Paweł Sala wpis utworzony wpis edytowany
Dlaczego nasz e-mail marketing może być traktowany jako SPAM?
Powrót do listy wpisówSytuacja wygląda tak: na stronie umieszczasz formularz do pobierania adresów e-mail do wysyłki newsleterów. Super, niby wszystko jest jasne i klarowne, a tu nagle okazuje się, że Twoja wysyłka traktowana jest jako SPAM. No i zasadniczo mamy problem. Po pierwsze dlatego, że tracisz w oczach swoich subskrybentów – nikt nie lubi czytać wiadomości, przed którą pojawia się dodatek [SPAM] lub od razu trafia do folderu dla spam poczty. Po drugie za wysyłkę płacisz, a skoro jej efektywność jest niska, to po prostu szkoda Twoich pieniędzy. Aby uniknąć powyższej sytuacji przeczytaj poniższy wpis i poznaj najważniejsze metody tworzenie Malingów, które będą stanowiły efektywny e-mail marketing, a nie kolejny SPAM.
Po pierwsze poznaj zasadę SPAM filtrów.
Spam filtry znajdujące się na serwerach pocztowych Twoich subskrybentów oraz na ich komputerach muszą zdecydować, czy wiadomość od Ciebie jest spamem, czy nie. W tym celu najczęściej obliczają tzw. spam wynik. Wynik ten jest zależny od takich kwestii jak: długość maila i jego zawartość (zwłaszcza występowanie słów kluczy takich jak „100% free, sex itp.” powoduje zwiększenie twojego negatywnego wyniku), stosunek tekstu do ilości obrazków zawartych w przesyłce, ilość odbiorców danego e-mail, nagłówki, temat wiadomości (nigdy nie używaj tylko wielkich liter), itd.
Za każdą badaną cechę filtr przyporządkowuje danej wiadomości odpowiednią ilość spam punktów, jeżeli ich suma przekroczy pewien poziom wtedy dana wiadomość jest traktowana jako spam.
Należy tutaj pamiętać, że „spam wynik” nie jest jednoznacznie, ilościowo określony. Dlatego ze względu na zwiększoną aktywność spamerów, administratorzy i producenci programów antyspamowych bardzo często zwiększają wrażliwość swoich aplikacji. W ten sposób często maile, które są tylko „podejrzane”, trafiają od razu na spam listy. Dlatego tak ważne jest, aby Twoja wysyłka nie budziła żadnych wątpliwości, że jest wysyłką pożądaną , a nie spamową sieczką.
Moduł antyspamowy we FreshMailu
Generalnie reguł, w oparciu o które system SpamAssassin (jeden z najpopularniejszych filtrów instalowanych na serwerach) bada maila, jest wiele i ulegają one ciągłej ewolucji. Aby mieć pewność, że wiadomości wysyłane przez Klientów FreshMaila nie zostaną omyłkowo zakwalifikowane do spamu (zwłaszcza przez ustawową konieczność umieszczenia linka rezygnacyjnego w treści maila), Zespół FreshMaila przygotował specjalny moduł, który pozwoli z poziomu systemu na przetestowanie wiadomości. W przypadku gdyby nasza wiadomość uzyskała zbyt dużą ilość spam punktów, możemy spokojnie poprawić treść wiadomości przed finalną wysyłką kampanii.
Po drugie szanuj swoich odbiorców i dbaj o nich.
Obecnie coraz większe znaczenie dla określenia danej poczty jako SPAM ma Twoja reputacja, a nie tylko zawartość mailingu przeanalizowana przez spam filtry. Chodzi o to, że każdy internauta – odbiorca Twoich wiadomości – może zgłosić Twoją korespondencję jako SPAM. Gdy takie działania będą częste, zostaniesz powszechnie uznany za spamera i będziesz miał bardzo poważny problem. Rodzi się zatem pytanie co zrobić, aby Twoi subskrybenci nie traktowali Twoich wiadomości jako spam. Odpowiedz niestety nie jest ani prosta, ani jednoznaczna. Z pewnością pomogą Ci nasz rady:
Nie używaj załączników.
