Maria Czekańska wpis utworzony wpis edytowany
GIFy w świątecznym newsletterze, czyli moc ruchomych obrazków
Powrót do listy wpisówE-mail marketing na święta oznacza dobry moment na zadbanie o wizualny aspekt, aby przykuć uwagę. Świetnie sprawdzą się tu GIFy świąteczne, które mogą posłużyć w celach zarówno wizerunkowych, jak i sprzedażowych.
Myślałam nieco dłuższą chwilę nad tym, jaki wpis blogowy mogę przygotować na święta. Chciałam, by był przydatny i wskazał na to, jak można przykuć uwagę. Bo w końcu o to chodzi w święta. Nie bez powodu mamy czerwień, zieleń, brokat! Boże Narodzenie krzyczy: “spójrz na mnie!”. Już wspominałam o tym, jak przygotować tematy wiadomości, aby odbiorca otworzył nasz e-mail. A co przygotować w samej treści?
I kiedy tak się zastanawiałam, napisał do mnie brat, a ja, chcąc przekazać coś szybko i z humorem, wysłałam mu GIFa z kreskówki o Simpsonach. I wtedy do mnie dotarło! Napiszę właśnie o ruchomych obrazach.
Korzyści z GIFów
Pewnie zastanawiasz się: “czy potrzebuję GIFów?”. Zapewne odpowiedź będzie negatywna. Nikt z nas ich nie potrzebuje. Radziliśmy sobie na długo przed nimi i do dziś udaje nam się obchodzić bez nich w treści. Prawdziwe pytanie brzmi: “w czym GIFy mogą mi pomóc?”. I tu mam dla Ciebie aż kilka odpowiedzi! Skupię się oczywiście na okresie świątecznym. Ruchome obrazki pomogą:
- nawiązać wspólny język z Twoim odbiorcą ― jeśli Twój odbiorca wysyła GIFy, to ucieszy się, kiedy zobaczy ruchomy obrazek w wiadomości od Ciebie. Zobaczy podobieństwo, a przez to polubi Twoją markę jeszcze bardziej;
- przykuć uwagę ― to, co ruchome przyciąga wzrok bardziej od statycznej treści;
- poruszyć emocje ― święta to przede wszystkim emocje, a GIFy świetnie pomogą w ich podkreśleniu. Obojętnie, czy chcesz wzbudzić odczucia związane z ofertą (trzeba szybko coś kupić, bo promocja jest czasowa) bądź w związku z akcją wizerunkową (chcesz wzbudzić współczucie, bo prowadzisz akcję charytatywną) ― GIF na pewno się sprawdzi;
- pokazać, kim jest Twoja marka i jaki masz głos ― osobiście uwielbiam korzystać z GIFów, bo potrafię odnaleźć taki obrazek, który po prostu wygląda, jakby był stworzony dla mnie. Jestem pewna, że i Ty tak masz;
- podkreślić najważniejsze punkty przekazu ― możesz umieścić w GIFach to, co chcesz, aby odbiorca zapamiętał z całego Twojego e-maila. Może to być ciepły, świąteczny nastrój bądź akcja promocyjna. Decyzja należy do Ciebie.
Jaki GIF mam wysłać?
Wszystko tak naprawdę zależy od głosu Twojej marki. Na pewno nie rekomenduję, aby słać zabawny, ruchomy obrazek, kiedy przez cały rok wysyłasz poważne wiadomości na per Pan/Pani. Dlatego warto zapamiętać, że GIF wybiega ponad zabawne urywki z filmów czy animowane renifery na kartkach świątecznych. Może to być również ukazanie Twojego produktu pod różnym kątem czy przestawienie Twoich pracowników.
W okresie świąt możesz postawić na GIF:
- stricte świąteczny ― podkreślenie ducha świąt np. wysyłając życzenia świąteczne do Twoich klientów;
- podkreślający kampanię świąteczną ― jeśli w Twojej firmie robiliście kampanię wizerunkową/promocyjną na święta w postaci np. krótkiego klipu wideo, można z tego wyciąć kilka klatek i przerobić w GIF;
- odwołujący się do FOMO (fear-of-missing-out) ― jeśli promocja świąteczna kończy się za dwa dni, podkreśl to zabawnym GIFem;
- odwołujący się do prezentów i ciepłych emocji ― jeśli np. do przesyłki świątecznej dodajesz prezent gratis, również podkreśl to w swojej komunikacji;
- kiedy przesyłasz życzenia świąteczne;
- pokazujący głos swojej marki ― jeśli uważasz, że w przeciągu roku za mało czasu poświęcasz na to, aby pokazać Twoim klientom to, jaka jest Twoja marka ― okres świąteczny to dobry moment, żeby inni ujrzeli, że masz poczucie humoru bądź interesujesz się tym samym, co Twoi odbiorcy.
Poniżej odnajdziesz prosty przykład GIFa produktowego od marki Anthropologie.
Gdzie szukać GIFów?
Na samym początku powiem, że wcale nie musisz ich szukać. Możesz je stworzyć samodzielnie. Ja już kilka razy kreowałam GIF w najprostszym programie graficznym, czyli Canvie. Zdarzyło mi się również stworzyć ruchomy obrazek w Figmie. Postawienie na samodzielność jest dobre, kiedy:
- zależy Ci na prezentacji Twoich produktów/Twojej kampanii świątecznej/pokazaniu sneak peak;
- chcesz postawić na jak największą indywidualność;
- chcesz, by GIF był dopasowany w 100% do Twojej marki;
- wiesz, że ruchomu obrazek będzie stworzony naprawdę dobrze i o małych rozmiarach.
Wiele razy zależy nam na tym, aby nawiązać wspólny język z naszymi odbiorcami, a oni przecież korzystają z gotowych GIFów. Dobrze jest wtedy postawić na te, które są często używane bądź pochodzą z popularnych klipów/filmów/seriali. Strony, na których możesz wyszukać ruchome obrazki to:
Podsumowanie
- Dzięki GIFom świątecznym możesz osiągnąć cele wizerunkowe i sprzedażowe.
- Dostosuj ruchomy obrazek do głosu Twojej marki, a nie odwrotnie.
- W okresie świątecznym postaw na sneak peak, kampanie świąteczne, emocje.
- Pamiętaj, by GIFy nie miały za dużej wagi.