FreshMail wpis utworzony wpis edytowany
Kryzys w influencer marketingu – jak sobie z nim radzić?
Powrót do listy wpisówInfluencer marketing jest w ostatnich latach jednym z najgorętszych trendów w świecie promocji produktów i usług. Powód jest prosty. Influencerzy kształtują opinię publiczną i mają ogromny wpływ na ich wybory konsumenckie swoich fanów. A że blogerów i vlogerów przybywa, marketingowcy małych i większych marek zaczynają coraz częściej stawiają na tę formę promocji.
Influencer marketing ma coraz szerszą skalę i należy się liczyć z tym, że na linii marketingowiec - influencer - odbiorca mogą występować spięcia i problemy. W najgorszym wypadku przeradzają się w kryzysy. Zanim zrezygnujesz w przedbiegach, bo nie chcesz ryzykować, przeczytaj ten artykuł i zapamiętaj zasady, które pomogą Ci nie tylko przetrwać kryzys, ale również mu zapobiec.
Czy influencerzy naprawdę mają wpływ na swoich odbiorców?
Jak wynika z raportu "Influencer Marketing praktycznie" opracowanego przez WhitePress we współpracy z najbardziej cenionymi osobistościami ze świata marketingu, współpraca z influencerami może przynieść naprawdę doskonałe efekty, pod warunkiem, że do kampanii zostaną dobrane odpowiednie osoby. Blogerzy i vlogerzy stali się ostatnio ulubieńcami internetowej społeczności. Aktualnie szacuje się, że docierają ze swoim przekazem do nawet 11 mln internautów i stają się dla nich autorytetami w codziennym życiu. Aż 53 proc. użytkowników sieci, którzy na bieżąco śledzą poczynania blogerów i vlogerów, przyznaje, że decyzje zakupowe podejmuje w oparciu o to, co prezentują ich wirtualni idole. Co ciekawe, internauci nie kupują czego popadnie, tylko dlatego, że polecił im to influencer. Wiedzę na temat produktów i usług czerpią z wielu źródeł, jednak to właśnie internetowych idoli uważają za guru świadomych wyborów konsumenckich i to ich blogi i vlogi są pierwszym miejscem, w którym poszukują opinii.
Dlaczego influencerzy mają tak ogromny wpływ na decyzje internautów? Ponieważ są autentyczni w tym, co robią i zawsze promują produkty i usługi, z których sami przynajmniej raz skorzystali - chociażby w ramach współpracy z marką.
Nikt tak dobrze nie przekona odbiorcy do zakupu, jak autorytet, którego internauta podziwia na co dzień i którego twórczość śledzi. Mało tego, bloger czy vloger często nieświadomie staje się influencerem. Wystarczy, że założy buty, które spodobają się jego subskrybentom i już spadnie na niego deszcz pytań o markę, model, cenę, miejsce zakupu. W zasadzie nic w tym dziwnego, bo - jak pokazują statystyki - aż 74 proc. Polaków dopytuje o miejsce zakupu, gdy tylko zauważy u kogoś interesującą według siebie rzecz. Jednym słowem, sytuacje rodem z ulicy, w przypadku influencerów, przenoszą się na wirtualny grunt, mając na celu dokładnie to samo, co w świecie realnym.
Coraz więcej Polaków jest znudzonych tradycyjnymi przekazami reklamowymi, których pełno w ich otoczeniu. Od nachalnego podejścia reklamodawców, o wiele bardziej wolą działania promocyjne w wykonaniu influencerów, których podziwiają i z których zdaniem się liczą.
Najlepsi influencerzy storytelling mają we krwi, a przy tym są konkretni i potrafią skondensować najważniejsze i najistotniejsze informacje w swoich przekazach. A my lubimy dobre historie, pełne emocji i wiarygodności oraz rzeczowe podejście, które pozwala zaoszczędzić nam czas. Dlatego tak łatwo jest nam zaufać ich opinii na temat produktów, usług i marek.
Warto więc poważnie potraktować temat influencer marketingu i zastanowić się nad jego wykorzystaniem w przypadku własnej marki. Jeśli dobrze dobierzemy influencera do kampanii i odpowiednio będziemy nią zarządzać, mają w kieszeni ewentualny plan awaryjny na wypadek kryzysu, z pewnością taka współpraca nam się opłaci.
