FreshMail wpis utworzony wpis edytowany
Newsletter firmowy dla Generacji Z – pamiętaj o tych 3 zasadach
Powrót do listy wpisówNewsletter firmowy, który prowadzisz, musi być dopasowany do wszystkich Twoich odbiorców. Każdy z nich chce dostać dopasowane i wartościowe treści oraz sugestie produktów. Czasem niełatwo jest pogodzić komunikację z innymi grupami wiekowymi oraz tzw. Generacją Z. Przygotowaliśmy 3 porady, które ułatwią Ci to zadanie.
Co to jest Generacja Z?
Pokolenie Z, nazywane czasem zoomerami lub post–millenialsami, zawiera osoby urodzone w latach 1995–2010. To pierwsze pokolenie dorastające w pełni ucyfryzowanym społeczeństwie, od pierwszych lat życia posiadające blisko siebie komputery i smartfony.
Zanim zaczniesz newsletter firmowy, poznaj cechy i specyfikę Generacji Z
Stały dostęp do nowoczesnej technologii przekłada się często na wysokie ambicje i wymagania, bardzo bezpośrednią komunikację, nastawienie na szybkie procesy oraz działania i częste używanie mediów społecznościowych. Osoby z Generacji Z nie boją się podróżować, ryzykować ani poznawać nowych ludzi i są bardzo towarzyscy.
Wiele marek ma problemy z komunikacją do tej grupy docelowej, zwłaszcza w oficjalnym kontekście. Firmy od dawna boją się zbyt nieformalnej komunikacji, a jednocześnie wchodzące teraz na rynek pracy pokolenie tego właśnie oczekuje. Jak pogodzić tzw. zoomerów z resztą klientów i nikogo nie urazić?
Porada 1: stosuj segmentację w email marketingu
Nie musisz wysyłać tego samego newslettera firmowego do wszystkich odbiorców naraz. Możesz stworzyć osobne segmenty definiowane np. po dacie urodzenia lub podanym wieku, a następnie personalizować komunikację poprzez osobne komunikaty.
Dla przykładu, możesz witać się z większością klientów zwrotem “Dzień dobry”, a w wiadomości do Generacji Z używać zwrotu “Cześć” lub nawet “Hej!”. Odnośniki do Twojej strony, tudzież sklepu, mogą prowadzić do osobnych kategorii produktów lub landing page, tak aby odbiorca na stronie docelowej także zobaczył komunikat dostosowany pod niego. Zobacz, jak przeprowadzić segmentację użytkowników we FreshMailu.
Kampanie email marketingowe podzielone w ten sposób dadzą Ci też lepszą analitykę: analizując osobno kampanie dla Generacji Z łatwo i skutecznie dowiesz się, jak radzisz sobie z komunikacją do tej grupy docelowej. Jeśli open rate (współczynnik otwarć do wysłanych maili) będzie zauważalnie lepszy lub gorszy niż w segmencie ogólnym, od razu to zobaczysz i będziesz w stanie odpowiednio zareagować.
Porada 2 – kreuj newsletter firmowy na bieżąco
Marketing internetowy ma ogromną przewagę nad telewizją, billboardami czy radiem: można go zmieniać i dostosowywać tak naprawdę w dowolnej chwili. Generacja Z wychowała się przy stałym dostępie do Internetu i mediów społecznościowych, więc jej przedstawiciele są bardzo dobrze zaznajomieni z panującymi trendami i wszelkimi nowinkami.
Jeśli będziesz trzymać rękę na pulsie i śledzić trendy, będziesz w stanie odpowiednio dopasować komunikację i trafić do odbiorców, którzy w zwykłych warunkach nie daliby wiele uwagi Twojej marce. Znakomitymi przykładami są tutaj firmy takie jak InPost czy Żabka: ich produkty mają wysoką adopcję wśród Generacji Z, ale sklepy typu convenience czy automaty przesyłkowe nie są kategoriami produktów, które z definicji pasjonowały by do obecnych dwudziestokilkulatków. Udana komunikacja oparta na memach, nawiązaniach do popkultury i odpowiadaniu na komentarze radykalnie zmienia ten stan rzeczy.
Nie oznacza to, że masz przestawić całą komunikację dowolnej marki na same memy i śmieszne obrazki z kotami. Istotą tzw. Real Time Marketingu, czyli marketingu w czasie rzeczywistym, są:
- kontekst: Twoja marka musi mieć jakieś powiązanie z tematem;
- czas: nie chcesz użyć mema sprzed kilku lat;
- celność: punktowe wykorzystanie wtedy, kiedy faktycznie wypada (przykład negatywny: kampania napoju energetycznego z Powstaniem Warszawskim).
Więcej informacji o Real Time Marketingu znajdziesz m.i.n na naszym blogu.
W przypadku newslettera firmowego pamiętaj, aby nie stosować zbyt dużej częstotliwości wysyłek. Jeśli w danym tygodniu wysłałeś już każdemu odbiorcy 2 wiadomości, a nagle pojawi się świetna okazja do zabawnej reklamy kontekstowej, ogranicz jej emisje do mediów społecznościowych lub wyślij ją już w kolejnym tygodniu.
Porada 3 – Zapytaj u źródła
Czasem ciężko jest przyznać to wprost, ale czas nieubłaganie mija. Wraz z upływającymi latami pokolenia poprzednie (np. millenialsi) zajmują się pracą, dziećmi, budową domu i spędzają już nieco mniej czasu w Internecie. Dlatego niezależnie od Twojego wieku i samooceny, dobrze jest mieć kogoś z Generacji Z do skonsultowania Twoich kampanii email marketingowych oraz innych działań z zakresu marketingu internetowego.
Może to być osoba z Twojego otoczenia. Możesz też przeprowadzić ankietę wśród obecnych klientów z tego segmentu lub poszukać kogoś do konsultacji na grupach w Internecie. Staraj się szukać typowych użytkowników Internetu. Jeśli nie tylko konsumują, ale też tworzą treści – tym lepiej.
Generacja Z jest bardzo nastawiona na pilnowanie swojego czasu oraz korzyści i dobrze, aby Twoi konsultanci dostali coś w zamian. Może to być gratyfikacja finansowa, kod zniżkowy lub wymiana barterowa. Forma wynagrodzenia nie jest tak ważna jak sam fakt – musisz ich docenić i okazać to bardziej niż zwykłym “Dziękuję”. Prawdopodobnie Ty też nie chciałbyś poświęcić kilku godzin na pracę bez wynagrodzenia.
Podsumowanie
- Generacja Z to specyficzne pokolenie wychowane w stałym otoczeniu technologii i mediów społecznościowych.
- Cechują ją bezpośrednia komunikacja, nastawienie na szybkie działania oraz znakomite obycie w popkulturze i nowych trendach.
- W kampaniach email marketingowych warto wydzielać osobne segmenty na Generację Z i dostosowywać do nich komunikację.
- Tzw. zoomerzy doceniają nieformalną komunikację marek, opartą o nowe memy i wydarzenia, ale musi być ona celna i kontekstowa.
- Dobrze jest mieć osoby z tego pokolenia do konsultowania działań marketingu internetowego.
- Twój newsletter firmowy może być dobrze odbierany przez Pokolenie Z – potrzebujesz jedynie dobrych narzędzi i podejścia.