Katarzyna Zając wpis utworzony wpis edytowany
Segmentacja – 5 pomysłów na jej zastosowanie
Powrót do listy wpisówSegmentacja listy polega na jej podzieleniu na mniejsze grupy ze względu na cechy odbiorców, ich zachowania lub preferencje. Celem segmentacji jest dostarczenie spersonalizowanej i bardziej istotnej treści, która lepiej koresponduje z potrzebami odbiorców i zwiększa skuteczność kampanii e-mail marketingowych.
Dlaczego segmentacja jest ważna i jakie niesie korzyści?
- Lepsze dopasowanie treści - dzięki segmentacji przygotowane przez Ciebie treści są bardziej dopasowane do indywidualnych potrzeb i preferencji odbiorców. Tym samym zwiększasz prawdopodobieństwo, że odbiorcy będą bardziej zainteresowani i bardziej zaangażują się w interakcję z Twoją marką.
- Większe zaangażowanie - dostarczając spersonalizowane treści zwiększasz zaangażowanie odbiorców w kampanię e-mail marketingową. Odbiorcy chętniej otworzą i przeczytają Twoje wiadomości, a także zareagują na zaproszenia do działań, takie jak kliknięcie w CTA i zakupy.
- Redukcja kosztów - segmentacja bazy danych pozwala Ci na bardziej skuteczne wykorzystanie budżetu na e-mail marketing. Dzięki dostarczaniu spersonalizowanych treści i kierowaniu ich do właściwych grup odbiorców, zmniejszasz liczbę niepotrzebnych lub nieskutecznych prób kontaktu. To z kolei pozwala Ci przeznaczyć zaoszczędzone pieniądze na inne działania.
- Większa konwersja - skierowanie treści do odpowiednich grup odbiorców pozwala Ci na zwiększenie skuteczności kampanii e-mail marketingowej i osiągnięcie większej konwersji. Lepsze dopasowanie treści do potrzeb i preferencji odbiorców, spowoduje, że będą bardziej skłonni do zakupów lub podejmowania innych działań.
- Większa lojalność - dostarczanie spersonalizowanych maili pomaga Ci w budowaniu większej lojalności Twoich odbiorców. Odbiorcy będą bardziej zaangażowani, co pozwala na budowanie pozytywnego wizerunku Twojej marki. Dodatkowo zwiększasz szanse na dalsze zakupy lub polecanie jej innym osobom.
Praktyczne przykłady
- Segmentacja na podstawie danych demograficznych
Pomaga w dostarczaniu spersonalizowanych treści, które są bardziej dopasowane do potrzeb poszczególnych grup klientów. Na przykład, jeśli w Twojej firmie sprzedajesz produkty dla różnych grup wiekowych w tym np. osób w wieku 60+, to wysyłanie tych samych ofert i promocji skierowanych do wszystkich nie będzie skuteczne. Dlatego segmentacja na podstawie wieku pomoże w dostarczeniu właściwej treści do odpowiedniej grupy klientów.
- Segmentacja na podstawie danych dotyczących miejsca zamieszkania
Ten typ segmentacji pomaga dostarczać Ci treści dotyczące lokalnych wydarzeń lub ofert pobytów wakacyjnych w danej okolicy. Na przykład, firma oferująca usługi turystyczne może dostarczać spersonalizowane propozycje dotyczące lokalnych atrakcji turystycznych w okolicy, w której klient mieszka. Natomiast oferty dłuższych wyjazdów wypoczynkowych w zupełnie innych miejscach
- Segmentacja na podstawie historii zakupów
Wysyłanie ofert typu cross-sell klientom, którzy dokonali wcześniejszych zakupów określonego produktu, ma za zadanie zwiększyć Twoją sprzedaż. Na przykład, jeśli Twój klient kupił kurtkę zimową, możesz przesłać mu ofertę na rękawice czy inne produkty doposażające. Na podstawie historii zakupów możesz rekomendować klientom produkty, które mogą ich zainteresować. Przykładem może być sytuacja, gdy klient kupił książkę z kategorii literatura kryminalna. Prześlij mu rekomendacje na inne książki z tej samej kategorii.
- Segmentacja na podstawie zainteresowań
Jeśli Twój odbiorca wyraził zainteresowanie określonym tematem lub kategorią produktów (za pomocą ankiety w formularzu zapisu), możesz przesłać mu newsletter tematyczny, w którym znajdzie on informacje i oferty odpowiadające temu co zaznaczył. Przykładowo, jeśli realizujesz kampanie dla ośrodka kultury, możesz wysyłać informacje o wydarzeniach w tematyce związanej z zainteresowaniami odbiorcy. Masz również wiedzę jaka specyficzna dziedzina interesuje poszczególne grupy odbiorców i możesz tworzyć newsletter zawierający newsy i trendy z danej kategorii.
- Segmentacja na podstawie preferencji
Twoi klienci są różni. Jedni chętnie przeczytają Twoje wiadomości 3 razy w tygodniu, a inni tę samą częstotliwość uznają za spam. Zapytaj swoich odbiorców jak często chcą otrzymywać Twoje wiadomości, a następnie na tej podstawie stwórz segmenty. Dzięki temu możesz kontaktować się z Twoimi odbiorcami w preferowanych przez nich odstępach czasowych.
Podsumowanie
Segmentacja jest kluczowym działaniem w kampaniach e-mail marketingowych. Dzielenie odbiorców na mniejsze grupy w oparciu o konkretne kryteria, takie jak demografia, lokalizacja, historia zakupów czy zainteresowania daje wiele możliwości. Segmentacja to pierwszy krok do bardziej spersonalizowanych i trafnych treści. Tym samym pozwala Ci na zwiększenie zaangażowania odbiorców, redukcję kosztów, a także poprawę współczynnika konwersji i lojalności klientów. Praktyczne przykłady segmentacji obejmują segmentację na podstawie danych demograficznych, lokalizacji, historii zakupów i zainteresowań.
A o tym jak segmentować bazy we FreshMailu dowiesz się z tego poradnika.