Joanna Wójcik wpis utworzony wpis edytowany
5 powodów, dla których zaczniesz wykorzystywać landing page w email marketingu
Powrót do listy wpisówPrzewidywania dla email marketingu na rok 2014 są bardzo obiecujące. Wiadomości email mają być jeszcze bardziej spersonalizowane i budujące zaangażowanie z odbiorcami. Wobec tego, jakie jeszcze sposoby można wykorzystać, by strategia email marketingowa była bardziej skuteczna i przekładała się na konwersje? Z pomocą przychodzi landing page, czyli strona docelowa, na którą trafia odbiorca po kliknięciu w komunikat zawarty w treści mailingu.
1. Połącz mailing z landing page’em
Nie musimy nikogo przekonywać, że email marketing to potężne zwierzę reklamy i wciąż jedno z najbardziej obiecujących narzędzi docierania do klientów. Jednak sam mailing reklamowy to nie wszystko. Za pośrednictwem wysyłanych maili przyzwyczajasz swoich klientów do regularnego otrzymywania Twoje oferty (co bywa coraz bardziej spersonalizowane), edukując ich w temacie wartości Twojej marki.
Czy sam wysłany mailing wystarczy, aby sprzedać lub chociażby zyskać cenną informację od klienta? Będzie z pewnością skuteczniejszy jeśli zintegrujemy go z odpowiednio przygotowanym landing page’em. Landing page jest to strona, do której kierowany jest użytkownik pod kliknięciu w treść mailingu lub newslettera. Stanowi kontynuację wiadomości i umożliwia sfinalizowanie akcji, której oczekujesz od odbiorcy. Dlatego warto zadbać o to, gdzie trafi odbiorca po otwarciu wiadomości email.
2. Landing page a strona www
Dlaczego przekierowanie klienta z maila do strony głównej np. sklepu internetowego może być nieskuteczne? Odpowiedź jest stosunkowo prosta. Prawdopodobieństwo złożenia zamówienia będzie zwyczajnie o wiele mniejsze, co szczególnie może być widoczne w przypadku przekierowywnia klientów do sklepów internetowych. Przyczyn rezygnacji z dalszych zakupów po przejściu z mailingu do strony www może być wiele:
- klient może się zgubić w gąszczu nawigacji sklepu, co doprowadzi do rezygnacji,
- klient może zainteresować się innym produktem, który nie przypomina mu obietnicy, którą dostał w mailingu,
- klient może zacząć porównywać produkty w porównywarkach cenowych, co w konsekwencji skłoni go do opuszczenia Twojej strony,
- klient może zrezygnować w dowolnym miejscu wieloetapowego procesu zakupu (problem porzuconych koszyków).
Dlatego kieruj odbiorców mailingu do miejsca, które skupione jest tylko i wyłącznie na reklamowanej ofercie i unikaj sytuacji, w których możesz ich utracić, np. przez kliknięcie w inny link, niż prowadzący do sfinalizowania akcji.
3. Dlaczego zastosowanie landing page’a jest skuteczniejsze?
Podstawową zaletą landing page’a jest to, że jedynym działaniem, jakie może wykonać odwiedzający, jest właśnie pożądana przez nas akcja. Dlatego właśnie landing page będzie się sprawdzał przede wszystkim w kampaniach nakierowanych na jeden cel. Tym samym zanim stworzysz landing page powinieneś sprecyzować, co chcesz zyskać: sprzedać produkt, zbudować bazę kontaktów, przekierować użytkownika na inną stronę, czy może przekonać go do pobrania aplikacji lub dokumentu. Na przykład jeśli mailing dotyczy sprzedaży ebooka, strona docelowa, na którą zostanie przekierowany odbiorca powinna być skupiona tylko na jednej akcji - zakupie publikacji. W taki sposób zostanie zamknięta ścieżka sprzedaży.
Musisz tylko trzymać się założenia, że na landing page trafiają osoby, które rzeczywiście zainteresowały się treścią Twojego maila i przechodzą dalej w poszukiwaniu szczegółów. Jeśli zaciekawienie odbiorcy jest realne pozostaje tylko zrobić zrobić wszystko, żeby go przekonać do kliknięcia w przycisk call to action.
4. W jaki sposób wykorzystać landing page w email marketingu?
Landing page może mieć bardzo wiele zastosowań. Pierwszym z nich jest oczywiście sprzedaż produktu. Ze sprzedażą wiążą się również wszystkie formy promocyjne, czyli możliwość pobrania za pośrednictwem landing page’a kuponów rabatowych, zniżek, czy też gratisów. Landing page możesz również wykorzystać do informowania o nowych akcjach a także zastosować go do wszelkich działań budujących pozytywny PR, np. umieszczając na nim darmowy content do pobrania dla swoich klientów (ebooki, infografiki, raporty).