Przesyłanie w Twoich wysyłkach e-mail marketingowych plików w formacie *.zip, *PDF, *.MP3 lub załączonych obrazków powoduje, że wysyłka wygląda podejrzanie (zarówno dla użytkowników jak i algorytmów antyspamowych). Zwłaszcza, że pliki skompresowane mogę zawierać wirusy, których z pewnością nikt z nas nie chce dostawać ;). Jeżeli masz do przekazania swoim subskrybentom jakiś większy plik, najlepiej zrób w swojej wiadomości krótką notkę o tym, co chcesz przekazać odbiorcy i zamieść link do danego pliku, który będzie zlokalizowany na Twoim serwerze. Jeżeli użytkownik będzie zainteresowany danymi treściami, a w dodatku będzie znał nazwę Twojego serwera z pewnością bez obaw pobierze dany plik.
Staraj się zwracać indywidualnie do swoich odbiorców.
Powiedzmy sobie szczerze, jeżeli swoją wysyłkę robisz z programu pocztowego typu Outlook takie zwracanie się do użytkowników będzie raczej trudne. Dlatego warto korzystać z programów do profesjonalnej wysyłki e-mail marketingu (np. FreshMail). Dzięki nim możesz dokładnie spersonalizować każdego maila. Jeżeli zbierasz dane od swoich subskrybentów, możesz poprosić ich o wpisanie swojego imienia. Mając takie dane możesz w łatwy sposób stworzyć wysyłkę, która po pierwsze będzie „rozróżniała” czy jej odbiorcę jest kobieta, czy mężczyzna. W ten sposób Twój mailing nie będzie wykorzystywał tylko formy bezosobowej, a będzie bardziej angażować użytkownika w swoją treść. Do tego możesz jeszcze wspomnieć w treści swojego subskrybenta z imienia.
Bądź wiarygodny
Dla każdego, kto odbiera maila ważne także jest, kto jest nadawcą dlatego używaj w polu „nadawca” swojego imienia i nazwiska. Jest to bardziej „ludzkie” i przywiązujące odbiorcę do Twoich wysyłek. Podobnie postępuj z adresem zwrotnym. Zawsze używaj istniejęcego adresu e-mail, tak abyś w razie potrzeby mógł na bieżąco odpowiedzieć swoim subskrybentom. Ponadto programy antyspamowe, jeżeli uznają że dany adres zwrotny jest wiarygodny, będą przyjaźniej traktowały Twoje wysyłki.
Szanuj swoich odbiorców
Musisz pokazać swoim odbiorcom, że dobrze zrobili zostawiając swoje dane na Twojej liście subskrypcyjnej. Dlatego bardzo ważne jest, aby to, co im wysyłasz, było zgodne z tym, co im obiecywałeś. Staraj się, aby treść, którą im wysyłasz zawsze miała jakąś wartość dodaną dla odbiorców, a nie tylko była koleją ofertą sprzedażową. Nigdy nie zamieszczaj w swoich mailach linków do niesprawdzonych stron WWW ! Jeżeli Twoi użytkownicy raz poczują się wykorzystani przez Ciebie najprawdopodobniej w tym samym momencie wypiszą się z Twojej listy subskrypcyjnej. Pamiętaj o tym, aby wysyłać swoje mailingi regularnie, np. dwa razy w miesiącu lub raz w tygodniu i poinformuj o tym swoich odbiorców.
Na koniec
Powyższy wpis absolutnie nie wyczerpuje tematu spamu, dlatego w kolejnych wpisach będę się starał dokładniej opisywać poszczególne mechanizmy rozpoznawania maili jako spam, przez różnego rodzaju filtry. Póki co, pozostaje Wam życzyć, aby Wasze wiadomości były zawsze mile traktowane przez wszystkie zabezpieczenia anty spamowe