Barbara Prus wpis utworzony wpis edytowany
5 strategii, aby klient wrócił po Black Friday – gotowe do wykorzystania!
Powrót do listy wpisówW Black Friday głównym celem nie jest pozyskanie nowych klientów, ale zdobycie lojalnego kupującego. Kogoś, kto będzie wracał do ponownego zakupu dłużej niż trwa sezonowa wyprzedaż.
Black Friday to czas wytężonej pracy dla wszystkich marketerów. W natłoku strategii marketingowych nie zapomnij o tych, które zapewnią Ci długoterminowe cele oraz lojalność Twoich odbiorców. Dam Ci ważną radę — w swojej strategii, związanej z okresem szalonych zakupów, nie skupiaj się jedynie na pozyskiwaniu nowych klientów dla swojego biznesu. Dlaczego? Ponieważ tak mówią liczby, a one nie kłamią. Wśród wielu konkurencyjnych firm, jakie ma do wyboru Twój potencjalny klient, masz ok. 13% szans na przekonanie go do wyboru właśnie Twojego produktu. Jednak co powiesz na to: w przypadku klientów, którzy już dokonali u ciebie zakupu, masz szansę na ich ponowne przekonanie do swoich produktów na poziomie 60-70%. Brzmi imponująco? A więc zostań ze mną jeszcze chwilę i zapoznaj się z zaproponowanymi przeze mnie 5 strategiami na to, aby klient wrócił do Ciebie po Black Friday!
Na początek tworzenia niemal każdej strategii marketingowej warto stworzyć tzw. personę swojego odbiorcy, czyli model idealnego klienta. Zastanów się: kim jest, ile ma lat oraz jakie są jego zainteresowania. Następnie pomyśl nad jego potrzebami zakupowymi, tym co sprawia mu w nich radość, a co może doprowadzać do frustracji, która powoduje porzucenie zakupów. Następnie tworząc strategie działania, pamiętaj o stworzonej charakterystyce. Więcej o tym przeczytasz tutaj.
Strategia #ProgramLojalnościowy
Twój klient podczas pierwszych zakupów zapisał się do bazy subskrybentów newslettera i posiadasz jego adres w bazie? Koniecznie wykorzystaj ten ogromny potencjał. W dobie RODO, pozyskanie zgody na wysyłkę treści marketingowych nie jest wcale takie proste, a Ty masz już otwartą drogę do komunikacji mailowej z Twoimi klientami. Zachęcaj potencjalnych klientów do zapisu na newsletter i dołączenia do programu lojalnościowego, który zapewni Twoim odbiorcom stały dostęp do wartościowych treści oraz specjalnych promocji, dedykowanych lojalnym klientom. Zaraz po zapisie, daj zniżkę na zakupy Twoich produktów, ponieważ zwiększy to szanse sprzedażowe.
Strategia #Storytelling
Przeanalizuj zachowania swoich lojalnych klientów. Zweryfikuj częstotliwość dokonywania przez nich zakupów, rodzaj wybieranych produktów oraz czas transakcji. Na podstawie zgromadzonej wiedzy, poprowadź komunikację mailową opartą na storytellingu, czyli narracji powiązanej z marką. Suche informacje nie przyciągają odbiorców w przeciwieństwie do angażujących historii, które obrazują ideologię Twojej marki. Stwórz całą serię, świadczącą o jakości wykonania przekazu, zaangażowaniu w oferowanie klientom najlepszej obsługi. Niech odbiorcy poczują, że za produktem stoją ludzie, którzy go tworzą. Przeplataj wątki produktowe czy promocyjne, mające wydźwięk czysto sprzedażowy, z historiami o Twoich pracownikach, opowieściami z linii produkcyjnej czy poradnikami np. dobrego stylu lub lifestylu. Wplataj w swoje historie również opinie na temat Twojej firmy, pozostawione po zrealizowanych zakupach i podkreślaj swoją wdzięczność wobec klientów za ich obecność. Traktuj ich tak, jak sam chcesz być traktowany bądź traktowana.
