Magdalena Szyjka wpis utworzony wpis edytowany
Społeczna odpowiedzialność biznesu w mailingu – 3 przykłady marek
Powrót do listy wpisówTo, jakimi wartościami kieruje się firma, ma niejednokrotnie kluczowe znaczenie dla procesu zakupowego. Obecne pokolenia nie koncentrują się już tak mocno jedynie na produkcie czy usłudze. Zobacz, jak wdrożyć komunikację opartą o społeczną odpowiedzialność biznesu w mailingu.
CSR czyli społeczna odpowiedzialność biznesu nie jest nowym zagadnieniem, a wiele światowych marek funkcjonuje w oparciu o filary tej idei od wielu wielu lat. Klasycznym przykładem może być Patagonia czy firma kosmetyczna Rare Beauty, która właściwie powstała w celu wspierania fundacji, a opakowania kosmetyków przystosowane są do osób z niepełnosprawnościami ruchowymi. Aby nie skupiać się na największych graczach rynku światowego w dalszej części artykułu przedstawię Ci przykłady z naszego, polskiego otoczenia. Tymczasem zapraszam Cię do rozmyślań na temat tego, jak społeczna odpowiedzialność biznesu może funkcjonować w świecie e-maili.
Newsletter jako łącznik wartości
Można by uznać, że skoro e-mail jest elektroniczna formą listu i tym samym oszczędza zużycie papieru to stanowi istotny element wpływu na środowisko. Ale bądźmy szczerzy, jakie to ma znaczenie w kontekście licznych mediów, którymi się otaczamy? W kontekście społecznej odpowiedzialności biznesu, newsletter jest doskonałą przestrzenią do dzielenia wspólnych wartości z odbiorcami. I nie mam tu na myśli wysyłania niezliczonych wiadomości opisujących działania naszej firmy, ale uwzględnienie ich w całokształcie newslettera.
O ważnych rzeczach informuj personalnie
E-mail jest najbardziej bardziej spersonalizowaną przestrzenią. Dlatego chcąc poinformować o ważnych zmianach w kierunku działania firmy, wykorzystaj do tego właśnie newsletter. W odniesieniu do social mediów, newsletter stanowi jedyne miejsce, w którym możemy “odbyć rozmowę” w 4 oczy z naszym odbiorcą. Co jak co, ale skrzynka jest miejscem, do którego dopuszczamy firmy, które w pewien sposób odpowiadają naszym potrzebom. E-mail może przyjąć nawet formę listu. Jest więc doskonałym miejscem do informowania o podejmowanych akcjach, zmianach czy w ogóle odnoszenia się do sugestii klientów.
Twórz społeczności wokół idei marki
Grupa odbiorców, która zbierze się wokół naszego newslettera, stanowi swego rodzaju potwierdzenie i poparcie dla działań, które realizujemy. Regularne wysyłki dają nam możliwość docierania do odbiorców nie tylko z produktami czy usługami, ale przede wszystkim z informacją o różnych akcjach, w które subskrybenci mogą się włączyć.
Z kolei gdy oprócz suchego tekstu pokażemy, jak my, jako marka, wspieramy te działania, zbudujemy w odbiorcy poczucie zaufania. To z kolei zwiększa jego zaangażowanie i powoduje, że wokół newslettera tworzy się społeczność o podobnych poglądach.
A poniżej obiecane przykłady z naszego, e-mailowego ogródka.
Pasieki Sadowskich
Pasieki Sadowskich to młody, rodzinny biznes pszczelarski oparty o idee ochrony środowiska. Rodzinę tworzą nie tylko więzy krwi, jak opowiada założyciel, ale także relacje z przyjaciółmi i… pszczołami. I to one są głównym beneficjentem działań Pasieki. Akcja #chrońmypszczoły obejmuje szereg działań promujących ekologię i odpowiedzialne podejście do produkcji miodu w całej Polsce.
W swoim newsletterze sprzedażowym marka informuje o tym, że część dochodu ze sprzedaży zostanie przeznaczona na działania wspierające akcje.
Coleman
Kolejnym przykładem dotykającym tematu ochrony środowiska jest akcja firmy Coleman, promowana przez m.in. polski sklep Taternik. Każdy zakupiony namiot marki Coleman oznaczał jedno drzewo, które zostanie posadzone we współpracy z Fundacja Fabryka Tlenu. W tym przypadku akcja doskonale łączy się ze sklep Taternik. Dlaczego? Ponieważ marka promuje spędzanie czasu na świeżym powietrzu oraz szerzeniem idei odpowiedzialnego korzystania ze środowiska.
The Presja
I na koniec przykład z obszaru dbania o interes społeczny, a konkretnie szerzenia wiedzy dot. zdrowia psychicznego. Społeczność PsychoLogujemy wokół projektu The Presja funkcjonuje w oparciu o newsletter. Misją Fundacji jest dawanie ludziom ulgi w świecie psychicznej presji. I to właśnie w ramach newslettera PsychoLogujemy raz w tygodniu możemy otrzymać paczkę porad, odpowiedzi na zadawane pytania i inne materiały. Treści mając pomóc w radzeniu sobie z trudnościami natury psychicznej. Każdy może dołączyć do tego darmowego newslettera.
Odnoszę wrażenie, że dla społeczeństwa obecnie ważne jest to, aby marki, których produkty wybierają reprezentowały coś więcej niż tylko jakość i były w zgodzie z trendami. I nawet małe firmy, rodzinne biznesy czy twórcy internetowi mogą uwzględnić podejście CSRowe w swoich działaniach. Nie trzeba co roku sadzić nowego zagajnika, wystarczy zadbać o przestrzeń zieloną w otoczeniu miejsca pracy albo zorganizować akcję zbierania śmieci w lokalnym lesie.