Joanna Wójcik wpis utworzony wpis edytowany
Jak skutecznie rekrutować za pomocą email marketingu?
Powrót do listy wpisówCo mają ze sobą wspólnego: nowoczesne działania rekrutacyjne oraz marketing? Zdaniem profesjonalnych head hunterów coraz więcej, zwłaszcza w przypadku rekrutacji wysokiej klasy specjalistów w branżach technologicznych. Relacja na linii potencjalny pracownik - pracodawca zmienia się. Poszukujący pracy mają coraz wyższe wymagania w stosunku do firm, które chcą ich zatrudnić. To powoduje, że rekruterzy muszą traktować ich, nie tylko jako potencjalnych kandydatów, ale również jako... klientów.
Chcesz pozyskiwać pracowników jak najlepsi marketerzy rzesze konsumentów? Pokażę Ci, jak do tego celu wykorzystać jedne z najefektywniejszych narzędzi marketingowych - email i marketing automation.
Baza kandydatów… automatycznie!
Rekruterzy sporą część swojego czasu pracy przeznaczają na zbieranie oraz selekcję aplikacji, a następnie wpisywanie danych kandydatów do bazy kontaktów. Umieszczenie formularza zapisu w „zakładce kariery” lub na dedykowanej landing page, skutecznie zautomatyzuje ten proces.
Możesz również skorzystać z tego udogodnienia wszędzie tam, gdzie spotykasz się z kandydatami, np. podczas rozmów kwalifikacyjnych czy targów pracy. Dzięki zainstalowanej na tablecie aplikacji FreshForm, możesz zbierać dane kandydatów także będąc offline. Gdy ponownie będziesz w zasięgu sieci, zostaną one automatycznie zsynchronizowane z Twoją listą mailingową na FreshMailu. Pozwoli Ci to pozostać w kontakcie także z kandydatami, którzy nie zostali zatrudnieni lub nie zwolniło się jeszcze dla nich odpowiednie stanowisko.
Dzięki wykorzystaniu odpowiednich pól dodatkowych w formularzu zapisu, system do email marketingu spełni dla Ciebie funkcję podobną do systemu CRM, bez dodatkowych nakładów finansowych. Wszystkie pozostawione dane zostaną przyporządkowane odpowiednim kandydatom. Co najważniejsze, są one szyfrowane i bezpiecznie przechowywane na serwerach systemu. Jest to jeden z najskuteczniejszych sposobów na to, aby stworzyć wewnętrznie uporządkowaną bazę potencjalnych kandydatów do pracy, całkowicie bez Twojego udziału.
Warto przemyśleć na podstawie jakich danych będziesz targetować późniejszy przekaz, jeszcze przed rozpoczęciem kampanii rekrutacyjnej. Zastosowane pola dodatkowe pozwolą Ci, nie tylko zbierać typowe dane demograficzne, ale również dopasować je do preferowanej przez kandydata lokalizacji zatrudnienia oraz stanowisk. W ten sposób, przy wykorzystaniu jednego formularza zapisu, możesz pozyskać komplet informacji niezbędnych do dalszych działań.
Dzięki zastosowaniu automatyzacji w systemie do email marketingu, rekruterzy mogą liczyć również na inne udogodnienia.
Wykorzystanie mechanizmu zapisu na subskrypcję Double opt-in podczas budowania bazy kandydatów, daje pewność, że wskazany adres email został dobrowolnie i w pełni świadomie podany, a dodatkowo jest aktualny i poprawny. Zaoszczędzisz w ten sposób dużo czasu na poszukiwaniu poprawnych danych kontaktowych kandydata, co może się zdarzyć w przypadku innych form budowania bazy.
Co więcej, system potwierdzania subskrypcji Double Opt-In jest w pełni zgodny z wymaganiami stawianymi przez polskie prawo. Art. 24. 1 Ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną z dnia 18 lipca 2002 roku, który mówi: „Kto przesyła za pomocą środków komunikacji elektronicznej niezamówione informacje handlowe, podlega karze grzywny".