Kryzys to rzecz naturalna
Kryzysy zdarzają się od zawsze. W związkach, w życiu zawodowym, w byciu rodzicem, a również w działaniach marketingowych. Każdy kryzys jest tak naprawdę inny, ale u podłoża każdego leżą zwykle te same przesłanki, wśród których najczęstszą jest błąd komunikacyjny lub brak dialogu. Sytuacje kryzysowe charakteryzują się tym, że przydarzają się niespodziewanie i mają bardzo gwałtowny przebieg, nad którym bardzo ciężko jest zapanować.Dobra wiadomość jest taka, że są rzeczą naturalną i nieuniknioną, dlatego prędzej czy później przyjdzie się nam z nimi zmierzyć, niezależnie od dziedziny.
W przypadku influencer marketingu, kryzys pojawia się najczęściej na wspomnianej wcześniej linii marka - influencer - odbiorca i może oddziaływać na każdą ze stron lub tych na dwie z nich, w różnej konfiguracji. Kiedy dodatkowo zostanie on nagłośniony przez media - najczęściej internetowe - o kryzysie Twojej marki dowiedzą się wszyscy, a Tobie odechce się podejmowania jakichkolwiek działań promocyjnych. Na szczęście odpowiednio wcześnie możesz się na ten kryzys przygotować i wyjść z niego obronną ręką, o czym w dalszej części artykułu.
6 największych wpadek w influencer marketingu
Przecieki z matury, usmażony tatar, wcale nie darmowy serwis, budyń, który okazał się przereklamowany, zapomniana stylizacja i masowy SPAM w służbie biżuterii to najgłośniejsze wpadki ostatnich lat, które wywołały kryzys w influencer marketingu. Większości marek niestety nie udało się wyjść z kryzysów z twarzą, ale z pewnością na długo jeszcze zostaną w pamięci internautów, którzy - w większości przypadków - stanęli w obronie swoich ulubionych blogerów i vlogerów.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat jednych z największych kryzysów w influencer marketingu, z jakimi musiały zmierzyć się znane marki, koniecznie zajrzyj tutaj.
Współpraca z inluencerem - zastosuj się do 5. rad, a unikniesz kryzysu
Działania prewencyjne są pierwszym krokiem, który - zaraz po opracowaniu koncepcji współpracy z influencerami - należy przygotować i wdrożyć w życie. Dzięki nim uda Ci się uniknąć kryzysu, a już na pewno załagodzić sytuację przed burzą, zanim ujrzy ona światło dzienne. Poznaj nasze porady i wciel je w życie, a żaden kryzys nie będzie Ci straszny!
1. Nigdy bezprawnie nie wykorzystuj wizerunku influencerów, bo zemści się to na Tobie szybciej niż myślisz
2. Komunikuj się z influencerem jego językiem - nie wymagaj, by znał na wylot marketingowy żargon.
3. Jeśli masz zamiar ingerować w subiektywną opinię influencera, lepiej zaniechaj działania już na starcie.
4. Nie zatajaj informacji o sponsorowanej współpracy z blogerem czy vlogerem i proś influencera, by oznaczał treści, za którymi stoi Twoja marka, a sam zobaczysz, że uczciwość wyjdzie Ci na dobre.
5. Odpowiednio dobieraj influencerów, by mieć pewność, że utożsamią się z Twoją marką i odpowiednio ją wypromują.
W zarządzaniu kryzysowym działania prewencyjne stanowią jeden z najbardziej kluczowych elementów. Wdrażając je w życie, gdy podejmujesz współpracę z influencerem, nie będziesz musiał się obawiać, że wyniknie z niej kryzys na szeroką skalę. Dając swobodę działania influencerowi, zbierzesz o niebo lepsze owoce tej współpracy. Więcej na temat przyczyn kryzysów przeczytasz tutaj.
Jak wyjść z twarzą z kryzysu w influencer marketingu?
Jeśli już przyjdzie Ci mierzyć się z kryzysem w influencer marketingu, pamiętaj, że nie ma na świecie sytuacji bez wyjścia. Staw mu czoła i pokaż, że szanujesz odbiorców swojej marki i influencera, z którym zdecydowałeś się podjąć współpracę. Jeśli to możliwe, podejdź do kryzysu w humorystyczny sposób i odwróć uwagę od mleka, które już się rozlało. Przyznaj się do błędu, jeśli go popełniłeś i staraj się naprawić to, co zostało zepsute - zwłaszcza relacje. Pamiętaj, że warto przeprosić zamiast unosić się dumą. Każdy popełnia błędy. Influencer to też człowiek i zależy mu na dobrych relacjach z firmami.