Strategia #Zaskakuj nagrodami
Strategią na zwielokrotnienie ilości zakupów klientów, powracających w branżach e-commerce, jest udzielanie zniżek z limitem czasowym. Skieruj do odbiorców wiadomość, sugerującą określony czas na wykorzystanie kodu rabatowego. Upust na kolejną transakcję sprawi nie tylko, że klient z dużą dozą prawdopodobieństwa dokona zakupu, wykorzystując kod, ale również poleci firmę znajomym. Zwróć uwagę na zachowanie, które ma miejsce coraz częściej wśród konsumentów. Zauważ, że każdy z nas chce zakupić produkt i mieć go u siebie szybko i bez ponoszenia dodatkowych kosztów transportu. Darmowa dostawa jest szczególnie traktowanym rodzajem nagrody przez odbiorców, wzbudzając jednocześnie pozytywne odczucia nie tylko wobec konkretnego produktu, ale i wizerunku marki.
Strategia #PersonalizowaneRekomendacje
Niech Twój klient poczuje, że oferta jest kierowana bezpośrednio do niego. W swojej komunikacji zwracaj się do niego po imieniu. Dodatkowo, zastosuj spersonalizowane rekomendacje produktów na podstawie przeszłych transakcji. Podpowiadaj zatem swoim klientom produkty, które mogą ich interesować, a powrócą do Ciebie podczas kolejnych zakupów. Według badań, 91% konsumentów chętniej sięga po produkty, które są im lepiej znane znane. Zasugeruj klientom powrót do zakupów poprzez rekomendację produktów z kategorii “możesz też polubić…”. Takie działanie sugeruje odbiorcy, że zależy Ci na spełnieniu oczekiwań oraz oszczędności jego czasu. W przypadku zakupu płaszcza zimowego, kolejnym koniecznym zakupem może być bowiem szalik czy czapka — prześlij do odbiorcy swoje propozycje tych produktów!
Zbieraj również opinie swoich klientów na temat procesu zakupowego. Pokaż, że cenisz ich zdanie, a pozytywnym feedbackiem dziel się w newsletterze. Wyrażaj również chęć do zmian zaopatrzenia czy obsługi posprzedażowej wedle sugestii kupujących.
Strategia #Przypomnienie o uzupełnieniu zapasów
Ta metoda nie sprawdzi się w każdej branży. Jeśli jednak sprzedajesz produkty, które “wyczerpują się”, zwróć szczególną uwagę na tę strategię. Przykładem bardzo dobrego wykorzystania cennej wiedzy o zakupionych przez konsumentów produktach jest marka Rossmann. Podpowiada ona, po określonym czasie od zakupów, produkty, które zostały zakupione i najprawdopodobniej mogą się kończyć. Zasugeruj zatem, że to świetny czas, aby uzupełnić zapas np. ulubionej pomadki. Wyobraź sobie dodatkowe zaskoczenie kupującego, jeśli otrzyma również przykładowo kupon rabatowy. Jest to na tyle mocne doznanie otrzymanej nagrody, że większość ludzi decyduje się na taki zakup. Jeśli dodasz do e-maila dodatkowo ograniczenie czasowe, to z pewnością ta informacja zostanie zapamiętana, a kupon najprawdopodobniej zrealizowany.
Pamiętaj o tym, że istnieje wiele możliwości integracji sklepu z social mediami. Najważniejszym jednak narzędziem, które dostarczy Ci potrzebnych informacji na temat zachowań zakupowych, jest Google Analytics, który stanowi prawdziwą skarbnicę wiedzy na temat dokonanych przez twoich klientów transakcji. Dzięki integracjom bezpośrednio z Twoim sklepem możesz również wykorzystać funkcję porzuconych koszyków.
Podsumowanie
- Zaoferuj program lojalnościowy.
- Wykreuj angażującą narrację dla marki.
- Wzbudź pozytywne uczucia poprzez nagradzanie klientów.
- Twórz spersonalizowane treści.
- Przypominaj o możliwości zakupu.