Renata Gajoch-Bielecka wpis utworzony wpis edytowany
5 korzyści z email marketingu dla małego i średniego biznesu
Powrót do listy wpisówKażda złotówka wydana na marketing powinna być warta jej wydania. Może brzmi to jak truizm, ale w skomplikowanym świecie online marketingu, ta podstawowa kwestia, bywa owinięta w powiązane ze sobą nici komplikacji. Przez co wcale nie tak łatwo jest określić, na jakie narzędzie marketingowe warto postawić, co przyniesie nam najwięcej klientów.
Te wybory proste nie są, szczególnie dla branży MŚP. Według badań ¼ małych biznesów w Polsce przyznaje, że nie ma odpowiednio wysokich budżetów ani czasu, jaki może przeznaczyć na działania marketingowe.
Dzisiaj chcę Ci pokazać, jaki pakiet korzyści niesie za sobą wybór email marketingu. To wszystko w odniesieniu do potrzeb jakie mają małe i średnie firmy w Polsce.
1. Marketing małego biznesu to budowanie relacji
Potrafisz sobie wyobrazić, jak ludzie prowadzili swoje małe sklepiki w przedwojennym miasteczku? Bez reklamy, Internetu, biznes był przede wszystkim lokalny. Sprzedawali jabłka czy buty ludziom, których doskonale znali. Ba, czasem znali nawet ich rodziców i dzieci. Najlepszą rekomendacją było dobre słowo przy kolacji o tym, jak rzeźnik Henryk zważył więcej szynki lub dorzucił gratis odrobinę kaszanki dla Azorka. Biznes oznaczał troszczenie się o klientów, bo klientami byli np. Twój lekarz czy nauczycielka Twojego dziecka.
Gary Vaynerchuk
Choć żyjemy w diametralnie innych czasach, to jedno się nie zmieniło. Chcemy kupować od firm, którym ufamy, które znamy i które lubimy. To naturalny odruch, iż chętniej kupujemy produkty od tych marek, które darzymy sympatią.
Aby taką relację zbudować, potrzebna jest rozmowa. Jednostronny przekaz reklamowy na zasadzie “Kup już teraz!” bywa przytłaczający i zniechęcający.
Natomiast prowadząc email marketing, trafiasz bezpośrednio do skrzynki pocztowej, gdzie nie ma scrollowania. Jest Twój komunikat i uwaga odbiorcy. To dobre miejsce, by stworzyć wrażenie komunikacji jeden do jednego i krok po kroku budować z nim relację.
Co wysyłać w newsletterach prowadząc mały i średni biznes?
Wysyłając kampanie email do swoich odbiorców możesz wysyłać różnego rodzaju treści:
- informacje o nowościach w firmie
- różnego rodzaju promocje
- content edukacyjny e-booki, infografiki itd.
- zaproszenie na webinary
i wiele, wiele więcej. Stopniowo przekonujesz do siebie i swoich produktów. Choć pierwsza wysłana kampania nie przyniesie Ci morza klientów, natomiast stopniowo budując email marketing w swoim małym biznesie, zobaczysz efekty w zamian za włożoną pracę.
Dodatkowo stosując personalizację oraz segmentację odbiorców według określonych preferencji, budujesz komunikat dopasowany do potrzeb klienta.
Zobacz, jak zrobił to OVH, edukując klientów i tworząc webinar dla nich.
Zobacz jak w małym biznesie, jakim jest restuaracja, można prowadzić komunikację via email.
2. Ograniczone koszty oraz czas w małych i średnich firmach
Z tymi dwoma kwestiami mierzą się wszystkie firmy, ale jak już wcześniej wspominałam, szczególnie dotyka to małe i średnie biznesy. Kanałów i narzędzi marketingowych jest ogromny wybór i tym trudniej jest postawić na dobrego konia.
Zatem dlaczego swój cenny czas i złotówki masz przeznaczyć na rozwijanie bazy mailingowej i wysyłanie newsletterów?
Wbrew pozorom, nauka narzędzia do email marketingu wcale nie zajmie Ci dużo czasu. Jeśli na początku swojej drogi wybierzesz intuicyjne narzędzie, w które możesz wdrożyć się stosunkowo prosto, będzie Ci łatwiej. Część narzędzi do email marketingu oferuje gotowe rozwiązania. Dzięki temu nie musisz zlecać freelancerom wielu rzeczy, bo będziesz w stanie zrobić to sam/a.
Przykładowo w systemie FreshMail masz dostęp do:
- kreatora formularzy, dzięki czemu w łatwy sposób na swojej stronie umieścić prosty formularz do zapisu na newsletter,
- kreatora landing page, dzięki czemu nie musisz wydawać pieniędzy na budowanie dedykowanej strony np. z formularzem, tylko budujesz ją z gotowych już bloków,
- 200 szablonów newslettera i edytora Designer, gdzie bez umiejętności programistycznych i graficznych zakodujesz estetyczny newsletter, dzięki czemu Twoi klienci odbiorą Cię jako profesjonalną firmę.
