Eliza Gniadek wpis utworzony wpis edytowany
Jak przygotować się do rozmowy rekrutacyjnej we FreshMailu?
Powrót do listy wpisówCzęsto przygotowując się do rozmowy rekrutacyjnej, chcesz wiedzieć jak najwięcej o danej firmie, aby też jak najlepiej wypaść na spotkaniu. Pewnie niejeden raz przeglądałeś zakładkę kariera/praca i czytałeś wymagania, zastanawiając się przy okazji, skąd wziąć te wszystkie potrzebne umiejętności. ;)
Jak przygotować się do rozmowy rekrutacyjnej we FreshMailu? Zobacz krótki filmik-poradnik, w którym Karolina podpowiada, na co najlepiej zwrócić uwagę:
Ale w tym artykule nie o tym. Dziś zadałam Karolinie kilka dodatkowych pytań, które mam nadzieję, rozwieją Twoje ewentualne wątpliwości. Zapraszam do czytania!
Rozmowa rekrutacyjna to często duże emocje. W naszej firmie staramy się zrobić wszystko, by rozmowa była dla kandydatów przyjemnością. Powiedz, jak wygląda przebieg takiej rozmowy?
Karolina Gnat: Jeżeli chodzi o proces rekrutacyjny bardzo ważna jest dla nas kwestia stworzenia warunków do “normalnej”, naturalnej rozmowy. Samo CV, czy sztywna rozmowa nie pozwoli nam na przekonanie się, jakim ktoś jest człowiekiem, a to jest dla nas istotne, czasem bardziej niż wyśrubowane umiejętności.
Osobowość i wartości jakie reprezentuje osoba, która dołączy do naszego teamu, są dla nas kluczowe. Dlaczego? Bo umiejętności twardych nauczymy i jeżeli tylko z drugiej strony będą chęci, poziom wiedzy szybko zostanie wyrównany. Ale aby to było możliwe, potrzebne jest odpowiednie nastawienie i cechy charakteru, których szukamy u kandydata właśnie w trakcie rozmowy kwalifikacyjnej.
Przebieg rozmowy różni w zależności od tego, na jakie stanowisko rekrutujemy. Jeżeli jest to stanowisko związane z działem Sprzedaży lub Biurem Obsługi Klienta, zazwyczaj rozmowa trwa 30-40 min i prowadzę ją razem z szefem danego działu. Zakres takiego spotkania, jeżeli chodzi o merytorykę, jest dosyć szeroki.
Karolina: "Dla mnie istotne są odpowiedzi kandydata związane z pracą w zespole, motywacją do pracy oraz rozwojem."
Podczas takiego spotkania mocno zwracam uwagę na to, czy kandydat będzie w stanie odnaleźć się w naszej kulturze organizacyjnej i czy reprezentuje wyznawane przez nas wartości. Manager danego działu natomiast skupia się na zadawaniu pytań związanych merytorycznie z danym stanowiskiem.
Często też pytamy o hobby i zainteresowania, które dużo mówią o człowieku, a on opowiadając o swoich pasjach zawsze nieco mniej się denerwuje. :)
Jeżeli chodzi o rekrutację do IT, ma ona nieco inny przebieg. Pierwszy etap to zadanie. Po jego rozwiązaniu spotykamy się, a rozmowa podzielona jest na dwa etapy. Najpierw razem z Scrum Masterem rozmawiamy o pracy zespołowej, podejściu kandydata do Scruma i zwinności oraz o rozumieniu roli programisty.
Kolejna część to rozmowa techniczna przeprowadzana przez naszego CTO i Senior Developerów. Przyjmuje ona bardzo różne formy, zdarza nam się rekrutować na stojąco i przy użyciu flamastrów i flipcharta.
Duże znaczenie przywiązujemy do pytania o największy błąd popełniony w poprzedniej pracy. Głównym celem absolutnie nie jest ujawnianie słabych stron kandydata. Nas interesuje to, co z tego błędu wyniósł i czego się nauczył. Ponieważ ważna jest dla nas pętla scrumowa EXPERIMENT - FAIL - LEARN - REPEAT, chcemy by ludzie który z nami współpracują nie bali się eksperymentów i potrafili z nich wyciągać wnioski.
Na co zwracasz uwagę, gdy rekrutujesz nową osobę? Odpowiednie kwalifikacje i umiejętności to jedno. Czy coś jeszcze?
Jak już powiedziałam wcześniej, umiejętności to tylko jedna z części, na które zwracam uwagę. Jeżeli widzę, że kandydat potrafi pracować zespołowo, rozumie czym jest zwinność, i nawet nie znając pojęcia Agile deklaruje w swojej wypowiedzi właśnie takie wartości, a do tego ma duże chęci do rozwoju, jego umiejętności schodzą na dalszy plan.
Jasne, że pewne standardy musimy trzymać, ale zaangażowany junior, jak niejednokrotnie się przekonaliśmy, to prawdziwy skarb.
Karolina: "Jestem zwolennikiem budowania zespołów z ludzi z różnymi doświadczeniami, ale również z różnymi osobowościami. Nie chcę budować zespołów, w których wszyscy będą klepać się po plecach i myśleć w idealnie podobny sposób".
Moim zdaniem w takich zespołach dużo częściej nie zwraca się uwagi na występujące ryzyka i często nie kwestionuje się procesów, które np. nie mają sensu, utrudniają pracę, ale jakoś nam się w tym pracuje, więc tak pracujemy.
Nie jest to najlepsze, bo nie optymalizujemy swoich działań, a co więcej - ciężko nam być w takim układzie zwinnym zespołem.
