FreshMail wpis utworzony wpis edytowany
Jak łatwo wizualizować dane dzięki Google Data Studio?
Powrót do listy wpisówGoogle Data Studio to narzędzie, dzięki któremu w prosty sposób możesz wizualizować dane. Twoje raporty staną się szybsze w tworzeniu oraz łatwiejsze w analizie i przekazywaniu ważnych danych. Sprawdzą się one w codziennej pracy w obszarach SEO, SEM, eCommerce czy Facebook’a. W Polsce z tego narzędzia możemy korzystać od kwietnia 2017 r. Od tego czasu wspomniane narzędzie do raportowania działań zyskało wielu fanów. Dlaczego? Jego główne zalety to:
- prosty interfejs, który pozwala tworzyć przejrzyste raporty, wykorzystując przeróżne wykresy oraz metryki,
- możliwość wykorzystywania różnych źródeł danych w jednym raporcie,
- automatyczna aktualizacja zaciąganych danych,
- dodawanie elementów dzięki metodzie drag and drop,
- łatwe udostępniania raportów na adresy mailowe,
- możliwość pracy zespołowej na jednym raporcie,
- pobieranie w formacie PDF (nareszcie!) wszystkich lub wybranych stron raportu,
- jest dostępne za darmo.
Skąd możesz importować dane do Google Data Studio?
Raporty w Data Studio możesz tworzyć, pobierając dane między innymi z:
- Google Analytics,
- Google Ads,
- Google Search Console,
- Arkuszy Google,
- Big Query,
- Statystyk YouTube.
Jak już wspomniałam, w jednym raporcie masz możliwość łączenia różnych źródeł danych. Przygotowujesz raport z kampanii Google Ads? Dodaj najważniejsze dane m.in: wyświetlenia, kliknięcia, śr. CPC, konwersje w postaci podsumowania statystyk, ale nie ograniczaj się tylko do Google Ads. Zaciągnij dane z Google Analytics i pokaż tabelę z przeglądem całego ruchu. Zaznaczysz w ten sposób, jaki procent całego ruchu na stronie stanowią osoby, które przyszły na nią z Twoich płatnych kampanii. Możesz odwzorować tabelę z Google Analytics lub dodać swoje dane, na których najbardziej Ci zależy.
Dane o kampaniach, grupach reklam, słowach kluczowych czy najlepiej sprzedających się produktach warto przedstawiać za pomocą tabel z mapą termiczną. Każdej kolumnie z danymi możesz przyporządkować w ustawieniach osobne kolory, co jeszcze bardziej ułatwi analizę. Możesz wybrać, przez jak dane mają być sortowane oraz ustalić, czy mają być wyświetlane w kolejności rosnącej, czy malejącej.
Do tworzenia raportów możesz wykorzystać również:
- wykresy słupkowe,
- wykresy kołowe,
- mapy geograficzne,
- obrazy,
- wykresy rozproszone,
- serie czasowe,
- tabele przestawne.
Korzystaj z gotowych szablonów
Dla ułatwienia początkującym po zalogowaniu do panelu Google Data Studio na górze strony znajdziesz przykładowe szablony, które możesz wykorzystać do przygotowania swoich raportów. Możesz je od razu wykorzystać lub traktować jako inspirację. Są to raporty, które przydadzą się do przedstawienia:
- ogólnego podsumowania kampani Google Ads,
- specjalnego raportu dla danych z kampanii e-commerce,
- raportu z Search Console,
- raportu kanału na YouTube.
Jak widzisz, na początek wystarczą szablony, do których możesz zaciągnąć swoje dane i od razu mieć gotowy raport. Oczywiście każdy z szablonów jest możliwy do edycji. Dostosuj go do swoich wymagań! Chcesz dodać lub usunąć daną metrykę? Nic prostszego. Wystarczy w widoku edycji wstawić nowy element np. wykres słupkowy, kołowy lub zmienić dane lub wymiary w tabeli.
Czas na Twoje pomysły
Gotowe szablony nie spełniają Twoich oczekiwań? Dobrą wiadomością jest to, że nie musisz szukać kolejnego narzędzia do raportowania. Wystarczy, że stworzysz swój raport od podstaw. W panelu wybierz opcję z pustym raportem, przejdź kolejne kroki z podłączeniem źródła danych, nazwij swój raport i możesz zaczynać pracę.
Jeśli przeglądałeś szablony raportów, zauważyłeś, że mają one różne motywy.Tworząc nowy raport, też masz kilka motywów do wyboru. Pamiętaj, że motyw z czarnym tłem dobrze prezentuje się do przeglądania i udostępniania online. Jeśli wiesz, że raport będzie drukowany i omawiany na spotkaniach w wersji papierowej, wtedy lepiej od razu zdecydować się na białe tło.
Dowiedz się więcej o Google Data Studio!
O tym jak pracować z użyciem Google Data Studio znajdziesz dużo materiałów zarówno w języku polskim, jak i angielskim. W samym panelu dodany jest raport - samouczek, który pomoże Ci zrozumieć podstawy tworzenia raportów oraz samą nawigację.
Ponadto w internecie dostępne są dodatkowe samouczki, tutoriale, artykuły w magazynach branżowych czy blogach agencji i specjalistów SEM. Po przyswojeniu wiedzy teoretycznej najlepszym rozwiązaniem będzie, jeśli sam zaczniesz tworzyć swoje raporty. Wykorzystuj szablony raportów i twórz własne rozwiązania dostosowane do Twoich klientów, kampanii i ich wymagań. Raportowanie stanie się teraz jeszcze prostsze, a przedstawione dane łatwiejsze do zrozumienia.
Jeśli Data Studio nie jest dla ciebie zupełną nowością i interesują Cię konkretne przykłady wykorzystania tego narzędzia, już niedługo będzie okazja do posłuchania o Google Data Studio na żywo. Na najbliższej #14 już edycji semKRK Monika Kołodziejczyk (CEO w ThinkDigital) wystąpi z prezentacją „Szybkie, skuteczne czy efektowne – największe wyzwania raportowania w Google Data Studio”. Koniecznie przyjdź i zobacz, jak możesz rozbudować swoje raporty o kolejne pomysły! Więcej informacji o konferencji znajdziesz na: www.semkrk.pl.
Źródło zdjęć: Google Data Studio