Maria Czekańska wpis utworzony wpis edytowany
Stwórz kampanię e-mail przy pomocy AI – od pomysłu po treść!
Powrót do listy wpisówSztuczna inteligencja weszła do naszego marketingowego świata z przytupem. Choć podzieliła zdania wielu osób, jedno jest pewne - lepiej nauczyć się z niej korzystać prędzej niż później. Dziś pokażę Ci, jak przygotować kampanię e-mail marketingową przy pomocy AI.
Niedawno kupiłam książkę Nowe zasady marketingu i PR autorstwa Davida Meermana Scotta. Był w niej cytat: “Przyszłość, w której marketing będzie się opierał na sztucznej inteligencji, może być bliżej niż myślisz”. Książka ta na polskim rynku ukazała się dopiero rok temu, a już dziś możemy śmiało powiedzieć, że ta przyszłość definitywnie się rozpoczęła.
Już we wstępie pisałam, że wkroczenie sztucznej inteligencji do świata marketingowego podzieliło zdania wielu osób. Jednakże ta rewolucja się rozpoczęła, a więc nie da się jej zatrzymać. Pozostaje nam się do niej przyłączyć. Założyłam sobie, że pomogę Ci w tym. Dlatego dziś pokażę Ci, jak możesz stworzyć kampanię e-mail marketingową przy wykorzystaniu AI na konkretnym przykładzie. Zanim do tego dojdzie, otrzymasz kilka cennych wskazówek i informacji.
Dlaczego warto skorzystać z AI w kampanii e-mail marketingowej?
Umówmy się, że sztuczna inteligencja nie jest obca branży e-mail marketingu. Stosuje się ją m.in. w segmentacji, wykrywaniu SPAMu (jak w naszym SendGuardzie) czy optymalizacji czasu wysyłki. Dziś możemy wykorzystać ją w celach strategicznych oraz kreatywnych. AI pomoże nam napisać treść, zaplanować serię wysyłek czy stworzyć grafikę. Pomoże nam to w szybszym tworzeniu treści oraz w ogóle w tworzeniu treści (osoby, które męczą się przy pisaniu czegokolwiek na pewno się z tego cieszą), odnajdywaniu alternatywnych wersji treści czy planowaniu naszej strategii e-mail marketingowej, dając nam tak naprawdę nieograniczoną rzeszę pomysłów.
Podstawowe narzędzia do tworzenia treści i kreacji obrazów
Jeśli chodzi o pisanie treści czy generowanie pomysłów, podstawowymi narzędziami okażą się: ChatGPT, Copy.ai czy Rytr. Słyszałam jeszcze o Jasper.ai i Notion AI, ale jeszcze ich nie testowałam. Natomiast kiedy mowa o grafikach, na pewno przydadzą się: MidJourney, Canva, Runway i Adobe Firefly.
O czym pamiętać, korzystając z narzędzi AI?
Przede wszystkim musisz zapamiętać, czym jest prompt. Jest to wiadomość bądź pytanie, które kierujesz do AI. Następnie jest ono przetwarzane przez sztuczną inteligencję, w celu wygenerowania jak najlepszej odpowiedzi na Twoje żądanie. I tu czasem zaczyna się cała zabawa. Trzeba nauczyć się pisania odpowiednich promptów, ponieważ przy nieadekwatnym żądaniu nie otrzymasz zadowalającej odpowiedzi. Pokażę Ci zaraz na przykładach, jak konstruować swoje żądania tak, aby rozmowa z AI była czystą przyjemnością pełną inspiracji!
- zawsze sprawdzaj odpowiedzi, które podaje Ci sztuczna inteligencja, weryfikuj je zgodnie ze swoją wiedzą, korzystaj z dotychczasowego doświadczenia oraz sprawdzaj, czy kluczowe informacje są prawdziwe;
- eksperymentuj i ucz się - rozmawiaj ze sztuczną inteligencją, zadawaj różne pytania i ucz się jej;
- redaguj treści - szczególnie po to, by wypowiedzi były zgodne z tonem i głosem Twojej marki. Poniżej przykład, co się może wydarzyć, kiedy powierzysz wszystko sztucznej inteligencji.
Powyższa rozmowa toczyła się o komunikacji dla marki, zajmującej się sprzedażą garnków. Jednak jestem pewna, że nie chcesz mieć takiego kwiatka w swoim newsletterze.
Przykładowe prompty w ChatGPT
Oto trzy podstawowe prompty, które przydadzą Ci się w pracy z ChatGPT na co dzień, kiedy mowa o kampaniach e-mail marketingowych.
Prompt: Stwórz pomysły na kreację e-maili. Cel: [wpisz, np. promocja kuchni włoskiej]
Prompt: Stwórz temat wiadomości e-mail do 40 znaków ze spacjami oraz preheader do 40 znaków ze spacjami.
Tematyka: [ np. nowe garnki]
Cel: [ np. zakup garnków.]
Prompt #1: Napisz newsletter.
Temat: [ np. nowe garnki]
Odbiorca: [ np. młode kobiety, singielki]
Styl pisania: [np. empatyczny, profesjonalny]
Cel: [ np. zakup garnków]
Dodaj CTA i treść do buttonu.
Prompt #2: Napisz newsletter.
Opis: Zachęć do kupienia nowych garnków. Przedstaw nową ofertę z 10% upustem.
Styl pisania: empatyczny, profesjonalny.
Dodaj CTA i treść do buttonu.