We FreshMailu kierujemy się wartościami: otwartość, odwaga, skupienie, zaangażowanie, szacunek. I tego samego oczekujemy od kandydatów. Możesz wyjaśnić na przykładach, na czym polegają owe wartości?
To jest ciekawe pytanie, wielokrotnie słyszałam “ale przecież to są wartości, którymi kieruje się każdy dojrzały człowiek”, a potem widziałam jak Ci sami ludzie obgadują się gdzieś po kątach, albo boją się powiedzieć co sądzą na dany temat.
Te 5 wartości zaczerpnęliśmy wprost ze Scrum Guide’a, ale ich opis i definicję stworzyliśmy sami.
We FreshMailu, bardzo mocno stawiamy na odwagę w mówieniu o swoich wątpliwościach czy pomysłach na rozwiązania problemów. Staramy się otwarcie mówić o problemach, nie tworząc niepotrzebnych “dodatkowych ścieżek” przepływu informacji.
I tak to dokładnie oznacza to, że każdy pracownik może zakwestionować decyzję Zarządu czy swojego Lidera i przedyskutować to z nim.
Staramy się traktować z szacunkiem pamiętając o tym nawet w konfliktowych sytuacjach.
Jeżeli chodzi o zaangażowanie to pamiętajmy, że FreshMail to nie 5 oddzielnych działów, tylko system naczyń połączonych, w którym każdy z działów wspiera się nawzajem. A myśląc o swojej pracy - myśli całościowo o produkcie, jakim jest system FreshMail.
I ostatnie, ale bardzo ważne, czyli skupienie. Promujemy kulturę eksperymentu, a co za tym idzie - zawsze staramy się na początku znaleźć ścieżkę krytyczną, np. danej funkcjonalności i stworzyć ją w najprostszej możliwej formie.
Następnie sprawdzamy, jak ona działa, jak korzystają z niej użytkownicy, uczymy się na wszelkich popełnionych błędach i dopiero wtedy zabieramy się za jej rozwój.
Dziś przy rekrutacji na wartości zyskują nie tylko warunki zatrudnienia, ale możliwość rozwoju. Co FreshMail może zaproponować nowym pracownikom?
Przede wszystkim każdy dział raz na kwartał ma swój Re:Fresh. Jest to spotkanie organizowane poza biurem, zespół sam wybiera jego temat.
Zobacz filmik z ostatniego Re:Fresh'a w IT
Kolejno staramy się, by 2 prezentacje na takim spotkaniu były czysto techniczne, a dwie z zakresu umiejętności miękkich. Często zapraszamy gości z zewnątrz, ale też członkowie teamu FreshMaila z chęcią dzielą się swoją wiedzą i doświadczeniem.
Często zdarza się, że zewnętrzni prelegenci współpracują później z nami w roli konsultantów.
Oprócz tego FreshMail sam organizuje dużo wydarzeń tj. konferencja M@il My Day, Aula Polska czy Poranki z email marketingiem. Jest to świetne miejsce nie tylko do czerpania wiedzy lecz również wystąpienia samemu w roli prelegenta.
Oprócz tego jeździmy na dużo innych konferencji i wydarzeń branżowych. Jeżeli tylko jest event, który interesuje kogoś z naszej ekipy, staramy się go tam wysłać.
I może to trochę nie codzienne, ale mamy też własną biblioteczkę firmową, którą na bieżąco uzupełniamy według potrzeb.
Jak wygląda proces przed i po rozmowie kwalifikacyjnej?
O procesie przed już nieco odpowiedziałam wcześniej, natomiast jeżeli chodzi o kolejne kroki po przekazaniu radosnej informacji, czekamy na pierwszy dzień pracy nowego członka teamu FreshMaila.
Jeżeli okazuje się, że nie podejmujemy z daną osobą współpracy, zawsze wysyłamy feedback ze wskazówkami, w którym kierunku kandydat powinien się rozwijać.
W pierwszym dniu, oprócz welcome-pack’a z gadżetami, nowa osoba zostaje zapoznana z wszelkimi informacjami na temat firmy i jej funkcjonowania. Ja albo Scrum Masterzy opowiadamy o naszej kulturze i wartościach.
Później następuje 3 miesięczny okres próbny, który jest dla nas czasem na wdrożenie nowej osoby w system i zagadnienia techniczne, odpowiednie dla danego działu. Każda osoba ma przydzielonego mentora, który ma za zadanie nie tylko przekazać wiedzę, ale dbać o to, by nowa osoba dobrze czuła w nowej dla niej środowisku.
Dla każdego stanowiska mamy przygotowany cykl szkoleń. Bardzo chcemy stworzyć naszej “świeżynce” środowisko do swobodnego zadawania pytań i popełnianiu błędów, z których wyciągnie wnioski.
I na koniec - jakie 3 złote rady miałabyś dla tych, którzy będą chcieli dołączyć do teamu FreshMaila?
Po pierwsze zastanów się, dlaczego chcesz z nami pracować. W odpowiedzi na to pytanie na pewno pomocna będzie nasza strona kariery. Tam zawarte są wszystkie informacje na temat kultury organizacji oraz technologii, w jakich pracujemy.
Po drugie przygotuj sobie pytania, jakie chcesz nam zadać. Bardzo lubimy tak przygotowanych kandydatów :)
A po trzecie, 3 głębokie wdechy, uśmiech na twarzy i pogadajmy. My jesteśmy tylko ludźmi i bardzo chcemy, żebyś czuł/a się z nami komfortowo :)