Marcin Kociuba wpis utworzony wpis edytowany
Email marketing dla sektora ecommerce, czyli jak sprzedawać jeszcze skuteczniej
Powrót do listy wpisówPosiadasz sklep internetowy i zastanawiasz się dlaczego warto zainwestować w email marketing? Poniższy tekst rozwieje Twoje wszelkie wątpliwości.
Czy email marketing będzie odpowiedni dla mojego sklepu?
Według badań platformy analitycznej Custora email marketing jest odpowiedzialny za ponad 7% transakcji odbywających się w obrębie sklepów internetowych, zostawiając daleko w tyle między innymi media społecznościowe i reklamę banerową.
Odpowiadając na pytanie, czy email marketing będzie odpowiednim kanałem kontaktu z Klientami Twojego sklepu - oczywiście, że tak! :)
Jak skutecznie rozpocząć korzystanie z email marketingu w ecommerce?
Kluczem do sukcesu i dobrego początku relacji będzie formularz do zapisu na newsletter, który umieścisz w widocznym miejscu strony Twojego sklepu.
Zastanów się, jaką nagrodę możesz dać osobom, które zechcą zostawić Ci swój adres email - Twój środek do przyszłej komunikacji. Skutecznym sposobem będzie oczywiście rabat. Możesz również pokusić się o udostępnienie unikalnej treści (np. poradnik, najnowszy raport), która zachęci odwiedzających do zostawienia adresu email.
Oczywiście nie powinieneś zostawiać odbiorcy “w ciszy” po zapisie. Zaprojektuj cykl wiadomości powitalnych, które nowy odbiorca będzie otrzymywał w wybranej przez Ciebie sekwencji czasowej.
Przy tworzenia formularza do zapisu, nie zapomnij o zgodach formalnoprawnych.
Pamiętaj o odpowiedniej segmentacji
Ostatnią rzeczą, jaką chcieliby Twoi klienci, to poczucie, że zostali wrzuceni do jednego worka. Ludzie lubią czuć się wyjątkowi, a Twoim zadaniem jest dać im poczucie wyjątkowości i indywidualności. Jak to zrobić przy pomocy email marketingu i segmentacji?
- badania pokazują, że tzw. zasada Pareto obowiązuje wszędzie, również w email marketingu: 20% kupujących i otwierających Twoje wiadomości jest odpowiedzialna średnio za 80% Twoich przychodów - nagródź tę grupę kartą podarunkową, która uruchomi rabat przy dokonaniu zakupu na odpowiednim poziomie (np. 50 zł rabatu przy zakupie za minimum 250 zł)
- Nie zapominaj o odbiorcach bezczynnych oraz tych, którzy otwierają rzadko Twoje newslettery - przeprowadź dla nich kampanie aktywizacyjną, np. przy pomocy naszych autoresponderów - skup się nie tylko na zachęcie do zakupów, ale również na edukacji związanej z Twoją dziedziną - zadbaj o budowanie relacji, która nie będzie związana jedynie z celem zakupowym.
- Segmentuj odbiorców w oparciu o czas zapisu na newsletter - podziękuj za tygodnie, podczas których odbiorcy otwierają wiadomości i powitaj nowych użytkowników
Zwróć uwagę na... kalendarz!
Sezonowość produktów możemy zaobserwować nie tylko w lokalnym warzywniaku. Ecommerce rządzi się podobnymi prawami. Pamiętaj jednocześnie, że na zakupy w internecie ciągle musisz zostawić swoim klientom trochę więcej czasu związanego np. z przesłaniem produktu.
W związku z tym pamiętaj o tym, by oferty walentynkowej nie wysyłać 13. lutego, a ofert na weekendowy sprzęt sportowy w piątek wieczór - Twój odbiorca musi mieć czas na “odbiór” Twojego produktu.
Zalecamy stworzenie kalendarza w którym zakreślisz wszystkie ważne wydarzenia dla:
- Twojego odbiorcy (np. walentynki, Święta Bożego Narodzenia, Dzień Dziecka)
- Twojej firmy - dlaczego nie świętować urodzin sklepu przy pomocy karty upominkowej dla odbiorców?
- jeśli Twoje produkty są w jakikolwiek sposób sezonowe (np. odzież, kursy narciarskie) pamiętaj o zaplanowaniu działań przed rozpoczęciem właściwej pory roku.
Bądź nieobliczalny!
Nie bój się zaskakiwać - tylko wtedy Twoi odbiorcy nie znudzą się Twoimi wiadomościami i cały czas będą je otwierać. Pamiętaj, by od czasu do czasu, zaskoczyć ich dodatkowym bonusem rabatowym lub kartą upominkową do wykorzystania. Reaguj nawet na sytuację ”za oknem”, które mogą być dobrą okazją do sprzedaży “z przymrużeniem oka”, która może osiągnąć zasięg wirusowy.
Większość zakupów w internecie dokonujemy pod wpływem chwili, impulsu (którym może być np. świetnie dobrane do oferty zdjęcie). Wykorzystaj ten fakt i wzbudź w odbiorcy mailingu poczucie pilności - daj mu jedynie 24 godziny na wykorzystanie prezentu w postaci rabatu.
Jak tworzyć mailing, który sprzedaje?
Powodem, dla którego mailing pozwala dobrze sprzedawać jest miejsce styku Twojego odbiorcy z Twoją marką. To miejsce intymne i personalne - jego skrzynka odbiorcza.
Facebookowy newsfeed jest głośny i bardzo dynamiczny, skrzynka email pozwala na skupienie uwagi odbiorcy. Jak zrobić to skutecznie?
Projekt newslettera rozpocznij od jego górnej części - pamiętaj, że to w tym rejonie skupi się po otwarciu wiadomości wzrok odbiorcy. Dlatego warto w tym miejscu umieścić zdjęcie wprowadzające intrygujący klimat oraz ofertę, na promocji której szczególnie Ci zależy.
Część mailingu, która będzie wyświetlać się pod linią zanurzenia (tzn. by ją zobaczyć, będzie trzeba przescrollować ekran), to miejsce na bestsellery oraz oferty, które w szczególności mogą zainteresować grupę do której wysyłasz mailing (mamy nadzieję, że segmentujesz swoją bazę również w oparciu o preferencje zakupowe).
Eksponowanie bestsellerów to dobry pomysł, ponieważ ludzie bardzo często kierują się opinią i postawą innych podczas dokonywania zakupów - mamy przeświadczenie, że warto bliżej przyjrzeć się ofercie produktów, które zainteresowały większą część użytkowników sklepu.
Email marketing dla sektora ecommerce to doskonały sposób na utrzymywanie ciągłej relacji z klientami Twojego sklepu. Dzięki personalnemu miejscu, w którym odbywa się dialog (skrzynce odbiorczej) oraz możliwości nieograniczonego kontaktu z ofertą (wiadomość email nie ma daty ważności wyświetlenia), mailing pozwala zbudować więź z Twoją marką, która zaprocentuje bogatą historią zakupową.