Zgodnie z email marketingową etykietą, kluczową zasadą, której należy przestrzegać, jest umieszczanie w wiadomościach widocznych i jednoznacznych w odbiorze linków wypisu z subskrypcji. W przypadku budowania bazy kandydatów poprzez stronę internetową ich wykorzystanie niesie za sobą jeszcze dodatkową korzyść. Odbiorcy newslettera danej firmy mają przez cały czas możliwość natychmiastowego wypisania się, np. jeśli znajdą już inną pracę. Jako rekruter zyskujesz więc pewność, że Twoja baza kandydatów jest cały czas aktualna… a Ty nie musisz nic w tym celu robić.
Spersonalizowane wiadomości… dla wszystkich Twoich kandydatów
Jeśli firma nie chce inwestować w zaawansowane narzędzia służące do selekcji cv oraz automatycznej komunikacji z wieloma kandydatami na raz, a Tobie zależy na tym, aby jak najefektywniej wykonywać swoją pracę w tym zakresie - warto wypróbować możliwości personalizacji i geotargetowania w email marketingu.
Dzięki zastosowaniu pól dodatkowych z pierwszej części tego postu, możesz zacząć wysyłać w pełni dopasowane i spersonalizowane wiadomości do wielu kandydatów na raz. Sprawdza się to m.in. w przypadku wysyłania zaproszeń na internetowe testy kompetencji. Wystarczy niewielki nakład Twojej pracy, aby móc też przeprowadzać testy w całości przy użyciu odpowiednio przygotowanego mailingu.
Chcesz zwrócić się bezpośrednio do potencjalnego nowego pracownika, i użyć jego imienia w treści maila? A może rekrutujesz na kilka stanowisk w różnych firmach jednocześnie i są one zlokalizowane w różnych miastach?
Wykorzystując powyższe mechanizmy możesz zapomnieć o ręcznym wysyłaniu setek różnych maili, jednocześnie masz pewność, że kandydaci nie poczują się tylko jednymi z wielu, z którymi się kontaktujesz. Traktując każdego odbiorcę indywidualnie okazujesz niezbędny szacunek i zwiększasz swoje szanse na pozyskanie wartościowych pracowników w przyszłości. Spersonalizowana odpowiedź jest szczególnie ważna w przypadku kandydatów, którzy nie zakwalifikowali się na dane stanowisko. Profesjonalny feedback pomoże sprawić, aby zostali oni z firmą w kontakcie i być może zostali zatrudnieni przy kolejnej rekrutacji.
Pamiętaj, że 70% firm nie personalizuje swoich wiadomości email marketingowych, masz dużą szansę wyróżnić się na ich tle.
Automatyzacja w email marketingu pozwoli Ci również wysyłać do kandydatów oferty pracy precyzyjnie dobrane z uwzględnieniem ich preferencji. Masz wtedy pewność, że otrzymują oni jedynie powiadomienia o interesujących ich stanowiskach i nie wypiszą się z subskrypcji zirytowani spamem w ich skrzynce.
Dzięki wykorzystaniu autoresponderów, o których przeczytasz poniżej, stworzysz również pełne ścieżki komunikacji z potencjalnym nowym pracownikiem. Odbiorca otworzył maila powitalnego? Automatycznie otrzyma wiadomość z informacjami nt. misji i wartości Twojej firmy, co już na wczesnym etapie znajomości buduje świadomość odnośnie danego miejsca pracy.
Magia autoresponderów
Co zrobić, aby utrzymać emailowy kontakt z kandydatami, którzy nie znaleźli zatrudnienia w Twojej firmie podczas ostatniej rekrutacji? Jak podtrzymać ich zainteresowanie nie poświęcając na to jednocześnie wiele czasu?
