FreshMail wpis utworzony wpis edytowany
Czym jest drip email marketing?
Powrót do listy wpisówKampanie email marketingowe typu drip od kilku lat stają się coraz bardziej popularne. Dzięki automatyzacji są wygodne dla firm i angażujące dla odbiorców jednocześnie. W tym artykule poznasz potrzebne definicje, dowiesz się jak prowadzić takie kampanie w Twojej firmie i uzyskasz garść porad od naszych ekspertów. Zaczynamy!
Co to jest drip email marketing?
Drip to po angielsku określenie kapania lub skapywania. Jeśli namoczysz ręcznik wodą i powiesisz go na wieszaku, krople wody będą skapywały na podłogę. Nie różni się to zbytnio od typowych kampanii marketingowych, w których kierujesz komunikat do szerokiego grona odbiorców. Dbasz, aby część z nich przechodziła stopniowo filtr ceny towaru bądź usługi, dostępności produktu, czasu dostawy czy decyzji kupna i finalnie została klientami – Twoimi kroplami z dripu.
Kampanie marketingu internetowego typu drip zawsze są sekwencjami, tj. kilkoma wiadomościami wysyłanymi w odpowiednich momentach, zależnie od akcji jakie podejmie użytkownik. Nie ma sztywnego limitu ilości takich wiadomości – dowolna kampania, która składa się z conajmniej dwóch lub więcej emaili kwalifikuje się do definicji drip marketingu. Tego typu kampanie natomiast zawsze są zautomatyzowane, a kolejne wiadomości w sekwencji powinny wychodzić same na bazie warunków, jakie zdefiniujesz.
Kampanie drip email marketing – przykłady
Najczęściej spotykany przykład typowej kampanii drip email marketingowej to wiadomości o porzuconym koszyku, tzw. abandoned cart. Jeśli wejdziesz na stronę sklepu internetowego, dodasz kilka produktów do koszyka i nie sfinalizujesz zakupu, możesz otrzymać później kilka wiadomości, zachęcających Cię do dokończenia zamówienia. Na przykład:
- tego samego dnia: [Imię}, Twoje zamówienie [numer] jest prawie gotowe;
- dzień później: [Imię], czekamy na Ciebie z zamówieniem [numer];
- 2 dni później: [Imię], tylko dziś darmowa wysyłka do Twojego zamówienia [numer];
- 3 dni później: Dokończ zamówienie [numer] do 14:00, a przesyłkę i prezent o wartości 50 zł otrzymasz gratis;
Każda z tych wiadomości jest wywoływana przy konkretnym zestawie warunków: dodanie produktów do koszyka, brak finalizacji zamówienia oraz (różny dla każdej wiadomości) czas, który upłynął od dodania do koszyka. Na bazie tych warunków można dokonać personalizacji i być pewnym, że wysyłamy maila w odpowiednim momencie. Zazwyczaj wymogiem technicznym jest integracja zdarzeń ze sklepu z systemem email marketingowym, w przypadku FreshMaila jest to dostępne za pomocą wtyczki.
Marketing internetowy a zdarzenia
Najbardziej popularne zdarzenia (eventy), przy których warto wysyłać wiadomości emailowe, to:
- dodanie produktu do koszyka;
- złożenie zamówienia;
- zapis na webinar;
- pobranie e-booka;
- pytanie o produkt;
- brak zamówień od dłuższego czasu;
- zapytanie o dostępność;
- komentarz pod produktem;
- umówienie spotkania online.
Dla każdego tego typu momentu interakcji (kontaktu) z klientem, staraj się myśleć o komunikacji nie jako o jednorazowym punkcie, a sekwencji.
Jeśli klient zadał pytanie o dostępność, możesz ustawić automatyczny mail który poinformuje go o dostawie. A co jeśli nadal nie kupi produktu? Warto wtedy od razu zaplanować taki scenariusz i osobną wiadomość, zachęcającą do zakupu, np. podkreślając, że ten produkt szybko znika z półek i zaraz może go znowu nie być na stanie. Ciekawym rozwiązaniem może się również ukazać spersonalizowany kod promocyjny, który straci ważność po upływie np. 48h. Do emaila, informującego o zniżce, można dodać licznik czasu, który bez problemu możesz wstawić w naszym Designerze.
Autorespondery i ich treść
Bardzo prostym sposobem na rozpoczęcie planowania kampanii drip w marketingu internetowym jest spojrzenie na wszystkie autorespondery, które Twoja firma wysyła odbiorcom.
Jeśli jesteś na urlopie i wysyłasz o tym autoresponder, możesz ustawić drugi, który przypomni klientom o Tobie w dniu, w którym wracasz do pracy.
Jeśli klient złożył zamówienie w Twoim e-commerce, poza podziękowaniem pomyśl, jak możesz go docenić i zachęcić do dalszych zakupów. Może mail ze specjalnym kodem zniżkowym kilka dni po złożeniu pierwszego zamówienia? Albo promocja na produkty powiązane po kilku godzinach?
Wiadomości automatyczne powinny być jak najbardziej spersonalizowane. Są wtedy bardziej angażujące, a odpowiednio zaprojektowane nie wywołują uczucia rozmowy z botem i przypominają naturalną konwersację.
W digital marketingu najczęściej używa się imienia klienta oraz danych o jego zamówieniu bądź produktach, o które pytał. Dzięki takim danym Twoje wiadomości są kontekstowe i trafne, a przez to lepiej konwertują.
Dla każdego autorespondera zadaj sobie pytanie: co dalej? Nie traktuj wiadomości jako zamkniętych całości, ale jako części dłuższej sekwencji, w której każda wiadomość delikatnie i w naturalny sposób prowadzi do kolejnej. Kieruj odbiorców pod odpowiednie linki, zachęcaj ich do kontaktu lub oceny zamówionego produktu. Kiedy wykonają pożądaną przez Ciebie akcję, niech dostaną kolejny zaplanowany email, kierujący do następnej akcji.
Drip Email marketing z FreshMailem
To, czy i jakie opcje automatyzacji oraz ustawiania kampanii typu drip masz pod ręką, zależy od narzędzi, jakich używasz. Dla przykładu, FreshMail pozwala wysyłać automatycznie różne wiadomości w zależności od danych z Twojego systemu CRM. Możesz też powiązać z narzędziem tzw. maile transakcyjne, czyli te wysyłane automatycznie przez sklep online, jak np. podziękowanie za zamówienie czy monit o braku płatności.
Podsumowanie
- Kampanie typu drip składają się z dwóch lub więcej automatycznych wiadomości.
- Ich cel to stałe, automatyczne i kontekstowe angażowanie odbiorców.
- Planowanie tego typu kampanii zawsze odbywa się w sekwencjach.
- Każda wiadomość automatyczna powinna być spersonalizowana
- Dobrze jest zaangażować nie tylko przyszłych, ale też obecnych i dawnych klientów.
- Możliwości automatyzacji różnią się w zależności od używanych narzędzi.