeższe informacje, które będą na bieżąco uaktualniane,
- zachęcać do podjęcia kolejnych kroków lub do kontaktu z firmą,
- być dostarczane do skrzynki mailowej (lub poprzez inny kanał) możliwie prosto, szybko i bez turbulencji czy wizyty w spamie. :)
5 wskazówek jak ulepszyć skuteczność lead magnetów
Przechodzimy tutaj do bardziej technicznych aspektów, które mogą stanowić kluczową rolę w kwestii jakości i ilości zbieranych leadów. A oto i 5 wskazówek, które pomogą wpłynąć na skuteczność Twoich lead magnetów:
1. Oprawa graficzna, która cieszy oko!
Oprócz wartościowej treści, którą chcesz przekazać użytkownikom, nie mniej ważny jest sposób jak dany materiał będzie się prezentował. Tworząc oprawę graficzną dla swojego ebooka, kursu czy raportu (lub też lead magnetu w innej ciekawej formie):
- pamiętaj o dopasowanej kolorystyce - nawet jeśli planujesz eksperymentować z nowoczesnymi czy bardziej jaskrawymi kolorami, lead magnet powinien nawiązywać do kolorów wykorzystywanych przez Twoją firmę i będących z nią łatwo kojarzony,
- jeśli planujesz co jakiś czas wydawać różne materiały postaw na ich spójność, tak aby ci, którzy mieli okazję ściągnąć pierwszą część, z której byli bardzo zadowoleni łatwo rozpoznali tę kolejną i równie chętnie ją pobrali,
- planując dystrybucję lead magnetu poprzez landing page upewnij się, że w treści są przedstawione korzyści wynikające z pobrania materiału, a landing page jest prosty do zrozumienia oraz zawiera jedno kluczowe CTA - np. “Pobierz teraz”.
2. Trzymaj formę i wybierz tę właściwą
Czy checklista lub poradnik będzie atrakcyjną i zrozumianą formą dla odbiorców? Być może warto przekazać te informacje w inny, ciekawszy i łatwiejszy do przyswojenia sposób. Poeksperymentuj trochę ze sposobem przekazania treści, oferując np. pakiet narzędzi w formie kursu na maila (codziennie inne narzędzie) zamiast spisu narzędzi jako e-book. Tutaj liczy się kreatywność! Działasz w mniej kreatywnej branży i jedyne co przychodzi Ci do głowy, to obszerny raport z danymi? Może w takim razie uda Ci się te dane przedstawić w formie interaktywnej prezentacji lub też użyć ich by zbudować kalkulator online?
3. Wymagaj tylko tyle danych, ile rzeczywiście potrzebujesz
Imię, nazwisko, e-mail, numer telefonu, stanowisko, branża, nr buta i może jeszcze imię zwierzaka? ? Czy na tym etapie potrzebujesz od swojego odbiorcy aż tyle informacji? Bardzo często zbyt długie formularze zniechęcają użytkowników do ich wypełnienia, mimo, że materiał wydaje się ciekawy. Jeżeli to możliwe ogranicz swój formularz zbierający leady do jednego, maksymalnie trzech pól.
4.Długość ma znaczenie
Nie wszystkie informacje czy wskazówki nadają się na lead magnety. Niektóre krótsze lub prostsze do przedstawienia dane lepiej umieścić np. na firmowym blogu czy też w wiadomości przesyłanej w newsletterze. Materiał, który ma służyć jako lead magnet i ma być oferowany “za maila” czy inne dane, warto by wyjaśniał bardziej złożoną kwestię lub zagadnienie. Pamiętaj, że to co użytkownik zastanie w Twoim materiale będzie świadczyć też o Twojej firmie i aż żal, by miał na to poświęcić jedynie kilka sekund.
5. Spraw, by było im śpieszno!
Jeśli materiał, który ma zbierać leady daje taką możliwość, spraw, by oferowany był w określonym czasie lub wymagał od użytkownika pobrania go w danym momencie. Przykład? Zaproponuj, że tylko X użytkowników dostanie do niego dostęp lub w określonym czasie będzie można uzyskać materiał w przedpremierze. Zmotywuj odbiorców do podjęcia akcji teraz, zamiast odkładać ją na później.
A oto przykład treści newslettera wysyłanego do bazy subskrybentów Verseo. Otrzymali oni wiadomość o nowym poradniku wyjaśniającym sprawy RODO dla e-commerce jeszcze przed uruchomieniem całej kampanii reklamowej:
Kanały, które grają kluczową rolę w zbieraniu leadów
Ebook, raport czy webinar przygotowany, a Ty zastanawiasz się w jaki sposób szybko i tanio dotrzeć do odpowiedniej grupy odbiorców? Chcesz powiadomić o tym osoby odwiedzające Twoją stronę lub profile w mediach społecznościowych? Zacznij od prostych i skutecznych kanałów.
Pozyskuj leady dzięki Google Ads
Kampanie w Google to jedne z najbardziej skutecznych kanałów generujących leady. Dlaczego? Jest ku temu kilka przesłanek:
- uruchomienie kampanii jest szybkie - już w ciągu jednego lub dwóch dni możesz zacząć pozyskiwać leady,
- masz dostęp do danych i statystyk - dzięki czemu możesz sprawdzić czy np. dany landing page konwertuje, które banery reklamowe są najchętniej klikane oraz które produkty generują najwyższą sprzedaż,
- remarketing - możesz ustawić kampanię tak, aby każdy kto odwiedza Twoją stronę został powiadomiony o nowym materiale np. poprzez kampanię w sieci reklamowej,
- i więcej! Jest wiele zalet, dla których Google Ads to pierwsze źródło, z którego warto skorzystać jeśli dopiero zaczynamy przygodę z lead magnetami (oraz jeśli zamierzamy ją kontynuować na większą skalę).
Facebook Ads i kampania leadowa
Skoro Google Ads zapewni Ci dotarcie do użytkowników z poziomu wyszukiwarki internetowej, to Facebook Ads zapewni zdobycie odbiorców Twoich materiałów z kilku najbardziej popularnych mediów społecznościowych na świecie (Facebook, Instagram, Messenger). Jesli więc prowadzisz profile swojej firmy w tych kanałach na pewno warto wypróbować też płatne rozwiązania, by promować przygotowane materiały i zdobywać leady.
E-mail marketing
Zapewne większość przygotowanych przez Twoją firmę lead magnetów będzie dostarczana drogą mailową. Upewnij się więc, że ten kanał działa jak należy - wysyła materiały na czas (jak szybko tylko się da!), nie trafiają one do spamu i wyświetlają się jak należy, bez względu na to z jakiej poczty dany użytkownik korzysta. A o tym, jak przeprowadzić skuteczną kampanię z wykorzystaniem narzędzi FreshMaila poczytasz tutaj.