5. O czym pamiętać tworząc landing page dla mailingu?
Landing page jest samodzielną stroną bez dodatkowych odnośników, takich jak np. menu, zakładki. Takie ograniczenie jest z jednej strony bardzo dużym plusem - uwaga odbiorcy nie będzie rozproszona. Z drugiej strony na landing page’u dysponujemy małym obszarem i musimy go jak najlepiej wykorzystać, żeby zapewnić jego skuteczność. Każdy landing page powinien zawierać 5 podstawowych elementów:
- nagłówek,
- wypunktowane wartości (unikalna wartość sprzedaży),
- grafikę,
- wyróżniający się przycisk CTA
- rekomendacje (success stories, certyfikaty itp.).
Więcej na temat podstawowych elementów każdego landing page’a przeczytacie w artykule: “Elementy skutecznego landing page’a”.
Tworząc landing page dla mailingu pamiętaj przede wszystkim o 4 prostych zasadach:
1. Użyj spójnej estetyki w mailingu i na landing page’u
Landing page powinien być przedłużeniem mailingu zarówno pod względem przekazu graficznego jak i tekstu. Na przykład jeśli nagłówek Twojego maila brzmi: “Pobierz kupon rabatowy na wszystkie produkty” warto powtórzyć ten sam komunikat również na landing page’u. Powód takiego działania jest prosty - wzbudzasz w ten sposób wiarygodność i zaufanie. Klient przechodząc na landing page, który jest spójny z kreacją i koncepcją emaila wie dokładnie, gdzie się znalazł i po co. Wzrasta zatem szansa, że skorzysta z Twojej oferty.
2. Zacznij historię w maliu zakończ na landing page’u
Wykorzystaj wiadomość email jak swego rodzaju “trailer” - zapowiedź tego, co znajdzie się na landing page’u. Staraj się nigdy nie zawieść klienta przez niedostarczenie tego, co było obiecane w treści emaila. Jeśli np. w treści dostajemy obietnicę: “Odbierz katalog i zgarnij rabat na wszystkie produkty”, nie możemy doprowadzić do sytuacji, gdy po kliknięciu w przycisk CTA i “wylądowaniu” na stronie www obietnica nie zostanie spełniona. W takim przypadku interesujący początek historii, niestety nie zostania doprowadzony do końca, a klient prawdopodobnie opuści dane miejsce docelowe. Natomiast idealnym rozwiązaniem byłoby zastosowanie landing page’a nakierowanego tylko na jeden cel, tak jak na poniższym przykładzie.
Mailing:
Landing page:
Ten przykład bardzo dobrze ilustruje pozytywne zakończenie historii. Odbiorca mailingu po kliknięciu w przycisk CTA trafia na landing page, na którym ma możliwość odebrania obiecanej w treści maila zniżki. Utrzymanie kreacji mailingu i landing page’a w takim samym stylu wpływa pozytywnie na odbiór i zachęca do wykonania akcji.
3. Dostosuj mailing i landing page do mobile
Analizy roku 2013 pokazały, że coraz więcej wiadomości marketingowych było otwieranych za pomocą urządzeń mobilnych. Jest to sytuacja, której rzecz jasna nie można ignorować również w przypadku landing page’a, który podobnie jak wiadomość mailowa musi być dostosowany do wyświetlania na ekranach tabletów i smartfonów.
4. Umieść na landing page’u dodatkowe rekomendacje
Ten element jest szczególnie ważny, jeśli zastosujesz landing page do sprzedaży. Klienci zawsze muszą mieć pewność, że numer ich karty kredytowej jest bezpieczny zanim klikną przycisk "kupuj".
Wykorzystanie landing page’a może być jednym z narzędzi, które wpłynie pozytywnie na skuteczność kampanii email marketingowej, zwiększając przede wszystkim jej precyzyjność. Warto jest również poszukać narzędzi, które pomogą utworzyć połączyć kampanię e-mail marketingową z landing page’em i obniżyć jej koszty.
Przykładem takiego narzędzia jest aplikacja Landingi, która umożliwia samodzielne stworzenie landing page’a, bez specjalistycznej wiedzy i pomocy grafika czy programisty. Edytor landing page’y pozwala między innymi na dostosowanie szablonów do potrzeb każdej kampanii, przeprowadzanie testów A/B, dostosowanie landing page’a do urządzeń przenośnych oraz korzystanie ze zintegrowanych systemów zbierania danych, np. FreshMail.