Maria Czekańska wpis utworzony wpis edytowany
E-mail w branży turystycznej? Sprawdź, co słać
Powrót do listy wpisówE-mail marketing dla branży turystycznej skrywa wiele perełek i możliwości. W końcu podróże to coś, co większość ludzi ma wysoko na liście swoich priorytetów. Jak zachęcić odbiorców, by zdecydowali się właśnie na Twoje usługi?
Gdy robi się cieplej, nadchodzi wakacyjny nastrój. Rozmyślania o relaksie nad jeziorem, zimnych napojach na plaży, czy przygodzie na stepie. Wtedy właśnie na oferty turystyczne można natrafić co chwila. Ciężko jest się wyróżnić niezależnie od tego, czy prowadzisz biuro turystyczne, pensjonat czy wycieczki. Dlatego należy mądrze przemyśleć strategię. W dotarciu do klienta pomoże Ci zdecydowanie e-mail marketing.
E-mail marketing - korzyści
Zapewne wiesz, że kanałów dotarcia do potencjalnego klienta jest wiele. Od mediów społecznościowy po zwykłe ulotki. E-mail marketing jest szczególnym kanałem dotarcia, bo przy niewielkim nakładzie kosztów otrzymujesz bezpośredni kontakt do Twojego odbiorcy na dłużej. Co możesz robić dzięki e-mail marketingowi?
- Budować relacje, przemieniając subskrybenta, który zapisał się do Twojego newslettera dla ciekawostek podróżniczych, w klienta, który gotów jest dokonać zakupu.
- Bezpośrednio informować o specjalnych ofertach - nie ma w końcu nic gorszego od promocji, która pozostała bez echa.
- Pozyskiwać opinie klientów oraz zachęcać ich do zostania brand advocacy, czyli osobami, które jawnie chwalą Twoją firmę np. zamieszczając zdjęcia z podróży.
- Personalizować i segmentować - dzięki czemu zdobędziesz więcej klientów, a Twój przekaz będzie skuteczniejszy.
- No i po prostu sprzedawać.
Skuteczny e-mail marketing - wskazówki
Jeśli zajmujesz się bądź dopiero chcesz się zająć marketingiem, pamiętaj o podstawach. Oto kilka z nich.
- Buduj zdrową listę kontaktów zgodną z RODO - czyli dbaj o to, aby posiadać zgody na wysyłanie treści sprzedażowych i marketingowych. Nie kupuj baz ani nie wysyłaj wiadomości na e-maile, które widnieją w internecie.
- Personalizuj i segmentuj - e-mail marketing to rodzaj marketingu bezpośredniego, który pozwala Ci lepiej budować relację z odbiorcą, dzięki możliwości dopasowania przekazu. Badaj, czym jest tak naprawdę zainteresowany Twój odbiorca i twórz treści szyte na miarę.
- Twórz roadmapę - działania e-mail marketingowe nie powinny istnieć ad hoc. Każdy e-mail powinien mieć jasny cel, który będzie się dało mierzyć. Warto również utworzyć sobie listę kampanii w danym miesiącu, które będziesz wysyłać. Stawianie na działanie typu “znajdę czas to wyślę” okaże się nieskuteczne.
- Korzystaj z możliwości, jakie daje e-mail marketing. Czyli pamiętaj o narzędziach analitycznych oraz statystykach, takich jak współczynnik otwarć czy kliknięć, i na bieżąco usprawniaj swoje działania. Wykonuj testy a/b, aby przykładowo zbadać, który temat wiadomości e-mail okaże się być lepszy.
E-mail marketing w branży turystycznej
Jak budować relację z odbiorcą w branży turystycznej? Tak naprawdę nie jest to aż tak ciężkie. A to dlatego, że nie brakuje osób, które są po prostu zainteresowane podróżami. Na bieżąco wyszukują one wskazówek, informacji czy ciekawych miejsc do zwiedzenia. W tej branży pomysłów na treść nie zabraknie.
