Eliza Gniadek wpis utworzony wpis edytowany
Dlaczego wiadomość trafia do zakładki Oferty lub Główne na Gmailu?
Powrót do listy wpisówChoć obecność maili w zakładce tj. Oferty nie wpływa w tak wielkim stopniu na Open Rate, jak by to się mogło wydawać, obecność wiadomości w zakładce Główne wciąż jest elementem pożądanym przez wielu marketingowców.
Odkąd Gmail wprowadził podział poczty na zakładki, aż 93% wiadomości komercyjnych omija folder spam i trafia do zakładki Oferty. W skrócie - oznacza to, że dostarczalność tych wiadomości wzrosła.
Gmail wprowadził dzielenie skrzynki na zakładki przede wszystkim - jak tłumaczą twórcy - abyś mógł lepiej organizować i kontrolować swoją pocztę. Dlatego do zakładki Społeczności wpadają maile związane z social mediami, np. powiadomienia z Facebooka, a do Ofert - newslettery.
Do Główne mają wpadać maile pisane osobiście przez drugiego człowieka (nie tzw. bulk emails, czyli wiadomości masowe) oraz wiadomości ważne dla odbiorcy. Dlatego niektórzy tak bardzo chcą dostać się do tej zakładki ze swoim mailingiem.
Co powoduję, że wiadomości wpadają do zakładki Odebrane na Gmailu?
Podstawową zasadą, która powoduje, że wiadomości lądują w Odebrane to maksymalne uproszczenie wiadomości, którą wysyłasz. Rezygnacja z wielu grafik i linków oraz odpowiednio dostosowana treść.
Taki prosty typ mailingu sprawdzi się przykładowo wtedy, kiedy chcesz jedynie zakomunikować jakiś event czy rozpoczynającą się właśnie promocję i nie potrzebujesz w swojej treści wielu zdjęć produktów czy innych obrazków.
Do mailingów wizerunkowych czy typowo sprzedażowych lepiej sprawdzi się za to tradycyjny sposób wysyłki, nawet jeśli wiadomość znajdzie się w zakładce Oferty. Użytkownik, który wyraził chęć otrzymywania od Ciebie newsletterów i jest zainteresowany ofertą i tak otworzy maila, nawet jeśli nie znajdzie się w zakładce Główne.
Personalizacja
Zasada pisz do użytkownika tak, jakbyś pisał list do znajomego czy współpracownika jest bardzo skuteczna. Rozpoczęcie swojej wiadomości od „Cześć Agnieszko!” i zakończenie jej „Pozdrawiam, Wojtek” da Ci większą szansę na zapoznanie się odbiorcy z treścią maila i również może mieć wpływ na umieszczenie wiadomości w zakładce Główne.
Nie przesadzaj z długością wpisu. Zasada, że im więcej tekstu, tym lepiej, nie sprawdza się w tym przypadku.
Zerknijmy na mailing od Codecademy. Jedyny obrazek, jaki on zawiera to logo. Przycisk CTA utworzony jest za pomocą HTML’a. Tekst pisany jest w typowy dla wiadomości sposób - bezpośredni, prywatny.
Jest więc powitanie „Hi”, bezpośredni zwrot do odbiorcy „Hope that everything is going well as you learn how to code!”, „...so what are you waiting for?”. Jest też odesłanie do nadawcy w bardzo osobisty sposób “These articles were inspirational to me when I started learning, and I wanted to share them with you too”. Typowa porada kolegi po fachu! :) W końcu i zakończenie maila słowami „Yours in learning, Zach Sims, CEO” sugeruje, że mamy do czynienia z człowiekiem, a nie maszyną. Wiadomość wygląda więc jak list ze złotymi poradami, pisany do bliskiego znajomego.
Słowa typowo marketingowe
Słowa te mają wpływ na to, czy wiadomość trafi do zakładki „Oferty” czy „Główne”. Słowa, takie jak: kup teraz, w cenie, sprawdź ofertę, promocja, wyprzedaż, darmowy itp, to słowa typowo marketingowe, które Gmail może rozpoznać i na ich podstawie stwierdzić, czy wiadomość nadaje się do zakładki „Oferty”.
