Paweł Sala wpis utworzony wpis edytowany
GIODO w ogniu pytań
Powrót do listy wpisówO ban listach. O rejestracji danych wrażliwych. O spamie esemesowym i jeszcze o kilku ważnych zagadnieniach, które powinny być „zgodne z doktryną GIODO” mówi Michał Serzycki, Główny Inspektor Danych Osobowych
Tym razem, w nagraniu, inspektor odpowiada na pytania użytkowników, które były zbierane między innymi na blogu AntyWeb. O co pytamy? Przede wszystkim, chcemy poznać podstawowe wytyczne dla osób, które posiadają bazę użytkowników z danymi. Jakie zabezpieczenia stosować, jak je sformułować i jakie praktyki stosować. Na przykładach konkretnych serwisów, dowiemy się także które dane można publikować, a których nie wolno, jak rejestrować dane wrażliwe i właściwie kiedy wymagana jest rejestracja w GIODO.
Temat rejestracji baz danych, traktowanych jako osobowe, poruszaliśmy już na naszym blogu. Jak już ustalono, adres e-mail to „szczególny typ danych osobowych”, co oznacza, że jeżeli elementy treści adresu poczty elektronicznej pozwalają bez nadmiernych kosztów, czasu lub działań na ustalenie na ich podstawie tożsamości danej osoby, można uznać go za daną osobową. Czy na identyfikację użytkownika pozwala np. pseudonim? Jak można się domyślić po odpowiedzi inspektora, która brzmi: „albo jakaś daną osobową traktujemy jako daną osobową, albo nie”, sprawa jest otwarta.
Jednocześnie "dmuchając na zimne" zalecamy użytkownikom FreshMaila, aby listy przetrzymywane w systemie traktować jako zbiór danych osobowych i odpowiednio z nimi postępować. Chodzi przede wszystkim o bezpłatną rejestracje zbioru oraz o odpowiednie zabezpieczenie danych - oczywiście system FreshMail spełnia wszystkie wymagania odnośnie ochrony danych osobowych.
Jak widać, potrzebne są jasne regulacje dotyczące prawa do ochrony danych osobowych, prywatności i tworzenia dobrych praktyk. IAB we współpracy z GIODO, podpisało właśnie oficjalne porozumienie o wspólnym działaniu w kierunku regulacji polskiego rynku internetowego. FreshMail bierze w nich czynny udział.
Warto się rejestrować w GIODO. Zwłaszcza, że FreshMail bezpłatnie pomaga w przebrnięciu przez formalności. Dodatkowo, każdy Klient, który powierza nam bazę użytkowników, podpisuje również ramową umowę powierzenia i przetwarzania danych osobowych.