- quizy - np. “Jakim typem podróżnika jesteś?” lub “Jakie są Twoje wymarzone wakacje”,
- porady podróżnicze - o czym pamiętać w podróży, jak przygotować się do lotu, co zabrać ze sobą w walizce,
- listy, które da się pobrać - np. “10 rzeczy do zrobienia przed wyjazdem” lub “10 miejsc, które warto zwiedzić w Mołdawii”,
- przewodniki po mieście - do których restauracji warto pójść, jakie są lokalne dania, gdzie odbywają się najważniejsze wydarzenia, jakie miejsca można zwiedzić,
- najlepsze pory roku na zwiedzenie danych krajów, oferując tym samym szczególne oferty,
- e-booki np. o kulturze danego miejsca,
- ciekawostki o danym kraju.
Rodzaje e-maili, które warto wdrożyć do strategii
Wiesz, czym się dzielić. I jak się dzielić: inspirując, fascynując, edukując. Jednakże warto przy tym nie zapominać, że treści możesz wysyłać w różnych formach. E-mail marketing daje Ci możliwość wysłania wielu rodzajów e-maili, a w tym m.in.:
- mail powitalny,
- mail z potwierdzeniem zakupu,
- wiadomość z treścią edukacyjną,
- wiadomość automatyczna dot. porzuconych koszyków,,
- mail, pokazujący recenzje.
8 pomysłów na e-maile w branży turystycznej
Jest wiele rodzajów e-maili i mnóstwo treści, którymi możesz się podzielić. Dlatego rozplanuj swoją komunikację mądrze, aby od samego początku budować dobrą relację.
Mail powitalny
Jest to pierwszy e-mail, który dostanie Twój odbiorca zaraz po potwierdzeniu swojej subskrypcji. Tego typu wiadomości cieszą się jednym z najwyższych wskaźników otwarć. Wykorzystaj to zarówno aby przywitać, jak i również pokazać ducha Twojej marki. Pokaż, czego może się spodziewać - gdzie znaleźć bloga, skąd pobrać poradniki podróżnicze czy jak zarezerwować podróż.
Pokaż widoki
Wiadomości z branży turystycznej mają za zadanie inspirować. Pomyśl, ile razy zdarzyło Ci się zobaczyć piękne zdjęcie danej miejscowości i pomyśleć: “Chcę tam być!”. Mogła to być malownicza włoska prowincja, piękna plaża w Hiszpanii, zabytkowa uliczka w Barcelonie. Coś jednak było tak piękne, że znalazło się od razu na Twojej liście miejsc do zwiedzenia. Wykorzystaj magię obrazu w Twoim e-mailu. Pokaż kierunek podróży od najlepszej strony, aby poruszyć duszę i wyobraźnię.
Wykorzystaj wiadomość z potwierdzeniem
E-mail z potwierdzeniem np. rezerwacji hotelu to doskonałe miejsce, aby podzielić się większą ilością treści. A do tego - możesz wykorzystać w pełni personalizację! Jeśli klient dla przykładu zarezerwował miejsce we Wrocławiu, pokaż mu, co jeszcze może tam zobaczyć. Jakie atrakcje na niego czekają, gdzie warto pójść, jakie są ciekawe miejsca do zwiedzenia. Pomóż w zaplanowaniu podróży. Co więcej, możesz wysyłać cyklicznie takie maile aż do momentu rozpoczęcia pobytu klienta w zarezerwowanym obiekcie. Dać znać np. “Już za 3 dni rozpoczynasz Twój pobyt we Wrocławiu. Czy masz wszystko zaplanowane?”.
Uzyskuj opinie
Wykorzystaj e-maila zarówno do tego, aby pokazywać opinie od zadowolonych klientów, jak również prosić, aby zostawili swoje własne. Możesz również pokazać np. zdjęcia, zrobione w trakcie podróży przez odwiedzających, aby zwiększyć autentyczność Twojego przekazu.