Autorespondery, czyli wiadomości wysyłane pod wpływem odpowiedniego wyzwalacza, pomogą Ci w tej sytuacji. Używając autorespondera „wysyłka cykliczna” możesz zaprogramować listę wiadomości, które zostaną automatycznie wysłane do wybranej przez Ciebie grupy odbiorców, po upłynięciu określonego czasu, np. w odstępach tygodniowych.
Przekażesz w ten sposób więcej wiadomości na temat firmy i wykreujesz jej przyjazny wizerunek. Zyskujesz również możliwość zaproszenia niezatrudnionego kandydata na zaplanowane dni otwarte czy targi kariery. Nie będzie miał on poczucia, że został całkowicie zignorowany przez firmę i nadal pozostanie z nią w kontakcie, dając Ci tym samym szansę na zatrudnienie go przy kolejnym projekcie.
Oferujesz potencjalnym kandydatom możliwość uczestnictwa w szkoleniu przed rozmową kwalifikacyjną, aby zwiększyć ich szansę na otrzymanie wymarzonego stanowiska? Wystarczy, że stworzysz plan, wg którego będzie ono podzielone na określone rozdziały. Dzięki „autoresponderowi po otwarciu”, będą one automtycznie dostarczane do jego skrzynki po otwarciu poprzedniej wiadomości. Co najważniejsze, treść autorespondera i jego ramy czasowe ustawiasz tylko raz, reszta procesu przebiega już bez angażowania Twojego czasu.
Co zyskujesz wykorzystując tajniki mass mailingu oraz marketing automation, podczas prowadzenia rekrutacji?
- Przede wszystkim więcej czasu, na te obowiązki, których nie da się zautomatyzować, takie jak przeprowadzanie rozmów kwalifikacyjnych czy Assessment Centre. Od nikogo nie nauczysz się oszczędności czasu tak dobrze, jak od zabieganych marketerów, dla których wszystko powinno być ASAP.
- Najlepszych pracowników dla firmy, dla której rekrutujesz. Dzięki spersonalizowanym ofertom pracy i temu, że pozostajesz w stałym kontakcie także z kandydatami, którzy nie zostali zatrudnieni, nigdy nie zmarnujesz okazji na pozyskanie ważnego specjalisty.
- Przy małym nakładzie pracy, zbudujesz przyjazny wizerunek firmy, która traktuje zarówno potencjalnych jak ich obecnych pracowników z szacunkiem, i dla której chce się pracować.
Brzmi przekonująco? Możesz zacząć od razu:
1. Wybierz system do email marketingu, który będzie dla Ciebie wygodny i łatwy w obsłudze. Na rynku dostępne są testowe wersje aplikacji, które pozwolą Ci przetestować różne rozwiązania, np. ta od FreshMaila.
2. Ściągnij na tablet aplikację z mobilnym formularzem zapisu.
3. Stwórz strategię, wg której będziesz komunikować się z kandydatami i na jej podstawie wybierz pola dodatkowe, o wypełnienie, których będziesz prosić, np. imię i nazwisko, interesujące ich stanowiska i lokalizacja miejsca pracy.
4. Stwórz wiadomości (kampanie), którymi będziesz się posługiwać w komunikacji do wielu kandydatów na raz, np. zaproszenie do rozwiązania testu kompetencyjnego.
5. Ustaw autorespondery, które będą automatycznie wykonywać część Twojej pracy, np. cykl wiadomości informacyjnych o firmie lub podziękowanie za przesłanie aplikacji.
Na koniec przetestuj swoją strategię, wyniki Cię zaskoczą!
Nawet najlepsze miejsce pracy, nie sprawi, że Twoja skrzynka odbiorcza będzie pękać w szwach od ilości zgłoszeń, jeśli nie zadbasz odpowiednio o jego reklamę. Korzystaj więc świadomie z narzędzi, które przetestowało przez Tobą wielu marketerów. Może nadszedł już czas, aby zacząć wykorzystywać możliwości maila i marketing automation w Twojej kolejnej rekrutacji. Powodzenia!