Weronika Grzebyk wpis utworzony wpis edytowany
E-mail marketing: 5 sposobów na budowanie relacji z odbiorcami
Powrót do listy wpisówE-mail marketing zrewolucjonizował sposób oraz szybkość dostarczania informacji. Udoskonalany przez lata, współcześnie stanowi nasze niezbędne narzędzie pracy i komunikacji, a przede wszystkim służy do budowania relacji z klientem.
Dlaczego zawarcie marketingu relacji w strategii e-mail marketingowej jest tak ważne? Ponieważ najważniejszym elementem, którego potrzebuje firma, są klienci. To oni dokonują zakupu naszych usług i produktów.
Z punktu widzenia marketera istotnie jest nie tylko samo pozyskiwanie klientów, ale ich utrzymanie i zaangażowanie. Chip Bell mówi: “Lojalni klienci nie tylko wrócą, nie tylko polecą Cię innym, ale ZMUSZĄ swoich przyjaciół do robienia interesów z Tobą”.’ Podążę za tymi słowami i przedstawię przykłady najlepszych praktyk e-mail marketingu, dotyczących budowania relacji z klientem.
Daj się poznać i nie bądź bezosobowy
Nie używaj samego logo firmy w newsletterach, przedstawiaj się przynajmniej z imienia. Pozwól, aby odbiorcy poznali Twoją firmę i zespół od tej ludzkiej strony. Umieszczaj zdjęcia swoich pracowników, informacje o tym, co się aktualnie dzieje w firmie, w jaki sposób świętujecie różne uroczystości. Podkreśl w mailingu kulturę firmy, wartości jakimi się kieruje, a dzięki temu czytelnicy lepiej poznają Ciebie i Twoją markę. A co za tym idzie, będą mogli się z nią identyfikować.
Zadbaj o każdego z odbiorców indywidualnie
Wykorzystując segmentację oraz informacje, jakie Twoi subskrybenci wprowadzają w formularzach, posłuż się spersonalizowanymi komunikatami w mailingu. Świętuj urodziny odbiorców, zwracaj się do nich po imieniu lub zasugeruj produkty na podstawie ich preferencji i wcześniejszych zakupów. Kategoryzując odbiorców masz możliwość indywidualnej wysyłki.
Bądź konkretny oraz wywiązuj się z obietnic
Jeżeli Twoi subskrybenci po zapisie na listę mają otrzymać bezpłatny ebook lub rabat, to nie zapomnij im tego wysłać. Kiedy obiecujesz wartościowe treści w konkretnym temacie lub dziedzinie, dostarczaj je. Treści, które wysyłasz, warto powiązać z Twoją firmą oraz dodać w mailingu skuteczne wezwanie do działania. Treść, którą tworzysz, ma być pomocna dla klienta. Nie zawieraj w newsletterze kilku różnych, niepowiązanych ze sobą tematów, bo zmęczysz odbiorcę. Zdefiniuj konkretny cel.
Poproś o opinie oraz pozwól odbiorcom na kontakt z Tobą
Umożliwiaj swoim odbiorcom pozostawienie opinii na Twój temat. Poproś także o taką opinię w mailingu lub prześlij ankietę satysfakcji. Pamiętaj, aby podawać swoje dane w każdym mailingu oraz aby odbiorca mógł odpowiedzieć na Twój newsletter. Dzięki temu sprawiasz wrażenie nadawcy, który ceni zdanie swoich klientów. I to nie wszystko. Informacja zwrotna ma realną wartość, gdy z niej skorzystasz. Wielokrotne zgłaszanie uwag czy sugestii powinno zaświecić czerwoną lampkę i nakłonić Cię do weryfikacji zasad i wprowadzenia poprawek.
Dostosuj się do swoich odbiorców
Staraj się w mailingu dopasować do preferencji swoich czytelników, może to być poprzez ton rozmowy, zawarty w nim humor, długość maila czy przykładowo: infografiki. Nie spamuj wymyślnymi treściami swoich odbiorców oraz nie wysyłaj im tygodniowo kilkunastu maili. Nie przyniesie to spodziewanego efektu. Podobnie jest z sprzedawaniem czegoś w każdym mailingu. Pamiętaj o skutecznym pielęgnowaniu leadów. Dodatkowo bądź godnym zaufania e-mail marketerem. Jeżeli zmiany w firmie mają wpływ na Twoich odbiorców, informuj ich o tym. Udostępnij także opcję wypisu z Twoich wysyłek, działaj według zasad permission marketingu.
E-mail marketing jest powszechnie stosowany w świecie biznesu jako forma komunikacji z aktualnymi i potencjalnymi klientami. Dlatego relacje z klientem powinny być fundamentem każdej firmy. Zdobycie klienta kosztuje sporo wysiłku, zatem warto go potem przy sobie zatrzymać. Pamiętajmy, że systematycznie korzystający z usług klienci gwarantują większą stabilność firmy. Ponadto lojalni oraz zaangażowani odbiorcy mają duży wpływ na kreację wizerunku marki oraz jej rozpoznawalności.
Podsumowanie
- Jedną z funkcji e-mail marketingu jest utrzymanie kontaktu z odbiorcami i budowanie z nimi relacji.
- Zbudowanie pozytywnych relacji z odbiorcami e-mail marketingu sprawia, że odbiorcy stają się lojalnymi, zaangażowanymi oraz zadowolonymi klientami, którzy generują zyski dla firmy.
- Aby relacje z odbiorcami były pozytywne, warto w mailingu unikać bezosobowej formy oraz dzielić się informacjami z życia firmy.
- Dbanie o czytelników z osobna za pomocą personalizowanej wysyłki również polepsza wizerunek firmy.
- Treść wysyłanych newsletterów powinna być ukierunkowana na preferencje odbiorców.
- Zbieranie opinii od odbiorców oraz ich zastosowanie w praktyce zyskuje nie tylko w oczach klientów, ale także w strategii firmy.
- Budując pożądane relacje z klientami warto przestrzegać zasady permission marketingu.