Renata Gajoch-Bielecka wpis utworzony wpis edytowany
Jak być organizacją data-driven? Wywiad z CTO FreshMaila Wojtkiem Ptakiem
Powrót do listy wpisówNasz CTO (Chief Technology Officer) Wojtek Ptak uczestniczył w podcaście Vladimira Alekseichenko Biznes Myśli.
Cały podcast możecie posłuchać tutaj
Listen to "BM25: Data Driven Organisation" on Spreaker.
Biznes Myśli to jeden z tych podcastów, gdzie każdy znajdzie dla siebie inspirację. Skierowany jest on do osób przedsiębiorczych, chcących zrozumieć w jakim kierunku zmierza technologia oraz narzędzia.
Realia, w których żyjemy, zmieniają się bardzo dynamicznie. Nieustanny rozwój technologii wokół zbierania i przetwarzania danych, sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego dotyka każdego aspektu naszego życia. Vladimir Alekseichenko stworzył ten podcast, jako miejsce, gdzie osoby decyzyjne w firmach oraz te zajmujące się programowaniem, a także wszyscy Ci, którzy chcą poszerzyć swoje horyzonty znajdą wiele inspiracji oraz podpowiedzi w jakim kierunku zmierzamy.
Z tego podcastu dowiesz się m.in.:
- co to znaczy “data-driven organization”,
- dlaczego przetwarzanie danych jest tak ważne i jak robią to duże organizacje,
- dlaczego kluczem do sukcesu w byciu data-driven company jest zmiana kultury organizacji,
- z jakich książek Wojtek czerpie inspirację do swojej pracy.
Podczas tego podcastu Wojtek poruszył kilka ciekawych kwestii.
Kultura organizacji
Jedną z nich była kultura organizacji. Najważniejszym czynnikiem zmiany w kierunku data-driven organizations jest organizacja otwarta, w której pracownicy są zachęcani do bycia innowacyjnymi. Jak to zrobić? Należy skupić się na stworzeniu miejsca, gdzie każdego zdanie się liczy, a dodatkowo wszyscy mogą popełniać błędy i uczyć się na nich. Jak powiedział Daniel Ek, CEO Spotify:
Chcemy móc popełniać błędy szybciej niż ktokolwiek inny.
To wielkie słowa ze strony CEO organizacji. Pokazują, jak myśli osoba, której produkt jest najbardziej innowacyjnym w swojej branży. Wskazuje również jak istotna w konkurencyjności jest innowacyjność, a co za tym idzie umiejętność popełniania błędów. Przejście na taki poziom organizacji wymaga odwagi ze strony zarządu, umiejętności przekazania spójnej i jasnej wizji, oddania odpowiedniego poziomu autonomiczności dla zespołu oraz kultury tworzenia eksperymentów, mierzenia ich i wyciągania lekcji z tych, które się nie powiodły.
Kij i marchewka
Wojtek wskazał również na to, iż sposób motywacji pracowników zmienia się diametralnie. W klasycznym modelu zarządzania, na którym wciąż bazuje wiele organizacji, motywowanie pracowników firm opiera się on na tzw. kiju i marchewce oraz różnorakich bonusach finansowych. Jednak jak pokazuje wiele badań, pracowników intelektualnych motywują całkiem inne rzeczy.
Daniel Pink, autor książki “Drive”, wskazał na 3 główne czynniki, które motywują nas do pracy w danej organizacji. Są to: dążenie do doskonałości (mastery), wyższy cel (purpose) oraz danie każdemu z członków organizacji autonomiczności (autonomy).
Odpowiednio stworzona kultura organizacji jest kluczowym i podstawowym czynnikiem pozwalającym na czerpanie z dobrodziejstwa, jakim są dane.
Organizacja, która potrafi czerpać ze swoich danych
Każda działalność w XXI wieku związana jest z produkowaniem olbrzymich ilości danych. Od rolnictwa, przez przemysł produkcyjny, usługowy, handlowy, działalność online - wielka ilość działań i zdarzeń jest zapisywana. Niestety, często te dane są zbierane w sposób chaotyczny oraz wynikające z nich metryki są ignorowane. Jak to zmienić?
Jednym z głównych tematów, które Vladimir i Wojtek poruszyli w tej rozmowie, są data driven organizations oraz transformacja firmy w tym kierunku. CTO FreshMaila opowiedział o niej na przykładzie firmy HomeBase, która jest sprzedawcą wielkoformatowym w Wielkiej Brytanii z sektora DYI (Do It Yourself) - odpowiadającym OBI czy Castoramie. Firma ta przeszła wielką transformację wprowadzając w odpowiedni sposób zmianę kultury organizacji oraz odpowiednie narzędzia dla wszystkich pracowników.
Wojtek twierdzi, że w organizacji, które operują dużą ilością danych, jedną z najważniejszych kwestii jest umiejętność wyciągania odpowiednich wniosków. Nie jest to opieranie się na intuicji i twierdzeniu “tak mi się wydaje”, stawianiu na swoim zdaniu lub podejmowaniu decyzji pod wpływem emocji.
Bycie organizacją data-driven to wielka i głęboka zmiana dla firmy, gdzie wszyscy pracują w kierunku jednego, jasnego celu, a decyzje podejmuje się szybko, i często autonomicznie na podstawie tego, co faktycznie wskazują konkretne metryki biznesowe. Dzięki takiemu podejściu zwiększamy zaangażowanie pracowników i zdecydowanie redukujemy czas potrzebny na podjęcie właściwych decyzji, które również często są dużo trafniejsze. A to przekłada się bezpośrednio na innowacyjność i sukces firmy.
Warto zwrócić uwagę, że obecnie wśród największych światowych firm królują spółki technologiczne, które opierają swoją działalność o wielką ilość danych i o bardzo zaawansowane możliwości gromadzenia i analizy danych. Mówimy o takich spółkach jak: Amazon, Google, Apple, Microsoft, Facebook czy Alibaba. Większość z nich stanowią firmy, które świetnie potrafiły wykorzystać potencjał ludzi oraz uczenia maszynowego”.
Mówi Wojtek CTO, a następnie podkreśla słowa CEO Microsoft-u, Satya Nadelli, we wpisie “A data culture for everyone”:
Kultura pracy z danymi jest nie tylko związana z wprowadzeniem technologii. Jest przede wszystkim związana ze zmianą kultury organizacji tak, aby każdy departament, zespół oraz każdy członek zespołu mógł podejmować decyzje, robić świetne rzeczy mając dostęp do danych tuż pod swoimi palcami
Zainteresowany? Posłuchaj niezwykle inspirującej rozmowy Wojtka z Vladimirem.
Listen to "BM25: Data Driven Organisation" on Spreaker.
Zainspirowany działaniami Wojtka?
Zobacz oferty pracy w FreshMail.