Unikaj też słów uznawanych powszechnie za spam. Wtedy nie tylko nie trafisz do zakładki Główne, ale Gmail wyrzuci Twoją wiadomość do spamu. Więcej o „słowach zakazanych” oraz ogólnych zasadach, aby nie trafić do spamu, znajdziesz w naszym przewodniku.
Mała liczba grafik
To również element mający wpływ na to, do jakiej zakładki w Gmailu zostanie zakwalifikowana wiadomość. Wysyłki zawierająca jedynie obrazek, nawet jeśli pocięty jest na mniejsze „kawałki”, najprawdopodobniej wpadnie do Ofert.
Dzieje się tak dlatego, że zwykły użytkownik nie wysyła do innych osób maila zawierającego tylko grafikę. Gmail to wychwytuje i od razu uznaje za wysyłkę masową i najpewniej końcowy efekt to zakładka „Oferty”.
Jednak jeśli chcesz, żeby Twój mailing nie był jedynie czystym tekstem pisanym na białym tle, użyj stylów w HTML’u. Zmiana koloru fontu czy tła ożywi całość, a przy okazji nie będzie zawierać niepotrzebnych, obciążających mailing obrazków.
Liczba linków
Mała liczba linków to kolejny parametr decydujący o docelowej lokalizacji maila na skrzynce. Jeżeli wiadomość ma jeden główny link, który będzie pełnił również formę przycisku CTA, szanse na zakładkę „Inbox” są większe. Oczywiście oprócz linku wypisu z newslettera, który musi być zawarty w Twojej wysyłce.
Zaangażowanie odbiorców wiadomości
Algorytmy Gmaila zliczają Open Rate i CTR z danego adresu i na tej podstawie mogą zdecydować o skierowaniu Twojej wiadomości do zakładki Główne. Im częściej Twoi użytkownicy otworzą mailing od Ciebie i klikną zawarty w nim link, tym większa szansa, że Google umieści wiadomość w tej zakładce.
Na budowanie zaangażowania wpływ ma dobrze dopasowana do odbiorcy i spersonalizowana treść, najlepiej zawierająca jakąś wartość dodaną, np. rabaty czy darmowe e-booki. Pamiętaj o zachęcającym do otwarcia temacie wiadomości. Regularna wysyłka wizerunkowa i sprzedażowa również może podnieść współczynnik zaangażowania Twoich subskrybentów.
Więcej o sposobach budowania zaangażowania znajdziesz na naszym blogu.
Przeniesienie przez odbiorcę wiadomości z „Oferty” do „Główne”
Czasami zdarza się, że odbiorcy przenoszą wiadomości pomiędzy kategoriami, jak również do zakładki „Główne”, to decyzja po stronie odbiorcy, która skutkuje tym, że kolejne wiadomości będą trafiać już wyłącznie do zakładki Główne.
Warto zaznaczyć, że dodanie adresu do listy kontaktów przez odbiorców znacząco poprawia dostarczalność wiadomości, jak również odpisanie na podany mail - wtedy adres mailowy automatycznie zostanie dodany do listy adresowej, a co za tym idzie - Gmail uzna go za istotny i kolejne maile mogą lądować już do zakładki Główne.
Wszystko zależy od indywidualnych ustawień
Pamiętaj jednak, że na samym końcu całego tego procesu stoją indywidualne ustawienia poczty każdego użytkownika. Ta sama wiadomość u jednej osoby może trafić do zakładki Główne, u innej do Ofert, a u wyjątkowo niezadowolonego klienta, który kiedyś oznaczył Twój mailing jako niechciany, wiadomość będzie wpadać do spamu.
Wiesz już, co może mieć wpływ na lokalizację Twojej wiadomości na Gmailu, zarówno zakładka Główne, jak i Oferty to miejsca, gdzie Twoja wiadomość ma dużą szansę na to, aby zostać przeczytana i dotrzeć w pożądany przez Ciebie sposób do subskrybenta.