To tak jakby malując mieszkanie jedna firma dostarczała ci pod drzwi farbę, pędzel, folię, taśmę malarską i strój roboczy, a do tego pokazała, jak najlepiej malować ściany :)
Podsumowując: we FreshMailu zaplecze do wysyłki newslettera masz gotowe – to naprawdę duża oszczędność Twojego czasu i pieniędzy. Za to Ty możesz się skupić na tym co najważniejsze dla Twojego biznesu, czyli pozyskiwaniu klientów.
3. Konkretny efekt za włożony wysiłek
Jeśli już inwestujesz czas w budowanie bazy mailingowej, wysyłanie newsletterów i regularną komunikację z odbiorcami, na pewno interesuje Cię kwestia zwrotu z inwestycji. Badania pokazują, że email marketing odpowiada nawet za 20% transakcji w handlu internetowym. Natomiast sama wysyłka mailingu to koszt dosłownie kilku groszy do jednego odbiorcy. Dlatego 1$ zainwestowany w email marketing potrafi średnio przynieść nawet 42$ zysku [Litmus].
Ogromnym plusem email marketingu, prowadzonego przez profesjonalny system do wysyłek, jest dostęp do raportów, gdzie dowiesz się, jaki był Open Rate kampanii (otwieralność), CTR (klikalność w link) oraz po ustawieniu odpowiednich parametrów w Google Analytics – jaka jest konwersja.
To wszystko pozwala Ci na lepszą kontrolę, analizę swoich działań i ich systematyczną poprawę.
4. Dlaczego email marketing? Same social media nie wystarczą?
62% firm z branży MŚP stawia na własny kanał w social mediach i działania organiczne (darmowe). To faktycznie standard w promocji małego biznesu, natomiast ja polecam rozszerzyć te działania właśnie o email marketing.
Dlaczego? Ponieważ opierając się jedynie na mediach społecznościowych budujesz swój biznes w obrębie kanału, gdzie nieznane, wciąż zmieniające się algorytmy, mają wpływ na Twoją widoczność. Post organiczny dociera średnio do 2-6% Twoich fanów. To tak jakbyś ciężką pracą posadził 100 krzewów, a tylko kilka z nich by wyrosło. Natomiast w email marketingu możesz liczyć na średni Open Rate na poziomie od kilkunastu do nawet 30-40% i to od Twojego wkładu zależy, jak zaangażowaną społeczność wokół siebie zbudujesz. Masz prawdziwą autonomię - nie podlegasz tu żadnym algorytmom. A zebrana baza mailingowa należy do Ciebie.
Dodatkowo jeśli Twój profil w mediach społecznościowych z jakiegoś powodu zostanie tymczasowo zablokowany, zaatakowany, a nawet usunięty, tracisz całą swoją pracę i dostęp do społeczności. Takie sytuacje zdarzyły się już niejednej firmie, choćby znanej marce Brand24.
5. Promuj swój content marketing
Content marketing to strategia marketingowa, polegająca na regularnym tworzeniu oraz dystrybucji atrakcyjnych i przydatnych treści, które mają za zadanie zainteresować odbiorców, tak aby nakłonić ich do działania (Wikipedia).
To proste równanie. Odbiorcy chcą czytać, oglądać wartościowe treści z danej kategorii = Ty powinieneś takie tworzyć.
Content marketing ma wiele zalet, najważniejsze z nich to:
- niski koszt w porównaniu do innych typów reklamy,
- zwiększenie ruchu na stronie,
- Content = SEO: wyższa pozycja strony w wyszukiwarkach,
- zwiększenie sprzedaży,
- wzrost zaufania klientów.
Natomiast email marketing to bardzo dobry kanał, by tworzone przez Ciebie treści promować. Dzięki temu unikasz typowo sprzedażowej narracji w newsletterach, wyedukujesz odbiorców o Twoim produkcie i stopniowo przeniesiesz ich w dół lejka sprzedażowego
- know me,
- like me,
- trust me,
- pay me.
Content marketing w synergii z email marketingiem świetnie taką strategię realizuje: od poznania, polubienia przez zaufanie i kupno.
Potrzebujesz szkolenia z email marketingu dla swojego małego biznesu?
Chcesz dowiedzieć się więcej na temat tego, jak prowadzić świetny email marketing? Kup certyfikowany kurs online Emailove. Dowiesz się m.in.:
- jak pozyskiwać odbiorców,
- jak stworzyć kreację maila
- jak analizować raporty i optymalizować swoje działania
Marketing dla małego biznesu - podsumowanie
Jak widzisz, email marketing dla Twojej małej-wielkiej firmy może zdziałać naprawdę dużo.
Warto zainwestować w ten kanał promocji, jeśli chcesz skuteczniej prowadzić marketing i sprzedawać więcej swoich produktów i usług.