Specjalne oferty last minute
Wykorzystaj tzw. urgency, czyli poczucie pilności, w Twoim przekazie e-mail marketingowym. Możesz np. pokazać czasową promocję i umieścić licznik czasu w Twojej wiadomości. Masz możliwość również poinformowania, że w oglądanym obiekcie kończą się już terminy rezerwacji w te wakacje. Urgency możesz również zastosować, aby przygotować ofertę last minute - nie raz nieprzygotowanych nie brakuje!
Dziel się poradami
Zapewniaj edukacyjne treści, dzięki którym Twoi odbiorcy lepiej poznają dane miejsce lub będą bardziej przygotowani na podróż. Może to być lista najlepiej ocenianych restauracji, ciekawostki o kulturze lub poradnik, jak zachowywać się w danym kraju, aby nie popełnić żadnego faux paus.
Informuj o programie lojalnościowym
Branża podróżnicza to świetne miejsce do tego, aby uruchamiać programy lojalnościowe, dzięki którym odbiorca będzie zbierał punkty, które może następnie wykorzystać. W końcu podróże to czynność powtarzalna, a każdego ucieszy możliwość np. otrzymania zniżki.
Łącz się z mediami społecznościowymi
Idealnym połączeniem e-mail marketingu okażą się być media społecznościowe. To one wzmocnią user generated content, czyli treści generowane przez użytkowników. Możesz np. wymyślić hashtag Twojej firmy, a następnie zachęcać do tego, by wstawiać zdjęcia z podróży, odpowiednio oznaczając swoje zdjęcia. Pochwal się również tym, że prowadzisz swoje profile w mediach społecznościowych i zapraszaj odbiorców do ich obserwowania, zamieszczając np. ikonki na dole e-maila.
Moc tematów wiadomości
Pamiętaj, że niezwykle ważne jest, aby odpowiednio wykorzystać moc tematów wiadomości. To właśnie one zadecydują o tym, czy odbiorca w ogóle wyświetli Twojego e-maila, a co za tym idzie - czy wykona preferowaną przez Ciebie akcje, np. zarezerwuje pobyt w hotelu.
Wykorzystaj magię podróżowania
Czyli odwołuj się do odczuć i emocji związanych z podróżowaniem. Wskazuj na relaks, odpoczynek, odkrywanie, doświadczanie, przygody.
- Odkryj rajskie ogrody Hiszpanii ? ?
- Odpocznij od miasta, relaksując się na Teneryfie ?
- Przeżyj niezapomnianą podróż w Boliwii ??
Odwołuj się do limitu czasowego
Czyli wykorzystuj oferty last minute czy promocje czasowe już w temacie wiadomości. Podkreślaj, że odbiorca może coś przegapić, jeśli nie dokona określonej akcji.
- ⏰ Ostatnia szansa na zwiedzenie Bułgarii w to lato ?
- Nie przegap naszej specjalnej oferty ⏰ ✂
- ⌛ Nasza promocja rozpoczyna się teraz
Używaj konkretów
Dawaj znać bezpośrednio o Twojej ofercie, szczególnie jeśli właśnie prowadzisz jakąś promocję. Warto przykuć tym uwagę od samego początku.
- ✂ -20% na loty do Florencji ?
- Oszczędź pieniądze na następną podróż marzeń ? ?
Rozbaw
Czasem warto pobawić się słowem, ale pamiętaj, aby nie przesadzić. Temat wiadomości wciąż musi być jasny i zrozumiały.
- W Nairobi się nie narobisz - odkryj kierunek wakacji! ? ?
- 10 rzeczy, których nie Wilno na Litwie ?
Podsumowanie
- Pamiętaj o podstawach e-mail marketingu, takich jak budowanie bazy kontaktów czy personalizacja i segmentacja.
- Wykorzystuj treści, aby zachęcać do podróżowania.
- Miej na uwadze różne rodzaje wiadomości, kiedy prowadzisz wysyłkę e-maili.
- Zacznij przyciągać uwagę już od samego tematu wiadomości.