Tworzenie newslettera od A do Z przy pomocy AI na podstawie konkretnego przykładu
Pokażę Ci, jak stworzyć komunikację e-mail marketingową na podstawie konkretnego i wymyślonego przykładu. Powiedzmy, że mamy do czynienia z marką HumbleBubble. Marka wprowadza do swojej oferty linię kosmetyków wegańskich. W ramach niej wypuszcza trzy produkty: szampon do włosów, odżywkę do włosów i maskę do włosów. Będzie kierować się przede wszystkim do kobiet w wieku 20-34 lata. Prowadzą oni luźną komunikację, pełną pozytywności, empatii i dobrego humoru. Zobaczmy, jak możemy stworzyć całą kampanię przy wykorzystaniu AI.
1. Stwórz persony
Aby stworzyć dobrą treść, musisz wiedzieć, do kogo piszesz. I nie jestem przekonana, czy to dobry pomysł przekazywać w całości to zadanie AI, ale na pewno może to posłużyć w celach inspiracyjnych.
Jak widzisz, wygenerowano cztery persony o bardzo płynnej narracji. Jeśli jednak uznajesz, że jest w nich za mało szczegółów, możesz tak skonstruować pytanie, jak poniżej.
2. Wygenerowanie pomysłu na całą kampanię
Możesz skorzystać z nieograniczonej wyobraźni AI, dla której Sky is not the limit, i poprosić o pomoc w przygotowaniu kampanii e-mail marketingowej. Po pierwsze - pomyślałam, że dobrze by było, gdyby to wprowadzenie nowej linii kosmetyków miało swój hashtag, o którym będziesz informować poprzez newsletter. Oczywiście posłuży Ci to też na innych kanałach, np. social media.
Możesz też poprosić o inne alternatywy.
Jak widzisz, cały czas nam pokazuje całe slogany, dlatego można poprosić o skupieniu się na hashtagach.
Powiedzmy, że najbardziej spodobało nam się hasło 6 (będzie trzeba go poprawić na #GreenGoddessHair). Teraz możemy poprosić o kilka różnych sloganów.
3. Wygenerowanie pomysłu na maila bądź serię e-maili
Mamy persony, slogan i hashtag do kampanii. Teraz wymyślmy w końcu nasz newsletter!
Nie musimy jednak ograniczać się do jednego pomysłu. Możemy również poprosić o serię e-maili wraz z tematem i preheaderem.
Nie jest to dokładnie to, co chciałam otrzymać. Dlatego tym razem poproszę o wprowadzenie zmiany - dwa e-maile mają być informacyjne, a dwa edukacyjne.
4. Napisanie treści e-maila
Już dużo rzeczy mamy, ale wciąż nam brakuje…treści e-maila. Możemy połączyć jedną z serii z wcześniejszymi pomysłami.
Mail na pewno będzie potrzebował redakcji, bo AI nie wie chociażby, jakie składniki są w naszych kosmetykach. Na pewno chciałabym inne zdanie, nawołujące do akcji. Poproszę również o przygotowanie tekstu do przycisku z przekierowaniem do naszego sklepu.
Pierwsze zdanie nie do końca zgodne z tonem marki, dlatego dowiem się, jakie są alternatywy.
5. Redakcja tekstu
Jak wspominałam, tekstu nie można póki co zostawić samego sobie. Dlatego pokażę Ci od razu, jak można by przeredagować napisany mail, aby otrzymać jeszcze lepszą wersję.
Czysta wersja:
6. Opisy produktów
Powiedzmy, że doszłam do wniosku, że chcę pokazać w e-mailu moje wszystkie trzy produkty i przydałby mi się krótki opis do każdego z nich. O to również mogę poprosić.
7. Link do wypisu z newslettera
Każdy Twój newsletter powinien zawierać link wypisu. Jednak można to uchwycić w zabawny sposób! Jeśli nie masz nigdy na to pomysłu, powierz to zadanie AI.
8. Baner do newslettera
Jeśli chodzi o grafikę do baneru, sprawa może być nieco skomplikowana, bo ciężko póki co o wygenerowanie obrazu z AI o określonych wymiarach, szczególnie w wersji darmowej. Najpierw przypatrzmy się Canvie. Jako mój prompt dałam: “Grafika z szamponem i owocami”. Mam do wyboru kilka opcji. Mogę poprosić o obraz kwadratowy.
Na tej podstawie mogę w szybki sposób, przy pomocy darmowych szablonów w Canvie, wygenerować baner.
Mogę również wygenerować prostokąt, który przy rozszerzeniu na cały baner - nieco mi utnie, ale baner będzie. Prompt ten sam co powyżej.
Przy generowaniu grafik mogę również skorzystać z Runway. Do uzyskania poniższego efektu wpisałam prompt: Colorfull graphic of shampoo and fruit.
Możesz od razu poprosić Chat GPT o dodanie ALT do obrazka.
9. Napisanie kodu
Na sam koniec można poprosić Chat GPT o napisanie najprostszego kodu. Jednakże zachęcamy do skorzystania chociażby z naszych darmowych szablonów.
Podsumowanie
- Pamiętaj o kluczowych zasadach przy pracy z AI: sprawdzaj treści, które tworzy, eksperymentuj, ucz się i redaguj.
- Możesz wykorzystać AI do generowania pomysłów, serii e-maili,tematów wiadomości, treści do maili, grafik, a nawet tworzenia prostego kodu.
- Podstawową zasadą dobrej współpracy z AI jest nauka dokładnego pisania promptów.